Hur fungerar urvalsgruppen högskolepoäng till högskolan?

Islandshästryttare

Trådstartare
Det står att max 165 poäng på grundnivå räknas på de flesta utbildningar men det måste ju vara väldigt många som har detta. Lyckas inte hitta någon information om det är faktiska poäng som räknas ändå eller om det sker någon slags lottning vid lika antal poäng i den gruppen eller väljs på annat sätt.

Jag sökte en kurs till våren och står som reserv jag står på plats 444 i den urvalsgruppen. Jag har långt mer än 165 poäng på grundnivå som var maxgränsen.

Någon som vet?
 
Det står att max 165 poäng på grundnivå räknas på de flesta utbildningar men det måste ju vara väldigt många som har detta. Lyckas inte hitta någon information om det är faktiska poäng som räknas ändå eller om det sker någon slags lottning vid lika antal poäng i den gruppen eller väljs på annat sätt.

Jag sökte en kurs till våren och står som reserv jag står på plats 444 i den urvalsgruppen. Jag har långt mer än 165 poäng på grundnivå som var maxgränsen.

Någon som vet?

Jag har för mig att om man har samma meritvärde så rankas man på tid/när man anmälde.

Många distanskurser tar emot flera hundra studenter, så dina chanser att komma in kan vara rätt höga fast 444 känns som långt bak.
 
Jag har för mig att om man har samma meritvärde så rankas man på tid/när man anmälde.

Många distanskurser tar emot flera hundra studenter, så dina chanser att komma in kan vara rätt höga fast 444 känns som långt bak.


Tack för svar. Stod att 32 var antagna i urvalsgruppen så jag tror inte chanserna är jättestora 🙂
 
Det står att max 165 poäng på grundnivå räknas på de flesta utbildningar men det måste ju vara väldigt många som har detta. Lyckas inte hitta någon information om det är faktiska poäng som räknas ändå eller om det sker någon slags lottning vid lika antal poäng i den gruppen eller väljs på annat sätt.

Jag sökte en kurs till våren och står som reserv jag står på plats 444 i den urvalsgruppen. Jag har långt mer än 165 poäng på grundnivå som var maxgränsen.

Någon som vet?
Bra fråga, diskuterade det just med mina kollegor, vi har sökt samma kurs, en av oss kom in och två av oss står på reservlistan. :)
 
Tack för svar. Stod att 32 var antagna i urvalsgruppen så jag tror inte chanserna är jättestora 🙂

Ja är det en liten kurs så är ju chanserna lägre, men underskatta inte hur många som tackar nej :).

Finns säkert fler som gör som jag, jag söker betydligt fler kurser än jag sen läser, helt enkelt för att vara säker på att jag kommer in på nog många poäng per termin.

Jag väntar på antagningsbesked för 8 kurser just nu (sen anmälan) 😂. Har kommit in på 1, en 7,5hp. Behöver således 22,5hp till om jag ska köra heltid den här vårterminen... Min urvalsgrupp har jag dock typ 995/999 på, så det brukar mest handla om huruvida det finns plats ledig på kursen eller inte.

Kommer jag in på allt kommer jag alltså tacka nej till de flesta - och då får den som är näst på tur en chans :).
 
Var ju lite deprimerande att hamna på plats 444 när jag hade kursen som förstahandsval. Enligt antagningsstatistiken var det 258 förstahandssökande totalt på kursen och då känns det lite trist att det inte ens går på vilka som satt kursen som förstahandsvall utan verkar vara helt random.

Men på kursen jag har som andrahandsval så står jag som nummer 36 i en grupp med 32 antagna är ju iallafall lite mer hoppfullt kanske alla behöver ju inte tacka ja till att stå kvar som reserv heller.

Lycka till med antagningen @skiesabove 🙂
 
Det står att max 165 poäng på grundnivå räknas på de flesta utbildningar men det måste ju vara väldigt många som har detta. Lyckas inte hitta någon information om det är faktiska poäng som räknas ändå eller om det sker någon slags lottning vid lika antal poäng i den gruppen eller väljs på annat sätt.

Jag sökte en kurs till våren och står som reserv jag står på plats 444 i den urvalsgruppen. Jag har långt mer än 165 poäng på grundnivå som var maxgränsen.

Någon som vet?
Min erfarenhet av andra urvalsgrupper är att t.ex högskoleprovresultat kan placera en bättre i andra urvalsgrupper. Alltså om det är många med samma meriter, så har man större chans att komma in eller få en bättre reservplats om man tagit högskoleprovet gentemot någon som inte gjort det. Iallafall om det är många med samma "poäng" i en urvalsgrupp av de som söker. Jag tror inte jag någonsin kommit in på högskolepoängmeriter faktiskt, men jag är inte säker.
Ta högskoleprovet är inte något du funderat på/gjort? :) Det kan gynna en.
 
Min erfarenhet av andra urvalsgrupper är att t.ex högskoleprovresultat kan placera en bättre i andra urvalsgrupper. Alltså om det är många med samma meriter, så har man större chans att komma in eller få en bättre reservplats om man tagit högskoleprovet gentemot någon som inte gjort det. Iallafall om det är många med samma "poäng" i en urvalsgrupp av de som söker. Jag tror inte jag någonsin kommit in på högskolepoängmeriter faktiskt, men jag är inte säker.
Ta högskoleprovet är inte något du funderat på/gjort? :) Det kan gynna en.


Jag har ett högskolrprovresultat också så är med i flera urvalsgrupper. Men ganska liten kurs så svårt att komma in. Men jag får hoppas på andra antagningen och hoppas jag kommer in på val nummer två iallafall. Har tackat ja till en kurs iallafall Men ska bara läsa för nöjes skull så kommer tacka nej till den om jag kommer in på första eller andra valet. Kom in på val tre och fyra och tackat ja till ena.
 
Jag har ett högskolrprovresultat också så är med i flera urvalsgrupper. Men ganska liten kurs så svårt att komma in. Men jag får hoppas på andra antagningen och hoppas jag kommer in på val nummer två iallafall. Har tackat ja till en kurs iallafall Men ska bara läsa för nöjes skull så kommer tacka nej till den om jag kommer in på första eller andra valet. Kom in på val tre och fyra och tackat ja till ena.
Ok, då förstår jag. Ja, en del kurser kan vara väldigt populära och då ha ett högt tryck av sökande. Jag tror speciellt kortare kurser har fler sökare än kanske programmen överlag. Hoppas du kommer in på dina val! Annars finns det säkert framtida terminer.
 
Ok, då förstår jag. Ja, en del kurser kan vara väldigt populära och då ha ett högt tryck av sökande. Jag tror speciellt kortare kurser har fler sökare än kanske programmen överlag. Hoppas du kommer in på dina val! Annars finns det säkert framtida terminer.

Tack jag är kanske ändå inte riktigt på rätt ställe i livet för att kunna plugga egentligen beror lite på vad som händer framöver.
 

Liknande trådar

Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 602
Skola & Jobb Jag har sökt in till en högskolekurs på distans i höst. Jag misstänker att den är rätt populär..... Under min behörighet står det: "Du...
Svar
8
· Visningar
1 035
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
26 917
Skola & Jobb För ett tag sedan sökte jag ett par distanskurser på en högskola med start till våren. Det var rätt många år sen jag pluggade, så det...
Svar
1
· Visningar
2 028
Senast: holsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp