Hur gör Ni?

M

mooi

Jag är lite nyfiken... Jag själv är dressyrryttare (men tar nåt litet skutt då och då för omväxlings och skojs skull) så jag är inte särskilt insatt i hoppning och hoppträning. Förra veckan var jag och en kompis (också "ren" dressyrryttare) och tittade på en hoppträning för att det kunde vara lite kul och inspirerande, då vi båda som sagt kan ta ett litet skutt när andan faller på.
Nu vet jag inte om det vi såg var dåliga exempel på ridning men det var väldigt flängigt och flertalet hästar gick som stjärnkikare (varesig de hade vanligt tränsbett eller stångbett). Det vi funderade på är hur mycket tid på dressyrridning/markarbete hoppryttare egentligen lägger ner? -och nu menar jag i allmänhet eftersom alla gör olika. Borde man inte även inom hoppningen vara ute efter att hästen går i någon slags form -iallafall på "transportsträckorna", med tanke på slitage mm? Och allmän lydnad måste ju underlätta hoppningen? Av 5 hästar var det 1 som kunde hoppa ett hinder, galoppera en bit för att sedan sakta av till trav och trava över en cavaletti. De andra fick antingen göra tvärhalt (skriver tvärhalt då det var tvärstopp)för att sedan trava igång från stillastående -om de ens fick stopp, en del galopperade rakt in i cavalettin.
Under uppvärmningen så skulle de rida öppnor och slutor i galopp och jag som dressyrryttare ställer mig frågan varför man ska rida såna svåra rörelser på en häst som går som ett U? Det känns lite bakvänt ;)

Jag vet att på högre nivåer så är ofta hopphästarna väldigt välutbildade men dessa hästar hoppade ändå 1,20-1,30 mot slutet av träningen -fortfarande utan minsta spår av att söka sig nedåt.

Bara lite funderingar, Hur gör Ni?
 
Sv: Hur gör Ni?

Nu rider jag ju fälttävlan så det är lite fusk;)
Jag lägger betydligt mer tid på dressyr och markarbete än ren "höjdhoppning".
Jag tjatar även sönder öronen på mina elever "dressyr, markarbete, dressyr, markarbete, när ni kan kontrollera hästen på marken kan ni börja rida på hinder!"

Men när de har fått sitta ett par lektioner och slipa på lydnaden och kontrollen, kan man sedan höja hindren. När de då märker hur otroligt mycket enklare det blir har de inget emot att fortsätta kämpa med markarbetet ett par lektioner till:D

Även hopphästar måste arbetas och gymnastiseras för att kunna klara av sitt arbete. Om man inte förstår det så blir det svårt att ta sig upp i klasserna.
 
Sv: Hur gör Ni?

Jag kan väl klassas som fälttävlansmänniska jag oxå, även om jag inte hållt på så länge. Kommer ursprungligen från galoppvärlden, men även där lades stor vikt (hos de jag jobbade hos iaf) på att hästarna skulle markarbetas. Minst 20min markarbete i ridhuset innan man gick ut och jobbade dem på galoppbanan. Minst ett rent dressyrpass i veckan. På ALLA löphästarna.

Varför? För en häst som är stark i hela kroppen håller längre. Med detta i bakhuvudet är det kanske inte så konstigt att jag anser att man måste rida 3ggr mer på backen än över hinder. Jag hoppar 1-2ggr/vecka, rider ut ca 1 gång, resten är dressyr/trimning/markarbete. Som tidigare talare nämnde, har du inte dressyr på hästen kommer du aldrig kunna klättra i klasserna. En häst som inte är "på bakbenen" och kan samla sig bli flack och river.

Sen behöver man inte knyckla ihop hästen mellan hindren, många hästar fungerar bättre om de får gå i en lite friare form, då får de ofta en bättre galopp. Dock är ju bärigheten och lydnaden fortfarande viktig, så det här med att få tillbaka dem till trav innan cavalettin tycker man ju att ryttare på den nivån bör klara. :)
 
Sv: Hur gör Ni?

KL

Tack för svaren. Det är ungefär så jag tänker med. En stark häst som jobbar rätt (behöver absolut inte vara grand prix-form) måste ju hålla bättre -eller hur? Och lydnaden måste ju vara jätteviktig....
 
Sv: Hur gör Ni?

Tror största delen av oss som tävlar hoppning lägger ner lika mycket tid på marken som vår dressyrvänner. Men kanske inte lyckas lika bra;)

Tänker på två anledningar till att man kan se vad du beskriver, det ena att en del hopphästar har lite svår exteriör och är svåra att få i en bra form även om man lägger ner mycket jobb.
Det andra är att man kan rida 1,30 hinder utan att ha en aning om hur en häst ska gå på marken. Har hästen hyfsad kapacitet och bra bjudning och man själv har i alla fall lite känsla för rytm och balans och en gnutta mod så är det liksom ingen jättebedrift. Så ryttarna du tittade på kanske var rätt gröna ändå?

Fenomenet att många hoppträningar innehåller framridning med öppnor som inte ser ut som öppna på banan hästar har nog samma tanke som ridskolelektioner med kassa öppnor. D.v.s en tränare som gör en bra övning, men aldrig hinner lära eleverna hur man egentligen gör. För då skulle man inte hinna hoppa och det var ju det träningen skulle handla om.
Många hopptränare orkar/hinner/vill inte ägna en hel lektion åt grundridning. Antingen får man träna oftare och privat eller så får man gå till en dressyrtränare- och lite grand är det ju upp till en själv om man är seriös.

Tycker själv att det är super att hoppträna OCH sen dessutom träna regelbundet för en bra dressyrtränare (som förstår att man inte vill rida krumelutter utan vill lära sig bra grundridning som gör hästen lydig och stark och hoppningen lättare)
 
Sv: Hur gör Ni?

Fenomenet att många hoppträningar innehåller framridning med öppnor som inte ser ut som öppna på banan hästar har nog samma tanke som ridskolelektioner med kassa öppnor. D.v.s en tränare som gör en bra övning, men aldrig hinner lära eleverna hur man egentligen gör. För då skulle man inte hinna hoppa och det var ju det träningen skulle handla om.
Många hopptränare orkar/hinner/vill inte ägna en hel lektion åt grundridning. Antingen får man träna oftare och privat eller så får man gå till en dressyrtränare- och lite grand är det ju upp till en själv om man är seriös.

Tycker att detta var bra skrivet och låter som något man borde jobba för, att uppmuntra hoppryttare att rida mer dressyr (samma egentligen med dressyrryttare -att variera ridningen lite, lätta från marken liksom ;) ). Och att tränarna borde gå igenom övningarna ordentligt istället för att man slänger ur sig "och därborta gör ni öppnor i galopp" -att tränaren kollar hur ryttarna genomför övningen och gör man inte rätt så får man hjälp att göra rätt, eller helt enkelt göra en enklare övning som både häst och ryttare behärskar, det är ju något som i mitt tycke hör hemma på en träning -även en hoppträning. Tänkte lite på det du skrev om exteriören, vad man kunde se på de hästar som var på denna träningen var ingen direkt dålig grundexteriör, däremot en avsaknad av muskler på överlinjen osv.
-pga fusk med formen och markarbetet?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur gör Ni?

Kanske var lite felformulerat med exteriören. Men om jag ser mig omkring i bekantskapskretsen som består av både hoppisar och dressyrare så finns det inte många dressyrhästar som har svårt för grundformen. De är ju avlade med tanke på bra ridbarhet i "tävlingsform" medan hopphästar, i alla fall de som är lite billigare, ofta har lite dålig halsansättning, oelastisk trav etc. Men hoppar på ett gott hjärta

Tänker oxå att för att hoppa lite större hinder (pratar medelryttare nu, inte proffs) så sätter man gärna lite för mycket fart i hästen. Mer tryck än vad man klarar av. Och då gör man ju hästen stark och olydig- hellre än att den tappar bjudning och stoppar...

Detta är ju dock bara ursäkter... Och jag håller med om att alla borde träna båda discipliner till husbehov!
Fram för fler hopptränare som bryr sig ordentligt om markarbetet och vågar säga att det är kasst!!
 
Sv: Hur gör Ni?

...göra en enklare övning som både häst och ryttare behärskar...
Här tycker jag att du sätter huvudet på spiken. Nu var inte jag på plats och såg vad du såg, men på din beskrivning låter det just som att en del av ryttarna och/eller hästarna inte hade förutsättningar att klara den övning de ombads utföra.
/Lady_S
 
Sv: Hur gör Ni?

Åh nog åker man på pisk av hoppryttare ibland när man tävlar dressyr så nog tränar de dressyr alltid :p. Sen finns det förstås alltid folk som fuskar med grundridningen men de blir inte speciellt bra heller.
 
Sv: Hur gör Ni?

Jag rider aldrig ren dressyr på min häst, dvs långa läder, nedsittning i traven o tränar på dressyrrörelser.
Han går fem pass i veckan, är i tävlingskondis. Tolv år o har tävlat mycket i sitt liv, aldrig haft ridrelaterade skador.
Tre dagar i veckan rider vi ut, galopperar mycket. Två dagar rider vi markarbete/hoppar alltid bomarbete i olika formationer. Fokus ligger på att han ska vara lydig o avspänd, ska svänga höger o vänster, öka o minska samt flytta undan för skänkeln. Vart han har sitt huvud ger jag faktiskt fullkonlig dän i. Men när han kommer igång o rör sig genom kroppen så går han i en trevlig arbetsform, för låg för att vara ngn dressyrform. Men han trivs där, så varför ändra på det? Risken är bara att han drar på sig massa spänningar o i längden skador.
Jag tänker som Johan Whitaker, det ska vara enkelt o rida. Jag rider lätt för att det är enkelt o jag rider mest i lätt sits i galoppen, då trivs både jag o häst bäst.
När vi hoppar får han välja form helt själv. Mellan hindrena galopperar vi på i lätt sits, i anridningen sitter jag ner men inte djupt o försöker bara vara så stilla som möjligt o bibehålla en mjuk stadig kontakt. Då får vi supersprång. Han kan själv.
De ryttare som försökt ändra på honom o få honom att gå si eller så eller lagt sig i anridningar mm har alla slutat i en hög på backen. Han tappar även mig ibland när han tycker att jag är dum...

Jag rider min häst på ett sätt där vi bägge trivs o mår bra, kanske inte alltid är enligt boken, men who cares?
 
Sv: Hur gör Ni?

Men när han kommer igång o rör sig genom kroppen så går han i en trevlig arbetsform, för låg för att vara ngn dressyrform.

Det var detta jag var ute efter. Jag menade inte om hopphästarna kanske skulle tränas/tränades i någon hög dressyrform utan just detta du skriver här -en trevlig arbetsform. Det var det jag saknade på träningen jag såg, det var bara en häst som sökte sig nedåt alls och såg någorlunda avspänd ut (den häst som klarade cavalettiövningen).
 
Sv: Hur gör Ni?

"Det andra är att man kan rida 1,30 hinder utan att ha en aning om hur en häst ska gå på marken. Har hästen hyfsad kapacitet och bra bjudning och man själv har i alla fall lite känsla för rytm och balans och en gnutta mod så är det liksom ingen jättebedrift.
Det fick mig att tänka på en ponny jag hade i träning, det var grannens (sommargäster), tjejen där har alltid tävlat hoppning (och varit någorlunda framgångsrik också vad jag fattat som). Denna ponnyn hade hon köpt hyggligt ung på mycket lovande basis. Dom tog sig hela vägen upp till msv b (eller t.o.m. a?) på ponnyn - utan ett uns av dressyr!? (jag skojar inte, hon red s:a ca 20 min 'markarbete'/vecka. Uteritterna använde man inte till att träna lydnad på heller) Dessutom på rättså kort tid..! Ponnyn hade indeed en stoor talang för hoppning! Hon anlitade oss (mig, reeen dressyrryttare) för att lägga till dressyren nu när den skulle säljas.. Den hade börjat stanna, t.o.m på LB.. (konstigt.. : P)

Det starkaste minnet av den var att den skrittade inte en enda meter när jag fick den och 10 dagar senare när jag kunde visa sekvenser av skritt (bara vanlig skritt) så tyckte dom att jag hade gjort ett fantastiskt arbete med skritten, "herregud den Skrittar!" Lol tänkte jag då, rida en häst i 3 gångarter, är inte sååå svårt : P
 
Sv: Hur gör Ni?

Sen kan det ju vara som med min häst, går väldigt trevligt i dressyr på träning men när det kommer fram hinder är hon som förbytt. Normal dressyr funkar liksom inte utan hon vill bara hoppa. Kan se lite lätt okontrollerat ut emellanåt innan hon lugnat sig och jag får ordning på tempot.
Jag rider dressyrträning 1 gång/vecka för tillfället och var faktiskt och tävlade dressyr igår (även om jag inte tycker att det går så bra för oss än) och jag anser mig väl ändå mest vara hoppryttare.
 
Sv: Hur gör Ni?

som Mitroelle skriver, vissa hästar taggar till ngt enormt.

Början av hoppassen ser inte jätteprydliga ut för oss heller. Är det lågt passar minb gärna på o bocka o busa lite. Inte alls säkert att jag skulle fått ner honom i trav innan bommarna utan att behöva ta lite bryskt förstra gångerna. Han tycker det är KUL!! Vill hoppa högt o galoppera fort inte göra små fjantövningar med bommar....
 
Sv: Hur gör Ni?

Lite så är min häst oxå. Mycket bock och bus och har haft problem med att hon rusat på hinder. Hon har alltid varit jättefin och lydig i dressyren. Det har dock blivit mycket bättre i hoppningen sedan jag tränat ännu mer dressyr. Jag är väldigt noga i dressyren att hon ska svara exakt för min hjälper, inte en halv sekund senare. Dock är det fortfarande en bit kvar innan kontrollen sitter till 100% i hoppningen :D
 
Sv: Hur gör Ni?

ja min rusar inte, studsar lite bara o tar tag i hindren, o sen ner med huvudet o bock o studs efteråt :p Men som sagt, bara på låga hinder o i början av träningen. När han fått busa av sig o det blir lite höjd kommer koncentrationen. Men det är bara kul, men som sagt, inte alltid så tjusigt kanske...
 
Sv: Hur gör Ni?

Visst är det lsutigt hur hästarna inte tar det riktigt på allvar om man hoppar "för lågt"? Jäkla busar är vad de är! Sen när hindren höjs, då är det full koncentration som gäller! :love: Eller ja... nästan iaf :D
 
Sv: Hur gör Ni?

Jag är hoppryttare men har även tävlat en del fälttävlan, framförallt på ponny.
Jag är väldigt petig med ridbarheten på mina hästar, de ska lyssna på mina hjälper o det ska jobba korrekt. De hoppa tränas max en gång i veckan, sedan tävling ca varranan helg. Där i mellan är det bara markarbete/dressyr som gäller, antingen uppsuttet eller jobb från marken. Jag vill ha välmusklade och lydiga hästar med fin överlinje, får man inte hästen att jobba korrekt och får den avslappnad mellan hinderna så får man inte heller kanonhoppen där de hoppar igenom ordentligt i hela kroppen.
Själv tycker jag det är roligt att rida dressyr o utbilda hästen o öka svårighetsgraden efter hand, däremot att tävla dressyr är inte min grej. ;)
Vet att det finns en hel del som glömmer bort hur viktigt markarbete är, men de kanske aldrig har fått veta hur stor skillnad det gör i hoppninge och hur viktigt det är?
När jag fick min första ponny så var mina föräldrar (icke hästkunniga) väldigt noga med att jag red för instruktör i både hoppning och dressyr, och jag har växt upp med hur viktigt dressyr är i olika avseender.

cavalettiövningar rider vi mkt på hoppträningar, där ska hästarna slappna av och söka sig neråt, en nyttig övning som är lättare för vissa och svårare för andra. En övning som man kan rida lite oftare om man har problem med hästar som spänner sig för att det helt plötsligt kommer bommar i vägen (om de nu kan slappna av utan bommar vill säga ;)).
Sedan tycker jag varken häst eller ryttare år ut något av en träning där övningarna är för svåra för häst och ryttare. Först måste grunden sitta sedan får man ta ett steg i taget.
 
Sv: Hur gör Ni?

bra skrivet. Du får ner många av de tankar jag haft om hur jag trodde att det borde vara :)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 280
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har av någon okänd anledning blivit en fegis i ridningen. Fart känns plötsligt läskigt. Kanske beror det på att jag blivit gammal på...
Svar
6
· Visningar
1 238
Ridning Behöver tips på hur jag ska fortsätta igångsättningen av min häst som varit halt. Hästen har ridits på lätt hobbynivå under hela...
Svar
15
· Visningar
5 830
Senast: Rumbla
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
358
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp