Hur går vi vidare nu? (långt inlägg)

Nokke

Trådstartare
Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba rörelser, höga röster, bilar, traktorer, saker som blåste med i vinden, grimskaft som dinglade, spön.... jaaa, you name it.
Han gick inte att leda, han kom aldrig fram i hagen, man fick aldrig fast honom (inte ens med godis/havre/annat gott) utan man fick hålla på i en evighet innan man fick tag på honom. Då man ledde honom kunde han sticka iväg helt utan förvarning, och speciellt då han skulle ut på morgonen. Otaliga färder har vi gjort på rumpan/magen/fötterna efter honom. Han kunde inte stå stilla då man ledde honom, inte ens den lilla sekund det tog att knäppa loss grimskaftet, utan han for iväg som skjuten ur en kanon direkt. Han kunde inte vara ensam överhuvudtaget, inte ens kortare stunder.
Han var tänkt som ridhäst, men eftersom det inte fungerade att kommunicera från marken så har vi inte heller ridit honom ännu.
Nu då har vi, som sagt, kämpat hela hösten & vintern, och nu går han att leda, han kommer fram i hagen utan problem, man kan gå fram till honom utan att han sticker iväg i 400km/h, han kan stå stilla, höpåsarna är inte längre farliga, grimskaft bryr han sig inte om, snabba rörelser & höga röster är inte längre såååå skrämmande, men visst händer det fortfarande att han kan reagera. Han kan stå ensam kortare stunder, men blir det för länge så blir han nervös och börjar jaga upp sig.
Bilar hoppar han inte rätt ner i diket för längre, men kommer dom för fort eller för nära så då är det kört. Möter vi en bil på vägen till/från hagen, så måste vi vara snabba med att svänga in på någon sidoväg och svänga honom så att han ser bilen. Då står han snällt stilla och bryr sig inte. Att vara på vägen tillsammans med bilen går inte riktigt ännu. Jag kan ju säga att jag har blivit en hejjare på att höra bilar på lååååångt avstånd ;) Traktorer drar han inte en repa för i hagen längre om dom kommer och kör förbi, utan nu kan han stå lugnt och fortsätta tugga sitt hö eller bara titta på dem. Att möta dem på vägen har vi inte vågat oss på ännu.
Spö är han fortfarande livrädd för, men vi jobbar på det, och lite bättre har det blivit. Nu vågar han åtminstone fram och nosa på det, tidigare så räckte det med att se ett spö så började hans ögon rulla, slängde upp huvudet så långt det gick och kastade sig precis vart som helst.
Jag vet inte så mycket om hästens historia, men eftersom han var så här då han kom till oss, så misstänker jag att han kanske inte har fått den allra skönaste behandlingen tidigare, tyvärr. Men, som sagt, jag vet inte.
Nu känner jag dock att det är dags att gå vidare i träningen, men vet inte riktigt vart jag ska gå. Ska vi börja longera lite, tömköra, eller försöka rida? Han är riden sen tidigare också, men nu har ingen ridit honom på över 1 år och ingen har gjort något med honom, han har bara gått och dragit i hagen. Jag vill ju inte ta ett för stort steg, och riskera att allt vi har byggt upp ramlar sönder.
Spö, ensamhetsträning och bilar ska ju tränas på mer, och det gör vi varje dag, och jag vet att detta kommer att ta en tid ännu innan vi har honom så pass "bra" som jag vill, men han behöver också börja jobba med något, och inte bara gå mellan stall-hage och endast traska på i hagen dag ut och dag in. Man märker också på honom att han börjar få mer och mer tråkigt av att inte göra något om dagarna. Han står mest i ett hörn och hänger och vill inte alls göra något tillsammans med sin kompis och är bara allmänt less på allting.
Han är rätt känslig, och begär man för mycket så blir han genast rädd/osäker så man måste träna i små steg med honom, blir det för stort hopp i träningen så är man genast 5 steg tillbaka och får börja om igen.

Så vad skulle ni göra som nästa steg med en sådan här häst? Tips och idéer? Och, med tanke på att han inte har gjort något på länge, hur skulle ni lägga upp tränings schemat dag för dag nu i början, för att få honom i kondition, utan att det blir för jobbigt för honom varken fysiskt eller psykiskt?
 
Sv: Hur går vi vidare nu? (långt inlägg)

En del hästar är såna där, utan att de varit "illa behandlade av en elak gubbe".

Jag har insett att jag inte alls tycker dom är roliga.
Så himla mycket jobb och stor skaderisk för dom som hanterar.

Helt förundrad över att folk köper såna hästar. Att köpa en ohanterad, visst. Men de som är rädda för typ sig själva är en helt annan sak.
Är hästen "bara" ohanterad, men trygg i sig själv, så fixar man lätt till det på några veckor.
 
Sv: Hur går vi vidare nu? (långt inlägg)

En del hästar är såna där, utan att de varit "illa behandlade av en elak gubbe".

Jag har insett att jag inte alls tycker dom är roliga.
Så himla mycket jobb och stor skaderisk för dom som hanterar.

Helt förundrad över att folk köper såna hästar. Att köpa en ohanterad, visst. Men de som är rädda för typ sig själva är en helt annan sak.
Är hästen "bara" ohanterad, men trygg i sig själv, så fixar man lätt till det på några veckor.

Som jag skrev, jag vet inte. Men det jag vet är att han nu lyssnar, lär sig och är ingen fara för omgivningen. Han skulle aldrig komma på tanken att varken bita eller sparka någon, och sådana tendenser har aldrig existerat. Det största "fara för omgivningen" momentet han har haft, så var att han stack iväg, och det kan vilken häst som helst lära sig i "fel händer".
Han är i grund och botten en rejält snäll häst, som vill vara till lags, vill vara med och se vad man gör och försöker så gott han kan då man ber honom om något. Varför han var så otroligt rädd då han kom hit, kan man bara spekulera i tyvärr, då jag inte vet säkert.
 
Sv: Hur går vi vidare nu? (långt inlägg)

Dålig stresstålighet och ny miljö?

Hur som, lycka till, jag har inga tips, mer än att fortsätta traggla.
 
Sv: Hur går vi vidare nu? (långt inlägg)

Dålig stresstålighet och ny miljö?

Det kan stämma, men han visade också samma hos förra personen som här, och där hade han varit en längre tid, så jag tror inte att det bara är pga det.
 
Sv: Hur går vi vidare nu? (långt inlägg)

Jag skulle fortsätta på marken ett bra tag till, promenera i omgivningarna, åka iväg till andra platser, utsätta honom mer och mer för nya saker. Gå över saker, under saker, runt saker, skritta, trava, stanna, backa m.m. Det fungerar ju inte att lära honom alla saker han kommer att utsättas för, för det kommer alltid att dyka upp sånt som han aldrig sett förut, så det gäller att han lär sig hantera nya intryck också. När han är lugn och trygg på hemmaplan (typ ridbana eller ridhus) skulle jag börja rida lite smått där till en början, men jag skulle absolut inte ge mig ut i omgivningen innan jag kände att jag kunde hantera honom där från marken. Jag tänker att den mentala träningen är viktigare än den fysiska för en häst av den typen.
 
Sv: Hur går vi vidare nu? (långt inlägg)

Jag har haft en liknande häst som jag köpte som unghäst oinriden, visste inte att han var "sådan" och tror inte att han hade en taskig barndom.
Men som någon mer skrev, det är bara att traggla på...
De blir ju bättre, man får jobba med deras flyktinstinkt helt enkelt.
Jag höll ut i 8 år med min, men tröttnade till slut på att han kunde springa rakt igenom en hoppbana på tävling för att han var helt fokuserad på en gubbe som krattade...
När han väl klev in i sin bubbla fick man ingen som helst kontakt, blev bara spänd, jag hade duktiga tränare som även provred honom och han var ju otroligt fin när han var "där" och var fin men väldigt svår när han klev in i sin bubbla.
Min rekommendation är att utsätta hästen hela tiden för allt som är läskigt men kräva att han ska vara med dig mentalt, åk på träningar och rid ut o miljöträna, de blir ju bättre med tid och arbete.
Jag höll på med Ft med min, och just terrängen var faktiskt något han verkligen gillade, problemet var bara att ta sig dit (klara av dressyren o hoppningen)på tävlingarna :(
 
Sv: Hur går vi vidare nu? (långt inlägg)

Han kanske bara är väldigt ängslig och flyktbenägen, helt enkelt? Vi har en sån häst på min ridskola, en av sex hästar köpta direkt från samma uppfödare. Alla har haft precis samma uppväxt, i lugn och ro på lösdrift hos uppfödaren, blivit inridna och sen kommit till ridskolan, där de alla haft samma liv och samma vardag. De är nära släkt, men det är framförallt två som är sådär ängsliga, den ena lite mer än den andra, och de är helsyskon. Finns ett tredje halvsyskon undan samma sto, sominte alls har den ängsligheten.

Den ängsligaste av de två helsyskonen är också, precis som du beskriver din häst, väldigt mjuk och snäll. Sparkas eller bits aldrig. Men enormt vaksam, det tog honom tio års träning att sluta vara rädd för vissa hindertyper, 15 år att sluta vara rädd för hörnet i ridhuset han går i varje dag, osv. Reagerar på alla förändringar i stallmiljön, den förste att fly vid ett oväntat ljud, osv. Går inte attfånga i hagen, eller när han kommit lös. Han har aldrig blivit illa behandlad, och eftersom helsyskonet har samma tendenser trorjag helt enkelt att det är medfött.
 
Sv: Hur går vi vidare nu? (långt inlägg)

En del hästar är såna där, utan att de varit "illa behandlade av en elak gubbe".

Jag har insett att jag inte alls tycker dom är roliga.
Så himla mycket jobb och stor skaderisk för dom som hanterar.

Helt förundrad över att folk köper såna hästar. Att köpa en ohanterad, visst. Men de som är rädda för typ sig själva är en helt annan sak.
Är hästen "bara" ohanterad, men trygg i sig själv, så fixar man lätt till det på några veckor.
En av mina hästar var sån som unghäst, fullkomligt vrickad av födsel och ohejdad vana. (jag VET att inget har hänt honom) Han hade en förmåga att bli stressad invärtes och blockera sig själv och man upplevde det som att han plötsligt hade glömt bort allt han lärt sig. Jag hanterade honom hos uppfödaren en hel del, sen var han iväg hos en skicklig hästutbildare under LÅNG tid för inridning, men det vore en överdrift att säga att det gick bra...

En av mina kompisar köpte honom till sist billigt för att ha som "projekt", hon såg det som en liten utmaning. Hon lade ner ett jättejobb på att miljöträna och utbilda honom. Under tiden fick hon allehanda råd av folk runtomkring, att hon skulle lämna bort honom till ett proffs för att få inridningen överstökad - vilket hon visste inte skulle funka, det var liksom "fel huvud" på hästen för att klara det. Det var ju redan provat tidigare...
Nåväl, hennes envishet, tålamod och lugn gav resultat, inridningen gick jättebra - så bra att han bara något år senare började agera handikapphäst åt henne, då en sjukdom började bryta ner hennes kropp sakta men säkert. Han stod uppstallad på Jägersro, där även polishästarna bor. Och poliserna hade någon gång sagt att han var minst lika bra miljötränad som deras hästar var...
Han kom till mig (via testamente) när min kompis gick bort och är nu min 21-åriga promenadkamel. Man märker fortfarande av de vrickade tendenserna som finns i huvudet på honom, men skillnaden från när han var ung är att han har lärt sig att tygla sina knäppigheter, så det händer inte så mycket. Han är väldigt snäll och trygg att rida.

Med detta vill jag alltså säga att det absolut kan vara "medfött" och att det kan vara värt att lägga ner möda på att få dem hanterbara men det är mycket jobb.
Och en passning till CK som talar om varför någon kan tänka sig att köpa såna här hästar - en bra häst som ett projekt för en billig peng. Är man bara tillräckligt erfaren så kan det fungera utmärkt, men risken finns givetvis att det är unga tjejer som "redan vet allt" som ger sig på det och det är ju inte alltid det blir så bra...

Och för att anknyta till Mabuses kommentar - helbrorsan till denna var också vrickad, ungefär lika mycket vrickad fast på lite annorlunda sätt... (du får gärna PMa mig deras stam, av ren nyfikenhet - det finns ju vissa stammar som är mer kända för knäppisar än andra...)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur går vi vidare nu? (långt inlägg)

Billigt projekt?
Gillar man att träna häst från marken så är finns det mängder med smarta och trygga hästar att köpa för inga pengar alls.
Då kan man lägga tid på att lära dom roliga, imponerade saker, typ lägga sig, trava lös in i transporten, bära ut sitt eget hö, lära sig räkna och liknande.
Det måste väl vara roligare än att hålla på i flera år för att ens kunna sitta på hästen och samtidigt känna sig trygg?
 
Sv: Hur går vi vidare nu? (långt inlägg)

Jag har träffat på en sådan häst, den var livrädd för allt och alltmänt tokig från marken, gick inte att ta på grimman i boxen om man råkade satt på sig handskar en dag, eller gå in med en höpåse i stallet när han stod på stallgången osv. Ridningen fungerade jättebra av någon anledning, då var han som vilken normal häst som helst. Tror att det var något synfel på den hästen.

Är syn och sånt kollat på hästen?
 
Sv: Hur går vi vidare nu? (långt inlägg)

Billigt projekt?
Gillar man att träna häst från marken så är finns det mängder med smarta och trygga hästar att köpa för inga pengar alls.
Då kan man lägga tid på att lära dom roliga, imponerade saker, typ lägga sig, trava lös in i transporten, bära ut sitt eget hö, lära sig räkna och liknande.
Det måste väl vara roligare än att hålla på i flera år för att ens kunna sitta på hästen och samtidigt känna sig trygg?
Det beror väl kanske på vad man tycker är kul att göra. :idea:
Det pris som min kompis gav för hästen hade hon möjligen fått en travare för och nån travare ville hon inte ha. Detta var ett sätt för henne att ha råd med en häst som skulle kunna bli bra, med lite arbete. Det är absolut ingen dålig häst och även om han passerat 20 år idag så skulle det nog gå att sälja honom för mer pengar än han kostade henne i inköp då.
Tillägger också att detta var ganska många år sedan, då landets ekonomi rent generellt såg väldigt annorlunda ut och så även priser på hästar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 016
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 379
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp