hur göra? hjälp med mögligt läder

BulletForMyValentine

Trådstartare
hej!
Märkte fö ett tag sen att ja fått mögel på nästan alla mina lädergrejer.
De enda som inte var smittat var en sadel, en sele 2 träns
så nu har jag tvättat rent de i fall de va mögel på dom, vilket jag inte tror de syntes inget. Nu hänger de i källarn på ett torrt varmt ställe.

Jag har även tvättat den andra sadeln, som var mest angripen, med ättika. Just nu ligger den på mitt rum:o, i brist på andra ställen.
Men vågar jag hänga den sadlen bland de andra rena lädergrejerna?
Eller finns det en risk att den smittar det andra lädret, om det fortfarande finns mögelsporer på den?

Sen har ja 5 träns, 2-3 lädergrimmor och 3 lokselar ( har legat på ardenner,nordsvensk,fjordning= STORA o väger TON) + lite ( läs mycket:angel:) andra lädergrejer.
De andra grejerna e ju bara att tvätta med vatten o ättika.

Nån som vet hur jag kan göra med selarna?
E inte så pigg på att plocka isär dom, då de e väldigt mkt delar på dom och jag har redan plockat isär dom en gång o knappt fått ihop dom sen + att spännerna sitter som f**n,:devil::crazy:
Nån som har nån ide hur jag kan rengöra dom utan att ta isär dom?

Sen undra ja bara om nån har nått tips vad ja kan göra med sadelkammaren. den e väldigt fuktig=mögel. Hjälper det att sätta in ett element? Blir det torrare av det eller blir de bara typ varmt fuktigt?
Hjälper det att ha en sån där dry bag från hööks?

Mycket tacksam för svar!
Då jag känner mig lite:confused:

Hoppas att ni kan svara på dessa frågor!
//B
 
Sv: hur göra? hjälp med mögligt läder

Vi får också lätt mögel i stallet. Inte roligt. Vet inte om det finns så mycket att göra mer än att se till att hålla iordning grejerna. Hade jag varit du så hade jag faktiskt tagit mig tiden och besväret att pyssla ihop selarna om du vill fortsätta använda dem. Det blir lättare att spänna upp remmarna om du smörjer dem emellanåt. Räcker med ett par gånger så går det lättare sen, jag lovar (satt och slet med ett träns som mer eller mindre etsats fast förra året) Du behöver ju inte plocka isär alltihop på en gång. Spänn upp ett spänne och smörj där, knäpp igen och ta nästa. Så blir det inte krångligt att sätta ihop. (Har iofs aldrig smörjt selar, men det borde väl funka med dem med?)
När du väl har fått de rent så är det lätt att sköta sen, bara putsa till dem emellanåt. Jag grovrengör mina saker väldigt sällan, några gånger om året bara. Mellan gångerna så ser jag bara till att tvätta av all smuts med vatten och glycerintvål. Funkar utmärkt för mig. (även om det är alldeles för sällan enlig vissa som putsar sitt läder flera gånger i veckan)

Jag har planerat att köpa en lädertvål som ska vara bra mot mögel. Blev nyligen tipsad om Carr, Day & Martin, de ska tydligen ha bra produkter. Det finns ett balsam eller liknande som man kan använda till saker som man inte använder så ofta. Kanske kan vara nåt om du inte använder selarna så ofta?
Jag tänkte köpa vanlig såpa med mögelskydd, eftersom det är det jag använder mest.
 
Sv: hur göra? hjälp med mögligt läder

Ett "ytmögel" uppstår rätt snabbt, enligt min erfarenhet, men är också lätt att tvätta bort. Att hålla efter lädret är väl den enklaste lösningen. I sadelkammaren där jag står nu är det relativt varmt om än lite fuktigt ibland eftersom täcken torkas där, men har inte fått problem med mögel på sakerna som hänger där. Däremot träns som varit nedpackat i (någorlunda) lufttätt och svalt utrymme.
 
Sv: hur göra? hjälp med mögligt läder

om det möglar så har du för kallt och fuktigt i din sadelkammare. sätt på ett element där så kommer det inte mögla!
 
Sv: hur göra? hjälp med mögligt läder

Jag har hade problem med mögel på lädret i min helt nya sadelkammare - speciellt under de varma månaderna. Att sätta in ett element hjälper i regel inte av problemet. Det är inte temperaturen utan luftfuktigheten som är det största problemet! Mögel gillar när det är varmt och fuktigt! Jag löste det hela genom att köpa en avfuktare. Det duger gott med en billig variant på en dryg tusenlapp - finns utmärkat på Jula och Bauhaus! Det kan vara problem
att ha avfuktaren igång när det är mycket kallt och fuktigt som det ibland är här nere i Skåne eftersom det blir isbildning i den trots att det är plusgrader inomhus. Ev har dyrare varianter bättre möjlighet att klara detta än de billiga.

För min del fungerar det dock utmärkt att ett frostskyddselement som ser till att det inte fryser under vintern samt luftavfukaren som är igång dygnet runt april -nov.

Ps - jag provade först med Hööks drybags = helt bortslösade pengar! ds.


.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
829
Senast: Zacci
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 889
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
949
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 462
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp