Hur gör Ni?

Sv: Hur gör Ni?

Exakt den filosofin har jag också. Jobbar nu som beridare i Tyskland och jag måste säga att skillnaden är stor här än hemma i Sverige. I vårt stall är markarbetet A och O. Alla hästarna rids dagligen i en form som ska stärka dem för att gynna dem i hoppningen. Passen rids mycket i nedsittning med målet att de ska bära sig på bakbenen. Takt och balans är i stor fokus, även på de yngre hästarna och man kan se en stor utveckling i unghästarna hoppning när de börjar bli tillräckligt starka och är i balans.

Vi fick tex. hit en 7-åring för tillridning för ca 2 månader sen och han har inte heller den bästa exteriören för att arbeta i rätt form. Han har hög halsansättning, med rätt lång rygg. Han har otroligt svårt för att vara aktiv i sina bakben och jobba i en låg form. När han kom var han väldigt omusklad och skillnaden mellan höger och vänster galopp var nästan löjlig. Höger galopp var otroligt spänd och kort jämfört med vänster bla. Trots det hoppade han upp till 140, men ägarna ansåg att han var väldigt oförsiktig.

Nu är han helt annorlunda. Han har satt muskler på rätt plats, höger och vänster galopp är mycket jämnare och sprången har blivit kraftfullare och han använder sin kropp på ett bättre sätt. Att ha sett den utvecklingen med egna ögon och faktiskt inte under en så lång tid är faktiskt väldigt inspirerande och för mig är det ett stort bevis på att en häst som markarbetas ordentligt, blir också mer medveten om hur den ska börja använda sig kropp på bästa sätt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 280
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har av någon okänd anledning blivit en fegis i ridningen. Fart känns plötsligt läskigt. Kanske beror det på att jag blivit gammal på...
Svar
6
· Visningar
1 238
Ridning Behöver tips på hur jag ska fortsätta igångsättningen av min häst som varit halt. Hästen har ridits på lätt hobbynivå under hela...
Svar
15
· Visningar
5 830
Senast: Rumbla
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
358
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp