Hur gör ni med skotträdda hundar?

Sv: Hur gör ni med skotträdda hundar?

Beror på i vilken situation du menar med skotträdd?Typ nyår och så?

När vi bodde i stan tog vi med hundarna i bilen och åkte ut en sväng på landet vid nyår.Mina bägge hundar var helt orädda för skott, tills en snorunge slängde sådana där smatterband rakt på dem.*idioter*
 
Sv: Hur gör ni med skotträdda hundar?

crazy skrev:
Beror på i vilken situation du menar med skotträdd?Typ nyår och så?

När vi bodde i stan tog vi med hundarna i bilen och åkte ut en sväng på landet vid nyår.Mina bägge hundar var helt orädda för skott, tills en snorunge slängde sådana där smatterband rakt på dem.*idioter*


Ah sorry, jo jag menade på nyår. Skrev liet för fort.

Kom att tänka på det eftersom jag var och köpte nyårets ranson av droger till hanen. Han är HYSTERISKT skotträdd (och åskrädd). Och efter att ha försökt ALLT så insåg jag förra året att det här går inte och är inte sjysst mot hunden (och min vet höll med) så då drogade vi honom. Och HALLELUJA säger jag bara, vilken lättnad det var för alla inblandade. Han snarkade som en gris hela tolvslaget.

Jag bor på landet, ingen på fyra km skjuter raketer eller smällare och det är bara vid tolvslaget det smäller, och det hörs ganska dämpat. Men det räcker för att försätta hanen i chock av skräck (dvs han är inte kontaktbar, hör inte, ser inte och går sen in i chock och då är det ju ett livshotande tillstånd).

Innan hade jag provat att ha stereon på högt, att ta honom i bilen och skruva upp radion högt och åka, att skotträna honom, att bygga en 'kuddkoja' etc etc utan resultat.

(Bilen använder vi vid åska, in med hunden i bilen, han älskar bilen, och på med bilstereon HÖGT och så åker vi från centrum av åskvädret och åker runt tills det lugnat sig. Kan vid lindriga fall av åska hjälpa att bygga en koja mha köksbordet och duntäcken med, och ligga därinne med honom och prata strunt. Men på nyår hjälper inget utom droger)
 
Sv: Hur gör ni med skotträdda hundar?

Alexandra_W skrev:
Ni som har skotträdda hundar, hur löser ni det?

Har inte skotträdda hundar, men hade jag haft hade jag i den mån det går tränat bort det. I god tid innan nyår.

Om det inte fungerar så hade jag gjort som du och drogat hunden, för att hjälpa den igenom helvetet.
 
Sv: Hur gör ni med skotträdda hundar?

Mina hundar är likdana....inte bara skotträdda...

...efter en rejäl åskknall eller rättare sagt flera då vi bor på ett ställe som är mycket utsatt för åska med rejält med blixt och dunder.Vi har tom övervägt att kanske sälja och byta gård för den sakens skull.

Har prövat olika lugnande saker men för att få dem lugna skulle behövas något riktigt starkt.Men det är ju inte så bra att ge vinthundar sånt egentligen så det gör mej lite orolig.Men det kanske finns bättre och säkrare mediciner idag?

Den gamle tiken är jag rädd för att hon ska få hjärtinfarkt pga av stressen...hon fick ett kontigt beteende efter den ena gången det åskade och började gå som en robot med frambenen brett isär.Frågade veterinären om det var någon typ av hjärtproblem, men de trodde att hon hade fått något slags epileptiskt anfall av stressen!?!

Så det är bilen som gäller i högst hugg...jag klarar inte av att se dem lida så...
 
Sv: Hur gör ni med skotträdda hundar?

crazy skrev:
Har prövat olika lugnande saker men för att få dem lugna skulle behövas något riktigt starkt.Men det är ju inte så bra att ge vinthundar sånt egentligen så det gör mej lite orolig.Men det kanske finns bättre och säkrare mediciner idag?

Den gamle tiken är jag rädd för att hon ska få hjärtinfarkt pga av stressen...hon fick ett kontigt beteende efter den ena gången det åskade och började gå som en robot med frambenen brett isär.Frågade veterinären om det var någon typ av hjärtproblem, men de trodde att hon hade fått något slags epileptiskt anfall av stressen!?!..

Jag försökte också lösa det utan droger först, just för jag har vinthund (greyhound) och jag var 'rädd' för det där med lugnande och vinthund.

Men när jag tillslut inte såg ut att se eländet längre, och efter den gången då jag trodde han skulle dö, när det värsta var över så låg han bara, med sänkt puls och reagerade inte på tilltal eller något och blev KALL. Dvs han hade gått in i chock. Då tog jag och frågade vet vad f*n jag skulle göra, vad som var värst, droga honom och riskera det gick åt skogen, eller förlora honom pga livshotande chock, och vet sa direkt att sådana där hundar ska utan tvekan ha lugnande, det är större risk de dör av chocken.

Men jag var nojig som f*n inför det där lugnande, just för han är greyhound och inte purung (8 år förra året, då han första ggn fick droger).

Så förra året fick han Nozinan (anv eg till människor, om du ska kika i fass). . Fick ½ tablett först (halv normaldos för hans vikt, mans ka ge max 1 mg per kg hund, stora, lugna raser ½ mg/kg hund), och sen 1 till efter 3½ timme då han inte verkade direkt påverkad av den första. Den andra tog däremot, och jag trodde jag drogat ner honom för mycket, han RAGLADE och kunde knappt gå när han skulle gå ut och kissa. Men snarkade sig igenom fyrverkerierna (och verkade nte bekymrad över raglet eller att matte fick stötta honom när han skulel lyfta benet för att kissa). Och JÄKLARS vad skönt det var som matte att se hunden lyckligt snarka sig igenom fyrverkerierna. Och när jag sa hans namn kolla upp, vifta på svansen och sen somna om.

Men nozinan är starka grejer och i rätt dos HJÄLPER de, men det är ju det där med att hitta rätt dos. Jag började för säkerhets skull ge honom vid fem på em, för att 'hinna' ge en till dos (efter 3-4 h sa vet jag kunde upprepa dosen) innan midnatt, och tur var väl det.

Känns tryggare i år, när jag vet att han inte tänker dö knall och fall och vet vilken dos som funkar. Det viktiga är att inte ge ny dos för fort, det tog ett BRA tag efter den andra tabletten innan jag såg skillnad, men då jäklar blev det skillnad.

Han väger ca 28 kg, 1 tablett a 25 mg är för 25-50 kg hund, du ska ge 1 timme innan 'behov' och om det behövs kan du upprepa tidigast var 3-4 h. Här skjuter d eju bara vid midnatt, så jag beh ju bara ge en dos, men om man bor där de skjuter hela kvällen ger man en dos på em, sen en ny dos (efter tidigast 3-4 h) när man ser effekten börjar gå ur.

Generellt så får du fem doser via min klinik (som from 1 dec och fram till nyårsafton låter djurägarna köpa 'över disk' utan recept).
 
Sv: Hur gör ni med skotträdda hundar?

Mina hundar är inte skotträdda, förutom den lilla som är situationsbunden skotträdd, dvs om det smäller på gården, hon förväntar sig inte att det ska smälla där, mwen på jakt bryr hon sig inte.

Dock vet jag flera som har haft skotträdda jakthundar och som helt enkelt har vant dem med att jaga, hunden tycker ju det är det roligaste och har då förknippat skottet med det roliga. När det då gäller skjutandet så har de haft det på avstånd och sedan närmre och närmre.

Min lilla W tog jag till skjutbanan som unghund så hon kan sova i smatter...

//E
 
Sv: Hur gör ni med skotträdda hundar?

lady_vip skrev:
Mina hundar är inte skotträdda, förutom den lilla som är situationsbunden skotträdd, dvs om det smäller på gården, hon förväntar sig inte att det ska smälla där, mwen på jakt bryr hon sig inte.

Dock vet jag flera som har haft skotträdda jakthundar och som helt enkelt har vant dem med att jaga, hunden tycker ju det är det roligaste och har då förknippat skottet med det roliga. När det då gäller skjutandet så har de haft det på avstånd och sedan närmre och närmre.

Min lilla W tog jag till skjutbanan som unghund så hon kan sova i smatter...

//E

Jag är som sagt mest intresserad av de som HAR skotträdda hundar gör nu vid nyår. Inte av hur ni lyckostar utan skotträdda hundar fick bort det ;) (Jag har som sagt provat ALLT med hanen, men han var nog för gammal när han kom, för det blev inte ett DUGG bättre tyvärr)

Apropå jakt, min lilla (nu i himlen) var skotträdd. Inte alls hysteriskt, tyckte vansinnigt illa om nyår och darrade mest under min tröja i min famn på yngre dagar (på äldre dagar blev hon så lomhörd att hon inte märkte det) och när det small ute under jakten så tyckte hon det vartrevligast att vara inne. Hon hade dock STARK jaktinstinkt och jaktglädje, och trots att jag eg inte ville hon skulle tillåtas jaga, så lät jag iaf mammas sambo få lägga vantarna på henne (han var jägmästare och jaktledare) och prova jaga in henne. Gick skitbra och hon jagade suveränt bra. Tills första skottet small, då hon raskt flydde fältet och fick letas rätt på och sättas i bilen. Skotträning minskade hennes rädsla, men det gick aldrig att skjuta 'för nära' henne, och jaktglädjen minskade inte rädslan direkt.

Hennes skotträdsla kom dock av att hon blev SKRÄMD av (just det) kastade smällare. Innan var hon inte skotträdd eller ens skottberörd och jag vet när hon som unghund jagade pappas kor och vägrade lyssna, och han sköt tvås kott i luften med hagelgeväret för att få henne att stanna upp och lyssna, så blinkade hon inte ens (varvid pappa konstaterade att 'den där måste du ta till veterinären och kolla, hon är ju fasiken döv' :devil: (Vilket hon inte alls var, hon hörde utmärkt men brydde sig bara inte)

Men hade hon jagats in INNAN hon blev skrämd hade man nog botat all framtida skotträdsla där..

Men som sagt, hanen är ett hopplöst fall och får gå in i drogdimmorna, och som sagt, nyfiken på just de som inte vill eller kan träna bort rädslan hos sina hundar löst det.
 
Sv: Hur gör ni med skotträdda hundar?

Tycker det låter vettigt med drogerna faktiskt. ;)

Min gamla tik 10 år kan också gå in i chock liknande tillstånd.Ja plus de där "epileptiska anfallen" som de kallar det då.Den ngt yngre tiken 8 år brukar stå och skaka med huvudet sänkt mot golvet och ingen utav dem är kontaktbar.Den yngre står bara stilla och skakar medans drägglet rinner ner på golvet där hon står och flåsar med öppen mun.

Greyhounds bägge två...den äldre är den tunna spinkiga typen och väger inte mer än 22,5 kg när vi vägde på kliniken sist och den andre ligger på ca 28 kg.

Rätt komiskt den gamla tiken är 68 cm hög och den yngre 63 cm hög så det liknar "Helan och Halvan".Gammeltiken har inte mkt till underhudsfett och det är ju ett bekymmer, den andre är jag inte så orolig för att ge droger då hon alltid varit bastant av sej med mer underhudsfett.

Tänk bägge dessa hundar har varit totalt orädda för allt vad smällar heter...men så vid 1 maj så gick vi den vanliga rundan och råkade stöta på några ungar med sådana där smattrande band som de slängde precis under tassarna/magen på dem.*kan garantera att så nära har aldrig någon unge varit på att hamna i sjön* :devil: :devil:

Tack så mkt jag ska ta ditt tips och diskutera med min veterinär om det! :bow: För f*n inget kan vara värre än detta...
 
Sv: Hur gör ni med skotträdda hundar?

crazy skrev:
Tycker det låter vettigt med drogerna faktiskt. ;)

Min gamla tik 10 år kan också gå in i chock liknande tillstånd.Ja plus de där "epileptiska anfallen" som de kallar det då.Den ngt yngre tiken 8 år brukar stå och skaka med huvudet sänkt mot golvet och ingen utav dem är kontaktbar.Den yngre står bara stilla och skakar medans drägglet rinner ner på golvet där hon står och flåsar med öppen mun.

Greyhounds bägge två...den äldre är den tunna spinkiga typen och väger inte mer än 22,5 kg när vi vägde på kliniken sist och den andre ligger på ca 28 kg.

Rätt komiskt den gamla tiken är 68 cm hög och den yngre 63 cm hög så det liknar "Helan och Halvan".Gammeltiken har inte mkt till underhudsfett och det är ju ett bekymmer, den andre är jag inte så orolig för att ge droger då hon alltid varit bastant av sej med mer underhudsfett.

Tänk bägge dessa hundar har varit totalt orädda för allt vad smällar heter...men så vid 1 maj så gick vi den vanliga rundan och råkade stöta på några ungar med sådana där smattrande band som de slängde precis under tassarna/magen på dem.*kan garantera att så nära har aldrig någon unge varit på att hamna i sjön* :devil: :devil:

Tack så mkt jag ska ta ditt tips och diskutera med min veterinär om det! :bow: För f*n inget kan vara värre än detta...

De sa förresten INGET om att greyhounds var känsligare för Nozinan än andra hundar generellt, däremot är olika individer olika känsliga så man ska ta det försiktigt innan man vet hur ens hund reagerar. Och min klinik kan greyhounds, så de borde nämnt det om det varit ett känt problemvinthundar (och eftersom jag var strålande i rollen som nojig hundägare, nästan lika förstklassig som när de skulle söva hanen och jag höll på och drabbas av magsår innan *s*)

Är dina kapp eller utställning? (låter som kapp på vikt och höjd). *nyfiken*

Känner igen det där med Helan och Halvan. Hanen är 70 cm, tiken 66, men hela hon är liksom en hel storlek mindre så det ser lite kul ut. Hanen, som är den som får drogerna (ska ringa tikens uppfödare och fråga hur hon är på nyår, hon är en vuxen omplac, och jag fick henne i april så jag vet inte, men om han inte säger hon är vettskrämd tänker jag utgå från att hon kommer vara oberörd), iaf Hanen, som får drogerna, har väldigt lågt hull även för att vara greyhound, vägde förra året 30 kg, och väger nu (sen kastreringen) 25 kg.. Tänk dig 25 kilo på 70 cm.. =/ (Tiken vägde 24 kg när hon kom och var enligt uppfödaren HOPPLÖS att hålla i hull.. hoho, damen väger nu 28 kg och är i ypperligt hull och i tävlingskondition och uppfödaren fattar inte vad jag gjort med henne ;) Inte nog med att hon är i finare hull än nånsin, hon ÄTER ordentligt med =))

Mina finns att beskåda på http://hem.passagen.se/xyplex/ Djur - Hundar
 
Sv: Hur gör ni med skotträdda hundar?

jag har en hund(den röda) som har ljudkäsnlighet latent i linjerna..Henen smorbror var likadan...

Efersom jag visste det så arbetade jag fårn det hon var valp med tat viljemässigt kär aigång endorfinerna på henne..jag lärd ehelt enklet henes kropp att svara på kraftig massage,numera kanjag f henen gäspig o hängögd bara genom att ta ett kraftigt tag i nacken o hålla det där ett tag...

I början(hon är 5 nästa år) så var dte jobigt för henen,men inet av den kalibern vissa av er beskriver här..

Hon skakade o vilel gömma sig,och då gjord ejag heltenklet så at jag gömde henne i stort stet under mig,under en filt,med filt i öronen och så massage..hon sov inom 30 mnuter de första gångerna..

sedan har det varit att avdramatisera skott,vi har nära till skjutbanan och hon har lärt sig med åren att dte händer inget alls där egentligen(smäller när vi är i stallet tex)

jag har även kört fyrverkeriband

Förrförr aåret var vi faktiskt ute o gick när det smällde på nyår,med två älder stadiga hunddamer ochd et gjord emycket för att hon skulel ta det lugnt..


jag har kombinerat det hämed valeriana för att dämpa så mkt som möjligt.

Mankan också köpa hörselskydd för barn,vilket jag plenarer att ha i år..ju längre tiden har gått desto mindre reagerar honnuär dte mest bara på tjutand efyrverkerier,så vi får väl träna det i år då..
jag lämnar aldig hundarna ensamma någonsin omd et kan smälla,men föröskerinet heller undvika dt tillvarje pris..

Hunden är lite vek o lättpåverkad generellt..fin lydnadshund,menhar dte här lilla problemet.

Thina
 
Sv: Hur gör ni med skotträdda hundar?

Det är två kapplöpningsgreyhounds...jag sysslade ju med hundkapp ett tag...

Den äldsta tiken kommer ur Michel Mounton tiklinje....ja du vet de med Rebel Fox osv.

Den andre tiken kommer ur en tiklinje med coursinglinjer på tiksidan(irl imp) och pappan är kände Goldfever.

Gamla tiken gjorde 12 starter och den andre gjorde bara 2....dels kom det en del skador emellan...Svenska Spel kom ju sen...och då tyckte jag det blev så omständigt med alla nya regler som kom till-dessutom jobbigt med alla resor och så...plus ingen träningsbana här osv...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag läser jämt och ständigt i mitt facebookflöde om hundar på rymmen. Inlägg om hundar som springer ensamma lösa mitt i stan eller i...
2
Svar
36
· Visningar
1 037
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
23 24 25
Svar
486
· Visningar
12 721
Senast: Sel
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 554
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Jag och ska semestra i Sverige i år och det med tält. Det blir premiär för mig men det finns säkert flera vana campare här :). Jag har...
Svar
7
· Visningar
571
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp