Hur gör ni med era hästar med mkt rörelse i gången??

Jag bor i Kungsbacka :), jag har 4 hästar och 2 av dom kan du se på nedanstående länk.
 
Precis. Det sitter ju antingen hos häst eller ryttare.
Vilket får man ju ta reda på för att sedan åtgärda det. Gjorde en intressant upptäckt hos Katrin: jag spänner mig när jag vill trava och slappnar av när jag vill sakta av. Behöver jag ens säga att hennes stackars hästar gick och trippade fram tills jag skulle sakta av och då gick de hur avslappnat och fint som helst, men bört inte av. Tog ett par gånger innan jag fattade vad jag gjorde. :crazy:

Ami har ju vant sig såpass att hon spänner sig "i smyg". Men nu när jag vet om det så kan jag ju jobba på det. (tack och lov!)
 
Känner igen problemet. Min lille gosse mäter 165 i mankhöjd och är korsning hbl/fbl/knabstrup/lippizaner. Det har blivit en skojjig kombination av lippizanerns rörelsemönster med halvblodsgångens storlek.. Han har mycket energi och gillar att visa sin fina gång.

Mer eller mindre allt travarbete sen han reds in för 2,5 år sedan har gått åt till att minska steglängden och påskjutet för att istället träna bärighet och balans i en avslappnad form med mycket sökning framåt-neråt. Jag har fått kritik för mitt sätt att träna honom av en del tränare (dressyr) eftersom de hävdar att jag plockar bort hans steg och framåtbjudning genom att rida honom i såpass lågt tempo med mycket avslappning. Jag är dock ganska övertygad om att den dagen han blir stark nog så finns gången kvar, och framåtbjudningen vet jag att den finns där. Vad tror ni om detta?

Börjar alltid ridpassen (efter skrittarbetet) med trav i lättridning, avlastningsits och så lite inverkan som möjligt. När formen blir längre och mer avslappnad (när han redan visat upp sig för alla fina flickor och hälsat på publiken ;) ) så kan jag börja sitta ner. Jag tränar i regel alltid skolorna på en liten fyrkant med vändning ett kvarts varv över bakdelen i varje hörn. Av denna övning balanserar han upp sig, kortar sig och kommer upp med ryggen jättefint utan att spänna sig, och blir först då enkel att sitta på.

-Han blir dock så trött av denna övning att han orkar max fem minuter utan paus, vilket gör ridpassets effektiva träningstid väldigt kort. Jag undviker därför helst denna övning när jag rider fram inför hoppträning och liknande, annars orkar han max hoppa fram som han ska :rofl:

Frida
 
Jo jag är rätt övertygad om att både framåtbjudning och gång kommer finnas kvar :)
Jag är oxå rätt säker på att jag måste ta ner traven ytterligare för att jag skall klara att sitta utan att spänna mig.
Men det känns som om även om det går i snigelfart så är traven fortfarande för stor :confused:
Han bär sig det gör han och han skjuter inte mot handen , eller så tycker jag att det går i snigelfart fastän det kanske inte egentligen gör det :crazy:
 
Jag är så nyfiken på att få se din häst speciellt då när du rider honom. När jag kommer ned till (nästan) Gbg till sommaren så räkna med att Spider kommer på besök!! *nej du kan inte protestera* :devil:
 
Okey, men då skall jag tvinga upp dig på ryggen oxå.
*nej du kan inte protestera* :devil:
 
Fast arbetet från marken är det du verkligen inte kommer kunna stoppa mig från. Har blivit helt frälst i det!
 
- Bara en tanke - Din överkropp skall vara vinkelrät mot kraften för att inte få en knuff åt sidan. - Experimentera!!/T_B
 
Det fungerar nu :) Problemet var ganska enkelt, han var inte tillräckligt lösgjord i högsta punkten (nacken). Nu har jag ordnat det och nu fungerar det väldigt bra :D
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 372
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 948
Senast: jemeni
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 075
Senast: ainasoja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 123
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp