Bukefalos 28 år!

Hur gå vidare med äldre häst? (långt)

Sv: Hur gå vidare med äldre häst? (långt)

Nån annan har säkert sagt, det men jag skulle ta bort honom.

Har själv en 22-åring, har lovat mig själv att han aldrig mer ska behöva flytta igen vare sig med mig eller till nån annan.
 
Sv: Hur gå vidare med äldre häst? (långt)

Tack alla för era svar, jag tar med mig dom i mina tankar.
Förmodligen blir nog detta sista sommaren för min skatt och jag ska göra den minnesvärd för oss båda. Massa mys och barbackaturer, skämma bort han med massa äpplen och morötter.
 
Sv: Hur gå vidare med äldre häst? (långt)

Här är en bild på min lilla gubbe från förra sommaren. Med sin bästa kompis Frida som i december fick åka till hästhimlen,hon väntar nog på honom däruppe.

karin1010.jpg
[/IMG]
 
Sv: Hur gå vidare med äldre häst? (långt)

Tack alla för era svar, jag tar med mig dom i mina tankar.
Förmodligen blir nog detta sista sommaren för min skatt och jag ska göra den minnesvärd för oss båda. Massa mys och barbackaturer, skämma bort han med massa äpplen och morötter.

Såg att (för mig skrämmande) många tycker att avlivning är det bästa... Jag undra om alla de, hellre skulle dö än flytta... jag skulle då inte klara av att leva med att ha släckt ett liv utan anledning... eller...ekonomisk anledning...heskt sorgligt... Om du kan ta hand om en häst borde det ju finnas fler?? eller är det få hästar som har det bra? Dock kan det ta tid att hitta en passande fodervärd...har man inte råd så är det ju så, men att få det till att det är för hästens bästa..nja det är väl att ta i. Om du inte har råd, och någon annan har det. Varför skulle det inte vara bättre än att dö? Vad tror du just denna häst vill? Vill han dö hos dig? eller vill han leva vidare och lära känna en ny ryttare som älskar honom? DET vet du bäst av alla, som känner honom utan och innan efter alla dessa år. Det skulle jag värdera mest av allt-att göra det jag tror hästen skulle velat. De flesta här verkar ju ta för givet att hästen skulle få det sämre, tråkigt att många verkar ha haft så dåliga erfarenheter. Om du finns i Sthlm vet jag en som letar sällskapshäst till sin shire.
 
Sv: Hur gå vidare med äldre häst? (långt)

Hästen är 25 år och har haft samma ägare i 16 år. Det som är skrämmande är att det finns folk som ens kan tänka sig sälja en sådan gammal häst vidare. En gammal häst har svårare att klara miljöombyte, nya rutiner, ny ryttare med annorlunda sätt att rida och sköta hästen mm. Men jag gissar att du är ganska ung då brukar man tänka som du gör.
 
Sv: Hur gå vidare med äldre häst? (långt)

Vill bara förtydliga att för min del har en försäljning aldrig varit aktuell. Sällskapshäst men på fodervärdsavtal eller liknande som skogsmulle.
Alltså vill jag stå kvar som ägare. Möjligtvis om han hade hamnat hos någon jag kände väl att jag hade gjort ett ägarbyte men det är ändå inte aktuellt nu.
Kanske är det skrämmande att jag ens tänkte mig ett fortsatt liv för honom men i min värld så tänkte jag en tanke att han skulle kunna få det bra hos någon annan. Det måste ju finnas någon mer än jag som kan ta hand om en visserligen gammal men frisk häst?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur gå vidare med äldre häst? (långt)

Mitt svar var inte riktat till dig, jag är övertygad om att du väljer det som är bäst för din häst. Det jag blir så trött på är folk som förmänskligar hästar och tror att dom lider av att bli avlivade. När det i själva verket oftas är det bästa för en sådan gammal häst. Jag vet att det finns många som kan ta väll hand om din häst, men frågan är om han mår bra utan dig i sitt liv? Du har funnits vid hans sida i 16 år.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 583
  • Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 257
Senast: _Taggis_
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 729
Senast: Badger
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 838
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp