Hur GÖR man för att sitta ner stabilt i trav?

S

smyg

Hej allihop!

Jag har ett STORT problem (iaf för mig) som är så fruktansvärt frustrerande att jag nu behöver alla tips och övningar jag kan få.:crazy:

Jag tycker att det mesta sitter bra när jag rider, men jag lyckas aldrig lära mig att sitta ner utan att studsa som en boll i nedsittning i trav, särskilt inte efter galopp. Spelar ingen roll om jag har stigbyglar eller ej, försöker tänka att jag ska vara tung, sitta på baken och dra ner hälarna. På något vis måste jag fortfarande spänna mig för det GÅR inte. Jag håller på att trilla av nästan varje gång efter galopp, särskilt med skumpigare hästar.

Nu ropar jag efter hjälp med hur jag ska göra, tänka, övningar? spelar ingen roll, bara NÅGOT tips!:confused:
 
Sv: Hur GÖR man för att sitta ner stabilt i trav?

Jag rider en del barbacka på min tokiga ponny. Han ääälskar att springa fort, och tycker inte om när man håller i munnen, så här är det aktiv sits som gäller. Det har hjälpt mig jättemycket, att lära mig slappna av (så han inte blir spänd och springer) och även bromsa med sätet och följa med i allt studsande.

Om det är övergångarna du har problem med, öva mycket på dem så de blir balanserade. Det är omöjligt att sitta ner bra på en obalanserad springig häst, så se till att hästen arbetar i form och balans även i övergångarna.

Problemet ligger nu för mig i galoppen, vi blir lätt spända båda två så där blir det att öva mer!
 
Sv: Hur GÖR man för att sitta ner stabilt i trav?

Jag rider en del barbacka på min tokiga ponny. Han ääälskar att springa fort, och tycker inte om när man håller i munnen, så här är det aktiv sits som gäller. Det har hjälpt mig jättemycket, att lära mig slappna av (så han inte blir spänd och springer) och även bromsa med sätet och följa med i allt studsande.

Haha ja, barbacka vor eju en idé. men problemet ligge rju mkt i också att jag inte vet HUR jags ka hitta balansen? När jag hoppar, galopperar osv har jag bra balans men så fort jag ska sitta ner i trav så blir jag som en som aldrig någonsin har suttit på en häst. Hur hittar jag balansen och hur gör jag? Haha, usch det är så frustrerande att jag inte bara kan lära mig.. :(
 
Sv: Hur GÖR man för att sitta ner stabilt i trav?

Utan stigbyglar är väl ett klassiskt knep att ta till. Men däremot om du studsar mycket gör det antagligen att hästen spänner sig och traven blir ännu mer skumpig. Träna därför med några steg lättridning några steg nedsuttet. Sen är det ju så, jag red en häst förrut som inte hade nån trav. Det gick helt enkelt inte att sitta ned i, eller gick och gick... Men du förstår. Det var väl snarare en sak man fick finna sig i och rida mer lättridning.
 
Sv: Hur GÖR man för att sitta ner stabilt i trav?

En grej jag brukar säga till "mina elever" är att tänka sig att man är en gele-klump som bara flyter ut i sadeln och det har gett omedelbart resultat varje gång.

M.
 
Sv: Hur GÖR man för att sitta ner stabilt i trav?

En grej jag brukar säga till "mina elever" är att tänka sig att man är en gele-klump som bara flyter ut i sadeln och det har gett omedelbart resultat varje gång.

M.

*Spinner vidare* och anledningen till att det fungerar torde vara att en geleklump är avslappnad. Jag tycker att nedsittning handlar om att släppa spänningarna man har i kroppen. Och dit hör att man INTE försöker trycka ner hälarna som du sa att du gjorde TS. Trycker du ner hälarna skapar du spänningar i kroppen och vips så studsar du. Avslappnad ska man vara. Dessutom måste man vara noga så att tårna pekar framåt och att du inte spänner dig mot stigbyglarna för då kan du inte fjädra i knäna, vilket du måste kunna göra för att sitta ner ordentligt i trav. Förutom allt detta så måste du känna in hästens rörelser och följa med. Börja långsamt och känn efter. Slappna av, tänk på geleklumpen, men utan att säcka ihop, tänk på stigbyglarna, bara vila fötterna i dom, låt bara fötterna falla utan ansträngning, balansera huvudet högst upp på ryggraden som en boll på en kon och så rid!
 
Sv: Hur GÖR man för att sitta ner stabilt i trav?

sitta ner är mycket träning. Man tränar bäst i longerlina utan stigläder och tyglar på en stadig häst i lugnt taktmässigt tempo. Man behöver någon som hjälper en att sänka knäna och hälarna och röra bäckenet på rätt sätt. Att bara sitta tungt och försöka slappna av funkar inte. Det handlar om att lära sig hästens rörelsemönster och föjla med i dessa med sitsen/bäckenet. Det är jobbigt och det krävs magmuskler och man får träna upp detta succesivt. Många gånger måste man börja med att luta sig lite bakåt och hålla några fingrar i sadeln för att sedan kunna släppa fingrarna och räta upp sig, är min erfarenhet. Det är då det är så bra att longera också. Jag jobbar som instruktör och det här är mina tips hur jag lär ut. Man får prova sig fram och skjuta fram höfterna i varje steg, kan kännas löjligt först, men sedan får man utifrån det hitta sättet som funkar för dig.
 
Sv: Hur GÖR man för att sitta ner stabilt i trav?

Om du rider utan stigbyglar så släpp ner tårna istället för att pressa ner hälarna. När man tyfter tårna så spänner man sig, det märks hela vägen upp i sadeln.
Sedan behöver man magmuskler. Redan vid 25 sit-ups om dagen börjar man märka skillnad.

Har man stora problem så är det bästa att skritta, slappna av, sitta rätt och göra en övergång till trav. Bara trava så många steg man klarar av att sitta kvar i balans, sedan bryta av och hitta sits och balans i skritt, ny övergång osv. Tar tid men ger resultat.
 
Sv: Hur GÖR man för att sitta ner stabilt i trav?

en sak som gjorde att jag själv skumpade mkt var att jag spände för mycket.. om jag tex skulle spänna benen eller magen så spände jag rumpan oxå.. vet ej om det är ditt problem men isf, tänk på när du rider över huvud taget att du ska kunna spänna en muskel utan att spänna något mer..
 
Sv: Hur GÖR man för att sitta ner stabilt i trav?

asså jag har lite samma problem på skumpiga hästar, men jag antar att det är för att de inte går i form och blir 'springiga'. Jag brukar spänna mig i sadeln för att jag är rädd för att trilla av när jag inte har någon balans, men ibland brukar jag bara tänka "då får jag väl trilla av då". Det medför att jag slappnar av och kan följa med i rörelserna.
 
Sv: Hur GÖR man för att sitta ner stabilt i trav?

Be någon logera dig. Det är det absolut bästa för sitsen. Du kan helt koncentrera dig på din balans, avslappning och följsamhet medan linföraren tar hand om styrning och tempo. :)
 
Sv: Hur GÖR man för att sitta ner stabilt i trav?

Att det blir skumpigare efter galoppen kan ju bero på att du tappat lite form och balans. Det problemet hade jag också, tills jag insåg att jag måste rida hela tiden, dvs att bryta från galopp till trav var inget man "åkte" in i, utan man skulle rida in . Dessutom har det hjälpt mig enormt mycket att spänna magen. Får en fastare sits med stabil överkropp och starkt säte.
 
Sv: Hur GÖR man för att sitta ner stabilt i trav?

Ett jättebra tips jag hittade här på buke var att: Sitt mer på FRAMstjärten än på RUMPAN, alltså inte på skinkorna utan fram.
Sedna lovar jag att resten bara följer med, det gjorde det för mig och jag var jätteskumpig innan men nu bara stolt!!:D
ok lite skumpig fortf...;)

men testa fast man kan få lite skavsår där fram he he..
 
Sv: Hur GÖR man för att sitta ner stabilt i trav?

Just det menade jag! Slappna av och gunga med, men behåll "hållningen".
 
Sv: Hur GÖR man för att sitta ner stabilt i trav?

Jag vet inte riktigt nu hur du lägger upp din ridning , om du har egen häst , rider varje dag / 1 gång i veckan osv .
Jag hade EXAKT samma problem som du . Jag kunde inte sitta ned hur mkt jag än försökte slappna av, inte ens på de allra allra mjukaste hästarna. Så jag satt i princip aldrig ned i trav på ett år. Nu i januari började jag rida för en annan ridlärare och för henne var jag tvungen att sitta ned (jag red då en ganska skumpig och väldigt seg häst som kändes helt omöjlig) hela tiden nästan. Visst , jag studsade och skumpade men nu kan jag faktiskt sitta ned ganska bra och balanserat på iallafall de mjuka/halvmjuka hästarna förutom de skumpigaste. Så mitt tips är - även fast jag inte trodde att det skulle hjälpa mig alls - att sitta ned så mycket du kan helt enkelt, och försöka koppla bort tanken att du måste sitta ned helt blickstilla. Det skumpar och känns obekvämt i början men man lär sig bara man övar en massa .
 
Sv: Hur GÖR man för att sitta ner stabilt i trav?

sen måste man öva hela tiden, men det jag tyckte var jobbigast var nog när någon tittade på.
Fast det måste man nog lära sig att ignorera.:d
 
Sv: Hur GÖR man för att sitta ner stabilt i trav?

Jag har aldrig haft särskilt svårt för sitsen, men min kompis e som en gummiboll!:bump:
Jag har ridit väldigt mycket barbacka, minst en gång i veckan. Vi övade en hel del på sitsen ihop. Och hon la bort sadeln helt i ett par månader, det hjälpte otroligt mycket. Jag vet väldigt många som mesrider barbacka, speciellt på ridskolan. Var inte så rädd för att skumpa i början, då spänner du dig bara mer för att komma ner på ryggen, och det går inte. Jag vet förstås inte om du gör så, men de e rätt vanligt.:p
En annan lite knasig grej som vi gjorde som jag också kände gjorde underverk. Kan ju inte lova att det funkar på dig, men det kan vara värt ett försök;)
Vi rider mest ute på små grusvägar och så, prova inte detta bland trafik! Iaf, till tipset: Vi red barbacka och vände oss helt enkelt bak och fram med ryggen fram och ansiktet mot hästbaken. Det var mest på kul, och i början känns det verkligen som om de e första gången man sitter på en häst, eftersom gunget blir bakvänt liksom.:p Detta gjorde ialla fall mig och min kompis väldigt följsamma.
Se bara till att du sitter på en lugn häst så den inte flippar ut.
Börja i skritt, men trav går också bra för det var ju det du hade problem med. Har inte vågat testa några längre sträckor galopp....än.
Lycka till!;)
 
Sv: Hur GÖR man för att sitta ner stabilt i trav?

jag hade samma problem... upptäckte att de var en psykisk spänning hos mig själv... Min ridlärare "lurade" mig, han satte upp en knixig bana, massa svängar och övergångar där de verkligen gäller att vara kvick å lyhörd för hästen.. Dessutom red jag en spänd skumpig häst.. Men eftersom jag inte hade tid att tänka "aj nu jävlar skumpar jag" såblev jag istället följsam efter en liten stund, och allt funkade mycket bättre.. Däremot rider jag en häst jag vet är skumpig å man bara ska sitta ner, på volten eller på spåret, så är det mycket lättare att spänna sig.. Så hitta gärna på en knixig övning, den jag gjorde bestod av ska u-svängar, volter, skänkelvikning och "slalom" mellan koner. Både hästen och jag blev "lösgjord" haha :D

Numera när jag känner mig trygg på en häst så händer de även att jag sitter ner i mellantrav-ökad trav, de enda som jag tänker på är "stackars inre organ" typ, men skumpar gör jag inte då jag känner mig trygg ihop med hästen.

Så mitt tips är helt enkelt, gör övningar där du måste tänka på annat än sitsen, övningar där man måste vara snabb, kvick å lyhörd gör att allt annat blir bättre med, du måste se vart du rider, å du måste tajma, du kan omöjligt sitta fast i handen, för då funkar de inte.. å successivt kommer du märka en oerhörd skillnad när allt faller på plats!
 
Sv: Hur GÖR man för att sitta ner stabilt i trav?

Min ridlärare brukar säga att man ska låta hästen studsa en.
Slappna av och bara följ med.
Är svårt till en början, men man lär sig!
 
Sv: Hur GÖR man för att sitta ner stabilt i trav?

Japps.. Jag lärde mig av en f.d. travhäst jag hade ett tag :p
For ut och red barbacka, och snacka om att det var skumpigt!
Men.. sen.. efter det var det inga problem.
Tricket är att slappna av i ryggen och låta höfterna röra sig i sidled.
Dansa salsa medans man rider :p
Rör man sig i sidled och följer rytmen i traven finns det inte en chans att man skumpar upp och ned :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är nybörjare när det gäller hästar (är 27 år) och när jag har ridit, speciellt i trav, så tappar jag balansen samt att jag...
Svar
13
· Visningar
1 441
Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 199
Ridning Hej! Har ett problem med att jag spänner mig så när jag rider. Blir ofta spänd i axlarna och då med hård i handen, vilket jag verkligen...
Svar
18
· Visningar
3 223
Senast: Badger
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 733
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp