Bukefalos 28 år!

Hur göra fram till klinikbesök?

Sv: Hur göra fram till klinikbesök?

med risk för att bli bortgjord... innebär "tappar" att hästen halkar till? för det har min häst gjort den senaste veckan när jag rider. ett bakben.
 
Sv: Hur göra fram till klinikbesök?

Vad har du för häst?

Mitt varmblod (travare) "tappar" sitt ben ibland.
Har kollar, rönktat osv men enligt alla vetrinärer så är travare lite klumpiga och ja tappar lite kontroll under lunga tempon.
 
Sv: Hur göra fram till klinikbesök?

Det känns som om han liksom inte riktigt hinner räta ut bakbenet innan han sätter ner det, som om benet blir någon centimeter för kort och han liksom 'gungar' till i bak. Inte mycket, och om det bara hade hänt en gång hade jag nog trott att han snubblat till eller halkat på något. Det är alltså inte så att hela hästen tippar, men man känner att det bli lite otakt i gången och högra sidan åker ner lite.
 
Sv: Hur göra fram till klinikbesök?

Han är en new forest, 12 år gammal, klumpig som bara den :p Båda gångerna detta har hänt har han gått som hårdast, vilket gör att jag vill kolla upp det. Om han inte håller för att vara i topptrim vill jag veta det, så att jag kan anpassa min ridning efter det.
 
Sv: Hur göra fram till klinikbesök?

kl

Tömkörde honom idag, kollade extra noga på bakknäna. Tyckte det såg ut som om han var lite stel, som om han liksom inte ville ta ut steget ordentligt. Iofs har jag aldrig kollat på hans bakben så noga förut, och just nu känns det som om jag hittar fel på honom överallt.

Har kollat på lite videor på hästar som skrittar och kan inte direkt se någon större skillnad på hur de går med bak och hur han går. Det enda som skiljer är att han inte tar ut steget lika mycket, han flyttar fram benet snabbare (någon som fattar?). Han har iofs aldrig haft något särskilt bra steg, och som sagt har jag aldrig kollat noga förut...

Vet. ska ut till stallkompisen i morgon, är det någon idé att be henne kolla på hans ben också, eller är det omöjligt att se om något är fel? Om hon i så fall tycker det ser knasigt ut, får jag försöka få en kliniktid snabbare.
 
Sv: Hur göra fram till klinikbesök?

Veterinären kan möjligen se ATT hästen är ojämn, men utan tillgång till undersökningsmöjligheter (röntgen etc) blir det svårt att ens kontrollera vad det kan vara. Än mindre behandla (om man inte vill behandla på måfå).

Jag hade hållt mig till den kliniktid du har, ridit lagom under tiden och känt så hästen inte försämras.
 
Sv: Hur göra fram till klinikbesök?

Jag tänkte mest om hon kunde se att det såg jättekonstigt ut, eller om hon inte såg något konstigt. Om det ser konstigt ut kan hon ju självklart inte säga VAD det är, men eftersom jag har utvecklats till en häst-hypokondriker så ser jag alla möjliga hemska scenarion framför mej :crazy:
 
Sv: Hur göra fram till klinikbesök?

Det bor en liten hippokondriker inom de flesta hästägare.

SÅ konstig och ojämnt tror jag faktiskt inte hästen är, du börjar bli lite nojjig tror jag bestämt. Du känner din häst, skit i longera. Rid ut en sväng och känn efter. Har inte hästen jätteont, fortsätt lugn ridning fram till klinikbesök och behåll dina veterinärpengar till det besöket.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 959
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 286
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
946
Senast: netschjen
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 373
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp