Hur gör ni för att aktivera folk?

K

kajsakajsa

Vi är en ganska liten klubb, med både lektions- och privatryttare. Klubben är en ideel verksamhet. Det har alltid varit bra gemenskap och tidgare var det alltid fullt på diverse aktiviteter.

Men de senaste åren verkar det som om något har förändrats, folk verkar liksom inte vilja ställa upp och/eller vara med längre. Dessutom har det börjat gnällas här och var att det aldrig händer något på klubben. Främst kommer gnället från privatryttarna och jag ljuger inte när jag säger att det är de som hjälper till minst. Exempelvis har jag sett lektionsryttare gå och plocka sten i paddocken (som i princip enbart används av privatryttare) medans privatryttarna satt och fikade och såg på...

Helt uppenbart har vi ett problem vi måste jobba på, men vi vet inte riktigt vart vi ska börja. Så därför undrar jag om ni har några tips? Hur gör ni på era klubbar för att aktivera och engagera era medlemmar? Privat som lektionsryttare.
 
Sv: Hur gör ni för att aktivera folk?

Kan ni inte hålla ett möte och berätta hur ni uppfattar att det ser ut, och höra hur de andra uppfattar det. Fråga dem vad de tycker behöver förändras, och sätt upp en gemensam plan för hur det ska gå tillväga. På det sättet kan ju alla få känna sig delaktiga och viktiga.
Här kan frågor som aktiviteter, vård av ridbana, hindermaterial etc komma upp.

Det är ju lätt att det blir behagligt när andra gör arbetet och tänker, då kan man ju skylla på dem om det inte blir bra. Berätta gärna vad en idéel förening är och vad skillnaderna hade varit om det inte var en idéel förening. Det gäller ju att få människorna att inse att fördelar med lägre avgifter ger lite mer arbete, som forhoppningsvis ska ge bättre gemenskap.

Ulrika
 
Sv: Hur gör ni för att aktivera folk?

Vi har mer eller mindre samma problem i vår lilla klubb.Vid tävlingar m.m. är det alltid samma folk som hjälper till hela tiden.
D.v.s. vi som har barn i yngre åldrar där föräldra närvaro "krävs".
Föräldrarna till äldre barn/ungdomar ser man nästan aldrig till vid banbyggnad ,tävling ,målning av hinder.

I många fall är det nog inte ren ovilja utan man kanske tror att man inte har kunskaperna för att hjälpa till riktigt.Det är viktigt att försöka få alla att känna sej delaktiga,det är ju mycket roligare att vara nere på banan som banpersonal ,eller stå i cafeet,än att bara stå på läktaren en hel dag.:)
 
Sv: Hur gör ni för att aktivera folk?

...tyvärr är det nog så här i många klubbar nu för tiden!

Ordna medlems möte där problem ventileras..

Om man ex ska vara med på klubb tävling så måste man hjälpa till. I vår klubb skriver man på en lista vad man kan göra - annars får man inte delta.
 
Sv: Hur gör ni för att aktivera folk?

Vi har detta problem även hos oss! Det var full fart för ngr år sedan men nu är det heldött! Vi försöker arr tävlingar men det blir bara 1 el 2 anm och då får vi ställa in så klart. Vi har försökt med krismöten mm men det kommer inget folk till de heller. Vi är ändå ca 70 medl. Vart håller alla hus??? Fattar inte varför man är med i en klubb men aldrig engagerar sig i ngt. Till vår fixardag kom det 1 person förutom en från styrelsen...motivationen att göra ngt är ju inte på topp då direkt!
 
Sv: Hur gör ni för att aktivera folk?

Vad tråkigt att höra att det är fler som har samma problem...
vad har hänt de senaste åren, har folk fått för mycket annat att göra så att man inte hinner med klubben längre?
Vi är ändå drygt 150 medlemmar, kommer det 20st på våra aktiviteter blir vi jätteglada. Det "tråkiga" är att det nästan alltid är samma 20 personer. Det finns typ en kärna på 10-15 personer (varav hälften sitter i styrelsen) och sen kommer det en och annan då och då...

Ett möte låter som en bra idé, där man verkligen kan förklara hur allt ligger till och skapa en positiv stämning. Få alla att känna sig sedda och behövda. Det enda som oroar mig där är att ingen skulle komma på mötet...
 
Sv: Hur gör ni för att aktivera folk?

Jo, men hur ska klubben kunna fortsätta om ingen kommer på ett sådant viktigt möte?
Ulrika
 
Sv: Hur gör ni för att aktivera folk?

Ja den lilla kärnan fortsätter ju att slita på som vanligt. Som det varit de senaste åren.

Jag tror att folk säkert skulle komma om man pratade med dem innan om hur viktigt det är, men vem hinner prata med alla 150st?
Hur får man effektivt ut information så att alla förstår att det är vikigt? Att bara sätta upp lappar och informera på hemsidan verkar inte fungera än så länge.
Men jag tycker absolut att ett sådant möte är värt att ge ett försök. Det är en jättebra idé.

Är det någon som har ett tips på någon rolig aktivitet som dragit mycket folk hos er?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 757
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 624
Senast: Lazio
·
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 211
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp