Hur fungerar en husförsäljning?

kolblakkur

Trådstartare
Har sålt en bostadsrätt för en del år sedan men minns inte riktigt hur man gör samt att den renoverades inte.

Om man säljer ett boende för 1,5 miljoner och man har 500.000 i lån på det (inköpspris 675.000) - då går man ju med vinst. Så försvinner typ en tredjedel i vinstskatt, eller? Men om man har renoverat för cirka 350-400.000, då kan man dra av det på vinstskatten eller hur funkar det? Vi har bland annat bytt värmepump, fönster samt elen. Finns det något man inte får göra avdrag för? Allt har skett inom fem år (har för mig att det finns en gräns för när det ska vara gjort?). Upplys mig! :bow:
 
Du betalar 22% skatt på vinsten. Förutom förbättringskostnader så får du även dra av mäklararvode. Har det gjorts extrainsättningar till föreningen (kapitaltillskott) så kan du också dra av det.

Det finns kalkylatorer att använda sig av. Jag tror att boupplysningen har en.
 
Har sålt en bostadsrätt för en del år sedan men minns inte riktigt hur man gör samt att den renoverades inte.

Om man säljer ett boende för 1,5 miljoner och man har 500.000 i lån på det (inköpspris 675.000) - då går man ju med vinst. Så försvinner typ en tredjedel i vinstskatt, eller? Men om man har renoverat för cirka 350-400.000, då kan man dra av det på vinstskatten eller hur funkar det? Vi har bland annat bytt värmepump, fönster samt elen. Finns det något man inte får göra avdrag för? Allt har skett inom fem år (har för mig att det finns en gräns för när det ska vara gjort?). Upplys mig! :bow:
Du kan göra uppskov på vinstskatten också om du inte vill/kan betala den.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 948
Senast: kolblakkur
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 363
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp