Matsvinn Hur gör ni?

Oj, jag funderade på att testa havredryck, men när jag läste att de bara håller i 5 dagar bestämde jag mig för att det inte var värt det. Inte en chans att jag använder upp den på 5 dagar liksom. Samma med mandelmjölk som jag älskar. Vågar inte köpa pga den korta hållbarheten.
En mjölk kan ju ändå hålla sig en vecka eller mer efter bäst före.
Ja, alltså det står att de inte håller så långt efter öppnande men jag har som sagt aldrig varit med om att de blir dåliga. Har haft både Oatlys och nu ICAs egna havredryck. De håller ofta långt efter bäst före även efter öppnande :)
 
Jag handlar stapelvaror var 14e dag ungefär, och kompletteringshandlar däremellan. Jag utgår från vad jag har hemma i matplaneringen, har så gott som 0 matsvinn. Min kost utgår mestadels från husmanskost, äter dock inte så mycket kött, men mer fisk och då är det färsk fisk direkt från vännens garn. Handlar inte potatis i färdiga påsar utan i lösvikt efter behov. För många år sedan när konceptet matpåsar kom hade jag det i ett par veckor och har väl aldrig haft så mycket matsvinn som då. Likaså veckomenyer efter egna preferenser - det funkade inte. Var jag inte sugen på just den planerade maten handlade jag annat och matsvinnet ökade och ökade. Vad gäller rester äter jag det till frukost eller lunch, eller inkluderar det i vad jag nu äter dagarna därpå. Bakar eget bröd för det mesta, köpebröd ibland, men fryser det mesta brödet så tar bara fram vad som går åt.
Lägger väl ut en liten påskula äppelskrutt och bortskuret i komposten typ en gång i månaden.
 
För att svara på tråden så brukar vi storhandla varje vecka. Då försöker jag gå igenom innan vad vi faktiskt har hemma så det inte blir en massa dubbletter som blir dåliga.

Och sedan ibland kör vi en vecka som nu, när vi inte har storhandlat något alls, utan jag varit inne på lilla närbutiken och köpt typ mjölk och juice och så försöker vi äta ur kyl och frys lite. Gör väldigt mycket tycker jag!

Men vi skulle absolut behöva bli bättre, vi är nog lite väl fast i "våra" recept och har dessutom sällan gott om tid, så fantasin för vad vi ska laga av det som blir "över" är ofta dålig, det är enklare att bara slänga ihop någon av våra planerade rätter och så fortsätter vissa saker vara över tills de blir dåliga :sorry::banghead:
 
Mig veterligen finns det?

Det finns mjölk i 3 dl förpackning!
typ:
7310865058058.jpg


Brukar köpa när vi till exempel ska på utflykt.
🤯

Klart det bara är min urusla butik som inte har det, det borde jag ha förstått. De har ju typ ingenting :rofl: Men vilken lycka, tack, då är det problemet löst!

Då är det bara mandelmjölk kvar jag har samma problem med, men det kanske också finns i mindre förpackning 😅
 
Oj, jag funderade på att testa havredryck, men när jag läste att de bara håller i 5 dagar bestämde jag mig för att det inte var värt det. Inte en chans att jag använder upp den på 5 dagar liksom. Samma med mandelmjölk som jag älskar. Vågar inte köpa pga den korta hållbarheten.
En mjölk kan ju ändå hålla sig en vecka eller mer efter bäst före.
Gör din egen havremjölk istället för att göda oatly.
 
En annan sak jag kom på är att eftersom jag köper havrealternativ till mjölkprodukter håller de mycket längre. Tror aldrig jag har varit med om att en öppnad förpackning havredryck blir dålig, och då använder jag den bara till varm choklad sådär en gång i månaden eller till och med inte på flera månader. Havrefraiche och matlagningsgrädde håller inte riktigt lika länge, men fortfarande mycket längre än mjölkalternativet. Jättepraktiskt när en är ensamhushåll i alla fall :)
I min kyl håller den sig öppnad ett par veckor bara. Lyckats få i mig gammal havremjölk flera gånger, sjukt vidrigt.
Men då jag äter den till frukost varje morgon hinner den generellt gå åt innan den blir gammal.
Havreghurt kan jag numera inte äta längre efter att ha råkat få i mig gammal, traumatiskt. 😅
 
I min kyl håller den sig öppnad ett par veckor bara. Lyckats få i mig gammal havremjölk flera gånger, sjukt vidrigt.
Men då jag äter den till frukost varje morgon hinner den generellt gå åt innan den blir gammal.
Havreghurt kan jag numera inte äta längre efter att ha råkat få i mig gammal, traumatiskt. 😅
Jag kanske fått i mig gammal då, utan att märka det. Jag dricker ju inte den som den är. Men hur märker du att den blivit gammal? Den luktar ju inte, ser inte annorlunda ut, smakar inte annorlunda i varm choklad:confused:
 
För att svara på tråden så brukar vi storhandla varje vecka. Då försöker jag gå igenom innan vad vi faktiskt har hemma så det inte blir en massa dubbletter som blir dåliga.

Och sedan ibland kör vi en vecka som nu, när vi inte har storhandlat något alls, utan jag varit inne på lilla närbutiken och köpt typ mjölk och juice och så försöker vi äta ur kyl och frys lite. Gör väldigt mycket tycker jag!

Men vi skulle absolut behöva bli bättre, vi är nog lite väl fast i "våra" recept och har dessutom sällan gott om tid, så fantasin för vad vi ska laga av det som blir "över" är ofta dålig, det är enklare att bara slänga ihop någon av våra planerade rätter och så fortsätter vissa saker vara över tills de blir dåliga :sorry::banghead:

Känns som vi är lite samma :)

Vi gör alltid matlådor så dagens middag blir morgondagens lunch men ibland blir det ju över och där är jag dålig på att äta rester eller göra om till nästa maträtt.
 
Slänger väldigt lite mat och lyckas med det genom att skriva matlista och följa den! Istället för att tänka "åh nej spenaten är slut, bäst att skriva på inköpslistan" kolla igenom om det är någon maträtt där spenaten ingår, och gör det inte det och heller inte finns bröd som passar så köper jag inte just spenat. Köper laktosfria mjölkprodukter i regel för att hållbarheten är mycket längre. Har helt slutat få utgången mjölk tex. När det är lite ost kvar eller den börjar sjunga på sista versen, riv och frys in. Mycket grönsaker går att tillaga/förvälla och frysa in till senare. Sista tipset är att basera veckomatsedeln på vad som finns hemma i första hand, att äta upp allt blir en sport till slut! :D
 
Mitt framtida stora problem gällande matsvinn är att jag är extremt nojig med bäst före-datum. Det mesta går att lösa genom att kasta i frysen, men mjölk är ett problem. Som det är nu öppnar jag bara en ny mjölk om den gamla gått ut eller känns läskig, och låter den gamla stå kvar till föräldrarna, men när jag bor ensam kommer inte det gå. Önskar att man kunde köpa mjölk på deciliter istället för på liter 😅
Mjölk går alldeles utmärkt att frysa om man märker att datumet närmar sig, så kan man ta fram och baka eller göra pannkakor när man känner för det. ;)
 
Hemma hos mig slängs det mer än vad som skulle behövas vilket är enormt störande.

Vi har blivit bättre. Jag är av den devisen att mat inte ska slängas MEN jag köper också på mig mer än jag äter. Hela frysen är full av diverse (men när man väl ska laga mat så verkar frys och kyl alltid tom) Jag är nog lite av en hoarder när det kommer till mat.

Genom veckomenyer har matsvinnet blivit mindre men det är ofta jag får slänga frukt och grönt för det hinns inte lagas till. Matlådor som blivit stående eller delar av en middag som kan vara "bra" att spara.

Hur gör ni hemma?

Jag har tur som har en matglad sambo som äter det mesta så har vi lagat mat vi inte gillar så brukar det slinka ner hos sambon ändå så får jag ta något annat. Jag är lite kräsen när det kommer till viss mat. Än så länge så är det bara en rätt som vi rådissade bägge två misslyckat försök till linsgryta... våra matvrak till hundar åt det inte heller så det är numer en rätt som är förbjuden. Jag kommer inte ihåg just hur långt jag frångick grundreceptet men det är inget jag kommer testa igen iallafall :D

Tror min diabetes ligger till grund för att alltid ha mat hemma. När jag bodde själv fick jag slänga mycket mer så ja har blivit bättre.

Äter jag ute på buffé så går jag flera omgångar för att inte plocka åt för mycket och behöva slänga.

Visst tar jag något som jag tycker smakar riktigt äckligt då äter jag det inte. Som tur är händer det inte så ofta.

Så vad är era tips för att få ned matsvinnet hemma? :)
Vi slänger alldeles för mycket tyvärr, men det råder delade meningar om det. Jag tycker det slängs för mycket och mannen att vi typ inte slänger någonting alls (vilket vi gör) så känns svåråtgärdat ändå.
 
Skriver matlistor, gör storkok.

Sen har jag slutat köpa hem färsk sallad och ex spenat.
Jag hinner aldrig äta upp det innan det blir dåligt, sen tycker jag inte sallad är så jäkla gott heller :D
 
Jag slänger nästan ingenting. Har slutat storhandla färsk mat, köper bara småbitar med ost i affären och fryser in t ex bröd innan det blir för gammalt. Frukt och grönt handlas flera gånger i veckan, vill alltid ha det hemma men bara lite åt gången. Om jag av någon anledning skulle stå med för mycket mat (t ex lagat en massa matlådor men blir bjuden) så skänker jag bort det till vänner och familj. Häller aldrig upp stora portioner till sonen utan tar hellre flera gånger. Ingen av oss är särskilt kräsna och jag är en hyfsad kock dvs det mesta blir ganska gott. Har inga problem med att äta utgången mat, använder mina sinnen före datummärkning.

Är också med i en facebookgrupp där man kan skänka eller få mat som andra inte vill ha
 
Jag kanske fått i mig gammal då, utan att märka det. Jag dricker ju inte den som den är. Men hur märker du att den blivit gammal? Den luktar ju inte, ser inte annorlunda ut, smakar inte annorlunda i varm choklad:confused:
Den smakar illa innan det börjar lukta är min erfarenhet. Blir bittert och surt. Och konsistensen blir liksom lite slemmig. Avrådes!
 
Jag storhandlar och bryter ner i portionsförpackningar. köper kött i hela bitar ofta runt 4,5 kg och skivar upp och fryser.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 438
Senast: Exile
·
Hemmet Nu var det ju evigheter sen man hade en middag eller annan tillställning hemma på grund av pandemin men jag funderade ändå lite på detta...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Det här tar emot att erkänna och jag känner mig misslyckad som slarvar med maten. I grund och botten har jag inga ätstörningar är bara...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
12 689
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 555
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp