Bukefalos 28 år!

Hur gå vidare med äldre häst? (långt)

C

corno79

Jag har haft min häst i 16år, en fd travare som jag började som medryttare på och sen fick ta över helt.
Jag älskar denna häst och har alltid satt hans väl och ve före mina egna behov och jag har gjort det med glädje precis som det ska vara när man har djur.
Han är nu 25 år, pigg och frisk. Han rids forfarande som promenadhäst i alla gångarter och körs även bland när tillfälle ges.

Jag har kämpat i många år med det ekonomiska för jag har varit sjukskriven länge, har med nöd och näppe fått det att gå runt. Att ha häst är dyrt speciellt i storstad.

Min livssitution har nu ändrats drastiskt och jag kommer inte ha råd att ha kvar honom. Min tid kommer inte heller att räcka till då jag ska börja arbetsträna och har en son på 8 månader.

Mina tankar har snurrat kring att han är en perfekt sällskapshäst då han är okomplicerad, gudasnäll, ranglåg så ingen risk för skador på övriga hästar från hans sida. Men är detta verkligen rätt?
Fick ett svar från en tjej jag mailat angående detta och blev mer eller mindre avsnäst om att hon tyckte han var för gammal för flytt. Det sådde helt klart ett tvivel om att det kanske är fel av mig.
Kanske ska jag ta bort honom istället? Kan man leva med det beslutet? Att ta bort en pigg och frisk 25årig häst vars enda "fel" är hans ålder?

Finns det någon annan som suttit i denna sits? Vad tog ni för beslut?

Jag vill självklart hans bästa och kanske ska jag vara nöjd med att ha fått 16 år med denna fantastiska vän och jag vet att han alltid mått bra hos mig.
Vet att det är få hästar förunnat speciellt travare som fått stanna så länge efter pensionen hos en och samma person.

Vet inte riktigt vad jag vill ha ut av denna tråd men alla tankar, tips, reflektioner och erfarenheter av denna situation är hjärtligt välkomna.

Vill inte göra något förhastat utan att ha tänkt igenom det noga.

Mvh c79
 
Sv: Hur gå vidare med äldre häst? (långt)

Jag skulle ta bort honom... Hamnade i en liknande sits,men jag valde att sälja som sällskap/promenadridning,vilket resulterat i att jag har ingen aning om vart hästen är nu,hur h*n mår,om h*n ens lever öht...:cry: Nån sa att den sett h*n på annons för ett tag sen,IGEN,eftersom den jag sålde till inte hade kvar h*n länge alls..Så h*n kan ha blivit såld hur många ggr som helst..
Hästen i fråga har det svårt att anpassa sig på nya ställen,det tar tid,men när det väl funkar så har man en vän som går igenom eld och vatten för dig,Vilket jag även påpekade för köparen,att hästen kommer att testa,men det skulle då absolut inte vara några problem,men tydligen så var det ju det... Hade tom lånat ut h*n på foder först för säkerhetsskull,och tyckte det verkade så bra,så till slut fick h*n köpa..Vet inte om h*n ens fick stanna ett halvår,och kan ju tänka mig att ju mer h*n flyttar runt,ju mer stressad blir h*n... Kommer sluta med att h*n hamnar på slakt,för ingen kommer orka med h*n,då hade lika gärna jag kunnat slaktat h*n på en gång,så hade h*n sluppit stressen i dessa år att flytta runt,runt...

Ovissheten att inte veta vart h*n är gör det riktigt tugnt,h*n var endå min bästa vän i nästan 11 år....
 
Sv: Hur gå vidare med äldre häst? (långt)

Nej, fy vad hemskt. Att människor kan med att göra så:(
Jag hade blivit helt förkrossad om det hänt mig och min häst. Förstår att du hellre velat tagit bort honom själv än att det blev såhär.

Det är ju lite det jag är rädd för också, att han hamnar i fel händer och far illa.
Men kan ändå inte riktigt bli bekväm med tanken att avliva, han är ju liksom pigg och kry. Men finns han inte mer så vet jag ju iallafall att han har det bra och inte blir misskött eller runtflyttad.

Så svårt det här....
 
Sv: Hur gå vidare med äldre häst? (långt)

Jag hade avlivat. Stensäkert. Ska en så gammal häst behöva flytta alls tycker du - utan att ha med sig sin matte - sin trygga punkt?
Hur skulle du må om hästen börjar flytta runt? Hamnar ute på annons gång efter annan?
 
Sv: Hur gå vidare med äldre häst? (långt)

Tänk också på att hans betende kan förändras otroligt mycket efter en flytt,och att han inte har sin trygghet kvar i livet,dig,stallet,kompisarna bland annat,han kanske slutar som en surig,otrevlig missnöjd häst,istället för att få vandra vidare på dom gröna ängarna medans han är pigg,frisk och glad.
 
Sv: Hur gå vidare med äldre häst? (långt)

Men det är precis det jag är rädd för. Jag vet att risken finns, man vet ju aldrig vad som kan hända.
Tänker absolut inte egoistiskt i denna frågan. Skulle aldrig förlåta mig själv om något sådant skulle hända.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur gå vidare med äldre häst? (långt)

Tack för hjälpen med att se klarsynt på frågan. Hjälper massvis.
 
Sv: Hur gå vidare med äldre häst? (långt)

Jag hade också tagit bort hästen. Alternativt kanske till rätt person (bekant eller bekants bekant) lånat ut dem som sällskap. Men jag hade inte sålt en 25 årig häst.

Jag hade inte släppt kontrollen och sålt en gammal vän så ..

Jag blir ganska upprörd över hur folk kan behandla sina gamla hästar. Låta dem leva tills det absolut inte går längre. Hästar tunnar ur, kan knappt äta eller gå .. Då tas dem bort. Och det slutet önskar man ju ingen. Den kontrollen förlorar man vid en försäljning. Och den kontrollen skulle jag vilja ha kvar. Att själv kunna avgöra när det är färdigt.

Hästen är fräch nu, men åren går och en dag så är det aktuellt att ta bort för hästens skull. Hamnade jag i din sits så skulle jag hellre ta bort nu än att lämna över det ansvaret till någon annan. Någon annan som kanske inte tar sitt ansvar så hästen blir lidande ...
 
Sv: Hur gå vidare med äldre häst? (långt)

Eller så lånat du ut hästen på foder till någon i närheten så du kan titta till hästen någon gång i månaden? Du har fortfarande koll och kan avliva hästen om hästen börjar falla ur eller fodervärden ej vill ha hästen kvar.

Känns inte helt rätt att ta bort en helt frisk okpmplicerad häst som kan leva i 10 år till.
 
Sv: Hur gå vidare med äldre häst? (långt)

För hästens bästa, ta bort honom. En gammal häst klarar inte miljöombyte lika bra som en yngre häst. Sen spelar det inte någon roll om du hittar en ny ägare som är hur bra som helst. Hästen lider inte av att få somna in. Däremot kan den lida av ny miljö, nya rutiner, nytt ridsätt osv
 
Sv: Hur gå vidare med äldre häst? (långt)

Jag skulle inte sälja eller skänka bort en så gammal trotjänare, däremot skulle jag nog försöka se mig om efter andra alternativ. Delfodervärd? Bekant som behöver sällskapshäst? Om hästen är frisk, trevlig och i kondition känns det trist att ge upp direkt. Hittar jag inget lämpligt alternativ så skulle jag dock överväga avlivning... För hästens skull.

Jag tog bort en 7årig travare, pga skada som troligen inte skulle ha kunnat bli bättre, så lite kan jag tänka mig hur det känns att stå inför beslutet.
 
Sv: Hur gå vidare med äldre häst? (långt)

Sälja eller släppa min häst till vem som helst är inte ett alternativ. Jag vill stå kvar som ägare. Men bara det sållar nog bort många som kanske hade varit intresserade.
Klart att man helst vill att det ska vara i närheten så man kan kolla till honom och vara behjälplig och vara med när ett beslut ska tas om han blir dålig/ofräsch.

Jag kan även tänka mig att skaffa en delfodervärd men det blir nog inte lätt med tanke på att det finns ett sånt överflöd av hästar i detta land. Vem vill vara fodervärd på en 25årig fd travare?
 
Sv: Hur gå vidare med äldre häst? (långt)

Det är så jag tänker lite.
Har tyvärr inte mycket "hästbekanta" som man kan fråga om dom har någon extra plats. Många som slutat genom åren.
Han var hos tandis och hovis nu i veckan och han fick massa beröm för hur fin han var för sin ålder och hur snäll han var att hantera och då fick jag sån ågren över att tänka tanken att han ska avlivas.
Han gör ju allt rätt och är så fräsch och fin. Önskar så att jag kunnat ha kvar honom själv.
Får ta en funderare på om det finns något alternativ jag inte tänkt på.
 
Sv: Hur gå vidare med äldre häst? (långt)

Drömde inatt att veterinären var i stallet för att ta bort honom, ångrade mig när han gett honom halva dosen och skrek att han skulle sluta. Lade mig bredvid honom och bara kramade honom:cry:

Alltså tankarna bara smattrar i huvudet och jag vet varken in eller ut.....
 
Sv: Hur gå vidare med äldre häst? (långt)

Pga olika omständigheter som rivning av stall (2st), byte av verksamhet på ett ställe (vi fick inte vara kvar, endast islandshästar), chockhöjningar av stallhyramm så har vi stått i rätt många olika stall.
Jag har aldrig upplevt att han har mått dåligt av miljöombyte/stallbyte. Han rättar sig fort in i nya rutiner och nya stall.
Men då har ju alltid jag varit med som en trygg punkt, jag ser ju hans behov och mående eftersom jag känner han utan och innan.
Förstår vad du menar och tar med det i mina funderingar.
 
Sv: Hur gå vidare med äldre häst? (långt)

Förstår att släppa sin häst till vem som helst inte är ett alternativ. Men säljer man hästen så är den såld. Vad som händer sedan är ju upp till den nya ägaren.

Att hitta en lämplig fodervärd är kanske också ett alternativ. Någon som söker sällskapshäst/promenadhäst ... Livstids foder, och du har kvar kontrollen.
 
Sv: Hur gå vidare med äldre häst? (långt)

Jag försöker tänka mig in i vilken fruktansvärd situation du befinner dig i. Har själv en gammal häst. Men skulle jag inte kunna ha kvar honom, finns bara ett alternativ. Han skulle få somna in som en glad och lycklig häst. Men jag förstår samtidigt hur du tänker. Men utan att mena något dumt eller elakt är det ju för att du inte vill bli ledsen och förtvivlad. Hästen mår inte dåligt på något vis om du skulle ta beslutet att låta honom somna in. Utan jag ser det som ett bevis på att du är en hästägare som älskar din häst och bara vill den det bästa.
 
Sv: Hur gå vidare med äldre häst? (långt)

Jag har varit i en snarlik situation. Jag hade 3 st hästar mitt gamla halvblods sto en mini shettis som sällskap sen ett fullblod på 4 år. Mitt halvblods sto var 23 år & och hade haft sen i 11 år tillbaka. Jag köpte henne i dåligt skick hon hade haft 10 - 12 ägare osv. Vi vart bästa vänner & hon var i mina ögonsten den bästa vän man kunde ha. Unghästen köpte jag för jag kände att gamlingen inte orkade med den ridningen som jag ville rida. Så hon vart pensionär med skogspromenader. Men jag har även 2 barn som bor varannan vecka hos mig å den andra veckan hos deras pappa så jag hade egentligen inte tid eller råd med 3 hästar, jag har dessutom hästarna inhyrda. Så jag stod i valet om vilken häst ska bort. Mini shettisen = perfekt sällskap då han inte kostar lika mycket som en stor häst. fullblodet = den är ju ridbar & det är det jag vill göra eller gamlingen = min hjärtevän & den häst som inte var ridbar + dyr i drift.
Jag funderade länge å väl på detta (år) efter olika lösningar eller alternativ men det slutade med att jag valde att ta bort henne för att hon inte skulle få byta boende eller person som tar hand om henne. Medryttare var ju näst intill omöjligt ingen vill betala för att borsta, mocka & aldrig få rida då hon var utdömd som ridhäst hösten 2009, ville inte sälja eller lämna ut på foder heller med hennes historia bakom sig.
Jag saknar henne oerhört mycket men jag ångrar ändå inte att jag tog bort henne. Jag tänker på henne då & då men bara på de fina stunder vi hade. Om jag sålt henne eller lämnat ut på foder eller dylik så hade jag tänkt på henne varje dag men då med ångest över hur hon mådde osv.
Men din häst är ju ridbar dock gammal, då kanske man funderar lite annorlunda på det.
 
Sv: Hur gå vidare med äldre häst? (långt)

Svår situation, lider verkligen med dig.
Har själv, delvis, varit i en liknande situation och fick inte vara med den häst som jag älskat absolut mest genom åren till slutet. Detta ångrar jag idag djupt och hade jag kunnat kunnat åka tillbaka i tiden hade jag absolut gjort allt som stod i min makt för att vara med den dag den hästen var tvungen att avlivas.
Jag hade därför, hur hårt det än låter, låtit hästen sommnat in och springa vidare till de evigt gröna ängarna. Det är, tyvärr, alltför lätt hänt att hästen snabt blir sämre när den inte är i din ömma omvårdnad, vilket var fallet med min älskade häst.
Beslutet är inte lätt att fatta, det är aldrig lätt att besluta över en annan varelses liv, men av egen erfarenhet tror jag hästen skulle må bätte av att somna in i dina armar och inte i händerna på en okänd människa.
 
Sv: Hur gå vidare med äldre häst? (långt)

Ta bort hästen om du inte är helt säker på personen som ska ta över den. Det är alltid en chansning med att lämna på foder - det är dessutom en gammal häst, och kunniga engagerade fodervärdar kommer med högsta sannolikhet att leta efter hästar att träna och utvecklas med.

Jag förstår om det känns hemskt, men ta hellre bort honom innan han börjar få krämpor.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 682
  • Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 259
Senast: _Taggis_
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 740
Senast: Badger
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 843
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp