Bukefalos 28 år!

Hur går det för -08orna?

Fina

Trådstartare
Kanske ni tycker jag är lite tidigt ute men jag undrar hur det går med fölisarna födda -08! :bump:

Min är ca 10 veckor gammal nu. Figaro Fire heter han, e. Elcatero u. Fina-Parant RNF. Världens goaste busunge! :love:

Han går mellan betet och stallet i grimma och jag måste säga att han uppför sig riktigt bra. Men visst är det lite sprall och bus och gärna hänga med frambenen över mamma :grin: :D

Han är kalasduktig att lyfta hovarna med mig men hovslagaren var läskig som bara den. Han ääälskar att bli borstad och strosar omkring i stallet och tittar och smakar på saker.

Vi har gått mikropromenader på vägen också några gånger så han fått se lite mer bilar.

Han är kär i alla ston han ser för tyvärr är det bara mamma på betet och resten valacker.

Idag har han även tittat lite på transporten när vi tränade lastning med mamma. Tänkte han ska få gå in när han törs :p

Så hur går det för er andra? Gärna bilder!!! :bump:
 
Sv: Hur går det för -08orna?

Vi har två föl i år, den ena föddes i mars och den andra i juni.


Jac f. 22 mars SWB e. Bayron - Herkules är en snäll och trevlig grabb med glimten i ögat. Han är lätt att hålla på med, går fint i grimskaft, kan stå ensam i boxen medan mamma är på gången eller rids. Han är transportvan och går snällt in. Har haft lite otur så han är även klinikvan. Han går att verka utan problem och all annan hantering, har även haft täcke på sig utan problem.

Ganska liten:
19434801.jpg


Ny bild:
22806650.jpg


Jobelle f. 9 juni SWB e. Nobel - Bayron är ett käckt litet sto som är väldigt trevlig och vaken. Hon är lätt att ha och göra med och väldigt trygg och orädd med nya saker. Hon kan ledas i grimskaft utan problem, följer med mamma på ridtur och är trevlig att hantera i allt. Hon är även täckesvan då hon är en riktig liten fryslort vid busväder.

Nyfödd:
21278462.jpg


Nya bilder:
22805816.jpg

22806418.jpg
 
Sv: Hur går det för -08orna?

Djo Corthu (kallas Lennart) f. 27/5-08, e. Odalisco, u. Jazirah Gazal XVI-13 (korsning Lusitano/arab), 12 veckor gammal och rätt cool i skallen. Hittills har han varit väldigt lätt att hantera. Jag pysslar om honom precis på samma sätt som modern. Han står uppbunden, går i grimma, lyfter fötterna på kommando, borstas, klias, smörjs, verkas. Har även traskat in i släpet några gånger.

Nu har jag även börjat rida stoet igen, och fölis följer med som handhäst. Han är väldigt duktig på att hålla sig till mamma, och framför allt - hålla reda på var mamma är. Han har blivit lite kaxigare på våra uteritter nu, och vågar skutta iväg på kända stigar en bit själv, men kommer alltid när man ropar. Vi rider även på bilväg en kort bit för att komma in i skogen, och det har gått bra.

Ett problem som jag börjat upptäcka dock, är att lilleman när man ska rida från stallplan och upp för backen som leder till vägen, helt plötsligt växer fast i marken. Innan, när han var mindre, så var det inget problem, men nu när han fryser fast och stoet som alltid traskar friskt på framåt, så finns det risk att han rycker mig ur sadeln en vacker dag. Men den dagen, den sorgen.

Vi rider alltid ut i naturen, kortare turer i varierande gångarter beroende på hur pigg fölis är. Då vi inte har särskilt markerade ridstigar här så kör vi på i väldigt varierad terräng, rakt över stock och sten, hoppar över diken och grenar allt efter behov. I övrigt är han rent generellt rätt lat, håller sig mestadels rätt passiv och älskar att stå mitt i sin flock med 10 ston :o

080713_0289.JPG


080713_0218.JPG

Sen måste jag få ändan ur vagnen och ta lite nya bilder, det var ett tag sen. Ovan är vid 6 veckors ålder.
080610_0445.JPG

Äldre

Behöver klura ut lite nya saker att utsätta Lennart för. Täcken och dylikt bryr han sig inte om, möjligtvis om att ta sönder dem om han fick, sadel var heller inga problem (funderade inte ens på vad det var). Tänkte plocka fram en fladdrig presenning och miljöträna lite, har märkt att han reagerar för en väggfäst presenning som fladdrar vid ett av uthusen, så det blir vårat nästa projekt.
 
Sv: Hur går det för -08orna?

*svarar båda*

Vilka sötnosar :)

Jag hade tänkt börja lära lillen att vara uppbunden snart. Hur gjorde du? Jag har tänkt börja med att bara dra grimskaftet genom en ring och hålla i andra änden, eftersom jag fortfarande orkar hålla honom, men det känns ändå lite säkrare så. Det börjar vara dags för honom att lära sig. Dels eftersom vi har påbörjat transportträningen lite smått.

Täcke har vi inte provat än men däremot har han fått vara "handdukshållare". Hängt badlakan över ryggen och halsen... och så har han provat mammas schabrak. Brydde sig inte för fem öre :D
 
Sv: Hur går det för -08orna?

Min kille född den 2:a maj är guda snäll att ha och göra med. van att bli borstad, verkad lyfter hovar själv, blivit vaccinerad första gången och avmaskad, haft sadel och täcke på sig.. han har stått uppbunden sedan han var 1 månad gammal så det är inga problem. han har även åkt släp både med mamma och utan =( han förlorade sin mamma när han var 1 månad gammal så nu har hans syster tagit hand om honom. han kan vara själv i hagen och i boxen och är med ute i bland när vi lullar i skogen. en riktig liten buse som man inte kan annat än att älska.

här e bilder på honom

Här e han några dagar gammal
20274887.jpg


Snyggingen 3 månader gammal
22553177.jpg


Lite bus =)
22553180.jpg


En gammal bild på honom uppbunden =)
22174802.jpg
 
Sv: Hur går det för -08orna?

Jag hade tänkt börja lära lillen att vara uppbunden snart. Hur gjorde du?

Fölis klarar rätt bra att följa efter i grimskaftet, och har inga direkta tendenser till att kasta sig baklänges oprovocerat, så jag band fast honom i stallet helt enkelt, där jag utfodrar dem vid krubban. Han testade repet nån gång, fattade att det inte gav efter och förlikade sig med sitt öde :D

Använder grimskaft med panikhake, ifall han skulle få för sig idiotgrejer som att sätta sig eller få panik, då är han lätt att få loss. Kan bli bök att knäppa upp vanliga hakar om det inte går att få slack på linan.
Nu står han uppbunden vid mat och skötsel, så släpper jag loss honom när han är färdig så han får dia.
 
Sv: Hur går det för -08orna?

Okej, jag gör nog så med min också. Han går väldigt bra att leda, han fick börja med det några dagar gammal :D Idag drog jag grimskaftet genom en ring i väggen och höll i andra änden. Han tyckte mest bara att jag var tråkig och väntade på att få komma loss :p Så imorgon ska jag nog prova att binda honom på riktigt med säkerhetsknut.
 
Sv: Hur går det för -08orna?

Jag är gärna med här oxå..

Min tjej, Moonlight de la Sakura är född 27:e Juni e. Luzifer (Knabstrupper) u. Pernilla Index (travare).

Sakura blir 8 veckor på fredag och växer på, hon är en förtjusande liten tjej, nyfiken och nästan helt orädd. Är van med grimma, lyfta hovar, hovslagaren och traktorer. Hon följer med på ridturer med mamma och går bredvid löst utan problem. Vi övar än så länge på och gå i grimskaft vilken bara går framåt, ibland kan hon försöka dra iväg men inget hon lyckas med direkt. Har inte testat uppbindning ännu då vi står på bete utan stall möjligheter.

Vi flyttar in i stall 1september, då kommer vi öva på uppbindning, stå i box medans mamma står på gången och även transportering och lite annat.

Här är bild som nyfödd
Nyf%C3%B6dd-SakuraKL02.10%20%2821%29.JPG

3 Dygn
Pillan%20och%20Sakura%203dygn.080630.JPG

Och nu
080818%20%281%29.JPG

080805%20%2828%29.JPG


Hon skimlar av, kommer bli tigrerad med tiden! Hon är nu 110cm fram och 115cm bak(Mättes på 7v ålder). När hon föddes var hon 92cm fram och vid 2 veckor var hon 102cm fram och vid 5 veckor var hon 106cm fram och 109cm bak.
 
Sv: Hur går det för -08orna?

Precious Maiden Regent

MaidenRegentKping080810.jpg

Utställning, fick 38 poäng och matte är jättenöjd!

Föddes 17 april, är alltså drygt 4 månader. Shetland, e. Sjöängens Rival RS 434. Fux med bläs, troligen stickelhårig har det visat sig på senare tid.

Kan stå uppbunden, åka transport, ledas i grimma, lyfta fötterna och bli verkad, m.m. Är EXTREMT social och gnäggar alltid när man tittar på henne i hagen, kommer fram och gosar in sig i famnen på en och så vidare. :love: Inte alls rädd för beröring, på hela kroppen, klarar hundarnas nyfikenhet och alla ljud de har för sig, är inte rädd för motorfordon, men på utställningen blev hon lite skeptisk när folk applåderade titt som tätt. Det var äckligt... :grin:

Välas Beautiful Lady - bor också här, är född här, men ägs av Välas Stuteri.

BeautifulLady080807.jpg


Föddes 16 juli, är alltså drygt 1 månad gammal. Minishetland e. Kalypso. (Tysk import, inte visad i Sverige än, men underbart vacker!) Brun helt utan tecken, men lite skum färg i ansiktet... (Syns inte på bilderna.) Blir intressant att följa vad det blir för nyans i slutändan.

Är inte hanterad så mycket, förutom den dagliga kollen, för hon är lite skygg och gillar inte människor så värst mycket. :crazy: Har haft grimma på sig ett par gånger, men det var SKITÄCKLIGT! :eek: Just nu låter jag henne bara vara, sätter mig och pratar med henne ibland - då kommer hon fram och tuggar på jackan, mina händer och byxor, låter mig klia henne och sådär, men benen vill hon ha ifred och man och svans ska man inte pilla på! :grin: Hon är verkad en gång, men då var hon fasthållen och det hela gick på ca 30 sekunder, tror jag! Snabbaste verkningen ever... Men det var välbehövligt, så vi hade inget val.

Eftersom mamman är så snäll och lätthanterad så är jag övertygad om att hennes fölis blir likadan så småningom, hon behöver nog bara lite tid.

TasjaOchLady080807.jpg
 
Sv: Hur går det för -08orna?

Vilka sötnosar :love:

KL

Figaro har blivit larvig de senaste dagarna. Han har ju varit väldigt social och inte det minsta rädd för människor men de senaste dagarna har till och med jag varit läskig, som träffat honom nästan varje dag sen han föddes :( Är det vanligt att de får såna perioder?

Jag blir nästan rädd att någon varit dum mot honom i hagen :confused: För när jag väl fått på honom grimman går det bra. Däremot min pappa var han rädd för inne i stallet också, inte hysteriskt rädd men lite avvaktande. Han är inte så van vid karlar det kanske beror på det. Har någon av era blivit såhär?
 
Sv: Hur går det för -08orna?

*kl*

Min lilla Fenja e: Feliciano ue: Swift 690 går fortfarande ute på bete och strosar med mamma och 3 andra sto/föl-par. Hon kan ledas i grimma, lyfta fötterna och äta ur mammas foderhink :grin:
Borstas är supergott och ännu mer härligt är det att bli kliad såklart.

Snart flyttar de in på nätterna och då blir det mer miljöträning. Man måste ju få vara lite häst också!
 
Sv: Hur går det för -08orna?

Min lilla sto e.Sandakan som är en riktigt levnadsglad knodd. 2 månade

hon går i grimma in o ut varje dag, för annars tar ´hon sig utflykter på hela anläggningen helt ensam. o då kan man slita med att få in henne...då busar hon o har riktigt kul.

Hon har åkt transport 3 grr.

lyfta hovar o hovslageri är inga problem, lärt henne att stå i spolspiltan (inte bunden)

Men nu har vi den stora saken kvar, vara inne i boxen när kära mamma är ute i paddocken o tränar.

Har haft henne lös i paddocken när ja har ridit men dom första 5 min brukar vara på tok för roligt o ja är inte sugen på att få mig en sketen.

det man säga är att hon är lite översocial vill helst stå uppe på dig om hon fick.

så vi har tränat det dära med space. ;)
 
Sv: Hur går det för -08orna?

Här kommer några bilder på Figge... Ska fixa nyare har inte tagit mig i kragen o flyttat dem från kameran till datorn än bara :D

Här är han från nyfödd (första bilden) till ca en vecka gammal.

SANY0277.jpg


SANY0295.jpg


SANY0314.jpg


SANY0373.jpg


SANY0391.jpg


Mattes sötnosar :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur går det för -08orna?

hej jag har köpt en 08 som jag får i november han har gåt på lösdrift hela sommaren han har inte haft grima på sej inte hanterad alls hur går man till väga med en sådan vildhäst, men hur som helst så ska det bli roligt är det någon som har några tips så är jag tacksam. Jag är en man på 49 år jag har inte så mycket hästvana jag är tacksam för alla tips:mvh devil:
 
Sv: Hur går det för -08orna?

Har du köpt en ohanterad fölunge fast du inte har så mycket hästvana??

Troll på buke??
 
Sv: Hur går det för -08orna?

Min kille är bara två veckor gammal (född 29/8, resultat av en tjuvbetäckning). Vi har gått i grimma och grimskaft, borstat, lyft hovar och gått små promenader.

(Bilder på sallberglina.zoomin.se - Galleri - Ettan (One of a Kind)).

Eftersom han dök upp väldigt oväntat så var jag inte heller inställd på det här. Ni får gärna ge tips på hur jag ska gå tillväga med allt i framtiden.

Han är enormt social och snäll. Samtidigt som jag vill vara ute i god tid vill jag liksom inte heller gå för fort fram! Ni får väldigt gärna läsa mina andra trådar och svara på de frågorna. Tack på förhand!
 
Sv: Hur går det för -08orna?

Ja visst går det fort! :eek:

Figaro är snart 3 1/2 månad nu! Men det är så roligt att se hur han utvecklas. Vi har börjat lämna honom ensam i boxen nu några minuter åt gången, men bästa lekfarbrorn i boxen bredvid :D Visst blir han orolig o gnäggar o far runt en stund men han brukar stilla sig efter en stund. Hur länge kan man lämna en sån här liten utan mamma? Hur har ni gjort? Han diar ju fortfarande rätt ofta, men han äter ju lite hö och kraftfoder också. Kan jag lämna honom och gå ut o tömköra/rida mamma i 10-15 min? Med nån som håller ett öga på honom förstås...
 
Sv: Hur går det för -08orna?

Djo Corthu (kallas Lennart) f. 27/5-08, e. Odalisco, u. Jazirah Gazal XVI-13 (korsning Lusitano/arab), 12 veckor gammal och rätt cool i skallen. Hittills har han varit väldigt lätt att hantera. Jag pysslar om honom precis på samma sätt som modern. Han står uppbunden, går i grimma, lyfter fötterna på kommando, borstas, klias, smörjs, verkas. Har även traskat in i släpet några gånger.

Nu har jag även börjat rida stoet igen, och fölis följer med som handhäst. Han är väldigt duktig på att hålla sig till mamma, och framför allt - hålla reda på var mamma är. Han har blivit lite kaxigare på våra uteritter nu, och vågar skutta iväg på kända stigar en bit själv, men kommer alltid när man ropar. Vi rider även på bilväg en kort bit för att komma in i skogen, och det har gått bra.

Ett problem som jag börjat upptäcka dock, är att lilleman när man ska rida från stallplan och upp för backen som leder till vägen, helt plötsligt växer fast i marken. Innan, när han var mindre, så var det inget problem, men nu när han fryser fast och stoet som alltid traskar friskt på framåt, så finns det risk att han rycker mig ur sadeln en vacker dag. Men den dagen, den sorgen.

Vi rider alltid ut i naturen, kortare turer i varierande gångarter beroende på hur pigg fölis är. Då vi inte har särskilt markerade ridstigar här så kör vi på i väldigt varierad terräng, rakt över stock och sten, hoppar över diken och grenar allt efter behov. I övrigt är han rent generellt rätt lat, håller sig mestadels rätt passiv och älskar att stå mitt i sin flock med 10 ston :o

080713_0289.JPG


080713_0218.JPG

Sen måste jag få ändan ur vagnen och ta lite nya bilder, det var ett tag sen. Ovan är vid 6 veckors ålder.
080610_0445.JPG

Äldre

Behöver klura ut lite nya saker att utsätta Lennart för. Täcken och dylikt bryr han sig inte om, möjligtvis om att ta sönder dem om han fick, sadel var heller inga problem (funderade inte ens på vad det var). Tänkte plocka fram en fladdrig presenning och miljöträna lite, har märkt att han reagerar för en väggfäst presenning som fladdrar vid ett av uthusen, så det blir vårat nästa projekt.
Är det Nina Keskitalos vackra Odalisco som är pappan ?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har valt att posta den här tråden anonymt, då det är känsliga saker, och det kommer dessutom förmodligen bli långt, men jag behöver...
Svar
10
· Visningar
3 468
Senast: a1agnlju
·
L
Övr. Hund Min hanhund (okastrerad 2,5år) kan umgås med i princip alla andra hundar, han har alltid kommit bra överens med allt mellan tikar till...
Svar
2
· Visningar
1 334
Senast: LinnLaakso
·
Hästvård Nu vill jag gärna ha lite tips på hur jag kommer tillrätta med följande beteende: 1,5 års hbl-hingst (nyss kastrerad dock) som när...
Svar
9
· Visningar
993
Senast: Pula
·
Avel Jaha ena damen står skadad och är det så allvarligt/långdraget som jag tror så blir det nog en ny betäckning iår. Sitter här och...
2
Svar
33
· Visningar
3 019
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Börja rida
  • Ridskoleryttare
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp