HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Jag hoppas det :D

(Kan inte rå för att jag skrattade lite när jag läste ditt svar, det är liite skillnad ;))
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Den enda uppjagade jag kan se här är du, faktiskt?

Jag är nyfiken hur Jullis resonerar, och det här är ett diskussionsforum, så vad är problemet?

Jaha, jag har skrivit ett inlägg i den här tråden om kiss, hur många har du skrivit? Jag tycker fortfarande att kiss inte borde vara något stort problem som kräver sida efter sida här men du är tydligen av annan uppfattning? Jag ser hellre fyrtio främmande hundar kissa på utsidan av min häck än 2 grannkatter som kissar på mina trädgårdsdynor eller i ungarnas sandlåda för att inte tala om fulla män som drar ner gylfen och pissar på vilken husgavel som helst. Jag kan bara inte tro att kissande är något stort problem? Mår ni verkligen dåligt över sådant?
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Givetvis är kissande av andra djurarter ett problem, men varför inte starta en tråd om det? Den här handlade om att ta upp efter sin hund, och kom via sidospåret att det är äckligt när folk låter sina hanhundar kissa på saker också, men inte går att göra något åt. Jag svarade att det går det.

Diskussionerna hör samman, båda handlar om hund som förorenar på ett sätt som är potentiellt störande för andra människor. På samma sätt så i en tråd om att katten pinkar i barnens sandlåda är att katten bajsar i sandlådan inom samma diskussionsområde.

Den enda som upprörts av att en bajstråd blivit en kiss- och bajstråd är du? Det handlar i båda fallen om att se till att det hunden gör ifrån sig inte påverkar andra människor negativt.

Andas lite, och använd gärna en annan ton. Det är ett diskussionsforum,s aker diskuteras - både saker man anser är viktiga och saker man anser är oviktiga. Det är bara att strunta i de delar man anser ointressanta. Och vill man diskutera något, t ex karlar som inte kan hålla snoppen i byxorna utan istället pinkar i folks trädgårdar så startar man en tråd om det, förslagsvis på senior. Vill man diskutera kattbajs/kattkiss i sandlådor så är kattforumet ett bra val. och vill man diskutera hur folk plockar upp/inte plockar upp efter sin hund eller hur folk låter sina hundar kissa på/inte kissa på andra människors saker är den här tråden och hundforumet ett bra val.

JAG mår inte ett dugg dåligt av kissande, den enda hund som kissar på min häck är mina. Dock har jag medkänsla, empati och förståelse och kan mycket väl förstå att personer som INTE har hund, eller personer som lärt sin hund att INTE kissa på deras häck blir upprörda när deras häck dör pga att den kissas på av X hanhundar/dag, eller att de inte kan ligga och sola vid häcken utan att det stinker kiss. Jag har också förståelse för att de inte vill ha vuxna män pinkandes på sin husgavel, men det är en annan tråd.
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Du missförstår, kan det vara möjligt? Jag är inte ett dugg upprörd, bara less.
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Lånar...

Jag och voffe bor inne i en av sveriges största städer. Han får kissa på stolpar, elskåp, huskanter, träd o.dyl. Saker som andra människor inte regelbundet tar i mao. Stolar, postlådor, soptunnor, parkeringsautomater och sådant som regelbundet servas av andra är big NONO. Hade vi haft närmre till grönområden så hade han fått hålla sig tills vi kommer dit. Men att han ska hålla sig ca 300 m utomhus tycker jag är lite väl elakt...

Alla som inte plockar upp efter sin hund på allmän plats borde få bajset nertryckt i sin brevlåda!!!
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Självklart skall en vuxen hund kunna klara en transportsträcka på 300 meter, vad är det för larv att det skulle vara elakt?
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Jag tycker inte att det är den bästa lösningen för min hund. Speciellt inte om vi har varit hemma många timmar innan promenaden
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Varför ska han nödvändigtvis kissa på " stolpar, elskåp, huskanter, träd o.dyl."? Hundar kan kissa utan att spruta ner föremål.

LIA
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Men lär honom då att under transportsträcka kissar man inte, man väntar på vassogo kommando el gå kiss o bajs, det kan väl inte vara så svårt.
Kan han inte hålla sig den biten har det gått på tok för länge sedan han var ute sist.
Jag har oxå bott i staden med hanhundar o har aldrig låtit dem kissa på någonting.
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Jag svarar både dig och LIA

Hur ska han kissa om han inte kissar emot något? En helt ärlig fråga för min hund lyfter aldrig benet om han inte har nåt att sikta på så att säga... Vi har ju en gräsplätt utanför oss men han har aldrig kissat där eftersom det bara är plan mark lixom. Kunde han kissa av sig det värsta där hade det ju varit perfekt för jag förstår ju att det inte är så kul att laga en lyktstolpe som luktar hela kvarterets hanhundar!

Han har inget kommando för när han ska kissa eller göra nr 2. Varför skulle jag styra den delen av hans liv? Måste man ge kommandot flera gånger under promenaden eller räcker det med en gång när man har kommit till kiss-vänliga ställen? Hur har du gjort med din hund? I dagens läge får han strutta runt å kissa bäst han vill när vi är i t.ex. parken.
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Han kan lyfta på benet även om inget föremål finns där. Om han nu nödvändigtvis måste lyfta på benet. Hundar måste inte göra det för att kunna kissa. Tikar klarar sig vanligen ändå och det kan hanar också. :)
Dom behöver inte heller hålla på och markera överallt. Det räcker om dom kissar när det behövs.
Jag har lärt alla mina hundar att kissa och bajsa på kommando liksom var man gör resp inte gör det hemma. Synnerligen praktiskt.
Varför du skulle lära din hund? Läs trådarna! :idea:

LIA
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Min dotter på nio år tar tydligen till sig det jag säger ibland..:

Härom veckan gick hon en sväng med vovven,vilket hon precis har fått börja göra och det vill hon såklart sköta så bra hon kan..

Så kommer hon tillbaka och jag undrar om allt gick bra och att hon nu kunde få gå till kompisen om hon ville. Dottern: "jadå allt gick bra,han bajjade så jag ska bara tvätta händerna för jag hade ingen påse ". Jag: :eek: Va säger du!! Men hur gjorde du då?!
Dotter: " jag tog det med händerna och slängde det i papperskorgen,det va väl bra? Fast det va några som skrattade åt mig"

Jag gastade i full karriär RÖR INGET! och tog tösen med till toa och skrubbade henne:D

Tanken va ju god,men jag förklarade att nästa ggn om hon glömmer påse så kan hon lämna hunden hemma och hämta en påse lr om hon är längr bort iaf kolla efter ett stort löv att använda:grin:
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

:rofl::rofl:
Det var en redig dotter!

Vad gäller hur man lär in transportsträcka så är det ju bara att ha hunden i kort koppel o inte låta den varesig läsa tidningen eller komma i närheten av något som går att lyfta benet mot.
När man är framme där det får kissas så släpper man hunden på längre lina, när den gör något så säger man duktig Fido kissar/bajsar, de lär sig koppla ganska fort.
 
Sv: HUR förmå folk att plocka upp efter sin hund?

Jag svarar både dig och LIA

Hur ska han kissa om han inte kissar emot något? En helt ärlig fråga för min hund lyfter aldrig benet om han inte har nåt att sikta på så att säga... Vi har ju en gräsplätt utanför oss men han har aldrig kissat där eftersom det bara är plan mark lixom. Kunde han kissa av sig det värsta där hade det ju varit perfekt för jag förstår ju att det inte är så kul att laga en lyktstolpe som luktar hela kvarterets hanhundar!

Han har inget kommando för när han ska kissa eller göra nr 2. Varför skulle jag styra den delen av hans liv? Måste man ge kommandot flera gånger under promenaden eller räcker det med en gång när man har kommit till kiss-vänliga ställen? Hur har du gjort med din hund? I dagens läge får han strutta runt å kissa bäst han vill när vi är i t.ex. parken.

Endera lyfter de benet rakt ut i luften och kissar. Eller så har de kvar fossingarna i backen, står på alla fyra och kissar. Vissa hukar samtidigt, andra inte.

Jag var som du förr, att klart att hanar 'behövde' något att kissa emot. Sen fick min hane kastreras pga testikeltumör. Och ser man på, hux flux började han självmant med att långkissa. Och dessutom så kissa där och när han behövde, dvs kan lika gärna vara mitt på en gräsmatta. Ibland på alla fyra, ibland med ett ben fjolligt lyft.

Sen började jag kräva av min nästa, okastrerade hane, att han kunde kissa utan att lyfta. I början tyckte han jag var en kärring, och försökte med att det GICK minsann inte. Tills han blev tillräckligt kissnödig och stod där med benet i luften på gräsmattan.

Och hur kissar hanhundar innan de blir könsmogna? Just det, ståendes på alla fyra, hukandes, och när de börjar vingla med lyft ben så kan de stå och lyfta i luften lika gärna som pinka emot något.

Att kissa med lyft ben är eg bara en revigrej, för att kunna spraya urinen högre upp (lättare uppfatta för andra hundar och lättare täcka större yta).

Min hanhund ovan blev ju sen kastrerad, och även Viktor är kastrerad. Båda de, plus hanen som fick kastreras för testikeltumör - de lyfter på benet borta. Hemma står/stod de och pinkade, på gräsmattan om så var (ska lägga in en bild sen). BORTA så skulle benet upp minsann, och gärna pinka mot om de fick. Ren revigrej, inget BEHOV alls.

Men här har du två 'fjollkissare', två hanhundar som morgonkissar på tomten. Som du kan se har båda två VALT att pinka utan något 'stöd', och inga lyfta ben någonstas. Den äldre är kastrerad, den yngre är inte könsmogen. Men bildbevis på att det går utmärkt för dem att få ut kisset utan ben i vädret.

Så, stå med hunden på den där gräsplätten tills den blir kissnödig nog kommer den kissa, sen kan du lära den de där 300 m transportsträcka. Gå gärna transportsträckan så han inte NÅR att kissa på något.

Bilden då, den vänstra hunden är en dominant fyraåring, kastrerad som treåring. Den högra är en 6 månaders liten skit ;) Det finns träd strax utanför bild, som de utmärkt väl får pissa på om de vill. Men varför skulle de? De är kissnödiga, inte i behov av att markera.

Thumbnail.aspx


(Den högra herrn började ganska snart efter lyfta på benet, och när han kastrerades körde han alltid benlyft utom morgonkissen. Numera kör han alltid stående, utom borta då han om han får gärna ska vara och lyfta på benet, men finns där inget att lyfta emot ställer han sig där han behöver, asfalt eller gräs kvittar alltså. Mycket behändigt. )
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

G
Övr. Hund Äntligen sommarlov! Men som hundägare blir det inte alltid som man minns det när man var liten. Upp varje morgon. I alla väder. Ut och...
2
Svar
23
· Visningar
2 254
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp