Bukefalos 28 år!

hur göra när en är vegetarian?

vinkelina

Trådstartare
Min man vill testa att äta vegetariskt (laktos-ovo) på heltid. Idag äter vi kanske 1-2 gånger i veckan. Min mage tål tyvärr inte så mycket grönt och skulle ha svårt att få en balanserad måltid åt mig själv.

Hur gör man de mest praktiskt när man äter olika? Han är okej med att leva på samma mat flera dagar, jag orkar knappt äta samma till lunch och middag, gör ofta så de räcker till matlådor. Vi har inte så stor frys så går inte att göra storkok och frysa in. Extra frys står på önskelistan men kommer ta ett tag innan vi har råd med den.

Är i huvudsak jag som står för matlagningen.
 
Jag bor med två veganer, alla lagar sin egen mat till vardags hos oss så får alla det som de vill. :)
Annars så byt ut köttprodukterna mot typ quorn i halva maten och gör annars samma?
 
Min man vill testa att äta vegetariskt (laktos-ovo) på heltid. Idag äter vi kanske 1-2 gånger i veckan. Min mage tål tyvärr inte så mycket grönt och skulle ha svårt att få en balanserad måltid åt mig själv.

Hur gör man de mest praktiskt när man äter olika? Han är okej med att leva på samma mat flera dagar, jag orkar knappt äta samma till lunch och middag, gör ofta så de räcker till matlådor. Vi har inte så stor frys så går inte att göra storkok och frysa in. Extra frys står på önskelistan men kommer ta ett tag innan vi har råd med den.

Är i huvudsak jag som står för matlagningen.
När jag bodde hemma och var vegetarian gjorde vi så att den som kom hem först gjorde pasta/ris/bulgur eller vad man nu ville ha och sen gjorde man det själv som man ville ha till. Så mina föräldrar kanske åt köttfärssås och jag gjorde quornfärssås till mig. Det här var på vardagarna då vi aldrig hade tid att äta tillsammans för att alla skulle iväg på olika saker. På helgerna brukade ofta den som lagade göra mat åt alla för det är inte så svårt att anpassa för den som är vegetarian när man väl är inne i det. Är man trött är det bara att slänga in lite falafel, morotsbiffar, vegetarisk schnitzel i ungen eller använda samma bas som till kötträtten men ha i vegetariskt alternativ i den ena grytan eller som jag som älskar bönor och kikärtor precis som dom är att man öppnar bara en förpackning, sköljer av och kryddar med salt och ev krydda. Men i stort sett så var jag ansvarig för min egen mat.

Man behöver inte ha stor frys, man kan förvara mat för några dagar i kylskåpet, jag har inte heller plats i min frys en ett par dagar klarar det sig i kylskåpet!
 
Vilket bra tillfälle för din man att bli mer involverad i matlagningen! Vegetariska storkok behöver inte ta så stor plats om man t ex gör en gryta och sen lagar den potatis/ris/pasta/bulgur/quinoa/mathavre etc som man vill ha till varje dag. Finns jättebra tipsgrupper för recept, inklusive enkla, på Facebook. Så kan du äta vad som funkar för dig parallellt, menar jag.
 
Vilket bra tillfälle för din man att bli mer involverad i matlagningen! Vegetariska storkok behöver inte ta så stor plats om man t ex gör en gryta och sen lagar den potatis/ris/pasta/bulgur/quinoa/mathavre etc som man vill ha till varje dag. Finns jättebra tipsgrupper för recept, inklusive enkla, på Facebook. Så kan du äta vad som funkar för dig parallellt, menar jag.

Han är involverad i matlagningen men fördelningen är kanske 60-40 av praktiska skäl
 
Jag och min man äter veg/kött och vi lagar helt enkelt vår egen mat. Aldrig varit några problem. Ibland samkör vi kolhydrater tex men fixar eget protein.
 
Jag är vegetarian men min sambo är det inte. Antingen lagas två rätter, men på samma tema, typ köttfärssås/ vegetarisk sås, gryta med kött/ gryta utan. Eller så lagar vi en helt vegetarisk rätt och sambon har kött som ”tillbehör”. Nu lagar jag minst mat i hushållet men vi är båda eniga om att det hela fungerar smidigt.
Sambon äter en del luncher ute och äter ju kött då och har således inte alltid behov av det även på kvällen.

Ex. Pajer och lasange är ju väldigt smidigt att göra en av varje, i storlek på form så man får in båda i ugnen samtidigt. (Och inte så mycket merjobb att göra olika).
Beror nog mycket på vad för maträtter ni äter idag, hur stor förändring de behöver bli.
Sen är det ju lite otydligt vad du menar med grönt. Inte för att du ska sluta äta kött, men för att slippa laga helt separata rätter, är linser, bönor, soya/cornprodukter ”grönt”?
 
Min man vill testa att äta vegetariskt (laktos-ovo) på heltid. Idag äter vi kanske 1-2 gånger i veckan. Min mage tål tyvärr inte så mycket grönt och skulle ha svårt att få en balanserad måltid åt mig själv.

Hur gör man de mest praktiskt när man äter olika? Han är okej med att leva på samma mat flera dagar, jag orkar knappt äta samma till lunch och middag, gör ofta så de räcker till matlådor. Vi har inte så stor frys så går inte att göra storkok och frysa in. Extra frys står på önskelistan men kommer ta ett tag innan vi har råd med den.

Är i huvudsak jag som står för matlagningen.
Jag äter vegetariskt, resten av familjen äter allt. (eller ja, kräsna är de ju men de äter köttmat)
Här blir det, för enkelhetens skull, oftast så att jag gör ett vegetariskt alternativ till det kött övriga familjen äter, så vi äter typ samma maträtt men jag har ett annat tillbehör. Det finns (i Sverige åtminstone) många bra köttsubstitut att köpa. Jag föredrar Quorn (svampbaserat) framför sojaprodukter, av ideologiska skäl. Men det är ju en smaksak.
 
Jag har i princip alltid bott med både vegetarianer och omnivorer i olika konstellationer. Jag tycker att det enklaste är att alla äter vegetariskt hemma, men om någon verkligen är sugen på något med kött så lagar man det vid de tillfällena. Ibland blir det ju då kött som ett tillbehör till den övriga maten, ibland blir det köttet som dominerar och då får vegetarianen/-erna nöja sig med något enklare de dagarna, tex färdigköpta veg.biffar eller nåt.
 
Jag ser inte riktigt problemet, det är ju som andra redan sagt enkelt att laga något vegetariskt och sen kan du lägga till kött eller fisk till din mat som komplement.
 
Vad är problemet? Idag finns massor av vegetariska hel och halvfabrikat och det är inte varken dyrare eller svårare att laga än köttmat. Här har det alltid lagats dubbla maträtter och det är inget problem alls. Vi utgår ifrån potatis, pasta, ris eller vad man nu har till och lagar något vegetariskt och något med kött som passar till det. Man måste inte göra storkok och det behöver inte vara krångligt alls.
 
Min man vill testa att äta vegetariskt (laktos-ovo) på heltid. Idag äter vi kanske 1-2 gånger i veckan. Min mage tål tyvärr inte så mycket grönt och skulle ha svårt att få en balanserad måltid åt mig själv.

Hur gör man de mest praktiskt när man äter olika? Han är okej med att leva på samma mat flera dagar, jag orkar knappt äta samma till lunch och middag, gör ofta så de räcker till matlådor. Vi har inte så stor frys så går inte att göra storkok och frysa in. Extra frys står på önskelistan men kommer ta ett tag innan vi har råd med den.

Är i huvudsak jag som står för matlagningen.

Om han är ok med att äta samma mat flera dagar så rekommenderar jag att han lagar ett storkok på helgen (eller annan dag när han har tid) och sen äter han det några dagar. Du fortsätter som vanligt :-)
 

Liknande trådar

Mat Hemma hos mig slängs det mer än vad som skulle behövas vilket är enormt störande. Vi har blivit bättre. Jag är av den devisen att mat...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 673
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
7 050
Senast: Hund!
·
Mat Jag har en rejäl dipp i matlagningen. Jag orkar inte, har inte energi nog för att laga mat varje dag. Jag behöver hjälp med recept på...
2
Svar
36
· Visningar
11 284
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 465
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp