Hur gör ni med era hästar med mkt rörelse i gången??

F

fio

Nu har jag fixat till svinget i ryggen och bakbenen svingar långt under till tyngdpunkten och sökningen framåt neråt är fantastisk och nu går Hille riktigt riktigt bra.

Men nu kommer ju nya problem :( Hur fan skall jag kunna sítta ner i detta :confused: han har så mkt rörelse i gången att det kommer bli otroligt svårt att sitta ner utan att förstöra allt det fina. Dom andra 2 hästarna går bra att sitta på även om dom har mkt gång så rör dom sig inte så mkt på samma sätt (om någon fattar).

Hille är ju mkt mkt känsligare och man får inte göra ett enda misstag typ råka dunsa pytteyttelite på ryggen eller råka ta tillbaka handen lite.

Just nu är det avlastningssits som gäller och jag kan även rida lite lätt.

Det går ganska långsamt i traven fast kanske inte långsamt nog :confused:

Jag erkänner ju glatt att sitsen och balansen inte är den bästa just nu :angel: men något tips måste ju finnas :cry:
 
Han är även väldigt bakskygg så man kan inte röra sig så mkt däruppe :crazy:
 
Jag sitter i ungefär samma läge som du, men jag misstänker att Hille är betydligt svårare att sitta på än min lilla dam. :p

Jag rider uteslutande i avlastningssits när jag påbörjar ridpasset. Arbetar i så långsam trav som möjligt (det säger inte så mycket med min häst, hon har alltid svårt att slappna av i början), gärna på volt med några steg öppna och sluta omväxlande för att få fatt på bakbenen. När ryggen kommer upp och är avslappnad (börjar att svinga), då börjar jag att sitta ner riktigt ett par steg. Blir hon spänd eller tappar "svinget", då vinklar jag bäckenet tillbaka till avlastningssits. Provar igen att sitta ner riktigt när hon slappnat av på nytt.

Om du rider mycket skolor, långsam trav, får fatt på bakbenen, avslappnad häst -är han ändå svår att sitta ner på?
 
Borde funka om du följer med rumpan - sen är det också hästens jobb att vinkla in bakbenen och bära dig bekvämt. :)/T_B
 
Har även jag en häst med väldigt bra gång och obekväm
( framförallt ) trav. Blir bättre vid OK bärighet och när jag gör skolorna men blir aldrig bekväm.

Börjar med att rida låååååångsamt ( tuggummitrav :D) och släpper inte upp tempot förrän jag fått igång bärkraften i skolor och lite halva steg.

Har min egna teori att han använder för mycket skjutkraft i förhållande till bärkraft, ( kan göra jätteflashiga längningar, som för den skull inte är bra ) eftersom gången blir bekvämare vid samlande rörelser som skolor och halva steg.
Men helt bekvämt blir det nog aldrig...
/
Susanne
 
Alltså han blir aldrig släpig eller tuggummiaktig på något sätt och definitivt inte när man tänt elden och fått igång bakkärran och ryggen han är så otroligt elektrisk, hans gång blir ju enormt luftig och han plockar upp bakbenen ganska högt och vinklar hasen väldigt mkt innan han sätter ner benet så det blir mkt rörelse uppåt oxå, det är ganska svårt att förklara.

Detta hade ju varit drömhästen för dressyr OM jag hade kunnat rida bättre vill säga , Det är för mkt tryck i honom samtidigt men han är ju oxå 75 % fullblod så det är väl kanske inte så konstigt.

Hade inte terrängen varit så jädra kul så hade jag faktiskt lagt ner tävlingarna tills jag hade haft någon kontroll på detta för jag förstör mkt när jag sätter mig ner eftersom jag inte sitter så bra i detta gunget, det känns som att åka virvelvinden nästan utan snurrningen när man guppar upp och ner.

Det underlättar verkligen inte att gränsen mellan spänst och spänning är hårfin :(

Men jag skall försöka ta ner traven till ingenting i skolorna och se om det fungerar sen kanske öka upp tempot succesivt.
 
haha känner igen problemet :D
när jag skaffade mitt halvblod kunde jag inte ens rida lätt på han för han sköt mig till månen. det var första månaden jag hade han.
nu kan jag till och med sitta på han utan att "skumpa" av :)
koncentrera dig på tex bakbenens rörelse eller liknande,då glömmer jag av hur jag sitter och bara slappnar av.
min tränare sa att "skumpet" på min valack aldrig kommer att försvinna för han har sådan rygga aktivitet. man vänjer sig att följa med,det gäller bara att komma på hur :)
testa rida mycket utan stigbyglar,det fick jag göra jätte länge. nu kan jag till och med trava han barbacka i "ökad" trav :D
 
Stübben tvål! :) Yttepyttelite vatten o så bara kleta in hela sadeln i det, fungerar väldigt bra! :)
 
Aha! :idea:

En av de (mycket få) saker som jag tycker är luddiga i BB:s bok är innebörden av ryggsving.

När jag slutade bromsa ihop mitt fullblod för stödjande yttertygel och med belastningssits (då var det jättelätt att sitta stilla :o :eek: :angel:), så blev till att börja med traven ganska springig, och hon blev skumpig på ett lite 'skramligt' sätt. Jag har nu jobbat henne i tre månader mest i skritt, och korta travpass, med böjning, framåt-nedåt, och skolorna, mest på böjda spår.

De sista veckorna har jag börjat kunna trava längre sträckor rakt böjd för hängande tygel, och hon går balanserat,lugnt och bärigt. Och då blir ryggrörelserna stora men mjuka, och ganska svåra att sitta på... ryggen kommer uppgungande i svävmomentet.

Ni som kommit lite (eller mycket) längre: är det ryggsving?

Jag trodde att känslan av större rörelser kom av att man blir så mycket känsligare i sitsen när man vinklar fram bäckenet i neutral / avlastningsposition jämfört belastningssits. Jag känner mycket tydligare hur ryggen rör sig! Men det kanske (också) är så att hon helt enkelt rör sig på ett nytt sätt?

Hamnar jag minsta lilla i belastningssits så känner jag tex inte i skritt några rörelser från sida till sida eller upp och ned, bara framåt och bakåt. Antingen blir jag mindre känslig, eller också låser jag helt enkelt ryggrörelserna så att där inte finns något att känna? :o

Vad gäller den ursprungliga frågan så kan jag säga att jag aktar mig noga för att hamna i belastningssits, och hoppas att jag så småningom ska vänja mig vid de större rörelserna... Men jag rider ju på ren hobbynivå och säkert inte på samma nivå som fio, som om jag förstått det rätt ska ut och tävla fälttävlan med den här hästen?

Till sist: hur definierar ni ryggsving????
 
Jag tror att den "nya" rörelse du känner i hästens rygg kommer av att hästen nu arbetar lösgjort och avspänt med ryggen =svingande rörelse. Ryggsvinget kommer av att ryggmusklerna inte längre är spända och att ryggen "gungar" avslappnat när bakbenen griper in under hästen.

När du känner att hästen arbetar med riktigt "ryggsving" så kan du prova att försiktigt sätta dig tillbaka i "normalsits" (inte belastningssits) och se om du kan behålla ryggsvinget. Tanken är ju inte att man ska sitta och rida i avlastningssits för all framtid...men det är ingen idé att sätta sig tillbaka i normalsitsen förrän man fått en avspänd trav med riktig ryggverksamhet, då stör man bara hästen.
 
Skulle tippa på att du har "kvar" lite spänning i din häst. När det släpper helt ska man kunna sitta ned och det ska vara bekvämt även om det kan röra sig mycket. Aminette kan komma in i en riktig "svinga" trav, men jag flyter mer med henne, som en mjuk våg ungefär eller ja flera vågar blir det ju.
Jag hittar "sällan" den svingen på henne. Den är ju enormt jobbig för dem så om din häst hittar den ofta så skulle jag tro att han spänner sig i den även om det kanske bara är lite. En lösning kan vara att börja be om den svingen kortare stunder och lite mer sällan. Då borde han snart upptäcka att det inte är lika jobbigt längre. För att sedan öka på. Bara en tanke...
 
Då kanske det inte är den som infinner sig :( Du skriver om han hittar den ofta :confused: Men jag har den hela tiden kanske inte i början men efter uppvärmning.

visst "man" kanske hade kunnat sitta ner men inte "jag" än..... :)
 
Och det tar år av rätt träning innan hästen är stark nog att få igång en fin trav, glöm inte det! Så misströsta inte, ni som helt plötsligt fått igång gången i en ledd. När hästen orkar komma igång i andra ledder blir det förhoppningsvis en bekvämare gång!
 
Det har inget med led att göra. :) Nej, jag menade att din häst kanske fått igång ryggen i "uppåt/nedåt"-ledden. Om ett tag kanske han/hon kommer igång med sidvärtsledden. Därefter hon/han börjar med "rullandet" av magen. All ryggverksamhet kommer ju inte igång på en gång, därför kan en häst under utbildning tidvis bli svår att sitta stilla på...
 
:idea: Aha ja då förstår jag. Ja det har du nog rätt i, det har jag inte tänkt på.
 
Jo visst givetvis, men man kan ju välja två vägar: att tillåta en viss spänning = "studsigare" men kanske få mer bärighet eller att inte tillåta det och få lite mindre bärighet men en avslappnad och bekväm häst.

Det beror ju lite på hästen och dess problem, men jag ville bara påpeka det att det är nog det som kan vara problemet om han är svår att sitta ned på.

Sen så måste ju hon välja sin väg för sin häst som vi alla andra också.
 
Hej!
Såg din tråd. Vad har du för häst?
Jag bor oxå söder om göteborg. Närmare bestämt Åsa. Var bor du? Min blandis jag precis börjat rida kan oxå vara väldigt studsig :)
/Malin
 
Och apropå sadlar och studsighet - om du sitter rätt kan du absorbera rörelsen i din kropp, lederna fungerar som stötdämpare. När hästen märker att du inte "bumpar" vågar den sluta spänna emot och börjar att mjukt bära./T_B
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 381
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 948
Senast: jemeni
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 076
Senast: ainasoja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 125
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp