Hur gör ni med "gammalt bajs" vid avmaskningen?

Primula

Trådstartare
Ska förklara min rubrik lite haha:D
Jag avmaskade min häst igår när tanken direkt slog mig att nu är han ju i stort sett "ren" medan han fortfarnade står i samma box och samma hage?! Självklart mockade jag bort allt bajs både i box och hage men man får ju aldrig med verkligen ALLT. Det är först nu när jag har läst till sjuksköterska i tre år som jag tänkte på detta, jag är ju så inkörd på rent och orent haha...:p
Men hur gör ni andra? Mockar ni ut och rengör hela boxen? Låter hästen stå inne dagen efter avmaskning? Byter hage tillfälligt? Är väldigt nyfiken då jag aldrig har tänkt på detta innan som sagt :)
 
Sv: Hur gör ni med "gammalt bajs" vid avmaskningen?

I år så sladdar vi hagen och låter den vila. Ligghallen grävs ut och får nytt underlag + strö.

Har en ponny med mkt hög parasitförekomst, hoppas få bukt på drmet, har bara haft henne hemma i två månader.
 
Sv: Hur gör ni med "gammalt bajs" vid avmaskningen?

När jag bodde hemma skiljde vi alltid på sommar och vinterhagar samt mockade.
Så när vi avmaskade fick hästarna stå i en pyttehage där de generellt inte gick annars i några dagar för att sen flytta över till sommar eller vinterhagen.
Dock behövde vi väldigt sällan avmaska genom att göra så :)
 
Sv: Hur gör ni med "gammalt bajs" vid avmaskningen?

Jag kan ha helt fel nu, men jag har nog för mig att de är skyddade från nya maskar en viss period(typ en vecka) efter avmaskning.
 
Sv: Hur gör ni med "gammalt bajs" vid avmaskningen?

Läs avmaskningstråden .
Avmaska ca 3 dygn innan byte till ny hage . Annars får du med dig smittan dit .
 
Sv: Hur gör ni med "gammalt bajs" vid avmaskningen?

Tack för era svar! Slarviga jag såg inte ens att det fanns en masktråd. (Till mod: Kanske borde den nålas högst upp i dessa tider?)

Jag kan ha helt fel nu, men jag har nog för mig att de är skyddade från nya maskar en viss period(typ en vecka) efter avmaskning.
Sådär tänkte jag också, maskarna i det gamla bajset hinner dö innan hästen är mottaglig för dem igen? Och sen förstås byte till sommarhage.
 
Sv: Hur gör ni med "gammalt bajs" vid avmaskningen?

Jag kan ha helt fel nu, men jag har nog för mig att de är skyddade från nya maskar en viss period(typ en vecka) efter avmaskning.

Cydectin har 2v, de andra är jag inte säker på faktiskt.
 
Sv: Hur gör ni med "gammalt bajs" vid avmaskningen?

Boxen mockas ju ren varje dag. Hagen mockas regelbundet. Mina hästar får gå i paddocken i tre dagar när de blivit avmaskade. (och avmaskas på kvällen). Paddocken är ju lätt att mocka hela tiden.
 
Sv: Hur gör ni med "gammalt bajs" vid avmaskningen?

Jag kom att tänka på en sak. Hur gör man om bara en häst ska avmaskas och inte övriga med hagar hit och dit?
Hur stor risk är det att de hästar som inte ska avmaskas faktiskt ändå smittar betet? Jag tänker på det här uttalandet om "ögonblicksbild" av parasitstatusen.
 
Sv: Hur gör ni med "gammalt bajs" vid avmaskningen?

Jag kom att tänka på en sak. Hur gör man om bara en häst ska avmaskas och inte övriga med hagar hit och dit?
Hur stor risk är det att de hästar som inte ska avmaskas faktiskt ändå smittar betet? Jag tänker på det här uttalandet om "ögonblicksbild" av parasitstatusen.

Den smittan som hästen redan släppt ut kan man ju inte göra något åt förrutom att mocka. ETT träckprov säger ganska lite, meningen är ju att man ska få en bild av hur varje häst själv har för parasitnivå.

En ny häst tar jag alltid prov på. Om den nollar så gör jag nytt prov efter 1-2 mån (beroende på hagar, årstid osv). Efter 3 eller fler jämna nollor eller låga värden så känner jag mig relativt säker på att ha hittat hästens nivå, dock fortsätter jag med prover varje vår. Provet är en del av ett sammanhang och ska användas i ett långsiktigt syfte att hitta smittspridarna som oftast är samma från år till år.

Att avmaska en häst som nollar är meningslöst, då finns det ju inga parasiter som medlet kommer åt iaf.
 
Sv: Hur gör ni med "gammalt bajs" vid avmaskningen?

Tack så mycket för svar :)
Jag köpte en ny häst i fredags och skickade prover igår.
Min andra häst hade 25 EPG förra våren men har varit nollad de fyra föregående åren. Om det nu visar sig att den nya är nollad/har låg EPG på detta provet, då ska jag alltså ta nya prov om 1-2 månader för att vara säker på att han verkligen är nollad?
Nej att avmaska en häst som är nollad förstår jag att det inte är någon ide, jag tänkte mer hur jag gör rent praktiskt med hagar och så om en har mask och ska avmaskas men det kan ju lika gärna ha smittat den andra hästen redan isåfall.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör ni med "gammalt bajs" vid avmaskningen?

När ni avmaskar: Låter ni då hästarna stå inne i sina boxar 3 dagar tills alla parasiter förväntats komma ut?

Eller, släpper ni ut dem som vanligt i den gamla hagen tills de 3 dagarna har gått? Blir de inte återsmittade då i så fall?
 
Sv: Hur gör ni med "gammalt bajs" vid avmaskningen?

När vi haft enstaka häst som ska maskas så får den helt enkelt gå i paddocken några dagar. Den har de andra nära.
 
Sv: Hur gör ni med "gammalt bajs" vid avmaskningen?

Tyvärr har jag inte den möjligheten eftersom det är såpass långt mellan hagarna här att de inte ser varandra. I värsta fall så hade jag väl fått ha dem inne de dagarna.
Tack och lov behöver jag inte fundera mer på det just nu iallafall eftersom den nya hästen var nollad så då är det bara att hålla tummarna för att han är det om några månader också. Nu ska vinterhagen mockas så snart sambon har tid och hästarna ska börja vänjas in på sommarbete. Härligt :)
 
Sv: Hur gör ni med "gammalt bajs" vid avmaskningen?

Om våra behöver avmaskas görs det i samband med utstädning av vinterhagarna. Avmaskar i samband med betessläppet, så en tid innan de går ut på bete avmaskas de, står kvar i vinterhagarna ett par dagar för att sedan gå ut i sommarhagen.

Vinterhagarna renmockas och vilar sedan under sommaren.

Många mockar sedan sina vinterhagar regelbundet fram till snön.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
Gnägg Hej! :laugh: (långt inlägg men jag hoppas ni vill läsa!) Jo, det är såhär att jag är inackorderad i ett stall (ett lite större stall...
2
Svar
32
· Visningar
3 944
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 368
Senast: Luleå
·
Foder & Strö Detta är min första gång här, så om jag lägger dessa frågor under fel rubrik ber jag om ursäkt. Om någon kan flytta den till rätt plats...
Svar
3
· Visningar
1 416
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp