Hur gammal häst är okej?

Jag skulle gärna vilja att ni delade med er av era tankar gällande ridning av äldre hästar. Jag är medveten om att man får se till både individen och ändamålet när det gäller äldre hästar, men lite tankar kanske ni har i alla fall? Hur har ni tänkt om ni själva haft en äldre häst?

Hur länge är det okej att tävla hästen? Höga klasser i dressyr/hoppning? Hobbynivå (typ upp till LC/1m)?
Hur länge är det okej att träna hästen "för tävling"?
När bör man börja tänka på att ge hästen lite "pension" i form av endast hobbyridning och skogsturer? Eller ställa av hästen helt?
Och säkert 1000 andra frågor och tankar...;)

Jag hade en medryttar isis som var 32 år eller han fyllde 32 precis när ja sluta rida honom han var super pigg och ville hellre galoppera än skritta/tölta just nu rids han fortfarande men har flyttat med ägaren till Eskilstuna
 
Jag äger en lite äldre ponny (20 år) men han är jätte glad, pigg och fräch för sin ålder! :heart Jag rider honom mellan 5 och 7 dagar i veckan det beror på hur hårda pass (7 enklare pass t.ex. skogsridning eller 5 lite hårdare där han får jobba.) :grin: Det är inga som helst problem och hoppa kan han... Hoppade över staketen för några dagar sedan, rev dock högsta tråden (130-140 cm) men hoppade säkert 1 m eller högre :meh: Så ahh, hoppa kan han allt :laugh:
 
Som alla andra redan sagt så beror det ju på hästen.
Men om man bortser från det så tycker jag att det är väldigt stor skillnad på en häst i WC-klass och hobbynivå. Även om hästen fungerar bra och så, så kanske man ska lägga WC-karriären på hyllan vid 18-22 års ålder. Däremot hobbynivå anser jag aldrig att man behöver trappa ner i från. Säg LB/50-100 cm hoppning. Det tycker jag att man kan hålla på med "in i döden". Vet flera 25+are som fortfarande tävlas på den nivån osv.
Eller som "min" häst. Han är fn. 13 år, av lite "grövre" och tåligare ras. Jag tänker inte göra någon "dundersatsning" med honom, men ändå vara aktiv på lokal/P&R LB-dressyr/P&J 40-50 cm nivån. Jag räknar alltså krasst med att han ska hålla för det i absolut minst 5 år till. 10 år också, om inte något skiter sig fullkomligt.
Så jag ser inte att hästarna behöver pensioneras så bara för att de nått en viss ålder. Visst, SM på 30 åring kanske är lite väl att ta i, men pratar vi hobbynivå så absolut inte :)
 
Jag har en 23-årig islänning och 23 är ingen hög ålder för en häst av den rasen. Men jag är mer noga med honom än då han var ung. Jag stretchar honom ordentligt efter varje ridtur för att han inte ska bli stel. I våras var han vår-pigg o glad men ändå tog jag ut en EQ-terapeut som gick igenom honom ordentligt för att se om han möjligen hade ont någonstans, det hade han inte. Tänderna ser ok ut men han behöver lite mer mat än förr om vintrarna för att hålla hullet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 210
Senast: Fiorano
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 742
Senast: hhere
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 906
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp