Bukefalos 28 år!

Hur gör ni med kontorstider med hovslagare/veterinär?

Allmän reflektion är väl att det kan ses som lite av ett givande och ett tagande? Idag ska jag ha besök av en elektriker som ska ge offert på installation av en värmepump. Om jag väljer dem kommer de att tjäna pengar på mig. Han ville komma vid kl 15. Jag slutar jobba kl 16:15. Vi kompromissade med kl 15:30, eftersom jag kände att det tidigaste jag kunde komma ifrån jobbet var kl 15. Elektrikern gör ju inte mig en tjänst enbart, utan tanken är att de faktiskt ska tjäna pengar på mig. Likadant med vem som helst som har ett eget företag, tänker jag? Det är ju inte gratis att anlita elektriker, hovslagare, fysioterapeuter, rörmokare, veterinärer, osv osv osv.
 
Ja, vi tycker olika. Jag tycker det är mycket som är förlegat och bakvänt i hästbranschen. Det finns mycket som är som det är för att det alltid varit så och då borde få vara det.
Jag tycker att iom att de här inkörda skitvanorna leder till att vissa regelrätt utnyttjas och far illa får vi alla ta ett kollektivt ansvar på vad sätt vi kan. Både att som chef eller den som erbjuder tjänster se till att arbetsvillkor är riktiga. Men också att som hästägare inte köpa sånt man vet inte kan gå korrekt till.

Jag tycker att detta är en intressant diskussion (hugger bara ett av dina/mackans inlägg).

Just vad man ska kunna begära för arbetstider och tillgänglighet.

Vi har vant oss vid att det mesta är tillgängligt större delen av dagen: mataffärerna är ofta öppna åtminstone 09-21 varje dag, klädaffärerna är oftas (???) öppna till 18-19 tycker jag det verkar som, liksom många andra affärer och butiker. Helgöppna är de också.
Efterfrågan efter icke-akut sjukvård på kvällar och helger ökar också, och man tillmötesgår önskemålet via tillgång till "internetläkare" och politiska förslag om utökade öppettider för vanliga vårdcentraler.
Efterfrågan på barnomsorg nattetid ökar.

Ridtränare, hovslagare, veterinärer "önskas" ha öppet/vara tillgängliga på kvällar och helger.

Det mest intressanta i diskussionen är väl egentligen vad som är rimligt att förvänta sig/kräva.
Är det rimligt med "normala" arbetstider för egna företagare?
Är det rimligt med "normala" arbetstider för hantverkare? Ridtränare? Hovslagare? Veterinärer? Butiksanställda? Vårdpersonal?

Personligen tycker jag att det är rimligt att det som är akut "på riktigt" kan lösas även på kvällar och/eller helger.
Jag fick fel på min vattenpump en fredag kväll. Jag var MYCKET tacksam över att den lokala rörmokaren svarade i telefon en lördag och faktiskt kom ut och fixade en ny pump år mig. Men det var inget jag tyckte att jag kunde kräva. Hade man inte svarat - de har inte jour så det hade varit rimligt - så hade jag fått lösa vattensituationen tills det var vardag igen.

Akut sjukvård (allvarliga tillstånd) - full beredskap helger.
Akut veterinärvård: tillgång till jour.

Resten tycker jag faktiskt att man som "kund" får anpassa sig efter de öppettider som finns.
En hovslagare behöver också ha rimliga arbetstider, liksom en ridtränare.
Det är inte rimligt att förvänta sig att en hovslagare ska vara hos kund 1 kl 08 på morgonen, göra jobbet, ha "dödtid" ett par timmar, sedan insats någon timme igen, sedan dödtid ett par timmar - och så vidare hela dagen fram till kl 21 bara för att kunderna efterfrågar den typen av tillgänglighet.

Samma sak med alla andra yrken: rimligt lång arbetsdag, så får jobben samlas ihop under de timmar personen är i arbete.

Jo, när jag rider kurs så blir det oftast helger. Tränarna i fråga får då jobb heldag med de kurserna där jag deltar; ett undantag är dressyrtränaren som jag ibland åker hem till för en enstaka lektion.

Egenföretagare inom hästnäringen verkar förväntas ha orimliga arbetstider: jobba alla veckans dagar, knappt kunna ta semester, vara fritt tillgänglig enligt "allas" önskemål.
För det är ju kunder som de kan tjäna pengar på, så då får de ju se till att vara tillgängliga när tjänsten efterfrågas...

Nej, inte rimligt i mina ögon.
 
Men vad ska de hästägare som inte kan vara lediga på kontorstid göra då? Jobbar man inom vården exempelvis har man ju för det mesta lediga dagar mitt i veckan, som man kan lägga in såna grejer på. Men barnomsorg? Lärare? Det funkar ju inte att enbart sko hästen på skollov?

Man får i så fall finna någon annan lösning. Be en kompis passa, ta ledigt (eftersom man som regel vet i god tid när hästen ska skos, kan man ju lägga in om en semesterdag).

När blev det hästägarens rättighet att det ska vara bekvämt att ha häst?
 
På (en del, alla?) stora kliniker är det tydligen obekväm arbetstid från kl 16, eftersom det är då jouravgifterna börjar. Vilket jag tycker är väldigt tidigt. För oss (förskola) börjar den obekväma arbetstiden kl 19. Man kan förvänta sig att schemaläggas allt mellan 6:30 och 18:30. Flertalet barn är kvar till 17:15-17:30, eftersom flertalet föräldrar arbetar till kl 17. Jag tycker att kl 17-18 är helt normal arbetstid på dagtid, och att det också är helt normalt att börja sitt arbete någon gång mellan 7-9 om man jobbar dagtid.

Ja, slut-tiderna beror ju på start-tiderna och vice versa.
Om man börjar jobba kl 06, och ska ha åtta timmars arbetstid med en timmes lunch så blir ju slut-tid ca kl 15.
Om man börjar kl 09, så blir sluttid ca kl 18 om man ska ha en timmes lunch.

Det blir inte en normal arbetsdag om man ska börja kl 07 och sluta kl 18.

En veterinärstation med många anställda, och då både veterinärer och av övriga yrken, kan ha längre öppettider för att man då kan schemalägga ett par "skift".
En veterinärstation med få anställda kan inte göra så.
En egenföretagare kan inte ha jättelånga "öppettider".

Som egenföretagare lyder man också under samma arbetstidsregler, som säger att veckoarbetstiden i snitt ska vara 40 timmar, och att utökad arbetstid på årsbasis egentligen inte får överskrida 200timmar däröver (finns undantag, har jag för mig).
Man är själv sin egen arbetsgivare och måste följa lagen (fast det sker inte alltid...).
 
Jag tycker att detta är en intressant diskussion (hugger bara ett av dina/mackans inlägg).

Just vad man ska kunna begära för arbetstider och tillgänglighet.
.
Är det rimligt med "normala" arbetstider för egna företagare?
Är det rimligt med "normala" arbetstider för hantverkare? Ridtränare? Hovslagare? Veterinärer? Butiksanställda? Vårdpersonal?on.

Hugger mest en knapp.

Jag tycker det borde gå att balansera ut hyfsat. Samtidigt som man absolut inte kan kräva några öppettider så behöver man ju inte anta att 9-5 mån-fre är när alla vill jobba. Fördelen med många jobb i hästnäringen är väl att man harhyfsad kontroll över sitt eget schema.

Sen vet jg inte om det är så vanligt utanför veterinärernas jourtider, men även hovis, tränare och kiropraktor kan ju sätta olika priser beroende på klockslag. Typ tre dagar i veckan jobbar man 12-20, men allt efter klockan 17 kostar 20% extra eller så?
Då kan man ju som kund bestämma om Man hellre tar ledigt från jobb eller betalar extra.
 
Ja, slut-tiderna beror ju på start-tiderna och vice versa.
Om man börjar jobba kl 06, och ska ha åtta timmars arbetstid med en timmes lunch så blir ju slut-tid ca kl 15.
Om man börjar kl 09, så blir sluttid ca kl 18 om man ska ha en timmes lunch.

Det blir inte en normal arbetsdag om man ska börja kl 07 och sluta kl 18.

En veterinärstation med många anställda, och då både veterinärer och av övriga yrken, kan ha längre öppettider för att man då kan schemalägga ett par "skift".
En veterinärstation med få anställda kan inte göra så.
En egenföretagare kan inte ha jättelånga "öppettider".

Som egenföretagare lyder man också under samma arbetstidsregler, som säger att veckoarbetstiden i snitt ska vara 40 timmar, och att utökad arbetstid på årsbasis egentligen inte får överskrida 200timmar däröver (finns undantag, har jag för mig).
Man är själv sin egen arbetsgivare och måste följa lagen (fast det sker inte alltid...).
Jag menade ju självklart inte att man skulle jobba 7-18 varje dag, men det förstod du nog? I och för sig är min längsta dag i veckan 7:30-17...

Däremot finns det väl inget som hindrar att man jobbar 7-11 och sedan 14-18, till exempel?
 
Jag menade ju självklart inte att man skulle jobba 7-18 varje dag, men det förstod du nog? I och för sig är min längsta dag i veckan 7:30-17...

Däremot finns det väl inget som hindrar att man jobbar 7-11 och sedan 14-18, till exempel?

Jo, jag förstod det men förtydligade.
Och jo, de tiderna du föreslår är ju "lagliga" men tveksamt attraktiva för de flesta.
 
Allmän reflektion är väl att det kan ses som lite av ett givande och ett tagande? Idag ska jag ha besök av en elektriker som ska ge offert på installation av en värmepump. Om jag väljer dem kommer de att tjäna pengar på mig. Han ville komma vid kl 15. Jag slutar jobba kl 16:15. Vi kompromissade med kl 15:30, eftersom jag kände att det tidigaste jag kunde komma ifrån jobbet var kl 15. Elektrikern gör ju inte mig en tjänst enbart, utan tanken är att de faktiskt ska tjäna pengar på mig. Likadant med vem som helst som har ett eget företag, tänker jag? Det är ju inte gratis att anlita elektriker, hovslagare, fysioterapeuter, rörmokare, veterinärer, osv osv osv.
Det är ju dubbelt. Ja du tjänar pengar på kunder.
Men som egenföretagare kan du ju välja vilka kunder du vill ha. Du har ingen skyldighet att ta alla kunder som finns.
Så det handlar mkt om efterfrågan.
Finns det gott om hovisar kanske de är mer flexibla och verkligen vill ha kunder.
Men om hovisarna klarar sig bra på de kunder de redan har så finns kanske inte en vilja att jobba tider denne inte önskar.

Jag vet tex en hovis som anses duktig och som finns i område med mkt hästar. Hen tar tex enbart större jobb dvs tackar nej till enstaka hästar då hen tycker det blir för hattigt. Istället tar hen bara jobb där hen kan jobba med ett helt stall åt gången. Och som egenföretagare har du ju den möjligheten att välja själv hur du vill att verksamheten ska se ut.

Men ofta kan jag tycka att folk vill jobba olika tider. Vissa gillar att jobba kväll, andra dag etc.
 
Senast ändrad:
Jo, jag förstod det men förtydligade.
Och jo, de tiderna du föreslår är ju "lagliga" men tveksamt attraktiva för de flesta.
Fast varför då egentligen? Som, t.ex., hovslagare är det ju inte omöjligt att man kanske har egna hästar, och det kan väl vara trevligt (speciellt på mörka vintern) att ha tid mitt på dagen för sitt eget intresse?
 
Fast varför då egentligen? Som, t.ex., hovslagare är det ju inte omöjligt att man kanske har egna hästar, och det kan väl vara trevligt (speciellt på mörka vintern) att ha tid mitt på dagen för sitt eget intresse?

Varför det inte är super-attraktivt att vara uppbunden 07-18 med tre timmar mellan?
Kanske för att även hovslagare många gånger har familj?
För att tre timmar är lite kort om man tänkt sig göra något "konstruktivt" som bankärenden och liknande?

Men nej, det är inte omöjligt att hovslagare själv vill vara ledig tre timmar mitt på dagen.

Det är inte omöjligt att ett vårdbiträde eller en USK vill vara ledig några timmar mitt på dagen och jobba fyra timmar på förmiddag (morgon) och fyra timmar på kvällen.
Men erfarenheten säger att det är få som vill ha det så även om det inte är omöjligt att man vill ha det så och det kan vara trevligt att ha tid mitt på dagen för sitt eget intresse.
 
Varför det inte är super-attraktivt att vara uppbunden 07-18 med tre timmar mellan?
Kanske för att även hovslagare många gånger har familj?
För att tre timmar är lite kort om man tänkt sig göra något "konstruktivt" som bankärenden och liknande?

Men nej, det är inte omöjligt att hovslagare själv vill vara ledig tre timmar mitt på dagen.

Det är inte omöjligt att ett vårdbiträde eller en USK vill vara ledig några timmar mitt på dagen och jobba fyra timmar på förmiddag (morgon) och fyra timmar på kvällen.
Men erfarenheten säger att det är få som vill ha det så även om det inte är omöjligt att man vill ha det så och det kan vara trevligt att ha tid mitt på dagen för sitt eget intresse.

Det är jävligt få som VILL ha det så. Men de flesta har accepterat att det är så det ser ut.
Och det är så det ser ut för många tränare. Man rider och sköter träningshästar och egna på fm. Sen är man ledig till em då man börjar med lektioner. Så har man lektioner i några h och kommer hem runt 10. För att gå upp tidigt nästa dag och börja om.
Ledigt har man sällan råd att ha mer än möjligen någon kväll varannan månad typ.
 
Det är jävligt få som VILL ha det så. Men de flesta har accepterat att det är så det ser ut.
Och det är så det ser ut för många tränare. Man rider och sköter träningshästar och egna på fm. Sen är man ledig till em då man börjar med lektioner. Så har man lektioner i några h och kommer hem runt 10. För att gå upp tidigt nästa dag och börja om.
Ledigt har man sällan råd att ha mer än möjligen någon kväll varannan månad typ.

Ja.
Och det är inte någon höjdare.
Det är intressant att det finns ett antal personer som menar att det "inte är otroligt" att vissa yrkesverksamma människor vill ha det så.
 
Ja.
Och det är inte någon höjdare.
Det är intressant att det finns ett antal personer som menar att det "inte är otroligt" att vissa yrkesverksamma människor vill ha det så.

Det är ju ingen slump att vissa riktigt duktiga och drivna slutar med hästjobb. Man vill ha ett liv också.
Det är det roligaste jobbet som finns. Men det är ingen slump att så många av oss går in i väggen.
Eller tex lever ensamma och utan andra vänner än kunder. Livspusslet är svårt att få ihop.
Jag har tur som inte är ensam! Jag vet många som inte ens har vänner. De hinner inte.
 
Fast i sanningens namn är det väl INGEN som jobbar ett heltidsjobb som har en massa tid över? Hur man än fördelar timmarna över dygnet, så täcker de ju en stor del av den vakna tiden. Jag åker hemifrån kl 7 mån-fre. Är hemma 16:30, 16:45, 17:30, 16:30 och 16:00. Tar ca 20 minuter att komma till jobbet. Har 30 minuters rast under dagen. Tycker att hur man än beter sig så lägger man en massa tid på pendling och att vara på jobbet...
 
Det är ju ingen slump att vissa riktigt duktiga och drivna slutar med hästjobb. Man vill ha ett liv också.
Det är det roligaste jobbet som finns. Men det är ingen slump att så många av oss går in i väggen.
Eller tex lever ensamma och utan andra vänner än kunder. Livspusslet är svårt att få ihop.
Jag har tur som inte är ensam! Jag vet många som inte ens har vänner. De hinner inte.
Jag håller med om att det är tufft. Speciellt att jobba delade skift.
Men däremot tror jag att det är tufft att få ihop livspusslet i alla andra branscher också. Att ha ett heltidsjobb och samtidigt få tid eller energi för annat kan vara svårt. Jag tror de flesta som jobbar heltid inte har så många vänner eller har några fritidsintressen och jag hör många som säger att de inte har tid att ha en relation. Majoriteten av de jag känner som har barn har gått ner i arbetstid tex.
 
Senast ändrad:
Jag håller med om att det är tufft. Speciellt att jobba delade skift.
Men däremot tror jag att det är tufft att få ihop livspusslet i alla andra branscher också. Att ha ett heltidsjobb och samtidigt få tid eller energi för annat kan vara svårt. Jag tror de flesta som jobbar heltid inte har så många vänner eller har några fritidsintressen och jag hör många som säger att de inte har tid att ha en relation. Majoriteten av de jag känner som har barn har gått ner i arbetstid tex.

Jag köper jämförelsen om man då jämför med andra som har delade shift eller obekväma arbetstider och aldrig är lediga. I övrigt - nej det är inte i närheten av samma om man är ledig hela kvällarna och varje helg tex.
 
Jag köper jämförelsen om man då jämför med andra som har delade shift eller obekväma arbetstider och aldrig är lediga. I övrigt - nej det är inte i närheten av samma om man är ledig hela kvällarna och varje helg tex.
Det beror nog på många saker såsom vem man är.
Jag tyckte det var lättare med delade skift än att jobba kontorstider.
 
Fast i sanningens namn är det väl INGEN som jobbar ett heltidsjobb som har en massa tid över? Hur man än fördelar timmarna över dygnet, så täcker de ju en stor del av den vakna tiden. Jag åker hemifrån kl 7 mån-fre. Är hemma 16:30, 16:45, 17:30, 16:30 och 16:00. Tar ca 20 minuter att komma till jobbet. Har 30 minuters rast under dagen. Tycker att hur man än beter sig så lägger man en massa tid på pendling och att vara på jobbet...

??
 
Fast i sanningens namn är det väl INGEN som jobbar ett heltidsjobb som har en massa tid över? Hur man än fördelar timmarna över dygnet, så täcker de ju en stor del av den vakna tiden. Jag åker hemifrån kl 7 mån-fre. Är hemma 16:30, 16:45, 17:30, 16:30 och 16:00. Tar ca 20 minuter att komma till jobbet. Har 30 minuters rast under dagen. Tycker att hur man än beter sig så lägger man en massa tid på pendling och att vara på jobbet...

Du kommer ju hem på eftermiddagen och åker normal tid på morgonen. Du har ju säkert 6 h innan du behöver sova sen när du kommer hem. Det är nog mer än många jag känner med vanliga jobb med har.

Vi som har lektioner slutar jobba runt kl 21-22. Sen ska vi åka hem. Och med hästjobb är man antingen svettig eller kall och jävligt skitig. Så man måste duscha innan man lägger sig. Och äta har man inte hunnit göra. Så det bör man också göra.
Ev måste man kvällsfodra. Sen ska man upp och morgonfodra runt 6-7. Och sen jobba hela dagen.
Får man en ledig dag bokför man eller planerar. Så ledig blir man inte direkt.

Du ser inte skillnaden?
 
Du kommer ju hem på eftermiddagen och åker normal tid på morgonen. Du har ju säkert 6 h innan du behöver sova sen när du kommer hem. Det är nog mer än många jag känner med vanliga jobb med har.

Vi som har lektioner slutar jobba runt kl 21-22. Sen ska vi åka hem. Och med hästjobb är man antingen svettig eller kall och jävligt skitig. Så man måste duscha innan man lägger sig. Och äta har man inte hunnit göra. Så det bör man också göra.
Ev måste man kvällsfodra. Sen ska man upp och morgonfodra runt 6-7. Och sen jobba hela dagen.
Får man en ledig dag bokför man eller planerar. Så ledig blir man inte direkt.

Du ser inte skillnaden?
Så du börjar jobba kl 6-7 och jobbar till 21-22.
Med lediga timmar då i mitten? Eller jobbar du från 6- 22?
Är du anställd eller egenföretagare?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 802
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 175
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 846
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 879
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp