Bukefalos 28 år!

Hur gå tillväga

Diabetikern

Trådstartare
Hur hade ni gått tillväga med den här hästen? (behöver lite tips, idéer och nya infallsvinklar) *långt*

Hästen är ett 9-årigt polskt halvblod. riden sporadisk de sista 3 åren nu igångsatt fullt ut.

Vi startade igång honom långsamt med mycket skritt i korta pass och rids nu i dagsläget varje dag 90% i skog och mark. Hästen har väldigt veka kotor bak och snubblar för minsta lilla. Han tappar väldigt lätt bakdelen så ojämn mark kan få honom att gå ner på knä.

Han kan nu bära sig någorlunda i traven. Hitta en relativt låg form där han trampar igenom i hela kroppen och hittar en bra balans.

Har väldigt svårt att ställa sig och lägger hela vikten på bogarna. När han gör detta blir han "tygelhalt" dvs han markerar i fram tills han hittar rätt och bär upp kroppen ordentligt. Då slutar han även att markera.

I galoppen.. tja vad kan man säga. I vänster så får vi en galopp med en häst som går lite på dubbla spår men vad som händer är att han lägger hela vikten i handen och kör ner näsan lååångt ner i backen och när han går så långt ner med snoken går han nästan omkull för att han knappt ser vart han går och det kommer minsta lilla ojämnhet. Det är ett himla schjå att få honom lite högre upp med huvudet och få honom släppa bettet då han tar det och bara drar ner huvudet. Ryttaren har ingen kontroll.

I höger galopp så böjer sig hela hästen som en banan och det känns inte som galopp (svårt att förklara) även här kör han ner snoken i backen. Ryttaren får stå rakt upp i lätt sits eller sitta ner för att få tag i honom och få honom framåt.

Hästen i sig är väldigt positiv och glad. Alltid spetsade öron och tycker att livet i största allmänhet är kanonskoj.

Vi har kollat tänderna nyligen och där var det inga problem. Ska ta ut kiropraktor för att se om det sitter några låsningar då han har en så stor kropp att bära på och inte bärt sig rätt förut.

Förra ägaren var verkligen kär i sin häst med red jämnt på graman för han böjde så fint på nacken då. Nu söker han sig iallafall framåt med nosen och använder rygg/bakben men det tar på krafterna.

Enligt förra ägaren så var han lite ömfotad fram men i själva verket var han jätteömfotad runt om men nu med en ordentlig hovslagare så börjar vi få lite ordning på fötterna. Ena fram hade en konstig vinkel (svårt att förklara över nätet) men i korta lag så börjar det rätta sig till iallafall.

han var även undernärd när han kom till oss. Jättebuk fast med revbenen väl synliga.:crazy: nu har han fyllt ut med en bra foderstat och har lite bukmage som ska ridas bort men det kommer så småningom.

Han har ju inte de bästa förutsättningarna kort hals, kort steg, stor & tung kropp men han har viljan. Bara han förstår vad det handlar om så försöker han verkligen. :)

Det är ett jätteprojekt för min mor att bita som inte ridit på flera år. Hon tycker inte det är roligt när man får slita så. Ok om han hade haft det lite lättare, bärt sig rätt och kanske bara varit lite paddockslö eller vad man ska säga.
Min mor vill ha en häst som hon kan rida i skog och mark med träna lite lätt hemma i både dressyr och hoppning inget allvarligt utan bara allmän ridning men i dagsläget fungerar inte ens det med den här hästen.

Vi behöver massor av tips för att komma igång lite. Vi har liksom kört fast här nu på hur vi ska gå vidare.

Såhär i efterhand så inser vi att vi var lite för snabba med köpet utav honom men det är för sent för att beklaga sig nu. Hästen är värd en chans.

Vill inte klanka ner på förra ägaren hellr då hon verkligen gillade hästen och trodde hon gjorde sitt bästa och lyssnade på omgivningen som kanske inte var den bästa :smirk: men men alla gör vi misstag.

Ett tag funderade vi allvarligt på att låta honom bli promenadhäst men han trivs alldeles för bra med att arbeta.

Oj långt inlägg Hoppas någon orkade läsa.

Alla tips/råd/tankar/idéer mottages tacksamt :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gå tillväga

Hästen första dagen när han kom till stallet: 11 februari

Lemmy.jpg


Efter bara 1½ - 2 månad: slutet på mars
UppstlldLemmy27-3-07.jpg


Som ni ser så har han veka kotor bak men inte fram.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gå tillväga

Några spontana tankar..

Är han veterinärkollad? Om inte skulle jag göra en ordentlig genomgång på klinik, för att se så det inte finns någotnting. När de (hästarna) byter ryttare och det blir nytt ridsätt (som absolut inte behöver vara sämre än det tidigare) så kan en del hästar reagera på detta och få exvis ledinflammationer. Säger inte varken att jag tror det eller inte tror det ang den herren, men alltid bra att börja med en häst som man VET är 'frisk'.

Kiropraktor/quiatriker/liknande tycker jag är helt rätt tänkt.

I övrigt så vad gäller bilderna, så ser iaf jag inte benen på första bilden (kanske ska vara så), och på den andra så ser han ut att vara betydligt vekare (björnfot??) på vä bakkota än höger, stämmer det? I övrigt så förstår jag vad du menar att han har typen 'emot sig'.

Vad gäller själva 'hur bygga upp' så först - det tar tiiiid. Tålamod. Jag behöver inte bomba tråden med bilderna men du kan fåd em via PM eller liknande, men betänkt vilken tid det tog att muskla om och (efter att ha rättat snedheter) får mitt fullblodssto att ändra sitt rörelsemönster, bära sig annorlunda etc. Och då hade hon dels lätt för sig, en exteriör som talar för att kunna röra sig, osv.

Så, 5 månader är bara början =)

JAG skulle om det var min häst slopa galoppen helt och hållet ett bra tag framöver. Han har helt klart så svårt med galoppen att det inte blir någon vits att jobba med den än när även traven brister.

Skulle också försöka använda mycket bommar, börja med bara skrittbommar men öka på om/när han är starkare. Sådär stora, valpiga hästar brukar ha ganska dålig koll på sin egen kropp och sina egna ben och behööver ofta bli mer medvetna om det. Gå inte bara över bommarna, utan gå mellan två bommar, gå igenom ett L av bommar osv (när hästen klarar och är bekväm med föregående övning).

Skulel göra mycket/så myckets om möjligt av jobbet avsuttet med. Skritta och trava gärna ut i skogen, rakt fram, kravlöst och 'odramatiskt', men kör resten avsuttet. Vid hand, tömkörning osv.

Jag kan ingenting om TTeam, men rent spontant av vad jag läst så verkar det ju som om det verkligen skulle kunna vara något för den hästen, värt att kika närmare på kanske?
 
Sv: Hur gå tillväga

*glömde lägga till*

Han rids 90% utav tiden i skogen. Relativt kravlöst bara att han ska tänka framåt och hitta en balans vilket har fungerat till viss del.

Vi ska få hjälp med tömkörning då varken jag eller min mor är direkt duktiga på det. Känner att jag inte vill börja med en häst som har dessa svårighteret om inte jag kan det till 100. Longerar honom lite då och då utan några inspänningar utan bara att han ska hitta en balans i sig själv vilket har fungerat ganska ok.

I paddock är han riden mkt över bommar. Han lyfter någorlunda på frambenen men inget i bak, Ser inte ut som om fram och bak har någon som helst samhörighet eller ens kommunikation :crazy:

Då han snubblar så lätt och inte kan bära upp sig när han väl snubblat gör det att det blir lite otäckt att rida honom över bommar.

Byggde upp ett litet kryss för en tid sedan för att se hur han reagerade och det tyckte han var snorkul. Fast det är ju ingen ide att fortsätta med "hinder" eftersom han inte är ok för övrigt.

Galoppen har bättrats på litegrann. Nu bjuder han själv framåt i galoppen och tar självmant höger vilket han inte gjorde när han kom.

Han har rejält björnfot på bägge bak. Han var dessutom rejält ansatt med mugg på alla 4 som först de sista 2 månaderna börjat släppa :crazy: Vilket gjorde att höger bak var lite svullen och man lurade ögat på detta. Nu är det bara lite fodergallor han har efter mycket gott bete :D

TTeam har jag aldrig ens hört talas om. Vad är det? Vet någon vart jag kan läsa på om detta?

återigen tack för all hjälp :)
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 942
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
856
Senast: Lutten
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 032
Senast: mily
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp