Hur gör man det roligare...?

Matten

Trådstartare
Hur hämtar ni spån från typ sågverk? Själv hämtar jag det i säckar och från början hämtade jag det i vanliga "svarta" säckar, men hittade några jättestora säckar på jobbet som det säkert går 3 "svarta" säckar i. Det finns ingen som har något annat bra knep för att få hem det där jäkla spånet?(förutom att hämta med lastbil eller att köpa balar... :D)
mvh.Matten
 
Min förra stallplats hämntade vi spån från sågverket. Då Hyrdes det en STOR lastbil som körde ut det till oss, Vi hade en snygg spånficka där det sedanlastades. Det va ju enkelt då ingen behövde åka ut själv och hämnta.

Försök att ta med dig någon, det är aldrig kul att stå själv!
 
Vi köper spånet färdigt på balar, men jag har en bekant som gör annorlunda. De har ett eget sågverk och använder sig av talksäckar på 1 kubikmeter. Dessa kan man hitta på processindustrier (t ex pappers/massabruk) eller annat alternativt tillverkarna av talk eller dylik kemikalie som inte är skadlig för hästarna.
Denna säck är gjord i konstgjord väv och har 4 lyftöglor i vardera hörn på översidan. På undersidan (där man tömmer/fyller) finns en "tratt" som knytes igen när säcken är fylld. Väl hemma när det är dags att tömma så hissar du upp säcken i lyftöglorna med lina och block (tungt annars) och tömmer underifrån genom att öppna struten/tratten. Om spånet är välpackat (och det blir det när du har kört omkring med det) så rasar inte allt ut på en gång utan du får ta en gaffel och hugga lite så att det faller ner i kärran.
Begripligt??? I alla fall ett behändigt system.
 
om sågverket ligger hyffsat nära stallet så är det bara att ta traktor och spannmålskärra och tuffa iväg. Väl där lastas spånet med hjälp av en snäll man med stor skopa. På med presenning och så tuffa hem och ställa av vagnen lagom nära stallet. ;)
 
Bygg balkar på en släpvagn och be dom som arbetar på sågen att lasta i spånet med traktorskopa.
Täck vagnen och kör hem, fast då måste du skotta ur när du kommer hem ifall du inte kan ha vagnen stående på gården.

Jag tycker det är praktiskt med säckar för då är det lätt att dra in säckarna i stallet när man behöver dom.

När jag var liten så brukade vi belöna oss själva genom att klättra överst på spånhögen och hoppa ner efter vi skottat hästransporten full med spån! Helt plötsligt var det kul att åka på sågen, fast hon som körde bilen var mindre glad eftersom det var kutterspån överallt. :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 629
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 093
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 452
Senast: Skye
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 316

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp