Hur frusna är era hundar?

fc70fc8bfaad3df858713d5c17650ad0.jpg

Denna har whippeten. Softshell på utsidan och rejält mjukt och fluffigt tyg på insidan. Är det snö och minusgrader (typ mer än -5) så har han även skor som min sambo sytt själv av fleece, kardborrband och bävernylon. Skorna går upp till mudden på overallen. Brukar även kombinera med en mössa för öronen. Då är det bara nos och svans som sticker fram :p

Schnauzrarna räcker det med ett vintertäcke från hurtta när det är minusgrader. Är det mycket snö och -15 eller mer så kan framförallt ena få lite köldkramp i tassarna, men det var länge sedan vi hade så kallt i stockholm.

Vilken mysig overall! Just nacken tänkte jag på igår, det känns ganska viktigt att dom inte blir kalla om den för att undvika att dom blir stela. Mina täcken täcker delvis nacken men skulle egentligen vilja ha mer där.

Sen förra året har hon också en overall med samma upplägg som ovan täcke och tossor till sina artrostassar.
Hon älskar att springa i snön, men blir kall och får köldkramp i tassarna om hon inte har tillräckligt på sig.
Visa bifogad fil 80551

Vilken mysig overall!

Jag skickade nyss den här bilden till en vän. Den visar klädhögen som blev efter att jag klätt av mina två hundar i trapphuset efter kvällspromenaden nu :meh: Vi har 10 minus för stunden.
262058465_856632651698212_6109248571466464953_n.jpg


Nu när det är 10 minus så hade de, för en 15 min promenad, tunn fleeceoverall + vintertäcke och fleecetröja + vintertäcke. Ena damen är helt naken på mage och lår, så hon fryser lätt och behöver just overaller. Spelar ingen roll hur mycket täcken hon har i övrigt, är inte mage och lår täckta så skakar hon för att hon fryser om hon blir blöt eller det är lite kallt ute. Den andra är inte fullt lika kall av sig.

Imorgon på långpromenaden planerar jag att ha tjocka vinteroveraller och så får fryslorten ha på sig skor. Hon gillar sina skor väldigt mycket, så jag sätter på dem så fort det är kallt nog att bli torrt också. De tål tyvärr inte blötsnö alls. Att även den något varmare damen får overall imorgon beror på att vi ska gå koppelpromenad, så hon kommer inte kunna springa sig varm. Annars hade det räckt gott med en fleecetröja och ett tjockare täcke.

De overaller jag har är i softshell med teddyfoder, de är extremt varma. De kommer från Rukka och ser på produktbilden inte ut som något för vinthundar, men tack vare att man kan dra ihop dem så mycket runt mage och hals så fungerar de faktiskt riktigt, riktigt bra.
rukka-thermal-softshell-overall-svart-22.jpg


Normalt sett (om det inte blåser kraftigt eller regnar) så klarar de sig med fleecetäcke när det är runt nollgradigt, ett mer varmare täcke ner till -5 kanske, overaller när det blir runt -10 och så skor till om det blir typ -15 eller kallare än så. Är det kallare än -10 låter jag dem inte springa lösa tillsammans, är det kallare än ca -15 så får de inte springa alls. Det påverkar såklart också hur varma de håller sig under promenaderna.

Innan jag köpte overallerna ovanför här så kombinerade jag vid behov fleeceoveraller med tjocka vintertäcken. Jag har mycket hundkläder, ständigt på jakt efter bättre och önskar hela tiden att jag hade inte fullt lika frusna hundar...
28423417_1009384015876645_3785692551958613298_o.jpg

Jag har en fleeceoverall men tycker det fastnar så mycket snö i den, den är dessutom lite för stor så används sällan.
Den där såg jättefin ut!



Doris har i princip en terriersvans, den är högt ansatt och hålls rakt upp. Jag tycker det är svårt att hitta täcken och overaller i större storlekar som är anpassade för det.

Är det någon av dom här overallerna som skulle fungera med det?
 
Nike (maltes,tabbe,tax,corgi blandis) är frusen av sig oavsett om hon är pälsar eller nertrimmad. Får lätt snöklumpar i tassarna så försöker hålla ansat där. Hon har ordentligt fodrat täcke, är det väldigt kallt (-20) har hon stickad overall + täcke. Hon älskar värme, ligger så nära brasan så man är orolig att hon blir grillad och ligger och steker i solen när den lyser in. Det ska vara rejält varmt på sommaren för att hon ska välja att lägga sig i skuggan. Duschar henne också i betydligt varmare vatten än de andra hundarna för att hon ska uppskatta duschen.

Nano (mas) har ordentligt med päls men täckas ändå, särskilt innan och mellan träning. Har tendens att få köldkramp i tassarna när det är -20.

Nessie (welsh corgi cardigan) verkar helt oberörd av kyla men täckas innan och efter träning och om hon ska vara i bilen en stund när det kallt.

Tay (border collie) samma som Nessie. Idag hade vi -10, de fick ha täcke i bilen men togs av när vi gick på promenad.
Av någon anledning förvånar det mig inte att Nessie är helt oberörd, hon verkar vara en sån där soldathund som tycker att det är larvigt att bry sig om saker som kyla 😁

Temperatur på duschvattnet har jag funderat lite på. Jag tycker det är svårt att veta vad Doris tycker är lagom men brukar köra på lite svalare än vad jag själv brukar duscha i. Hon ser alltid lite lidande ut men skakar inte. Kanske ska prova duscha henne lite varmare och se vad hon säger om det.
 
Av någon anledning förvånar det mig inte att Nessie är helt oberörd, hon verkar vara en sån där soldathund som tycker att det är larvigt att bry sig om saker som kyla 😁

Temperatur på duschvattnet har jag funderat lite på. Jag tycker det är svårt att veta vad Doris tycker är lagom men brukar köra på lite svalare än vad jag själv brukar duscha i. Hon ser alltid lite lidande ut men skakar inte. Kanske ska prova duscha henne lite varmare och se vad hon säger om det.

Soldathund 🤣.. Ja, kyla, att nyss fått valpar eller att man brytit benet är typ petitesser för vissa hundar 🙃.

Ja, Nike duschar jag i samma temperatur som mig själv och hon tycker det okej. Svalare dusch uppskattas inte av fröken.
 
Jag har en fleeceoverall men tycker det fastnar så mycket snö i den, den är dessutom lite för stor så används sällan.
Den där såg jättefin ut!



Doris har i princip en terriersvans, den är högt ansatt och hålls rakt upp. Jag tycker det är svårt att hitta täcken och overaller i större storlekar som är anpassade för det.

Är det någon av dom här overallerna som skulle fungera med det?
Borde det inte gå att ha "vilken overall som helst" bara den är lagom lång? Många täcken går ju ner över rumpan, men overallerna har ju stängning i ryggen och kan därför inte gå ner över svansen på samma sätt. Mät storleken så att du har en som slutar något innan svansen bara :)
 
Vilken mysig overall! Just nacken tänkte jag på igår, det känns ganska viktigt att dom inte blir kalla om den för att undvika att dom blir stela. Mina täcken täcker delvis nacken men skulle egentligen vilja ha mer där.



Vilken mysig overall!



Jag har en fleeceoverall men tycker det fastnar så mycket snö i den, den är dessutom lite för stor så används sällan.
Den där såg jättefin ut!



Doris har i princip en terriersvans, den är högt ansatt och hålls rakt upp. Jag tycker det är svårt att hitta täcken och overaller i större storlekar som är anpassade för det.

Är det någon av dom här overallerna som skulle fungera med det?
Tror inte att vinthundsoverallen fungerar med hög svans, vinthundar bär sin svans nedåt och kläderna är nästan alltid anpassade efter det dvs går ned en bit över svansfästet.

Hurttas overall som någon annan la in bild på ska dock fungera med hög svans, har testat deras regnoverall i samma modell och då fungerade det fint på mina schnauzrar som bär svansen upp.
 
Borde det inte gå att ha "vilken overall som helst" bara den är lagom lång? Många täcken går ju ner över rumpan, men overallerna har ju stängning i ryggen och kan därför inte gå ner över svansen på samma sätt. Mät storleken så att du har en som slutar något innan svansen

På täcken brukar det innebära att det inte täcker låren eftersom svansen sitter relativt långt fram men det kanske blir annorlunda med overaller?
 
På täcken brukar det innebära att det inte täcker låren eftersom svansen sitter relativt långt fram men det kanske blir annorlunda med overaller?
Den som jag la in bild på skulle inte fungera, den går en bra bit nedanför svansansatsen.
Men Hurrtas kläder brukar ha lösning för detta.
 
Jag har två hundar, en labradorblandning (byggd som en jaktlabrador) och en storpudel. Jag har hittills inte varit med om att någon av dem visat några tecken på att frysa, men vi brukar inte ta några superlånga promenader när det är under omkring -10 (för att jag normalt sett inte är supersugen på långpromenader då - hundarna hade säkert gillat det ;) ). Det blir mest korta promenader på upp till kanske 1-2 kilometer som längst och sedan vara ute i trädgården kanske en timme eller så (och då brukar de hitta på något att roa sig med så de är inte stilla). Är jag på plats på jobbet är de i hundgård med ett uppvärmt rum som de kan gå in i om de vill.

Ingen av dem har täcke, men vintertid brukar jag spara ut pälsen mer på pudeln - just nu har hon en variant av lejonklippning med kanske 1-2 cm päls även på bakdelen. Pudeln är däremot mer värmekänslig - är det sommar föredrar hon att krypa in under grunden på förrådet där det är som svalast, och föredrar allmänt skugga (till skillnad från den svarta labradorblandningen som är en soldyrkare).
 
Den som jag la in bild på skulle inte fungera, den går en bra bit nedanför svansansatsen.
Men Hurrtas kläder brukar ha lösning för detta.

Jag får kolla om någon av djuraffärerna i stan har dom inne så att vi kan testa. Tycker att det ser så mysigt ut med vinthundskläderna som går ner över rumpan men jag tror inte att ett hål för svansen vore särskilt praktiskt :cautious:

Jag har två hundar, en labradorblandning (byggd som en jaktlabrador) och en storpudel. Jag har hittills inte varit med om att någon av dem visat några tecken på att frysa, men vi brukar inte ta några superlånga promenader när det är under omkring -10 (för att jag normalt sett inte är supersugen på långpromenader då - hundarna hade säkert gillat det ;) ). Det blir mest korta promenader på upp till kanske 1-2 kilometer som längst och sedan vara ute i trädgården kanske en timme eller så (och då brukar de hitta på något att roa sig med så de är inte stilla). Är jag på plats på jobbet är de i hundgård med ett uppvärmt rum som de kan gå in i om de vill.

Ingen av dem har täcke, men vintertid brukar jag spara ut pälsen mer på pudeln - just nu har hon en variant av lejonklippning med kanske 1-2 cm päls även på bakdelen. Pudeln är däremot mer värmekänslig - är det sommar föredrar hon att krypa in under grunden på förrådet där det är som svalast, och föredrar allmänt skugga (till skillnad från den svarta labradorblandningen som är en soldyrkare).

Min storpudel är också ganska känslig för värmen, det är egentligen större problem än kylan. Jag upplever att hon har blivit känsligare för kallt väder med åldern, när hon var yngre hade hon sällan täcke och aldrig tossor.

Tyvärr timeade jag inte riktigt in klippningen, brukar ju inte vara så här kallt så tidigt, så hon är bara 1-1,5 cm på kroppen.

Lämnar du päls under tassarna på vintern? Jag klipper för att slippa att det fastnar snö men jag antar det hade varit bättre att lämna mer päls för att skydda mot kylan.
 
Har en mini american shepherd som är relativt tunnpälsad, klär endast på henne vid spöregn och det är helt för min egen skull. Hon älskar kyla och snö och jag har aldrig märkt av att hon frusit så länge hon är i rörelse.

Skulle vi vara på utflykt där hon blir mer stillasittande har jag med en ullfilt som hon kan ligga på/ha svept om sig.
 
Har en långhårig chihuahua som är världens största frysmört.

Har tidigare använt hurttas vintertäcken men har precis köpt ett täcke från nonstop dogwear med insida av ull. Han älskar det, håller sig varm och har nog den bästa passformen av de täcken jag provat. Jag använder fleecetröja runt 5-0 grader och vid minus använder vi täcke. Vid kallare än -10 så får han ett mellanlager under sitt täcke, antingen fleecetröja eller Hurttas extreme warmer overall (den i bara tyg utan skal). Använder även sockar från nonstop dogwear när det behövs, vilket brukar vara när vi är ute längre eller vid kallare än -10. Brukar även smörja in tassarna med en tassalva baserad på sheasmör och rapsolja vilket jag tycker hjälper väldigt mycket faktiskt, om han inte använder sockar.

Normal promenad för oss under vintern är runt 1 timme.
 
Min storpudel är också ganska känslig för värmen, det är egentligen större problem än kylan. Jag upplever att hon har blivit känsligare för kallt väder med åldern, när hon var yngre hade hon sällan täcke och aldrig tossor.

Tyvärr timeade jag inte riktigt in klippningen, brukar ju inte vara så här kallt så tidigt, så hon är bara 1-1,5 cm på kroppen.

Lämnar du päls under tassarna på vintern? Jag klipper för att slippa att det fastnar snö men jag antar det hade varit bättre att lämna mer päls för att skydda mot kylan.
Jag har normalt sett kortklippt från sporren och nedåt med så lite päls som möjligt där (och just nu "bollar" ovanför sporren). Eftersom jag inte märkt av att hon är köldkänslig än har jag tänkt att det är bättre så - när det kommer mer snö sedan (vi har just nu bara ca 1 cm) så blir hon irriterad på om det fastnar snö/isklumpar i tassarna.
 
Min chihuahua-blandis (långhår) fryser lätt, men vägrar gå med täcken… hon spjärnar emot och har svansen mellan benen, oavsett vilket täcke det är hon har på sig.. har ett som funkar ok men hon går långsamt med det och hon fryser oavsett verkar det som, men hon vill ju inte gå med täcken..
hon går bäst utan men hon avskyr kylan

Nån som har tips på täcken för hundar som inte gillar att ha dem?
 
Min chihuahua-blandis (långhår) fryser lätt, men vägrar gå med täcken… hon spjärnar emot och har svansen mellan benen, oavsett vilket täcke det är hon har på sig.. har ett som funkar ok men hon går långsamt med det och hon fryser oavsett verkar det som, men hon vill ju inte gå med täcken..
hon går bäst utan men hon avskyr kylan

Nån som har tips på täcken för hundar som inte gillar att ha dem?
Kanske det går att långsamt vänja in henne vid täcken? Börja med något som är lite längre än ett halsband/sele (beroende på vad hon brukar ha), sedan lite längre, lite längre etc. tills det till slut är täckesstorlek?
 
Ping fryser röven av sig om det är kallare än +10 så då behöver hon tröja eller täcke. Skor är ett måste för hon får köldkramp efter 15m om det är snö.
Poppy fryser inte men får ha täcke pga sin artros och skor när jag lyckas få på dem för hon får köldkramp om det är salt ute.
Bella fryser ganska mycket men klarar sig rätt bra med tröja och olika täcken.
Pärla fryser lätt och vägrar gå när det är kallt men det är svårt att veta när det är för att det är för kallt och när det är för att hon får svårt att andas pga sina trånga luftvägar så hon bärs oftast efter att hon har gjort sina behov.
Alla utom Poppy avskyr regn och blöta som pesten.
Både Ping, Bella och Pärla har sina tröjor på sig också inomhus. Ping har dubbla tröjor och vill ändå bo under mitt täcke.

Behöver jag säga att det blir inte mycket promenader när det är blött eller kallt 🙄

Jag kämpar på att försöka sy bra kläder men det är alltid någon detalj som inte blir bra så jag har hur många som helst som är halvbra och köpetäcken antingen passar inte eller blir för dyra för fyra jyckar
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 027
Senast: Iamia
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
12 172
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 234
I
Hundhälsa är det bara att acceptera att hunden har blivit klen? Jag har haft min vovve i över fyra år nu och förra vintern är första året som jag...
Svar
11
· Visningar
1 803
Senast: IrishDraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp