Matsvinn Hur gör ni?

Komposten här fylls av citrusskal, bananskal, kaffesump och äggskal. Vi slänger inte mat! Dels för att vi hatar att åka till affären, så vi blir bra på att laga konstiga saker av det som finns kvar/behöver ätas upp, dels för att vi har hundar som kan få sista slatten av nått vi inte vill ha och skalrester från rotfrukter osv (ja, vi har hundar som glatt äter morotsskal osv...:) ). Vi förvarar brödet fryst så det inte möglar, har väldigt kallt i kylskåpet och lämnar inte ost osv framme långa stunder i taget.
 
Här är slöseriet tidvis stort,mest är det mjölk (dricker den inte men för matlagning/bak) och som för en del av er andra frukt o grönt.Och bröd,avskyr gammal/torrt bröd.
Andra matrester går ner i hundmagar.
 
Jag tänker att det mycket beror på vilka förutsättningar man har?

Vi har en stor matkällare, vilket innebär att vi har ett helt rum att förvara mat i. Det är fantastiskt! Inget behöver därför slängas pga platsbrist, utan matrester förvaras i burkar eller täckta formar. Det gör tillexempel att allt som blir över vid jul, vilket är mängder, inte behöver slängas eftersom det inte får plats i kylskåpet, och istället kan man äta rester i dagar.

Sen är matkällaren verkligen perfekt för frukt och grönt. Jag går ofta i perioder, antingen äter jag frukt varje dag eller så äter jag ingen frukt alls på flera veckor. Med matkällare är det inget problem :) Frukten håller sig jättefin i minst en månad, ofta längre, och på så sätt kan jag fortsätta köpa frukt utan att behöva vara rädd för att få slänga.

Sen gör vi alltid upp en plan för veckans måltider innan vi handlar och planerar in dem efter utgångsdatum, så att allt hinner ätas upp innan det blir dåligt. Vi fryser även in sådant med kort datum som vi inte kommer hinna äta upp, och vi fryser in rester också. Inte bara kompletta mål utan blir det bara ris eller pasta över så fryser vi in det, och det kan sedan ätas med någon annan rest. Likadant när man bara får den andra delen av måltiden kvar.

Mitt framtida stora problem gällande matsvinn är att jag är extremt nojig med bäst före-datum. Det mesta går att lösa genom att kasta i frysen, men mjölk är ett problem. Som det är nu öppnar jag bara en ny mjölk om den gamla gått ut eller känns läskig, och låter den gamla stå kvar till föräldrarna, men när jag bor ensam kommer inte det gå. Önskar att man kunde köpa mjölk på deciliter istället för på liter 😅
Du kan frysa in mjölk, håller sig väldigt länge i frysen och smaken ändras inte det minsta. Då kan du även dela in i mindre förpackningar, som plastbägare om du inte gör av med en hel liter.
 
Kör regelbundet no-store perioder där frys och kyl töms innan annat än extrema färskvaror handlas till det lagas på ångorna.

Eftersom det varit 6 pers förut på en kombo kyl/frys totalt har det ändå inte varit så lång tid från fullt till tömt…

Har haft lite svårt att anpassa mig efter att vi nu bara är 4 och köper o lagar lite för mycket, men blir bättre.

Men jag tycker också det är extremt kul att botanisera bland halvdana grönsaker och andra råvaror som är mer än dags att använda - och skapa rätter av det som finns. Det räcker ofta med nåt slags grundidé och sen kan man skapa fraktioner av det som finns som går ihop sig. Och ibland blir det inte så himla bra, men det är extremt sällan det tangerar oätligt.
 
Jag går aldrig efter bäst före på det som redan är inköpt utan enbart på smak, lukt och konsistens och utseende. Ibland har jag kastat saker som är inom "bäst före" för att de försämrats för mycket, det är ingen garanti för att det är ok och annat kan till och med vara bättre efter märkningen gått ut så den säger inte så mycket tycker jag.
 
Måste säga att vi slänger extremt lite, inte ens värt att använda kompostpåsarna(som vi ska göra till komposterbart) Här blir det mest lite skal från vitlök/lök/potatis när vi gör mos och lite rens från kött/kyckling dock väldigt lite(inte kul att använda 1 påse för lite kött rens som sedan slängs)

Vi gillar inte att slänga mat, det blir matlådor till främst sambon.
Sambon äter allt, jag är väl lite mer kräsen så han äter upp det mesta 😅 Använde härom veckan creme fraiche som gått ut ca 3 veckor tidigare, inga problem.
Smaka/lukta/titta är väl det bästa man kan göra, rensa i kylskåpet och använda upp det man har. Frysa in om man inte hinner använda upp det innan det blir dåligt, det mesta går att frysa:)
 
Jag kör frysrensningsperioder, så jag inte får köpa mat utan måste ta av det som finns i frysen, och kombinera det efter bästa förmåga, to the bitter end. Kan bli lite trist, men det är väldigt tillfredsställande när frysen är nästan tom och jag kan börja om från början!
 
Jag har slängt sjukt mycket mat tidigare men det har blivit bättre på senare år även om det fortfarande händer.

Jag gillar generellt inte att laga mat och har jag ingen ork och inte vill laga/inte är sugen på det som jag har som är färskt så blir det dåligt, jag kan liksom inte göra den prioriteringen att detta måste göras åt idag, för jag vill inte.

Steg ett var att sluta köpa morötter! Jag gillar morötter och det har varit en sådan sak som köps regelbundet, men tror aldrig jag någonsin gjort slut på en påse sedan jag flyttade hemifrån för över 10 år sedan, oftast äts ett par stycken och resten får bli dåligt. Steg två var att sluta köpa något alls som jag inte har en direkt plan för.

Jag köper mest frysta grejer och skafferivaror nu, sådant som håller väldigt länge. Det enda färska jag köper "regelbundet" utan en direkt plan för användning direkt är tomat, gurka, lök, och creme fraiche.
 
Jag har höns 😇

(Så ingen minskning av onödig-mat-tips).

Och jag har en rottweiler 😇

Alla gamla frukt/gronsaks rester, spelar ingen roll hur sega och vardelosa de blivit (harom dagen kastade jag ut nagra gronkals blad som var slaka som en blot spagetti och en liten bit mjuk och torr vit kal pa grasmattan. Sedan slappte jag ut Diva ... Hon blev sa oerhort lycklig nar hon hittade nagot att ata.:laugh:

Vi har bade avfallskvarn (dar det blir bio gas av sadant som mals ner) och en "garden waste" tunna dar lov, gras, alla overblivna paron som faller av tradet slangs tillsammans med frukt och gront inte ens hundarna vill ata. :) Det lagger "sophamtnings bolaget" i stora composter dar vi sedan for en mycket rimlig penning kan kopa jattefin jord.
 
Gäller bara att vara snål så blir det inget svinn :D
:D

Ungefär så. Eller, jag förstår nog inte frågan. Jag lagar aldrig mat efter recept utan utgår ifrån vad som finns hemma och tillagar vanligtvis (minst) en grönsak och en proteinkälla, ibland också någon kolhydratkälla. Om jag upptäcker att något börjar bli gammalt så tillagar och äter jag det så fort som möjligt och gör en mental anteckning om att inte nödvändigtvis köpa den varan igen även om den är på extrapris.
 
Vi slänger knappt något. Höns tar gärna rester av grönsaker/pasta/frukt/potatis. Vi har en resthylla i kylskåpet så det är tydligt vad som bör ätas upp först.
 
Jag slänger väldigt sällan nåt, oftast nån frukt som blivit dålig men sånt händer ju att man missar när det är tex citrus i nät.
Dels har jag litet kylskåp så jag kan inte lagra utan måste äta upp innan jag köper nytt. Men sen är jag alldeles för snål. Jag har nån sorts plan för veckan och lagar efter den och äter upp det jag har hemma, sen köper jag nytt.
 
Ha en liten påse eller låda i frysen där du slänger i alla små tilllagade köttslattar som köttbullar, korv, bacon,skinkskivor och annat som blivit över, perfekt för omelett, pytt i panna eller liknadne.
 
Steg ett var att sluta köpa morötter! Jag gillar morötter och det har varit en sådan sak som köps regelbundet, men tror aldrig jag någonsin gjort slut på en påse sedan jag flyttade hemifrån för över 10 år sedan, oftast äts ett par stycken och resten får bli dåligt.
Jag har just börjat äta morötter igen för att de håller så länge :D. Tror aldrig jag kastat en morot hemma, bara förr i stallet när man köpte på säck.
 
Steg ett var att sluta köpa morötter! Jag gillar morötter och det har varit en sådan sak som köps regelbundet, men tror aldrig jag någonsin gjort slut på en påse sedan jag flyttade hemifrån för över 10 år sedan, oftast äts ett par stycken och resten får bli dåligt. Steg två var att sluta köpa något alls som jag inte har en direkt plan för.
Morötter håller i evigheter. Om morötterna börjar se lite dassiga ut stoppar man ner dom i en burk med vatten och ställer in i kylskåpet, då blir de som nya på bara några timmar. Och de håller. Sen stoppar jag gärna ner morötter i allt, sallader, bröd, kladdkakor, grytor, köttbullar/biffar - u name it.

Samma sak med rädisor, eller de flesta rotgrönsaker/grönsaker, ge dem vatten och de kommer belöna din mat, din ekonomi och din hälsa! 😁

Salladspåsar/babyspenat, stoppar jag in ett ark torrt hushållspapper och sen en påsklämma om öppningen i däremot så de inte ruttnar av fukten och då håller det sig torrt och spänstigt.
 
Jag slänger i princip aldrig mat. Har hänt någon gång att en bit ost har möglat eller att jag inte hunnit äta upp en hel burk äppelmos/sylt etc, men det är extremt sällsynt. Mitt matavfall består av fruktskal, kärnhus och äggskal i princip. Jag bor själv och handlar en gång i veckan eller varannan vecka. Jag planerar vad jag ska äta och ser till att göra av med maten, helt enkelt. Köper inte mjölk då jag sällan hinner dricka upp den innan den blir dålig, utan kör på havremjölk som jag dessutom tycker är godare, och så håller den betydligt längre.
 
Jag gillar inte heller att slänga mat, tycker väl lite krasst att det är samma sak som att slänga bort pengar.

Det som ändå slängs åker ut i komposten och är ofta grönsaker som hinner bli dåliga, eller fd glasslåda med omärkt innehåll som man glömt i kylen istället för att frysa in och som har börjat sitt omvandlingsstadium mot grönt ludd. Men det händer inte så ofta.
Rester blir matlådor, eller delar av, som jag äter på jobbet. Maken ratat lådor. Är det rester som blir 2 portioner, hamnar det i frysen som vi sedan värmer på spisen/ugnen till en annan middag.

Under coronan när jag jobbat hemma minimierade vi antalet lådor eftersom frysboxen fylldes väldigt snabbt. Vi har ingen micro så då blir det inte att man äter hela matlådor hemma på samma sätt.
Maken är mer pigg på att slänga "den där potatisen som blev över", medan jag tänker "spara, så blir det stekt potatis dagen efter".

Min strategi för att minska matsvinnet är:
* laga om rester dagen efter, tex mindre mängder ris, potatis och pasta går utmärkt att steka tillsammans med grönsaker och vips har man en ny middag. Ost som blir lite gammal rivs och hamnar i frysen.

* Jag gör middagscheman per vecka och kollar då igenom vad vi har så man får rotation och kan planera inköpen. Jag vill veta vad jag ska laga när jag kommer hem, medan maken filosoferar om middag på tåget hem och kan handla eftersom han åker förbi affären, men då blir det ofta mer svinn eftersom det blir spontanhandling.

* Vi storhandlar ungefär varannan vecka och småhandlar färskvaror däremellan. Kött köps i större förpackningar och packas om i lagom mängd när vi kommer hem.

* Jag märker allt som vi fryser in med infrysningsdatum så man har koll på hur gammalt det är. Då hinner inte ngt härskna och man blir mer uppmärksam på vad som står på tur att tillagas. Det innebär inte att vi har principen att det äldsta alltid måste ätas först :).

* Vi har en fullstor frysbox i källaren och det är fantastiskt! Skulle ha svårt att gå ner till en mindre frys idag.... men allt går ju om man måste. Däremot skulle jag inte klaga på en stor kyl, idag har vi ett halvskåp som gärna blir överfullt, men då behöver vi bygga om köket....
 
Senast ändrad:
Salladspåsar/babyspenat, stoppar jag in ett ark torrt hushållspapper och sen en påsklämma om öppningen i däremot så de inte ruttnar av fukten och då håller det sig torrt och spänstigt.

Det där var ju smart. Klämma brukar jag sätta på, men måste testa papper i.

Älskar ju babyspenat i olika saker, men tycker den ruttnar fort ibland så då tröttnar jag på att köpa.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 438
Senast: Exile
·
Hemmet Nu var det ju evigheter sen man hade en middag eller annan tillställning hemma på grund av pandemin men jag funderade ändå lite på detta...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Det här tar emot att erkänna och jag känner mig misslyckad som slarvar med maten. I grund och botten har jag inga ätstörningar är bara...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
12 689
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 556
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp