Hur frusna är era hundar?

Skrället har fått köldkramp senaste dagarna när vi haft -15 och kallare, tidigare har det aldrig varit ett problem förrän det närmar sig -20 (har alltid sagt att han föredrar -20 framför +20).
Vet inte om det har med ålder att göra, men 6,5 år känns inte särskilt gammalt. Eller så saltar dom vägen utanför utan att jag märkt det.
Synd att hunden ser näst intill strykrädd ut när täcket plockas fram och tycker sockar är superäckligt 🙄 Lille valpor 6 månader har också hoppat på tre ben lite grann när det varit som kallast men är mindre brydd än storebror.
DSC_0090.JPG
 
Ingen av våra är känsliga för kyla men ogillar regn, speciellt min. Regnar det är de helst inomhus. Använder inga kläder men båda två har vars ett tunt regntäcke ifall det ösregnar och de måste ut. Det är dock mest för vår egen bekvämlighet för att minska mängden blöt hund som ska torkas när man kommer in igen. Om något skulle min hund önska sig en sydväst eftersom han hatar regn i ansiktet... Köldkramp har ingen av dem haft men vi har inte så extrema temperaturer här i Skåne. Labben har haft vattensvans en gång men i övrigt har vi inte haft några väderrelaterade problem.
 
Inte frusen alls hittills, kallaste hon varit med om än så länge är -23 och är oberörd och varm vid huden. Semilånghårig bc med rejäl grov päls.

Förra korthåriga var inte särskilt frusen, fick köldkramp när det var kallare än -25 om hon gick i koppel men annars inga tecken på att hon frös. Trots korthårig så hade hon fin dubbel päls och var välpälsad på hela kroppen 👍

Första bc, semilånghårig den med men med mycket sämre päls än nuvarande (silkig istället för grov med underull) behövde täcke om det blev kallare än -15 om hon inte fick springa fritt.
 
Ingen av våra är känsliga för kyla men ogillar regn, speciellt min. Regnar det är de helst inomhus. Använder inga kläder men båda två har vars ett tunt regntäcke ifall det ösregnar och de måste ut. Det är dock mest för vår egen bekvämlighet för att minska mängden blöt hund som ska torkas när man kommer in igen. Om något skulle min hund önska sig en sydväst eftersom han hatar regn i ansiktet... Köldkramp har ingen av dem haft men vi har inte så extrema temperaturer här i Skåne. Labben har haft vattensvans en gång men i övrigt har vi inte haft några väderrelaterade problem.

Jag har fixat en regnhätta till Doris som din hund kan få ärva 😁 Risken är iofs att hans ännu längre näsa kommer sticka ut och bli kall fortfarande.

AB5F6FED-477A-475D-8D54-A60383A4C5DB.jpeg


Hehe.

Använde den när hon var klippt för utställning och det regnade, ville inte förstöra fluffet. Sydde den helt själv av ett gammalt paraply 😁
 
Båda mina älskar snö och skulle nog helst bo ute om de fick så de har inga kläder, har dock reflextäcken när det är mörkt, Helmer tycker att det är ren förnedring 😆

Doris har varit med om så mycket konstiga klädesplagg i sina dar att hon inte längre bryr sig om basic saker som täcken och skor 😁


79685665-6E3C-48D4-B11E-F1F934166B1C.png


Du får låta Helmer snacka med en utställningspudel så att han förstår att han kommer lindrigt undan 😆
 
Doris har varit med om så mycket konstiga klädesplagg i sina dar att hon inte längre bryr sig om basic saker som täcken och skor 😁


Visa bifogad fil 80678

Du får låta Helmer snacka med en utställningspudel så att han förstår att han kommer lindrigt undan 😆
Haha! Åh det där hade inte uppskattats det minsta! Jag tycker dock det ser mysigt ut 🥰 Hade jag inte haft hästar utan lagt all min tid på utställning istället hade jag tyckt att det var skitkul att fixa med pudelpäls, rykta och knoppa hästen innan tävling är bland det bästa jag vet
 
Jag har 2 bostons och den ena klarar kylan mycket bättre än den andra. Både är dock ganska lättfrusna Inomhus ligger de gärna under filt.

Jag har 3 olika täcken ett enklare fleece, ett regntäcke med fleece och ett rejält vintertäcke från Hurta. Vintertäckena kommer på när det är minus/snö ute
Jag får dessutom ha tossor till den minsta hunden när det är en massa minus ute och hon går i koppel. Är de lösa så är de så mycket i rörelse men enbart kopelpromenad så får hon köldkram tassarna.

142448735_10158116208396819_673912338393028915_n.jpg
 
Schäfer och jämthundar. Ingen som fryser och inga kläder (undantag täcke i bilen om det blir uppehåll i träningen men har inte varit så mycket sådan träning de senaste åren). Yngsta jämthundstiken väljer helst att ligga framför kaminen och flåsa men har inte upplevt att hon fyser ute. Dom Brukar uppehålla sig några timmar i hundgården varje dag fram till -10 -13 (torr luft och i övrigt bra väder) sedan brukar dom få ligga inne på dagarna.

Det händer att de fått fryskramp på promenad när snön är riktigt kall (-20 typ) men har aldrig varit med om att det har varit ihållande utan har man lyft tassen och masserar lite samt pilla bort snö mellan trampdynorna så har krampen genast släppt.

Är det någon som har koll på forskning runt hundar och kläder? Tänker de kommer ju en del om hästar och hästtecken lite då och då hade varit intressant med liknande på hundar.
 
Min är ganska frusen av sig. Han är en dansk-svenskgårdshund. I stallet har han ett hurta extrem warmer eftersom han är stilla endel där och när vi är ute och går har han antingen ett tunnare fleecefodrat regntäcke eller om det är 5 minus eller kallare ett tjockare fleecefodrat täcke. Båda från hööks. Är det 10 minus eller kallare undviker jag att gå så långt. Skor avskyr han, då går han på frambenen tills jag tar av dem men stannar jag och pratar med någon en längre stund brukar jag lyfta upp honom för då fryser han oavsett. För min är det viktigaste att alla stora muskelgrupper är täckta.
 
Ascot, golden/border collie blandning, är inte alls frusen av sig. Nu sätter jag på regntäcke när det regnar ordentligt, men det är egentligen för min egen skull. Sätter även på back on track täcke om vi är stilla under träning utomhus för musklernas skull. Annars är det först vid -15 som vintertäcket kommer på och det är mer för att jag tycker att det nog behövs än att Ascot fryser. Tossor används när vi åker längdskidor men anledningen är inte kyla utan för att förhindra snö mellan tassarna.

Använder nog mest täcke vid vandring faktiskt och vi vandrar främst mellan maj -september. Då har jag hittills haft med mig regntäcke och back on track täcke. Inför nästa års vandring kommer jag även ha med en hurrta body warmer overall. Regntäcket då såklart för om det regnar/snöar under vandringen, back on track för efter dagens vandring och antingen back on track eller hurrta body warmer overall under natten beroende på nattemperaturen. Även om Ascot inte är frusen av sig så blir han, har jag märkt, kall under natten när vi sover i tält (trots liggunderlag).
 
Min Labbe är inte ett dugg frusen ute, men när jag plockade fram en elfilt för att ha fötterna på här vid skrivbordet kom hon och la sig där istället för i soffan eller sängen
 
Är det någon som har koll på forskning runt hundar och kläder? Tänker de kommer ju en del om hästar och hästtecken lite då och då hade varit intressant med liknande på hundar.
Det är jag också nyfiken på. Framförallt är jag nyfiken på om/hur hundar kan vänja sig vid kyla och inte behöva ha lika mycket täcken :angel:

Minns framförallt när jag hade mina två tidigare salukis. De var tåliga och jag hade inte så mycket täcken till dem. Samtidigt hade jag en vän som hade massvis av täcken och skor till sina. Jag tyckte att hon var fjantig och sa att de såklart vänjer sig vid det om hon tar på dem massor i onödan...

Sedan fick jag hem min Aysu :grin: Hon fryser som sagt var väldigt lätt. Vägrar gå, skakar av köld i temperaturer där jag aldrig satte täcken på mina tidigare hundar... Det täcke som min första hade under en långpromenad i 17 minusgrader, det är vad Aysu har när det är kring nollgradigt. Hon är så tydlig med vad hon tycker, så tydlig med när det känns kallt och blir så pigg och glad när hon får ha mer kläder på sig, så tja... Jag får ju absolut äta upp mina tidigare ord om att vänja hundar vid kyla osv. Men det vore ändå intressant med forskning på området.
 
Det är jag också nyfiken på. Framförallt är jag nyfiken på om/hur hundar kan vänja sig vid kyla och inte behöva ha lika mycket täcken :angel:

Minns framförallt när jag hade mina två tidigare salukis. De var tåliga och jag hade inte så mycket täcken till dem. Samtidigt hade jag en vän som hade massvis av täcken och skor till sina. Jag tyckte att hon var fjantig och sa att de såklart vänjer sig vid det om hon tar på dem massor i onödan...

Sedan fick jag hem min Aysu :grin: Hon fryser som sagt var väldigt lätt. Vägrar gå, skakar av köld i temperaturer där jag aldrig satte täcken på mina tidigare hundar... Det täcke som min första hade under en långpromenad i 17 minusgrader, det är vad Aysu har när det är kring nollgradigt. Hon är så tydlig med vad hon tycker, så tydlig med när det känns kallt och blir så pigg och glad när hon får ha mer kläder på sig, så tja... Jag får ju absolut äta upp mina tidigare ord om att vänja hundar vid kyla osv. Men det vore ändå intressant med forskning på området.
Det är spännande det där! Jag märker skillnad på min hunds frusenhet beroende på om och isåfall hur hög kortisondos han står på. Mindre kortison mindre frusen och vice versa.
 
Det är jag också nyfiken på. Framförallt är jag nyfiken på om/hur hundar kan vänja sig vid kyla och inte behöva ha lika mycket täcken :angel:

Minns framförallt när jag hade mina två tidigare salukis. De var tåliga och jag hade inte så mycket täcken till dem. Samtidigt hade jag en vän som hade massvis av täcken och skor till sina. Jag tyckte att hon var fjantig och sa att de såklart vänjer sig vid det om hon tar på dem massor i onödan...

Sedan fick jag hem min Aysu :grin: Hon fryser som sagt var väldigt lätt. Vägrar gå, skakar av köld i temperaturer där jag aldrig satte täcken på mina tidigare hundar... Det täcke som min första hade under en långpromenad i 17 minusgrader, det är vad Aysu har när det är kring nollgradigt. Hon är så tydlig med vad hon tycker, så tydlig med när det känns kallt och blir så pigg och glad när hon får ha mer kläder på sig, så tja... Jag får ju absolut äta upp mina tidigare ord om att vänja hundar vid kyla osv. Men det vore ändå intressant med forskning på området.

Ja det hade varit jättespännande om det finns forskning på det 🙂

Till skillnad från täcken på hästar så är vi ju (för det mesta) alltid med när hundarna är täckade så jag tror inte att det är så många hundar som går omkring med för mycket täcken och lider av det. Det är ju så lätt att se att hunden är överhettad iom att dom börjar flåsa.

Jag (kill)gissar att dom till viss del kan vänja sig och bli härdade precis som vi människor blir mer vana vid kyla om vi bor där det är kallt men jag tror inte att det skulle göra så stor skillnad, speciellt inte om hunden bor inomhus största delen av dygnet.
 
Min Labbe är inte ett dugg frusen ute, men när jag plockade fram en elfilt för att ha fötterna på här vid skrivbordet kom hon och la sig där istället för i soffan eller sängen

Han kanske tycker det är gosigt med lite mer värme.

Jag märker att Doris uppskattar att få en filt över sig om det är lite kyligt inne. Hon ligger ihop kringlad om det är svalt och lägger jag på henne en filt sträcker hon oftast ut sig efter en stund 🙂
 
Min Labbe är inte ett dugg frusen ute, men när jag plockade fram en elfilt för att ha fötterna på här vid skrivbordet kom hon och la sig där istället för i soffan eller sängen
Det där med att sova under filt/täcke verkar inte ha så mkt med frusenhet att göra.
Ammo fryser nästan hellre än att sova under filt liksom, han ska vara riktigt kall innan han tycker det är skönt. Han har gärna täcken och filtar som ryggstöd däremot.
 
Mina heeler klarar ner till -15 i alla fall så länge det inte är hård vind eller väldigt fuktig luft. Har varit med om riktigt fuktig luft där några fått köldkramp i 5-6 minus, men det är tack och lov sällsynt (igår och idag var en sådan dag) :)
Så allt beror på vind, om dom är lösa eller går kopplade. Jag har 2 som typ aldrig fryser då dom är så pass välpälsade. En tik som nästan aldrig fryser, men kan behöva täcke om hon fäller vintertid. Äldsta hanen är den som är mest känslig då han inte är lika lurvig under magen som dom övriga, men de är inte ofta han fryser heller :)
Så vad gäller täcke så är det om det är riktigt svinkallt och vi går koppelpromenad eller om det är strax över nollan och pissregnar.
Grabbarna på bilden. Det var -13 just när jag tog den bilden. Ingen frös det minsta :)
IMG_3312.jpeg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 027
Senast: Iamia
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
12 172
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 237
I
Hundhälsa är det bara att acceptera att hunden har blivit klen? Jag har haft min vovve i över fyra år nu och förra vintern är första året som jag...
Svar
11
· Visningar
1 803
Senast: IrishDraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp