Hur går ni tillväga vid löshoppning?

Minnie

Trådstartare
Var iväg med min tvååriga welsh mountainhingst på löshoppningsträning som anordnades av våran lokala ponnyavelsförening. Kan bara säga att jag vart lite konfundersam. Nu har jag hållt upp med hästar i 10 år o kan bara referera hur jag upplevde att löshoppning gick till då.

Då iaf var dom tränare (ett flertal olika) som jag hade med vid löshoppning väääldigt noga med att man skulle ta det lugnt o försiktigt så hästen skulle få en positiv upplevelse. Man började med att galoppera över bommar för att sen försiktigt höja o ABSOLUT inte höja "för att kolla hur högt hästen kan hoppa".

Det här tillfället som jag var iväg på nyligen började med att häste drevs i galopp ett par varv i båda varv utan hinder för att sen bygga upp ett räcke på ca 50 cm av hinder nr två. Observera att min lilla kille är ca 115 cm hög. O jag har ingen aning om hur mycket han har löshoppats innan bara att han har det, vilket jag också sa innan vi började. Sen drevs han ganska häftigt i galopp på detta. Sen byggdes hjälphindret upp o räcket vart en oxer som höjdes. Nu är lillkillen ganska kort i galoppen så det vart för långt för honom men han kom iaf över men rev kraftigt. Då vill dom höja ännu mera.... Jag sa att han skulle få komma på samma höjd igen o vi kortade även avståndet lite. Sen höjdes det en gång till. O sen tyckte dom att vi skulle höja ännu mera men där fick jag äntligen mål i munnen o sa stopp. Vilket fick "proffset" att höja på ögonbrynen. Jag bad dom sänka hindrena så han fick komma en gång till. Ville ju att han skulle få ett par lätta sista språng. Sen var det över o det var bara att betalal 150:- o vara glad. Jag är fortfarande sur på mig själv att jag inte sa stopp innan vi ens hade börjat men jag vart så paff. Nu gick det ju bra o min lilla gosse verkar inte ha tagit någon skada men vad hade hänt om det hade varit en hästägare som inte visste bättre eller inte vågade säga ifrån?

Kändes väldigt oseriöst alltihopa!

Nu undrar jag iaf hur gör ni? Är det brukligt att man numera bygger upp ett enkel hinder till att börja med? Tycker det verkar helknasigt!!
 
Sv: Hur går ni tillväga vid löshoppning?

Vi brukar ha bommar liggande på marken (med rätt avstånd-kombination) Vi börjar med att leda över hästarna, båda rutinerade och orutinerade. Därefter får hästarna springa över bommarna själva ett par gånger innan vi sätter upp hinder nr 2 till ett lätt kryss. nr 1:s bommar ligger fortfarande på marken.

När dom hoppat ett par gånger och tyckt att det var roligt höjer man sakta och ev gör om till en oxer om det går bra :)

Vi höjer aldrig mer än kanske 50-80 cm (beroende på storlek på häst/ponny) första gången :)
 
Sv: Hur går ni tillväga vid löshoppning?

Det lät väldigt oseriöst måste jag säga...

Första gången vi löshoppar hästar brukar vi sätta upp infångare på långsidan så det blir lättare att få hästen rätt på hindret. Sen har vi först bommar på marken och låter hästen trava/galoppera över. Sedan lägger vi upp dessa på låg höjd (kanske 30 cm till att börja med) och ser hur hästen hoppar, sen höjer vi lite när hästen verkar känna sig trygg. ´Brukar väl höja upp mot 70 första gången om det är en stor häst, lägre om det är en ponny.

Vid rutinerade hästar är det annorlunda, då brukar vi göra långa och lite krångliga kombinationer med "läskiga" hinder så de får vänja sig vid det. Då använder vi oss inte heller av infångare eller liknande och kan höja rätt ordentligt så vi efter uppvärmning är uppe på 80-90 cm (för d-ponny/liten häst). Nu är ju våra hästar väldigt rutinerade så de lyder bra och vet vad de ska göra (och är väldigt säkra i hoppningen), men har man en osäker häst eller unghäst är det viktigt att man tar det steg för steg så självförtroendet och förmågan att se avstånd byggs upp.
 
Sv: Hur går ni tillväga vid löshoppning?

Bommar på marken, i en kombination anpassad till hästen.
Först leder man hästen över, sen får den galoppera över - avståndet justeras om det inte stämmer.
Sen höjs båda upp till ca 50 cm (stor häst) din kanske skulle ha typ 30? pga att den är liten.
Det får de springa över ett par gånger, sen beroende på hur hästen hanterade kombinationen höjs B-hindet lite till, kanske 60-70 cm. fortfarande bara räcken. En ponny hoppar givetvis lägre.

Är detta första gången en häst löshoppas, slutar vi här. Det är fråga om utbildning och det ska vara enkelt och man slutar innan hästen är trött.
 
Sv: Hur går ni tillväga vid löshoppning?

Det lät helknasigt. Min hoppade för samma tränare både som 2 och 3-åring (ponnyer gick fortf löshoppning på kvaliten när han var 4). Tränaren var VÄLDIGT noga med att han skulle bli trygg och avslappnad och han hoppades inte ens på normalhöjd (90) förrän någon gång innan treårs. Hästen behövde hoppa låga språng för att slappna av och komma mer över ryggen, tränaren såg att han inte skulle ha några som helst problem med höjden när han väl blev trygg i hoppningen. Han hade nog knappt gått några/inte många språng iaf på maxhöjden (110) innan treårs och där höjde de till 115 och han började äntligen Hoppa :D Inte ett dugg bekrymrad gick han två gånger på den höjden och fick två väldigt starka 9: or.

Varje träning avslutades förresten oxå som du såg till att er gjordes - med ett eller ett par språng på betydligt lägre hinder för att hästen ska känna att det är riktigt lätt.

Än idag är han väldigt trygg på hinder och stannar/river typ aldrig. Om inte matte blir rädd såklart när terrängtränaren skickar oss mot *-iga terränghinder :eek: Men pga mitt ointresse av hoppning så har han heller inte varken tränat så mycket eller tävlat något, men han är vääääldigt okomplicerad och trygg att hoppa.

Leta efter ny tränare är mitt tips och åka och titta på någon träning innan :)
 
Sv: Hur går ni tillväga vid löshoppning?

Det där lät bara alldeles galet ju!! Stressande för häst och människor.

De här två filmerna är första och andra gången min treåring löshoppar. Vi var noga med att det skulle vara lugnt och roligt, en trevlig upplevelse för hästen! På slutet fick hon springa över bara bommar igen, precis så som vi värmde upp.
http://youtu.be/4kiHV_4o0UM
http://youtu.be/muBIGy6JDLo
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 336
Senast: zarmino
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 165
Senast: Sirap
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
3 997
Senast: Ullmerkott
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 752
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp