Hur föreslå bett-byte till ägare??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sentenced
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 909
S

Sentenced

(Om denna tråd ligger under fel forum så ber jag snällt att någon flyttar på den:angel: )

Igår såg jag en bekants häst "in-action" för först gången under ryttare, syrran provred hästen och vi hade fått höra att hon ska vara så mjuk och har lätt för att gå i form.

MEN - Hon ville inte ta stöd på tygeln, lekte stjärnkikare, försökte undvika bettets inverkan och verkade vantrivas något otroligt med bettet hon har, ett vanligt enkel-ledat tränsbett :crazy:
Det verkade gå upp i gommen på henne och dessutom alldeles för långt! Skulle lätt kunna ta bort 2 cm på längden!:confused:
(Syrran har för övrigt lätta mjuka händer)

Jag skulle gärna stoppa in ett kortare, oledat tränsbett i munnen på henne! Bara för att se hur hon reagerar!

Frågan är nu: HUR ska jag säga till ägaren att hon kanske borde prova ett annat bett?? På ett fint sätt?

Jag menar det är ju INTE min häst men herregud, ska hästen behöva gå omkring med ett bett hon inte trivs med? :crazy:
Man vill ju inte lägga sig i..

På fredag får jag se ägaren rida hästen, tror ni det blir någon skillnad?
Folk verkar ju dessutom ha totalt olika syn på när hästen gå i form och inte, hmm.

TIPS tack!!!

Sv: Hur föreslå bett-byte till ägare??

Haha, e det så svårt? bara säg :cool: .

Det kan ju inte va så "erfarna" människor som inte ser själva att hästen inte trivs med bettet? Du gör ju liksom bara dem en tjänst....

Väntså tills du får se hur hästen går med ägaren på ryggen. Ser det lika illa ut då så tycker jag absolut att du ska säga att "hästen verkar inte trivas med bettet" och ge tips på bett som du tror skulle kunna funka.

säg som det är bara, utan att vara otrevlig.
är ägaren en vettig människa lyssnar hon på dig....ovettiga människor brukar inte vara påverkbara, så då spelar det ingen roll vad man säger och hur man säger det...

Jo..det är SÅ svårt att säga det. :p
Nä men det klart jag måste säga det om jag tycker hästen går likadant med henne.

Hon har haft häst i många år men jag tror många är fast i något slags gammalt mönster och att dom inte uppdaterar sin kunskap.. eller vad man ska kalla det:confused:
Hon brukar lyssna på mig annars (min chef:D ) och fråga vad jag tycker om saker och ting! Så jag hoppas hon är påverkbar om det detta om det nu är såhär..

Hm, ja det blir väl bara att fråga något i stil med "rider du alltid på samma bett?" eller "hur ofta brukar ni ha ut häst-tandis o kolla tänderna?"

Bara så man kommer in på samtalsämnet bett..;)

Tack för tipsen/stödet!! :bow:

Du skulle ju kunna typ säga att DU testat att byta till tex tredelat på annan häst och att det va så STOOOR skillnad, att hästen ÄLSKADE det osv.. Föreslå att hon testar det, bara lite på kul för att se om hennes häst också skulle gilla det lika mycket :idea: ;)
Svårt det där.. så känsligt..

Fråga om dom provat något annat bett på hästen.
Förklara hur ni uppfattade hästen och säg att ni är nyfikna på att prova ett annat slags bett på henne för att se om det är bettet hon protesterade emot. Du kan även visa henne hur ett två delat verkar utanför hästens mun så kanske hon själv förstår hur ni menar.

Jättebra tips att visa henne bettet utanför häst munnen hur det funkar! :)

Jo jag ska lägga fram lite idéer och även förklara varför det inte ska vara så långt!

Tack!

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i... 2
Svar
27
· Visningar
2 807
Senast: villhöver
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 550
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 864
Senast: Juli0a
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 354
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur