Hur går man vidare ifrån ridskoleridning?

Sv: Hur går man vidare ifrån ridskoleridning?

Lite OT men jag har också gått Ridledarkursen och tycker inte alls att de misslyckas med att lära ut att undervisa. MEN det är ju mer som en examination, det är ju meningen att du ska få rutinen att undervisa hemma på din egen ridskola.
 
Sv: Hur går man vidare ifrån ridskoleridning?

Lite OT men jag har också gått Ridledarkursen och tycker inte alls att de misslyckas med att lära ut att undervisa. MEN det är ju mer som en examination, det är ju meningen att du ska få rutinen att undervisa hemma på din egen ridskola.

Ja alltså..om jag ska förklara mig lite..(även om det är OT)

Ridledarkursen lärde mig massor om ridning, både teoretiskt och praktiskt. Men jag hade förväntat mig att man skulle få öva mer än bara två gånger att ha lektion själv, hur man ska leda en grupp och hur man lägger upp lektioner och terminer...Det saknades mycket av det. Bara EN gång stog vi på ridbanan tillsammans med ridläraren och pratade om vad denne tittade på.

Att få rutin för att undervisa på sin egna ridskola...nej, det gav inte kursen alls.

Själv har jag ju ridit på ridskola i många år och har därför vana av hur lektionerna fungerar och vilket språk man använder. Många som gick kursen har aldrig ridit på ridskola men undervisar ändå, och använder helt fel kommandon och går aldeles för fort fram med eleverna...

aja..det var hur som helst inte detta tråden handlade om.
 
Sv: Hur går man vidare ifrån ridskoleridning?

Men svarar du på alla de medryttarannonser som finns? För i sthlm finns det onekligen många som söker medryttare också, väl?

Mig veterligen kan man kolla här, medryttare.se, blocket och en hel del andra "häst försäljningssiter" också.

Ett tips där kan vara att låta bli att maila om de har ett telefonnummer i sin annons, det är alltid trevligare med folk som ringer! verkar du vettig och trevlig är det enklare att låta dig komma och provrida- än om du bara mailar och jag som hästägare måste kontakta dig, som via mail verkar "sådär bra". Svårt att visa hur trevlig och klok man är på mail! :)

Ytterligare håller jag med connemara & co som säger att inte ens ridbana bör vara ett krav, så länge ägaren är villig att låta dig rida självständig och låter dig ta ut en tränare, även om det är på en äng :)
 
Sv: Hur går man vidare ifrån ridskoleridning?

Såg nu att min mening om rutinen att undervisa kunde ha två betydelser, men jag menade att rutinen att kunna ha lektioner ska du lära dig hemma på din ridskola, det arbetet fortsätter ju hela ens "karriär", det är ingenting man lär sig på en kurs.
 
Sv: Hur går man vidare ifrån ridskoleridning?

Jag har varit 20 år på ridskola... av den största anledningen att jag inte har råd att ha egen häst.
Jag rider sen kanske 6 år tillbaka i en mindre grupp, får betala mer men det är det absolut värt. Har utvecklats en del sen jag började rida i en mindre grupp. På ridskolan finns det också tävlingsgrupper för dressyr och hoppning men jag rider i en vanlig grupp även om det är mest dressyr. Jag är ingen tävlingsmänniska men dom som rider i tävlingsgrupperna har nog kommit ganska långt..

Senaste åren har jag också haft några medryttarhästar, har mest varit hobbyridning, men ridning är det ju i alla fall och jag har lärt mig mer runt omkring. Är medryttare nu, men är bara där en gång i veckan oftast, och går fortfarande på ridskola för att få rida för instruktör.

Visst behöver man rida mer än en, två gånger i veckan för att verkligen utvecklas, men all ridning utvecklar en ju på ett sätt. Försök hitta en bra medryttarhäst, alt. foderhäst.

Sen kan man ju rida dressyr även om man inte är på en bana. Det är ju upp till en själv vad man gör av ridpasset.
 
Sv: Hur går man vidare ifrån ridskoleridning?

När jag hade häst och sökte medryttare sökte jag efter någon som gillade att rida ut och pyssla med hästen men jag ville gärna att personen i fråga kunde rida bättre än mig (jag var väl 15 år vid tillfället) så att hästen blev ordentligt lösgjord och musklad. Hittade en underbar ryttare som både jag och hästen gillade skarpt så visst går det!
 
Sv: Hur går man vidare ifrån ridskoleridning?

Åh, tack så jättemycket för alla era svar! Ni har väldigt bra poänger och tips. Ett par kommentarer:

- Jag förstår hur ni menar med uteritt, men de svar jag syftade på var lite utav skritta i skogen-typ. Men jag har breddat min syn angående detta!

- Jag har även varit i kontakt med tre-fyra personer som söker medryttare nu och vad som hänt varje gång är att vi har pratat (över telefon) och de säger att vi ska planera provridning och ev. sätter en dag. Sedan hör de inte av sig mer och när jag frågat så är det inte aktuellt längre. Just nu så ska jag precis flytta, så lägger sökandet åt sidan ett tag, men jag antar att man bara måste fortsätta försöka. :crazy:

- Jag tror ni har rätt angående att rida oftare, tyvärr är det ju så att jag inte har tid/råd med tex foderhäst eller att rida fler gånger på ridskolan. Jag letade efter 2 gånger/veckan som medryttare, och då hade jag stretchat ut både mitt schema och min budget till det yttersta... :(

Nej, jag får nog fortsätta att hålla igång ridningen på hobby-nivå tills studierna är över, eventuellt hitta en medryttarhäst. Annars tycker jag det här med att rida för dressyrinstruktör på hennes/hans hästar låter väldigt intressant, ifall någon har tips på namn gällande det.
 
Sv: Hur går man vidare ifrån ridskoleridning?

Ta det bara lugnt du kommer hitta en medryttare. Sjävl har jag en medryttare till min häst som inte är "jätteduktig" i ridningen men hon har ett stort hjärta och sköter om hästen exemplariskt vilket man som hästägare prioriterar högt:) och om du skriver i din annons att du är intresserad av att ta lektion är det större chans att du hittar en häst som är bra utbildad och som du kan lära dig med och utvecklas på.
lycka till med letandet;)
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 473
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Återupptog ridningen sen ungefär ett år tillbaka och rider på ridskola nu, men jag känner att lektioner en gång i veckan inte fyller...
2
Svar
26
· Visningar
4 495
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
2 904

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp