Hur gör ni när ni rider in unghästar?

Sv: Hur gör ni när ni rider in unghästar?

Jag tycker att det du skriver gör skillnaden mellan bra och dàlig inridning.

Hoppar man över stadier i träningen redan vid början av hästens utbildning hur skall man dà kunna bygga vidare? När grunder saknas?

Som tex jag HATAR hástar som gàr iväg vid uppsitning. har en unhäst som jag rider in nu, har riding honom ca 10 gànger han stàr PERFEKT stilla vid uppsitning, jag blir imponerad av honom. Men han vet ju inget annat eftersom han ALDRIG har fàtt flytta sig vid uppsitning och för att hàlla det goda betendet sà börjar jag inte skritta direkt utan väntar.

Sen sà rider jag andra hästar som det ár löngn att fà att stà stilla vid uppsitning men det är ju inte sà konstigt om de redan vid inridningen lärt sig att man SKA flytta sig när nàgon sitter upp.

Fast alla har ju olika prioriteter... och `det gàr ju inte alltid att följa boken sida efter sida...
 
Sv: Hur gör ni när ni rider in unghästar?

jag har en häst som är inriden, inte fullt ut, men ändå inriden. problemet var att han ansågs inte blir riktigt bra och ställdes i hage som sällskapshäst, det var ca 1,5 år sen han blev riden och nu hade jag tänkt börja med det.

jag har först tränat han att ledas ordentligt i grimma, att stå ordentligt i stallet och bli rycktad ompysslad m.m Jag har löstränat honom i en liten hage med både träns och sadel, han är van vid detta. problemet är att han inte tidigare fått lära sig att stå still när man sitter upp vilket blir lite problematiskt, jag ger mig aldrig, men att sitta upp tar kanske 15 min innan han står helt stilla. sen idag skrittade vi på ängen i ca 20min, allt gick bra ett tag sen började han bocka som en vilding och jag låg på backen, dock stack han inte iväg och gick till mig och följde efter mig när jag gick tillbaka, satt upp igen och denna gång gick det bättre, han bockade ett språng men jag satt kvar ;) har ni tips på hur jag skulle kunna träna bort detta? jag har en liten plan men alla tips är välkomnande;)
förra skötaren till honom som varit med lite från början sa att hon aldrig sett han bocka förut, men hon (och många andra) hade haft problem med att han stack iväg och de kunde inte få stopp på honom. jag bytte bett till ett 3 delat järn bett med koppar inslag, innan hade han ett jätte skarpt stångbett med kädja under hakan. jag red på långa tyglar och hade inte dom problemen då jag istället till motsats vad alla andra sa tycker han är jätte kännslig i munnen. tips tips tips tips tips ;)
vill tillägga att han nästa år blir 7år så han är inte så jätte ung men heller inte gammal ;)
 
Sv: Hur gör ni när ni rider in unghästar?

När hästen går iväg, fortsätt driv den frammåt längre än vad hästen själv tänkt. Sen ber du den stå still, gör den inte det, driv runt den ett tag igen. Inget konstigt att den bockar, sätt på en halsrem och se till att det inte är pga felanpassad sadel. Bra att du tagit bort det hemska bettet :)
 

Liknande trådar

Ridning Tror aldrig att jag har sett en trâd som handlar enbart om longering. Jag har longerar mycket hästar av alla sorter, föl, unghästar...
Svar
6
· Visningar
1 422
Senast: Helan
·
Träning Tràden för oss som har lusitano eller P.R.E. Diskutera hur det gàr i träningen och lägga in lite fina bilder oxà Jag jobbar pà ett...
Svar
3
· Visningar
1 747
Senast: sidensvans
·
Hästvård Jag har jobbat i mànga olika stallar och med mycket olika typer av hástar i flera olika länder och vad som slàr mig är hur mycket...
Svar
10
· Visningar
2 095
Senast: angelaL
·
Utrustning Min unghäst (nu tre år) lägger tungan över bettet, hon är ett varmblod som tränas för trav men som jag även håller på rida in. När...
Svar
19
· Visningar
2 980
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp