Bukefalos 28 år!

Hur gör ni med kontorstider med hovslagare/veterinär?

Allmän reflektion är väl att det kan ses som lite av ett givande och ett tagande? Idag ska jag ha besök av en elektriker som ska ge offert på installation av en värmepump. Om jag väljer dem kommer de att tjäna pengar på mig. Han ville komma vid kl 15. Jag slutar jobba kl 16:15. Vi kompromissade med kl 15:30, eftersom jag kände att det tidigaste jag kunde komma ifrån jobbet var kl 15. Elektrikern gör ju inte mig en tjänst enbart, utan tanken är att de faktiskt ska tjäna pengar på mig. Likadant med vem som helst som har ett eget företag, tänker jag? Det är ju inte gratis att anlita elektriker, hovslagare, fysioterapeuter, rörmokare, veterinärer, osv osv osv.

Det är inte gratis att handla på en affär heller.
Men där respekterar du öppet-tider?

Affärer och andra företag som har långa öppettider, har som regel ganska många anställda som täcker öppet-tiderna.
En egen företagare, ta nu exemplet hovslagare, är ensam.
En ensam person "kan" inte ha "öppettider" 07-20 varje dag.
 
Så du börjar jobba kl 6-7 och jobbar till 21-22.
Med lediga timmar då i mitten? Eller jobbar du från 6- 22?

Just nu är jag sjukskriven deltid för utbrändhet. Så jag jobbar mer strötimmar. Tanken är att jag ska börja jobba mer fasta timmar varje vardag med annat för att jag ska få vara ledig då och då. Och ha lektioner som deltidsjobb.

Jag har jobbat allt från kl 6-22 med ibland några h ledigt någonstans till 6-16 ca beroende på om jag har lektioner eller bara tränar hästar. Ibland 7 dagar/v och ibland så lite som 4 dagar/v.
Jag har också förut varit deltidssjukskriven.

Jag har många vänner som jobbar 6-22 varje dag med någon h ledigt då och då. Vissa har inte haft semester på fler år.
Det är vanligt i hästbranschen.

Man morgonfodrar 6-7 och sen börjar man mocka alt rida hästar och gör det till lunch. Snabblunch och ev rida sin egen. Sen dush och så åker man och har lektioner till kl 21-22. Då åker man hem, kvällsfodrar, duschar och sover.
Helger åker man antingen iväg och har helgkurs och sover borta eller om man ska vara "ledig" stannar man hemma och rider hästar.

Jag tror många blir rätt förvånade över hur det faktiskt är. Man vet att det är mycket jobb. Men inte riktigt hur mycket.
 
Det är inte gratis att handla på en affär heller.
Men där respekterar du öppet-tider?

Affärer och andra företag som har långa öppettider, har som regel ganska många anställda som täcker öppet-tiderna.
En egen företagare, ta nu exemplet hovslagare, är ensam.
En ensam person "kan" inte ha "öppettider" 07-20 varje dag.

Nej, för att verkligen orka behöver många få vara ledigt helt någon dag i veckan iaf.
Ska man jobba bara några h per dag är det inte alla som har råd att ta ledigt. Och har man inte träningshästar tex har man svårt att fylla den tid på dygnet som kontorsfolk jobbar.
Eller som hovis så skulle det bli svårt att gå runt med att bara sko de tider folk kan efter jobb. Då måste man jobba både morgon, kväll och helg. Varje dag..
Så jag förstår de hovisar, vet och kiro som vill ha fulla dagar på vanlig tid sas.
 
/
Just nu är jag sjukskriven deltid för utbrändhet. Så jag jobbar mer strötimmar. Tanken är att jag ska börja jobba mer fasta timmar varje vardag med annat för att jag ska få vara ledig då och då. Och ha lektioner som deltidsjobb.

Jag har jobbat allt från kl 6-22 med ibland några h ledigt någonstans till 6-16 ca beroende på om jag har lektioner eller bara tränar hästar. Ibland 7 dagar/v och ibland så lite som 4 dagar/v.
Jag har också förut varit deltidssjukskriven.

Jag har många vänner som jobbar 6-22 varje dag med någon h ledigt då och då. Vissa har inte haft semester på fler år.
Det är vanligt i hästbranschen.

Man morgonfodrar 6-7 och sen börjar man mocka alt rida hästar och gör det till lunch. Snabblunch och ev rida sin egen. Sen dush och så åker man och har lektioner till kl 21-22. Då åker man hem, kvällsfodrar, duschar och sover.
Helger åker man antingen iväg och har helgkurs och sover borta eller om man ska vara "ledig" stannar man hemma och rider hästar.

Jag tror många blir rätt förvånade över hur det faktiskt är. Man vet att det är mycket jobb. Men inte riktigt hur mycket.
Ja det är mkt jobb.
Men då är de/ du egenföretagare?
Och egenföretagare brukar ofta jobba mkt nästan oavsett bransch.
Sen vet jag förstås att det finns arbetsgivare som utnyttjar personal.
 
Jag jobbar 07.30-16.00 utan möjlighet att åka ifrån. Jag får helt enkelt planera och ta ledigt när det är dags för vård i någon form. Det blir lite extra besvärligt med tanke på att jag inte haren fast arbetsplats utan åker runt över rätt stora områden.
I den mån det går försöker jag lösa det så jag slipper ta ledigt. Lämna hästarna inne på morgonen och hovslagaren släpper ut exempelvis. Går det inte tar jag vackert ledigt. Brukar försöka få så många ärenden som möjligt på samma dag, så jag tar ledigt en halvdag och fixar både hovslagaren och veterinär samtidigt till exempel.
 
@tuaphua
Jag kan förtydliga;
Jag tänker att om man måste jobba klockan 6-22 , alla dagar i veckan och aldrig ta semester för att ens verksamhet ska gå runt.... Ska man inte då fundera för sin egen hälsas skulle om det är värt det? Dvs jag tycker inte det låter som om verksamheten bär sig.
Och det har inte bara med bransch att göra. Jag är ju hobbymusiker och håller på mkt med hantverk.
Jag hade kunnat leva på det men hade i såna fall också fått jobba 6-22, 7 dagar i veckan utan semester. Och då är min tolkning att mitt företag inte fungerar ekonomiskt att leva på. I alla fall inte i dagsläget.
Och om detta är vanligt inom hästbranschen så tycker jag att många hästföretagare då måste vara mer kritiska mot sitt eget företag. Helt enkelt inse att det inte bär sig ekonomiskt.
 
Ja det är mkt jobb.
Men då är de egenföretagare?
Och egenföretagare brukar ofta jobba mkt nästan oavsett bransch.

Det är främst egna. Men också anställda.
Hur folk jobbar i den här branschen styrs ju av att folk vill betala så lite som möjligt oavsett vad det gör mot andra och även själva styra över de tider de vill ha tjänsten utförd.
Man är ju liksom noga med att inte köpa kläder som framställts av folk som jobbar jämt och inte är lediga.
Men att fundera kring hur ens hovis, tränare, kiro etc har det gör inte alla. Då är man bara glad att få det så billigt som möjligt och den tid som gör att man själv slipper ändra något.
Även om det innebär att någon annan aldrig kan vara ledig. Det tänker man inte ens på. Så ser ju nästan hela hästbranschen ut. Det är rätt vridet.
 
@tuaphua
Jag kan förtydliga;
Jag tänker att om man måste jobba klockan 6-22 , alla dagar i veckan och aldrig ta semester för att ens verksamhet ska gå runt.... Ska man inte då fundera för sin egen hälsas skulle om det är värt det? Dvs jag tycker inte det låter som om verksamheten bär sig.
Och det har inte bara med bransch att göra. Jag är ju hobbymusiker och håller på mkt med hantverk.
Jag hade kunnat leva på det men hade i såna fall också fått jobba 6-22, 7 dagar i veckan utan semester. Och då är min tolkning att mitt företag inte fungerar ekonomiskt att leva på. I alla fall inte i dagsläget.
Och om detta är vanligt inom hästbranschen så tycker jag att många hästföretagare då måste vara mer kritiska mot sitt eget företag. Helt enkelt inse att det inte bär sig ekonomiskt.

Då blir det inte många kvar i hästeriet. Men å andra sidan kanske de skulle bli mer attraktiva då.

Sen finns det ju många som deltidsjobbar med annat. Och varför folk bloggar, jagar spons och andra sammarbeten är ju klart.

Jag har ju specialnischat mig och kan ta rätt bra betalt för min nischade kompetens. Jag kan därmed ta mer ledigt. Men är man typ ridlärare eller c-tränare finns det så jävla många med samma kompetens att priserna är rätt låga för ens jobb.
Bra hovisar eller bra kiros kan ju också ta mer när de väl arbetat upp en bra kundkrets och rykte. Men det är alltid ett jäkla joddrande med folk som ringer och messar hela kvällar och helger och vill ha saker kvällstid. Det är rätt tröttsamt att behöva ha de diskussionerna i 50 års tid har jag förstått. ;)
 
Då blir det inte många kvar i hästeriet. Men å andra sidan kanske de skulle bli mer attraktiva då.

Sen finns det ju många som deltidsjobbar med annat. Och varför folk bloggar, jagar spons och andra sammarbeten är ju klart.

Jag har ju specialnischat mig och kan ta rätt bra betalt för min nischade kompetens. Jag kan därmed ta mer ledigt. Men är man typ ridlärare eller c-tränare finns det så jävla många med samma kompetens att priserna är rätt låga för ens jobb.
Bra hovisar eller bra kiros kan ju också ta mer när de väl arbetat upp en bra kundkrets och rykte. Men det är alltid ett jäkla joddrande med folk som ringer och messar hela kvällar och helger och vill ha saker kvällstid. Det är rätt tröttsamt att behöva ha de diskussionerna i 50 års tid har jag förstått. ;)
Jag kan tillägga att jag är en av dem som alltid hävdar att människor ska betala vad det kostar och att hästtjänster ofta är för billiga. Samma sak med andra tjänster. Om något är för billigt så innebär det att någon, människa- miljö etc betalar priset istället.

Men på samma gång tycker jag att även hästföretagare måste ta sitt ansvar. Med det menar jag att inse att sitt företag inte fungerar ekonomiskt. Det får ju egen eller småföretagare göra i andra branscher.

Nu är jag OT- men jag tycker att faran blir att man rättfärdigar dåliga arbetsvillkor, praktikanter som jobbar jämt med dålig lön etc. Nu menar jag inte att du gör det utan allmänt.
Detta förklaras ofta med att "sån är branschen" "alla jobbar jämt utan lön". Jag har åtskilliga gånger sett företagare inom häst som har "praktikanter" som sliter järnet.

Sen är ju inte hästbranschen den enda branschen som är problematisk. Och där får man själv också fundera hur man vill leva. Om jag vill ha bra lön, kontorstider, bra arbetsmiljö är det antagligen inte hästbranschen jag ska satsa på. Inte heller en karriär som musiker, konsthantverkare etc som jag känner till.
Och där får man själv ta ansvar och fundera över hur man vill leva sitt liv. Vad värderar jag mest?
 
Jag kan tillägga att jag är en av dem som alltid hävdar att människor ska betala vad det kostar och att hästtjänster ofta är för billiga. Samma sak med andra tjänster. Om något är för billigt så innebär det att någon, människa- miljö etc betalar priset istället.

Men på samma gång tycker jag att även hästföretagare måste ta sitt ansvar. Med det menar jag att inse att sitt företag inte fungerar ekonomiskt. Det får ju egen eller småföretagare göra i andra branscher.

Nu är jag OT- men jag tycker att faran blir att man rättfärdigar dåliga arbetsvillkor, praktikanter som jobbar jämt med dålig lön etc. Nu menar jag inte att du gör det utan allmänt.
Detta förklaras ofta med att "sån är branschen" "alla jobbar jämt utan lön". Jag har åtskilliga gånger sett företagare inom häst som har "praktikanter" som sliter järnet.

Sen är ju inte hästbranschen den enda branschen som är problematisk. Och där får man själv också fundera hur man vill leva. Om jag vill ha bra lön, kontorstider, bra arbetsmiljö är det antagligen inte hästbranschen jag ska satsa på. Inte heller en karriär som musiker, konsthantverkare etc som jag känner till.
Och där får man själv ta ansvar och fundera över hur man vill leva sitt liv. Vad värderar jag mest?

Ja, det där med gratisjobbande är ett problem i branschen. Sen är det väl lite så att vissa inte riktigt har talang nog eller utbildning nog. De sållas ibland bort och ibland blir de kvar. Som i alla yrken.
Men det är en rätt bakåtsträvande branch.
Ska man jobba med det så får man acceptera att det är som det är. Det går inte att gå runt och vara irriterad på hur det är. Då är det bättre att byta yrke.
Men sen kan man alltid hoppas på att det blir bättre. Och se till att själv inte aktivt stödja ren skit.
 
Man är ju liksom noga med att inte köpa kläder som framställts av folk som jobbar jämt och inte är lediga.
Men att fundera kring hur ens hovis, tränare, kiro etc har det gör inte alla. Då är man bara glad att få det så billigt som möjligt och den tid som gör att man själv slipper ändra något.

Mycket intressant parallell!

Och kanske mer träffande än du tänkt dig.
Man är inte ett dugg noga med hur de som framställt (=sytt) kläderna jobbar.
Eftersom de flesta kläder som köps i Sverige antagligen tillverkats i Asien av fattiga arbetare som jobbar mycket långa arbetsdagar för mycket låg lön, eventuellt också barn-arbetare.

Däremot är vi i Sverige väl medvetna om att butiks-personal självklart ska ha rimliga arbetstider och rimlig lön.
 
Jag kan tillägga att jag är en av dem som alltid hävdar att människor ska betala vad det kostar och att hästtjänster ofta är för billiga. Samma sak med andra tjänster. Om något är för billigt så innebär det att någon, människa- miljö etc betalar priset istället.

Men på samma gång tycker jag att även hästföretagare måste ta sitt ansvar. Med det menar jag att inse att sitt företag inte fungerar ekonomiskt. Det får ju egen eller småföretagare göra i andra branscher.
QUOTE]

Ett "problem" är ju många gånger att företagarna verkligen brinner för det de gör.

Jag har en kompis som är egenföretagare inom en helt annan bransch.
Hon sliter hårt, eftersom hon "behöver" ta in lite för mycket jobb för att kompensera för inkomstbortfall vid kortare veckor (ni vet, de där röda dagarna som många av oss är så glada över...), vid semesterledighet, vid annan ledighet.
Ta in lite för mycket, ifall efterfrågan sjunker nästa månad.

Det är också en balans mellan hur mycket man kan ta betalt och vad man skulle behöva ta betalt för att kunna jobba lagom mycket.

visst är det företagaren själv som behöver ta beslut om företagets framtid och ta ansvar för arbetsmiljö och arbetstider.
Men med tanke på hur dålig betalningsvilja som kan uppvisas från hästägare, och hur många hästägare ställer ganska tydliga krav på företagaren "jag behöver ha häst skodd, och helst imorgon förmiddag klockan 10 för då kan jag smita från jobbet"...
 
Du kommer ju hem på eftermiddagen och åker normal tid på morgonen. Du har ju säkert 6 h innan du behöver sova sen när du kommer hem. Det är nog mer än många jag känner med vanliga jobb med har.

Vi som har lektioner slutar jobba runt kl 21-22. Sen ska vi åka hem. Och med hästjobb är man antingen svettig eller kall och jävligt skitig. Så man måste duscha innan man lägger sig. Och äta har man inte hunnit göra. Så det bör man också göra.
Ev måste man kvällsfodra. Sen ska man upp och morgonfodra runt 6-7. Och sen jobba hela dagen.
Får man en ledig dag bokför man eller planerar. Så ledig blir man inte direkt.

Du ser inte skillnaden?
Nej, knappast att jag har 6 vakna timmar hemma. Jag stiger upp kl 5 varje dag och är rejält trött vid kl 21. Så fredagar, när jag kommer hem redan kl 16, då har jag väl ca 5 timmar innan jag trillar i säng. Jag har tur att jag slipper pendla långt, och det värdesätter jag :) . Det finns de som bor här och pendlar till Malmö med tåg varje dag. I bästa fall får de nog räkna med 2 timmar på varje håll när tågen fungerar som de ska. Det skulle jag aldrig stå ut med.

Det låter ju som en helt bedrövlig tillvaro som du har. Det kanske är dags att fundera på hur du kan rätta till din situation, om du mår dåligt av den?
 
Nej, knappast att jag har 6 vakna timmar hemma. Jag stiger upp kl 5 varje dag och är rejält trött vid kl 21. Så fredagar, när jag kommer hem redan kl 16, då har jag väl ca 5 timmar innan jag trillar i säng. Jag har tur att jag slipper pendla långt, och det värdesätter jag :) . Det finns de som bor här och pendlar till Malmö med tåg varje dag. I bästa fall får de nog räkna med 2 timmar på varje håll när tågen fungerar som de ska. Det skulle jag aldrig stå ut med.

Det låter ju som en helt bedrövlig tillvaro som du har. Det kanske är dags att fundera på hur du kan rätta till din situation, om du mår dåligt av den?

Jag har påtalat att jag inte har det så. Det var flera år sen jag sist levde så och då var det av eget val. Jag accepterade hur situationen var och att jag behövde jobba fram en kundkrets och ett rykte. Så mig går det ingen nöd på.
Däremot har den stora merparten av hästyrken det liknande. DET bör man tänka på när man tjatar på att folk ska jobba sent etc för att man själv inte orkar bry sig i att försöka flexa etc. Så man inte stödjer sånt eller rent av tvingar fram det.

Och så ville jag få dig och de som resonerar som du att inse att ni har rejält mycket mer tid än vissa andra som man anser ska leva på ett sätt man själv inte skulle orka/vilja.
 
Mycket intressant parallell!

Och kanske mer träffande än du tänkt dig.
Man är inte ett dugg noga med hur de som framställt (=sytt) kläderna jobbar.
Eftersom de flesta kläder som köps i Sverige antagligen tillverkats i Asien av fattiga arbetare som jobbar mycket långa arbetsdagar för mycket låg lön, eventuellt också barn-arbetare.

Däremot är vi i Sverige väl medvetna om att butiks-personal självklart ska ha rimliga arbetstider och rimlig lön.

Tyvärr bryr sig väl folk lite för mycket om sig själva och för lite om andra och blundar gärna för obekväma sanningar. Oavsett om det är hur hästbranschfolk ska få ihop livet eller om det är barnarbete eller vidriga arbetsvillkor för fabriksarbetare i kina.
 
Jag har påtalat att jag inte har det så. Det var flera år sen jag sist levde så och då var det av eget val. Jag accepterade hur situationen var och att jag behövde jobba fram en kundkrets och ett rykte. Så mig går det ingen nöd på.
Däremot har den stora merparten av hästyrken det liknande. DET bör man tänka på när man tjatar på att folk ska jobba sent etc för att man själv inte orkar bry sig i att försöka flexa etc. Så man inte stödjer sånt eller rent av tvingar fram det.

Och så ville jag få dig och de som resonerar som du att inse att ni har rejält mycket mer tid än vissa andra som man anser ska leva på ett sätt man själv inte skulle orka/vilja.

"Ork" handlar det verkligen inte om. Jag har ingen flextid på mitt jobb. Vi är helt enkelt schemalagda till den tid vi behövs. Går jag hem tidigare måste jag alltså belasta en kollega med extra arbete. Antingen att någon får jobba längre eller att det blir stressigare för de som blir kvar, eftersom jag fattas. Så det är lite tråkigt att du uppfattar det som om det handlar om endast ovilja eller att man inte är flexibel.
 
"Ork" handlar det verkligen inte om. Jag har ingen flextid på mitt jobb. Vi är helt enkelt schemalagda till den tid vi behövs. Går jag hem tidigare måste jag alltså belasta en kollega med extra arbete. Antingen att någon får jobba längre eller att det blir stressigare för de som blir kvar, eftersom jag fattas. Så det är lite tråkigt att du uppfattar det som om det handlar om endast ovilja eller att man inte är flexibel.

Jag pratar inte om just dig. Och jo lite handlar det om vilja och ork. Du hade också kunnat jobba kväll. Du har valt att jobba dag. Det är ett val du gjort och inget tvång.

Precis som jag valt att jobba med det jag gör.

Men det finns absolut folk som kan flexa med visst bök alt som kan gå tidigare obetalt och inte gör det. Dvs de tycker andra ska betala för dem genom att forma sitt yrkesliv kring deras tider.

Jag tar alltså gärna obetalt ledigt. Men inser att jag är rätt ensam om det.
 
"Ork" handlar det verkligen inte om. Jag har ingen flextid på mitt jobb. Vi är helt enkelt schemalagda till den tid vi behövs. Går jag hem tidigare måste jag alltså belasta en kollega med extra arbete. Antingen att någon får jobba längre eller att det blir stressigare för de som blir kvar, eftersom jag fattas. Så det är lite tråkigt att du uppfattar det som om det handlar om endast ovilja eller att man inte är flexibel.

Jag har nämligen fått förklarat för mig folks skäl till varför just de ska ha mer rätt än andra att rida senaste tiderna. Vissa är helt rimliga och andra förklaringar är så jävla ego att man dör.
 
Jag har påtalat att jag inte har det så. Det var flera år sen jag sist levde så och då var det av eget val. Jag accepterade hur situationen var och att jag behövde jobba fram en kundkrets och ett rykte. Så mig går det ingen nöd på.
Däremot har den stora merparten av hästyrken det liknande. DET bör man tänka på när man tjatar på att folk ska jobba sent etc för att man själv inte orkar bry sig i att försöka flexa etc. Så man inte stödjer sånt eller rent av tvingar fram det.

Och så ville jag få dig och de som resonerar som du att inse att ni har rejält mycket mer tid än vissa andra som man anser ska leva på ett sätt man själv inte skulle orka/vilja.
Tvinga? När jag sökte det arbetet som jag har nu fick vi som skulle börja fick vi ha önskemål om dag eller kväll, överdriver inte om det mer än 80% som ville ha kväll (var några hundra som skulle anställas) och så även jag för då skulle jag kunna vara hemma när det är ljust på vintern i och inte vela runt i mörker, bara en nackdel det vill min hopptränare oxå och förstår henne inte så skoj att köra ut i mörkret på skogsslingan (hennes egna består nu av 2 travare).
 
Det är inte gratis att handla på en affär heller.
Men där respekterar du öppet-tiderna?

Det gör inte alla, kan jag intyga. Jag jobbar i affär. Jag har tur om jag kommer därifrån vid den tiden jag ska (får inget extra för det om det inte är extremt) en gång i månaden. Folk springer in i sista sekunden, smiter in när någon annan går ut, handlar inget utan strosar bara omkring. Jag har slutat att gå in i en affär tio minuter innan stängning privat bara för att jag stör mig så mycket i det i jobbet.

Jämför INTE med hästbranschen. Men folk har sällan förståelse för någon annans privatliv/fritid än sin egen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 802
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 175
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 846
Senast: hollypolly
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp