Hur gör ni med stallpass i ert stall?

Sist jag stod kollektivt var vi bara en handfull. Vi tog de pass vi kunde vilket inte var några problem eftersom alla bodde nära (stadsnära stall) och de flesta studerade och jag jobbade "konstiga tider".

Hästarna åt hö ute, lunch och sedan intag. Nästan fri tillgång ute så inga problem med långa dagar i hagen.
 
Jag står på en anläggning med ca 40 hästar, ca 15 ridskolehästar och resten privata.

Vi privatisar är indelade i grupper om 4-5personer. Vi blev vid inflyttning tilldelade ca 1 helg / månad då man har utsläpp, lunch, eftermiddagsfording (ridskolehästarna ska även in) och kvällsfodring.

Morgonfodring sköter anställd personal.

Vi har en tavla man skriver upp sig på när det blir "min" helg. Ibland får man offra sig och kanske ta ett mindre passande pass, men det fungerar. Brukar inte vara svårt att få hjälp om man inte kan.

Nu inför jul/nyår fick alla hästägare skriva upp vilka pass man kunde under de röda dagarna, även där verkar allt lösa sig :)

Första gången jag står i ett stall med helgpass, men jag har inga problem med det :)
 
Ni som står i något form av kollektivstall, hur gör ni med stallpass i ert stall? Jag har, tyvärr, haft oturen att stå i några kollektivstall där det inte fungerade alls, och är milt sagt skeptisk mot fenomenet, men p.g.a. ändrade omständigheter kommer vi vara tvungna att ändra till att sköta in- och utsläpp kollektivt i stallet nu i höst. Jag vill poängtera att vi ska ha ett stallmöte, enda anledningen till att det inte har blivit av är för att alla har varit utspridda på olika beten under sommaren och för att en hästägare är bortrest, och jag är medveten om att det bästa är att prata igenom allting med de som står i stallet. Och det kommer vi självfallet göra, snarast möjligt. Men samtidigt vill jag gärna höra hur andra gör, och framför allt om ni då har lösningar som fungerar, när det varit något som jag tyvärr inte fått uppleva på tidigare ställen.

Hur delar ni upp det? Utsläpp/insläpp? Hur gör ni med lunchfodringar? Har ni några speciella rutiner vid storhelger (tänker kanske främst på jul och nyår då ingen av oss verkar speciellt intresserad av påskfirandet och vid midsommar är hästarna på bete, så det blir inte aktuellt i vilket fall)? De flesta i stallet pluggar/jobbar "kontorstider", men det är även en som jobbar skift. Det är fem hästar och fyra hästägare (en som äger två hästar), samt att av oss fyra är det egentligen bara två som stått tillsammans i stallet förut, jag och en familj till.

(Har ni dåliga erfarenheter får ni ju givetvis berätta det också, men den biten är jag rätt insatt i, så solskenshistorierna får gärna vara många. ;))

I det enda kollektiv jag stått i gjorde vi ett rullande schema med lika många utsläpp, lunch, insläpp och kvällar vardagar och detsamma för helger.
Storhelger körde vi ett separat rulla de schema.
Ville man byta med varann gjorde man det. Ville man hyra in hjälp kunde man göra det av såna alla godkänt.
Det slutade med att vi hyrde in personal till alla utom kvälls-fodringarna.

Det kändes rättvist fördelat.
Vi hade också olika uppgifter fördelat jämt mellan oss av sånt som måste skötas i stallet utöver fodringar.
Funkade bra!
 
Tidigare stod jag i ett stall där stallägarna morgonfodrade/släppte ut + kvällsfodrade på vardagarna, vi som stod inackorderade lunch- och eftermiddagsfodrade samt tog in på vardagar, och på helgerna/helgdagar hade vi alla pass. Det var uppdelat så man fick ett antal pass/häst (inte per person) så jag som hade två hästar hade dubbelt så många pass som någon med en häst. Det fungerade ok när stallet var fullt, och blandningen av folk "täckte" tiderna av alla pass. Jag själv tex jobbar kontorstider och hade 40 min pendling enkel väg = kan inte ta lunchfodringar, däremot kunde jag nästan alltid ta insläppen. Sedan tappade vi ett par inackorderingar och plötsligt blev det mycket svårare, stallet hade 12 platser och vi var flera som hade mer än en häst vilket innebar att vi inte var så många personer.
Minns att sommaren 2014 hade jag 22-24 pass under en period på 4 veckor...

Hursomhelst, det höll inte i längden (var fler saker än passen som inte funkade) och jag flyttade.

Nu står jag i ett stall där alla fodringar/in- och utsläpp ingår på vardagar, på helgerna ingår allt utom morgonfodring/utsläpp så det har vi rullande schema för.
 
Hur delar ni upp det? Utsläpp/insläpp? Hur gör ni med lunchfodringar?
Jag står i ett stall med 18 boxar. Stallägaren har en anställd som sköter morgonfodring, utsläpp, lunchfodring, intag och intagsfodring på vardagarna. Kvällsfodringar samt helgmorgnar och helgluncher går på rullande schema så vi får ungefär 2-3 kvällar/luncher i veckan och 1 morgonpass varannan månad. Om man inte kan ta sitt pass så byter man med någon eller så kan man betala någon för att ta passet. Jag betalar t.ex. en tjej i stallet 300 kr för att ta mina morgonpass (morgonfodring + utsläpp).

Morgonpassen rullar för sig och lunch/kväll för sig. Schemat rullar på antalet hästar, så om man har två hästar så har man dubbelt så många pass - såklart.

Detta fungerar jättebra tycker jag.
 
Står i ett stall med 13 boxar. Vi har möte en gång i månaden där vi skriver upp oss på ut-/insläpp för 4 veckor framåt. Kan man inte vara med lämnar man en lapp vilka pass man kan ta och så försöker man anpassa sig efter varandra. Brukar bli 7pass på 4 veckor per person. Stallägaren har alla kvällsfodringar så han har inga övriga pass. Dock så kan man köpa sig loss från sina pass och då tar stallägaren dom, kostar typ 50kr/pass. Vi har ytterst sällan problem med röda dagar då de flesta kan ta något pass och stallägaren alltid har insläpp på julafton etc.

Innan hade vi lunchfodring också men det funkade inte då det inte var så många som kunde kring just lunch. De flesta hästar har slowfeeding nät som räcker ett tag. För egen del så brukar jag ge min häst lunch innan/efter jobbet alternativt skicka upp mamma eller pappa om de ändå är ute på vift :p
 
Vi har ungefär var 8e helg som vi har insläpp och utsläpp. Det går på rullande schema utifrån boxarnas placering. Sen byter vi med varandra om det inte passar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 247
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 156
Anläggning Jag har hamnat i ett dilemma,skulle gärna vilja höra hur du skulle resonera och göra. Står på ett jättetrevligt stall som funderar bra...
Svar
14
· Visningar
1 352
Senast: Soffan74
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 821
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp