Hur göra för att förhindra att träd i hagen blir uppätna

bella99

Trådstartare
Behöver tips på vad man kan göra för att hästar inte ska äta upp träd i hagen. Jag har en tvåårig och hennes mamma, ett fullblod. Mamman har aldrig tuggat på saker innan men tvååringen verkar tycka om att gnaga och nu äter de båda två på bark och grenar på några mindre träd som står i hagen. Jag vill gärna ha kvar träden som vindskydd och skugga men undrar om det finns något man kan göra, är lite bökigt att hägna in varje träd för sig. Försökte med att sätta hönsnät runt ett träd men tvåringingen var där och bet ändå och är lite rädd att hon ska skada sig på det.
 
Sv: Hur göra för att förhindra att träd i hagen blir uppätna

Det enklasteär nog ändå hönsnät och hägna in trädet med eltråd (ex vis fyra stolpar ca 1 meter ut från stammen). Ev trästaket runt om hästen inte respekterar eltråd utan el.
 
Sv: Hur göra för att förhindra att träd i hagen blir uppätna

Grenarna brukar inte vara något problem om de äter på, de återhämtar sig, stammen är värre.
 
Sv: Hur göra för att förhindra att träd i hagen blir uppätna

När jag tittade på Djursjukhuset och de visade från Kolmården, förra säsongen tror jag det var, hade de satt plankor runt stammarna och så fäst någon form av spännband runt plankorna. Såg stadigt och stabilt ut. Om man stryker plankorna med trätjära borde de kunna sitta i många år, förhoppningsvis gillar inte hästarna trätjära. Sen får man erbjuda andra träd att tugga på ibland. Mina hästar gillar sälg :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur göra för att förhindra att träd i hagen blir uppätna

Vi har gjort staket runt de träd vi vill ha kvar. 4 stolpar och 2 rader brädor.
Har stått i flera år och kostar inte jättemycket!
 
Sv: Hur göra för att förhindra att träd i hagen blir uppätna

Det där med trädgnagande är sånt som bara drabbat oss ett par säsonger. Min gissning är att de saknar något som finns i barken. Kanske vore det bra med någon form av betesmineraler? Annars skulle jag ta ner ett träd som de får tugga på lite nu och då i stället för att de äter lite på alla.
 
Sv: Hur göra för att förhindra att träd i hagen blir uppätna

Fast det är inte säkert de väljer det trädet som är nertaget att tugga på, därför måste man skydda de träd som man vill ha kvar
 
Sv: Hur göra för att förhindra att träd i hagen blir uppätna

Våra valde hellre det som låg och var serverat så det kan ju uppenbarligen hjälpa men visst, det är ju inte fel att skydda de man vill ska stå.
 
Sv: Hur göra för att förhindra att träd i hagen blir uppätna

Äh, låt dom tugga och sätt upp ett riktigt vindskydd istället... Unghästen tuggar nog just för att det är en unghäst, nyfiken, testar och kanske kliar i tänderna.
Mamman hänger på och kommit på att det är rätt gott :)

Jag tror det är nyttigt för hästar att tugga på allt möjligt och på det sättet få i sig olika näringsämnen. Jag skulle bli jätteglad om jag såg min häst gnaga träd :)
 
Sv: Hur göra för att förhindra att träd i hagen blir uppätna

Jag tror det är nyttigt för hästar att tugga på allt möjligt och på det sättet få i sig olika näringsämnen. Jag skulle bli jätteglad om jag såg min häst gnaga träd :)

man är inte så glad när hästarna dödar en 10 björkar och 3 rönnar på ett år, träd som vi i 25 år försökt driva upp för att ha en liten träd dunge och skugga till djuren på sommaren...

tjära tycker våra inte om, stryker alla träd med det så de får vara lite ifred.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 564
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 973
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 104
Senast: MattiZ
·
Hästvård Sly, bark ,löv, mossa, lingonris, blåbärsris, hallonris etc. Finns det någon forskning/kunskap om vad andra växter än gräs innehåller...
Svar
1
· Visningar
2 156
Senast: Noak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp