Hur gör ni när ni rider in unghästar?

angelaL

Trådstartare
Det här är tràden för oss som ridigt in flera unghästar.

Hur gàr ni till väga vad är det ni söker för resultat.

Vad använder ni för hjälpmedel?

Där jag jobbar nu sà har jag nâgra unghästar att rida in. Jag har tidigare jobbat med en Portugisisk unghästberidare och har lärt mig ut av honom att rida in hästar.

Först börjar vi med hästen fri pà ridbannan, om vi har förutsättningarna.

Vi söker: Lungn, Framàt med bjudning, lydnad.
Först brunkar de bli ganska upphetsade, speciellt om de har varit "halvvilda" innan. Hära lägger vi gruden för en av de viktigaste punkterna av skolningen - impulsionen eller bjudningen.

Sen börjar vi longera, hellst i en rundkorall med grimma eller kavson. Sedan pà ridbannan. Jag söker: Impulsin - bjudning, lungn, rytm samt lydnad för hälperna, rösten, framàtdrivande för pisken samt kroppsposition, halvhalter. Dessutom strävar jag efter att alltid ha kontackt med hásten, pàverka det inte bakbenet att bära mer vikt samt engagera bakbenen, jag vill ha en mjuk kontackt och en häst som lägger crirklar och inte lutar sig innàt eller utât. (Láttar sagt än gjort med en unghäst)

Behöve jag sà börjar jag använda inspänningstyglar (dock enbart fasta inspänningar välldigt löst spännda och lika lànga pà bàda sidor) Jag vill att de ska fungera som en guide för hästen att hitta kontaken med bettet och söka efter arbetsformen. Jag skulle aldrig spänna in hästen mycket i det hära läget. Jag spänner sà att hästen kan stâ stilla med stráckt hals och hängande inspänningstyglar. De är endast en guide inget tvàng.

Dessutom sà är det lättare för hästen att acceptera inspäningstyglarna. även fast hästen helt säkert kommer att protestera lite, men det gör inget man mâste mjukt förklara att det är arbeta den ska göra och inte leka. Den màste lyda.

Vill jag spänna in hästen mer, för att tex hjälpa en felbyggd häst att hitta den god arbetsform (superviktigt) sà gör jag det väldigt sakta och jag màste känna mig säker pà att hästen kan göra det jag kräver för ag vill ju inte knäcka hästen.

Innan uppsitning sà har jag vant hästen att stà stilla i mitten medan jag ed h¨sten i longerlinnan, vispar med smisken över hela hásten, slàr i sadeln och gör ljud med stigbyglarna pà bàda sidor.

Sen sà har jag en person, váldigt duktig pà att longera hästar som hjälper mig vid uppsittningen i slutet av ett ganska hàrt arbetspass.
Första gàngen sà kan det räcka med att bara stoppa foten i stigbygeln häva sig upp och stàende klappa hásten över nacken, ett par gànger pà varje sida.

Nár hästen har accepterat det sà sätter jag mig i sadeln. och linföraren börjar antingen gà med hästen eller longera den.

Fösta gàngen vanligen bara i skritt ca 5 - 10 min
Andra gàngen vanligen i bàde skritt och trav beror pà hästen, ca 10 min

Sà hur gör ni vad har ni för skillnader, likheter osv



N
 
Sv: Hur gör ni när ni rider in unghästar?

Kul tråd eftersom jag just nu håller på att rida in två hästar :) Jag är ingen utbildad beridare eller så men har ridit in ca 15 hästar, olika åldrar och raser.

Jag börjar ofta med sadel och tränsvänjning inne i stallet. I stallet vänjer jag hästen vid att jag står högt bredvid den, hänger på den, slamrar med sadel mm. Jag brukar också sitta upp inne i stallet och vänja hästen vid att bara ta ett par steg med tyngd på ryggen. Obs, om hästen är ohanterad så börjar jag alltid med att vänja hästen vid att bli ryktad överallt och lyfta hovar. Mycket beröm och godis använder jag, hästen ska tycka att träningen är kul.

Sen longerar jag hästen med sadel och träns. Hängande stigbyglar. Fortsätter att slamra och skramla med sadel, har något att stå på på ridbanan så att jag kommer högt upp. Jag ser till att hästen ser mig i ögonvrån när jag står högt upp bredvid hästen. Hänger och drar mycket i sadeln.

Sen har jag börjat med en ny grej, nämligen att gå bredvid hästen ungefär vid sadeln och hålla i båda tyglarna och styra hästen, start stop och göra lite små volter. Ibland tar jag tyglarna i en hand och låter den andra handen /armen hängar över sadeln samtidigt som jag lyfter lite i sadelkåpor och stigbyglar för att väsnas.

Sen efter det, hänger jag på hästen medan den leds av en kompis. Går det bra så sätter jag mig upp och rider ett par varv i skritt första gången.

Sen brukar jag rida i skritt ett par gånger till kanske 5 min bara och alltid efter att hästen fått springa av sig lite i longerlinan först.

Efter det brukar jag rida ut, eftersom jag tycker hästen ofta "glömmer" ryttaren lite då och tittar på andra saker. Skrittar ut första gången, sen andra gången i trav. Kanske fortsätter med skritt och trav en eller två veckor innan jag går vidare i galopp.

Så brukar väl jag göra ungefär. Det kan ta allt från 2 veckor sammanlagt om hästen är väldigt välhanterad från början, eller ett par månader om hästen är helt grön.
 
Sv: Hur gör ni när ni rider in unghästar?

Tänkte att det kunnde bli en intressant tràd. Jag är som du inte utbildad beridare man har jobbat en del hästar.

Tror dock att vàra hästar skiljer sig lite fràn varandra, skulle nog aldrig vàga sitta upp i stallet. Fast det beror ju som sagt pà hästen, en välhanterad valck snäll och go är det nog inga problem med.

Men en grön, unghingst som flamsar runt och vill slàs med de andra hingstarna :crazy:

Fast nu i sommras hjälpte jag till och rida in en unghingst som var bàde stark, hade mycket karraktär och var chefen i hagen. Där funkar det inte med godis uta enbart respekt och att han màste lyssna, ifs sà slösar vi med berömet när han för en gàng skull ville lyda :grin:

Men det tog oss ca 4 arbetspass efter att vi trode att han skulle vara redo för att sitta upp. Han tog hela tiden steg àt sidan ville inte stà stilla.
Sà för att kunna sitta upp korrekt, fick vi gà tillbaka, och vi gjorde som du skrev (nästan) men linföraren (tränaren) framför och jag (kamikutse piloten) brevid sadeln. Nár han vant sig vid det sà lade jag armen över sadeln och gick sà och sen började jag banka och föra oväsen med sadeln. Efter 4 arbetspass sà var han okej och jag kunde sitta upp. Lite i taget.

Men det gick bra inte en bockning, och unghingsten var en svàr sàdan.
Han saknade mycket, dàliga gàngarter, dàligt huvud, ville ine gà framât, vill ine lyda. Men innan han vart sàld sà gick han riktigt bra trots alla defekter.

Men jag skulle nog inte vàga rida ut sà tidigt som du gör. Fast med unghingstar blir det ju lite svârare. Man kan inte använda en annan häst som driv framför för det är inte säkert att man kan kontrollera hingsten om den fàr för sig att göra nàgot.

Rider ifs världens snällaste valack nu, han har blivigt riden ca 10 gànger om vardera 20 min, helt säker pà att jag skulle kunna rida ut pà honom om jag hade en häst som draghjälp. Men jag känner dock att jag vill rida lite längre pà ridbannan för att befästa grundera lite mer innan jag ger mig in pà svârare saker.

Mne det ger ju impulsion - framàtbjudning det gör det.
 
Sv: Hur gör ni när ni rider in unghästar?

När jag köpte min förra häst så var han nästan helt ohanterad, kunde inte lyfta hovar eller gå i grimma och grimmskaft. Så allt det fick jag börja med att lära honom.

Jag började med att vänja honom vid träns, genom att longera i det och en longeringsgjord. Sedan gick jag över till att tömköra honom.
Detta fungerar bra tycker jag, eftersom man då använder bettet i munnen så hästen lär sig att man tar och släpper efter.
När han var van vid detta så började jag att lägga sadel på och longera honom med den.
Samtidigt så gjorde jag som "sassiball", hängde och stod högt brevid o.s.v. inne i stallet.
När han var van med att ha sadel och lite tyngd på ryggen (genom att jag hängde) så var det dags att sitta upp.
Då tog jag hjälp av min kompis som var lite mindre och kortare än mig.
Jag "slängde" upp henne och hon började med att sitta framåtlutad, och reste sig sen stegvis upp tills hon satt rakt upp.

Hon började med att skritta ca 5-10 min första gången, andra gången var det lite trav också.
Sen ca två veckor in i inridningen påbörjade vi galoppen med, och det gick jättefint.
Han gjorde till och med galoppombyte av egen fri vilja :D
 
Sv: Hur gör ni när ni rider in unghästar?

Nej ibland undrar jag vad jag gör som sitter upp i stallet, men det har gått bra med alla hittills, även en hingst :)

Men om jag har en häst som gärna vill ge den jag sitter på ett tjuvnyp så binder jag upp den hästen så att jag och den oridna hästen får vara ifred. Det är viktigt.

Jag har haft bakslag ibland också, bl a med den ena jag håller på med nu (jag satte mig upp för tidigt) hon slängde av mig så jag fick backa ett par steg och lägga 2 veckors träning bara på att hänga och hoppa och studsa runtomkring hästen för hon tyckte det var läskigt. Men i stallet går det jättebra :) Alla är ju olika så man får försöka läsa av dem, inte alltid så lätt :)
 
Sv: Hur gör ni när ni rider in unghästar?

Jag har bara ridit in ett par hästar och gör ungefär som du. Nu håller jag på med min 2,5 åring och vi har kommit till ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska ta mej vidare så all hjälp och tips tas tacksamt emot. Hästen (ett sto) har jag själv fött upp, hon är samarbetsvillig,trevlig och positiv att arbeta med. Jag har longerat och tömkört med sadel och träns utan några problem. Jag har dunkat, smällt osv i sadeln och med stigbyglarna, inga problem. Det är alltså dags att sitta upp och då är problemet att så fort hon känner tyngd på ryggen far hon iväg. Jag kan stå på pallen och hänga över henne, inga problem men om jag försöker "lätta från pallen" så hon får ta tyngden så kastar hon sig framåt vilket gör att jag åker av så klart. Stå i stigbygeln vågar jag inte då jag är rädd att fastna när hon kastar sig. Vad gör jag nu...... Har en fundering på att göra en fyrkant i ridhuset av plastband och stöd typ 3x3m och prova därinne för då kan hon ju inte kasta sig iväg så långt. Om jag stöter på problem brukar jag backa "bandet" men att hänga på henne utan tyngd är ju inget problem så vad är steget jag ska backa till. HJÄLP!
 
Sv: Hur gör ni när ni rider in unghästar?

Kanske ska tillägga att jag såklart har en som håller hästen när jag gör detta dvs min man som hästen känner hästen lika bra som jag. Vi har också provat göra tvärtom dvs han hänger och jag håller med samma resultat. Det är mycket svårt att hålla henne stilla för den som håller, hon sänker rumpan och studsar liksom fram.
 
Sv: Hur gör ni när ni rider in unghästar?

Du vågar inte prova inne i boxen istället där hon inte kommer någonstans? Vad händer om du bara tynger till någon sekund med handen i sadeln och sedan släpper trycket direkt? Och berömmer och ger godis och sen samma sak igen?

Alla hästar är olika och min brydde sig inte alls när jag hängde men blev livrädd när jag satte mig upp. Men nu har jag suttit på henne i skritt utan att hon blev det minsta rädd så vi har äntligen kommit ett steg längre :laugh:
 
Sv: Hur gör ni när ni rider in unghästar?

jag hade liknande problem med mitt sto för några månader sedan. men tack vare min fantastiskt modige och väldigt långa sambo så löste det sig. han som knappt träffat en häst tidigare började gå fram och "lutade" sig över hennes rygg. när jag försökte hänga från pallen hoppade hon precis som din iväg, men tack vare att min kille är så lång kunde han halvhänga och gå med när hon skuttade iväg och på så vis lärde hon sig att det inte hjälpte att hoppa iväg, tyngden var liksom kvar ändå. när vi hade kommit så långt fick min kille slänga upp mig (hängandes på mage) men han släppte inte mitt ben utan vi gick liksom med när hon hoppade och ganska snart förstod hon igen att det var lika bra att stå still. nu har vi varit ute i skogen och skrittat och travat några gånger och min pojkvän håller på att lära sig rida :) på en äldre häst såklart! han är superduktig och jag är så stolt,hehe.
 
Sv: Hur gör ni när ni rider in unghästar?

Det var ju inte bra att hon springer iväg.

Men man kan göra andra saker för att vänja hästen vid tyngd. Tex stáll upp hästen pà stallgàngen och sen sà tar du och din man varsin stigbygel och tynger ned. Lite i taget men tills hon accepterar det. Gör det mànga och korta studer.
 
Sv: Hur gör ni när ni rider in unghästar?

Jag har ridit in ett flertal hästar och utbildat, men ingen direkt utbildning på det. När jag rider in hästar börjar jag med att vänja hästen vid all hantering först och främst. Kanske bara att leda i stallet i grimma först, men så att de förstår framåt och stopp om de inte kan det innan. Sedan longerar jag i träns och lär in alla kommandon. Sedan är det dags för sadel på, i början med fastsatta stigbyglar, i alla gångarter, när det fungerar börjar jag om lite med slängande stigbyglar. Jag tränar även på att stå på båda sidor om hästen, hoppa lite och klappa på sadeln och på andra sidan av hästen. Sedan är det dags att hänga. Tar då hjälp av en kompis som håller i hästen, kompisen kastar upp mig så jag kan hänga, skrittar lite, sedan hoppar av. Gör det ett par gånger per pass. Sedan sitter jag upp, framåtlutad i början, blir ledd i skritt först, sen i trav på rakt spår. Sedan när det funkar, longering med mig på. Först med kommandon från den som longerar, sedan tar jag över mer och mer. Mycket röstkommandon för det kan ju hästen sen longeringen. Sedan släpper jag loss och rider själv. Men hela tiden ser till att hästen är longerad innan jag gör nåt annat, så all överskottsenergi och ev. sadeltvång e borta.

Jag red in en häst som innan jag började aldrig hade haft grimma på sig, hon var 3 år då. Henne hade jag samma problem med som ni, hon kastade sig hela tiden direkt jag kom upp och hängde. Jag läste då om en unghästutbildare som snurrade sina hästar, så vi provade det. Den som håller i hästen går runt på en liten volt, sedan kastar hon upp mig i farten, då kan inte hästen kasta sig iväg. Fortsätt på volt tills hästen slappnar av, sedan prova några steg framåt, in på volt om den spänner sig. Utöka antalet steg rakt framåt efter hand. Det fungerade i alla fall på en hästen jag red, hon gick Falsterbo i sommras :)
 
Sv: Hur gör ni när ni rider in unghästar?

Lite uppdatering efter dagens pass......
Var inne och läste på 07: ornas tråd och där hade någon lagt in en länk från en clinic http://www.hippson.se/cldoc/74935.htm och tänkte att detta ska jag testa. Var ju redan inne på att jag skulle ha henne i en mindre fyrkant så helt fel ute var jag ju inte enligt denna artikel.
I dag så var min äldste son (7år) sjuk så jag kunde inte åka till ridhuset utan jag testade i stallet på uppställningsplatsen som är 3x3m. Började snurra henne och smeka över ögonen i bägge varven ett par gånger och stannade henne, tog tag i sadeln med händerna och hoppade ett litet "hopp":laugh: Hon blev stel som en pinne...... gjorde då som i artikeln, snurra igen, prova hoppa igen - samma resultat...... provade ca 10 ggr med samma resultat en häst som fryser till is och blir superspänd. Kände att detta funka ju inte så tänk, tänk, tänk (ser professor Baltazar framför mej :D ni som vet vem han var/är).
Sänkte ner stigbygeln, tog ett ordentligt tag i manen, korta grimskaftet så hon fick böja in huvudet och sen foten i stigbygeln...... läskigt tyckte hon för jag har ju inte vågat sätta i foten innan men då har jag stått på en pall men detta kändes säkrare. Hon försökte gå men kunde ju bara gå i en cirkel då jag kortat grimskaftet så mycket så där hoppade jag runt på ett ben :laugh: och till slut (ganska snabbt) stannade hon och då berömde jag och tog ner foten. Detta gjorde jag 3ggr tror jag och mindre snurr för varje gång (jag själv var genomblöt av svett och det finns dom som säger att man bara åker häst!). Sen stod hon stilla när jag satte foten i stigbygeln och jag kunde häva mig upp en bit. Våga lite mer varje gång så till slut hängde jag en kort stund med ena foten i stigbygeln och den andra 30-40cm ovan mark med en häst som stod stilla och var lugn. Detta kändes verkligen som ett genombrott är super glad och nöjd med min lilla pålle idag :love:. Ska låta bli att stå och hoppa i samband med uppsittningen, hon gillar uppenbarligen inte det men att ha en "betongklump" på ena sidan som segdrar sig upp hade hon inget emot. Vi får helt enkelt ta hoppandet som en separat övning, där vi övar på förtroendet för matte oavsett vilka tokigheter hon hittar på.
Återkommer med uppdatering efter nästa träningspass.........
 
Sv: Hur gör ni när ni rider in unghästar?

Jag läste artikeln, det stod ju många bra tips där:) Och grattis till att det gick så bra. Det har gått framåt för min lilla häst också, jag har skrittat henne utan ledare idag, lugn och fin var hon.
 
Sv: Hur gör ni när ni rider in unghästar?

Okej en annan fràga.

Hur bestämer ni hur ni ska gà till väga, jag menar läser ni böcker, tänker ni pà en utbildning plan för hästen. Vilka är era första prioriteter när ni börjar skola hästen.

Jag läser egentligen alldeles för lite har ifs ridhandboken 1 och 2 hemma men sen ser det tomt ut pà bokhyllan med böcker om skolning. Sen att jag har tonvis med andra hástböcker hjälper ju inte.

Men jag brukar läsa i dem lite dà och dà när jag funderar pà vad jag ska göra och sà brukar jag titta pà en sammling ridövningar jag har i datan.

Min första prio sà fort jag börjar arbeta hästen egentligen, men min första prioritet vid ridningen är alltid framàtbjudan. Jag konsentrerar mig inte pà att göra mycket andra saker sà länge hästen gàr framàt. Givetviss màste man konsentrera sig pà att göra raka linjer följa spàret samt ta hörnen och lägga stora volter UTAN att tappa rytmen.

Jag söker alltid en mjuk kontakt med munnen, när jag lär in hjälperna är jag nogran med eftergiften mycket ta och ge med mjuk mjuk hand. Samma sak med skänklarna mycket nogran med eftergiften och jag har ett spö för att förstärka inverkan av skänkeln.

När hästen gâr framàt ordentligt kan du börja arbetet med ställningen, välldigt svârt att arbeta stálning utan bjudning, försöker man ställa en unghäst utan bjudning rammlar den som regel in i vilten eller skjuter ut bogen.

För att ställa hästen använder jag först skänklarna och sedan tygeln.
 
Sv: Hur gör ni när ni rider in unghästar?

Lite uppdatering efter dagens pass......
Var inne och läste på 07: ornas tråd och där hade någon lagt in en länk från en clinic http://www.hippson.se/cldoc/74935.htm och tänkte att detta ska jag testa. Var ju redan inne på att jag skulle ha henne i en mindre fyrkant så helt fel ute var jag ju inte enligt denna artikel.
I dag så var min äldste son (7år) sjuk så jag kunde inte åka till ridhuset utan jag testade i stallet på uppställningsplatsen som är 3x3m. Började snurra henne och smeka över ögonen i bägge varven ett par gånger och stannade henne, tog tag i sadeln med händerna och hoppade ett litet "hopp":laugh: Hon blev stel som en pinne...... gjorde då som i artikeln, snurra igen, prova hoppa igen - samma resultat...... provade ca 10 ggr med samma resultat en häst som fryser till is och blir superspänd. Kände att detta funka ju inte så tänk, tänk, tänk (ser professor Baltazar framför mej :D ni som vet vem han var/är).
Sänkte ner stigbygeln, tog ett ordentligt tag i manen, korta grimskaftet så hon fick böja in huvudet och sen foten i stigbygeln...... läskigt tyckte hon för jag har ju inte vågat sätta i foten innan men då har jag stått på en pall men detta kändes säkrare. Hon försökte gå men kunde ju bara gå i en cirkel då jag kortat grimskaftet så mycket så där hoppade jag runt på ett ben :laugh: och till slut (ganska snabbt) stannade hon och då berömde jag och tog ner foten. Detta gjorde jag 3ggr tror jag och mindre snurr för varje gång (jag själv var genomblöt av svett och det finns dom som säger att man bara åker häst!). Sen stod hon stilla när jag satte foten i stigbygeln och jag kunde häva mig upp en bit. Våga lite mer varje gång så till slut hängde jag en kort stund med ena foten i stigbygeln och den andra 30-40cm ovan mark med en häst som stod stilla och var lugn. Detta kändes verkligen som ett genombrott är super glad och nöjd med min lilla pålle idag :love:. Ska låta bli att stå och hoppa i samband med uppsittningen, hon gillar uppenbarligen inte det men att ha en "betongklump" på ena sidan som segdrar sig upp hade hon inget emot. Vi får helt enkelt ta hoppandet som en separat övning, där vi övar på förtroendet för matte oavsett vilka tokigheter hon hittar på.
Återkommer med uppdatering efter nästa träningspass.........

Precis vad jag läste i ridsport för flera år sedan, men jag började aldrig i stallet...utan började med det i ridhuset. Men vilken tur att det fungerade för dig med =)

angelaL:
Det jag framför allt fokuserar på är att hästen tänker framåt hela tiden under ridningen. Jag vill även att bromsen ska fungera....Och att hästen successivt lär sig hjälperna. Rider först bara på fyrkantsspåret och stora volter (om hästen klarar att gå på volt och inte tappar balansen) Sen ökar jag antalet volter. Men vill så fort som möjligt rida ut på unghästarna....så de tänker framåt och tänker på lite annat.
 
Sv: Hur gör ni när ni rider in unghästar?

Just nu rider jag bara in mina egna hästar till husbehov. Jag är dessutom alltid själv vilket inte alltid känns optimalt med unghästar och jag prioriterar att hästen snabbt kan ridas ut i terrängen och lägger mer krut på miljöträning än på förberedande dressyr vilket kanske inte gör om man jobbar med ex vis. saluhästar.

Jag vänjer hästen vid träns i tvåårsåldern - leder med träns och grimma ett par gånger sen börjar jag tömköra. I början med delta mellan träns och en tight grimma – brukar underlätta för hästen att fatta principen med svängandet och bromsandet. Sen bara träns.

När det är dags för uppsittning brukar jag ”hänga in” på dem. Ofta får de bära ut mig till hagen om morgonen och in på kvällen barbacka. Sen på med sadel - studsa lite upp och ner i stigbygeln. De först gångerna jag gör detta har jag med tygeln böjt hästen huvud åt vänster för att hindra hästen att ”ta fart” om den reagerar. Vid de första riktiga uppsittningarna har jag hästen vänd mot ett staket just in case. Ofta har jag härjat så mycket med dem att de inte bryr sig nämnvärt
 
Sv: Hur gör ni när ni rider in unghästar?

Uppdatering efter dagens pass. Igår for jag runt och köpte julklappar så då fick hon en paus från allt stohej!

Idag är jag GLAD:bump::banana::bump::banana::bump:

Började med att ta in henne själv (de andra fick gå kvar ute) och hon är så lugn när hon är själv i stallet vilket är jätteskönt!!

Tog på henne dressyrsadel för det är den som ligger mest stilla på henne när man håller på och hänger i ena sidan. Började sen snurra henne ett par ggr åt båda hållen. Satte sedan foten i stigbygeln och hon tog något varv innan hon stannade, då fick hon beröm och jag tog ur foten. Snurra henne igen 1ggr /håll och sedan samma sak igen, mindre snurr denna gången. Samtidigt håller en av stallkatterna på och velar fram och tillbaka om hon ska gå ut eller vara inne så hon ränner mellan benen på henne men detta bekommer henne inte alls. Berömmer och tar ur foten. Låter henne ta några steg framåt och stannar henne igen. Tar sedan ett rejält tag i manen och sadeln med händerna och foten i stigbygeln och hoppar upp en bit och hon står helt stilla och avslappnad och låter mig hållas. Gör detta ett par gånger och hon är superduktig!!!!! Måste sedan pausa ett tag (jobbigt :o). Bestämmer mig sedan för att nu får det bära eller brista, tar tag och häver mig hela vägen upp och lägger mig i sadeln och hon står pall med huvudet sänkt och är helt avslappnad :banana:. Hoppar av och hon får massor av beröm, äpplen och godis!!!! Idag är jag GLAD!!
 
Sv: Hur gör ni när ni rider in unghästar?

Jag har ridit in ett antal unghästar.

Sammanfattat ser det ut så här mellan 2 och 3 år:
*acceptera att ledas ut, första bettlöst och sedan med träns
*longering
*sadel, sätter vi på efter vi longerat 5-10 minuter
*tömkörning
*hänga på hästen utan sadel
*hänga med sadel
*sitta på hästen
*skritta på hästen

lång vila

*rida i skritt och trav

kortare vila

*rida i alla gångarter, oftast hösten då de är 3,5 år
 
Sv: Hur gör ni när ni rider in unghästar?

jag gör en plan efter hur hästen reagerar på varje moment.

Vi går inte över till något nytt innan momentet före sitter helt utan problem. Ibland tar inridningen ett år och ibland någon månad.
 

Liknande trådar

Ridning Tror aldrig att jag har sett en trâd som handlar enbart om longering. Jag har longerar mycket hästar av alla sorter, föl, unghästar...
Svar
6
· Visningar
1 422
Senast: Helan
·
Träning Tràden för oss som har lusitano eller P.R.E. Diskutera hur det gàr i träningen och lägga in lite fina bilder oxà Jag jobbar pà ett...
Svar
3
· Visningar
1 747
Senast: sidensvans
·
Hästvård Jag har jobbat i mànga olika stallar och med mycket olika typer av hástar i flera olika länder och vad som slàr mig är hur mycket...
Svar
10
· Visningar
2 095
Senast: angelaL
·
Utrustning Min unghäst (nu tre år) lägger tungan över bettet, hon är ett varmblod som tränas för trav men som jag även håller på rida in. När...
Svar
19
· Visningar
2 980
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp