Hur gör man med omskurna män?

Sv: Hur gör man med omskurna män?

Ja, jag håller med om detta när det gäller religiösa skäl t.ex. Men en man som blivit omskuren av medicinska skäl behöver inte nödvändigtvis uppleva sig som stympad. Stympad är ett kraftfullt ord.

Kvinnlig omskärelse däremot ÄR stympning, eftersom den bl.a. är till för att minska eller ta bort den sexuella njutningen och sy igen kvinnan så inga män kan ta sig in förutom den godkände maken. Jag tycker det är en väldig skillnad.

Men jag håller absolut med om att inget som helst skärande borde få göras på barn, om det inte är absolut nödvändigt av medicinska skäl. Varför inte småpojkarna själva får besluta om omskärelse vid vuxen ålder, är obegripligt.
 
Sv: Hur gör man med omskurna män?

Men vissa kvinnor "stympar" sig pga de t ex har för stora inreblygläppar som orsakar smärta vid sex eller till och med i vardagen.
 
Sv: Hur gör man med omskurna män?

Men vissa kvinnor "stympar" sig pga de t ex har för stora inreblygläppar som orsakar smärta vid sex eller till och med i vardagen.

Ja, men det kallar jag inte direkt stympning. När man skär bort klitoris för att ta bort en möjlighet till sexuell njutning, är det däremot stympning. Eller när man syr ihop kvinnan nertill så bara mensblodet kan sippra ut, inget annat.

Jag vet inte, jag kanske överreagerar, när ordet "stympning" används. Jag vet inte om de män som omskurits som bebisar av medicinska skäl, upplever sig som stympade? Att de berövats något viktigt?
 
Sv: Hur gör man med omskurna män?

Ja, jag håller med om detta när det gäller religiösa skäl t.ex. Men en man som blivit omskuren av medicinska skäl behöver inte nödvändigtvis uppleva sig som stympad. Stympad är ett kraftfullt ord.

Kvinnlig omskärelse däremot ÄR stympning, eftersom den bl.a. är till för att minska eller ta bort den sexuella njutningen och sy igen kvinnan så inga män kan ta sig in förutom den godkände maken. Jag tycker det är en väldig skillnad.

Men jag håller absolut med om att inget som helst skärande borde få göras på barn, om det inte är absolut nödvändigt av medicinska skäl. Varför inte småpojkarna själva får besluta om omskärelse vid vuxen ålder, är obegripligt.

Könsstympning på flickor behöver inte vara värre än den som görs på pojkar. Det finns olika varianter, den värsta formen står helt klart långväga ifrån vad som görs på pojkar men den mildaste formen s k prickning kan inte annat än anses vara betydligt mildare än att skära bort frisk förhud.

Män som får förhud borttagen av medicinska skäl får ofta inte lika mycket förhud borttagen som vid tex. en religiös omskärelse eftersom man vid ett medicinskt ingrepp försöker avhjälpa problemet men göra så liten skada som möjligt. Att de inte upplever sig stympade är således ingen överraskning. Alternativet hade ju heller inte varit bättre.

Det finns dock kvinnor som genomgått oerhört omfattande könsstympning som fortfarande inte anser sig blivit stympade... gör det dem mindre stympade?
 
Sv: Hur gör man med omskurna män?

Könsstympning på flickor behöver inte vara värre än den som görs på pojkar. Det finns olika varianter, den värsta formen står helt klart långväga ifrån vad som görs på pojkar men den mildaste formen s k prickning kan inte annat än anses vara betydligt mildare än att skära bort frisk förhud.

Män som får förhud borttagen av medicinska skäl får ofta inte lika mycket förhud borttagen som vid tex. en religiös omskärelse eftersom man vid ett medicinskt ingrepp försöker avhjälpa problemet men göra så liten skada som möjligt. Att de inte upplever sig stympade är således ingen överraskning. Alternativet hade ju heller inte varit bättre.

Det finns dock kvinnor som genomgått oerhört omfattande könsstympning som fortfarande inte anser sig blivit stympade... gör det dem mindre stympade?

Nejnej, jag reagerar absolut inte på innebörden i det hela utan mest på ordet. Eller, funderar kring det.

Den man jag känner som är omskuren har absolut ingen förhud kvar, men jag tror han skulle bli rätt förolämpad om jag betraktade honom som stympad ;) Och han är inte omskuren av religiösa skäl.
 
Sv: Hur gör man med omskurna män?

De jag känner som är omskurna av medicinska skäl har ingen förhud alls kvar.
Ingen av den känner sig stympade.
 
Sv: Hur gör man med omskurna män?

Och jag känner minst en som blivit omskuren av kulturella skäl och som känner sig stympad.
 
Sv: Hur gör man med omskurna män?

KL

Var ihop med en omskuren man i ca 2 år. Han var omskuren av kulturella skäl. Han var ca 6-7 år vid sin omskärelse och hade ingen förhud alls kvar.
Han ansåg sig stympad och sa ofta att han aldrig kunde förlåta sina föräldrar för att de valde att utsätta honom för detta. Han själv ansåg det vara en idiotisk tradition.

Han hade problem vid samlag. Det kunde göra ont och att runka var tydligen riktigt jobbigt för honom. Jag fick aldrig göra det på honom, det gjorde han knappt själv.
Pga av "mecket" runt samlag med den snorren blev sex lite avtändande för båda.
 
Sv: Hur gör man med omskurna män?

Och jag känner minst en som blivit omskuren av kulturella skäl och som känner sig stympad.

KL

Jag har träffat män som har kulturella skäl och medicinska.
Några av dem obekymrade, andra mindre nöjda.
Det varierar helt enkelt så av vilken anledning ska man ursäkta ett ofrivilligt ingrepp utifrån ett så varierande facit?


Jag blir förbannad när jag hör människor som försöker minimera betydelsen av att män blivit omskurna av andra skäl än egen önskan/medicinsk.


Vi kuperar inte svansen på hundar och det borde väl vara ungefär lika rimligt att vi ej heller anser det ok att kupera förhuden på småpojkar?
 
Sv: Hur gör man med omskurna män?

Till alla:

Jamen jag håller absolut med! Det borde inte vara tillåtet att skära och snitta och ta bort kroppsdelar på små barn, om det inte finns verklig medicinsk anledning.

Som vuxen får man väl göra som man vill, av religiösa skäl eller vad som helst.

Men ordet "stympad" är värdeladdat och om man är omskuren av medicinska skäl och levt obekymrat med det under hela livet, kanske det är lite stötande att bli betraktad som stympad. Det ÄR viss skillnad på detta och på att, av definitivt kvinnofientliga, skäl ta bort klitoris på flickor och sy ihop deras underliv.

Men, igen, all form av omskärelse av barn och unga borde vara förbjudet av andra skäl än rent medicinska.
 
Sv: Hur gör man med omskurna män?

Ja jag accepterar inte nån form av könsstympning såklart.
Skillnad när det är av medicinska skäl :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ett litet uppvaknande sexuellt och i och med detta så funderar jag på vart det finns sexleksaker som stimulerar HELA...
Svar
16
· Visningar
1 235
Senast: SiZo
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 275
Senast: Gunnar
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
677
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 304
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp