Vegetarisk mat som fungerar att frysa och värma i micron.

Jag klarar inte lasagneplattor som varit frysta och har därför inte fryst varken annan pasta eller ris. Är det bättre med färska lasagneplattor? Jag tycker att lasagneplattor får en otäck bismak om lasagnen gjorts helt färdig, alltså gräddats, frysts och sedan tinas. Om jag däremot bara lägger ihop lasagnen, inte gräddar den utan fryser och gräddar när den ska ätas får de ingen bismak men då står jag ju ändå där och måste göra mer än jag orkar i dagsläget. Någon som har något tips där?
Testa med färska en gång? Jag gör alltid lasagne med färska lasagneplattor. Mycket bättre!
 
Jag vet ärligt talat inte. Jag har frågat sambon men han känner inget och för mig är det så illa att jag mår illa. Lasagne dagen efter var förr en favorit men även det mår jag illa av numera. Konstiga smaklökar? Jag har provat flera olika sorter för jag tänkte att det berodde på det men det är lika illa oavsett :(
Kan det ha att göra med vilket kärl som du gör den i? Har du prövat att byta?
 
Kan det ha att göra med vilket kärl som du gör den i? Har du prövat att byta?
Jag har bytt för jag trodde det var det men det kvittar om jag har glas, keramik eller folieform som jag provade i ett sista desperat försök :( Det är så märkligt för förr var lasagne verkligen en sådan sak jag gjorde mycket av just för att kunna ha i dagar. Efter att jag kunde börja äta mat igen efter 2,5 år utan (jag levde på näringsdrycker och knäckebröd) när gastroparesen var så illa så var det mängder av smaker jag inte längre kunde med och andra som jag plötsligt tyckte om.
 
Denna sötpotatisgryta med jordnötssmör är god: https://flora.metromode.se/2016/02/...bergine-kokosmjolk-och-jordnotssmor-kokosris/
Även andra varianter på grytor, t. ex. korma på kikärter med ris blir bra.
Jag brukar också ofta ha belugabolognese med spaghetti i frysen, men om du inte gillar upptinad pasta är det kanske inte det bästa.
Jag tror också att jag haft en portion stekt gnocchi med broccoli, edamerbönor, kapris, smör och citron i frysen vid något tillfälle, även detta gick utmärkt att äta.
 
Jag har bytt för jag trodde det var det men det kvittar om jag har glas, keramik eller folieform som jag provade i ett sista desperat försök :( Det är så märkligt för förr var lasagne verkligen en sådan sak jag gjorde mycket av just för att kunna ha i dagar. Efter att jag kunde börja äta mat igen efter 2,5 år utan (jag levde på näringsdrycker och knäckebröd) när gastroparesen var så illa så var det mängder av smaker jag inte längre kunde med och andra som jag plötsligt tyckte om.
Tipsar om glutenfribönplattor. Tror det är risenta. Dessa är bättre att frysa.
 
Tack för alla tips och all inspiration :bow: Igår lagade jag mat för första gången på tre veckor och det blev paneer makhani :) Blev toppenbra men jag saknar mitt favoritställes speciella nanbröd. Någon som har något bra recept på nanbröd med potatis i? Med ost i? Igår fanns inte orken att göra något nanbröd alls men förhoppningsvis kan det bli vid ett annat tillfälle. Nu har jag iallafall paneer makhani och hoppas att den är lika god när den har varit fryst :)
 
Jag gör en broccoligratäng som håller utmärkt ett par dagar i kylen (blir faktiskt bättre när den värms)
Vet inte hur den är att frysa dock. Men den är superenkel.

Släng ner en förpackning fryst broccoli i en ugnsform.
Vispa ihop en förpackning kokosgrädde (jag använder Garants) med 4-5 ägg, salt och svartpeppar.
Klicka över broccolin, strö över lite riven mozzarella
Grädda i 225 grader i en timme (eller tills äggstanningen är färdig och broccolin är mjuk.)
 
Jag gör en broccoligratäng som håller utmärkt ett par dagar i kylen (blir faktiskt bättre när den värms)
Vet inte hur den är att frysa dock. Men den är superenkel.

Släng ner en förpackning fryst broccoli i en ugnsform.
Vispa ihop en förpackning kokosgrädde (jag använder Garants) med 4-5 ägg, salt och svartpeppar.
Klicka över broccolin, strö över lite riven mozzarella
Grädda i 225 grader i en timme (eller tills äggstanningen är färdig och broccolin är mjuk.)
Åh den lät jättegod! Älskar broccoli men det är en sådan sak jag inte vågar äta pga gastroparesen :( Glömde den när jag skrev vad jag inte kan äta :(
Jag får testa att äta lite broccoli någon dag så får jag se hur det går. Det var ett tag sedan jag testade nu så har jag tur så går det :)
 

Liknande trådar

Äldre Min man vill testa att äta vegetariskt (laktos-ovo) på heltid. Idag äter vi kanske 1-2 gånger i veckan. Min mage tål tyvärr inte så...
Svar
12
· Visningar
1 391
Senast: Lingon
·
Mat Jag behöver tips och inspiration! Ha börjat må illa mest hela tiden men mest i samband med mat. Dels tror jag att det kan vara en...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: Mabuse
·
Äldre Min plan är att försöka göra storkok och frysa in och på så sätt spara in matkostnader på småhandlandet som blir när jag är hungrig men...
Svar
6
· Visningar
1 394
Senast: Kratus
·
Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det...
2
Svar
24
· Visningar
6 088
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp