Vegetarisk mat som fungerar att frysa och värma i micron.

TinyWiny

Trådstartare
Jag har en rejäl dipp i matlagningen. Jag orkar inte, har inte energi nog för att laga mat varje dag. Jag behöver hjälp med recept på rätter som fungerar att frysa in för att sedan tinas i mikro och som även då är god.

Det senaste har jag levt på ärtsoppa alternerat med linssoppa. Det går inte ner längre. Gjorde fyra plåtstora pizzor för några veckor sedan har och levt på det sedan dess. Ja ni ser, jag behöver hjälp.

Det gör inget om maten tar tid att göra när den görs (bara det blir stora mängder på den tiden, 20 portioner på två-tre timmar typ inklusive ugnstid är okej) utan det viktiga är att jag kan plocka upp en portion ur frysen, värma i mikron och äta utan att ens behöva koka ris, göra en sallad eller någonting alls mer än att just sätta på mikron och äta. Mer ork än så finns inte i dagsläget.

Jag äter inga köttersättningsmedel alls. Inget som ser ut som, har konsistensen som eller smakar som kött. Jag tål inte paprika, tål inga större mängder svamp pga gastropares och är lakto ovo vegetarian.
 
Jag har gjort ugnsomeletter som klarat sig utmärkt i frysen. har ofta rivit rå potatis, blandat med spenat och ibland feta, lite kryddor och så in i ugnen.
Har också gjort olika varianter på vegetarisk lasagne.
Hur många portioner det blir beror ju på vilka storlekar man har på ugn och former, jag har gjort åtta portioner per form.
 
Jag har en rejäl dipp i matlagningen. Jag orkar inte, har inte energi nog för att laga mat varje dag. Jag behöver hjälp med recept på rätter som fungerar att frysa in för att sedan tinas i mikro och som även då är god.

Det senaste har jag levt på ärtsoppa alternerat med linssoppa. Det går inte ner längre. Gjorde fyra plåtstora pizzor för några veckor sedan har och levt på det sedan dess. Ja ni ser, jag behöver hjälp.

Det gör inget om maten tar tid att göra när den görs (bara det blir stora mängder på den tiden, 20 portioner på två-tre timmar typ inklusive ugnstid är okej) utan det viktiga är att jag kan plocka upp en portion ur frysen, värma i mikron och äta utan att ens behöva koka ris, göra en sallad eller någonting alls mer än att just sätta på mikron och äta. Mer ork än så finns inte i dagsläget.

Jag äter inga köttersättningsmedel alls. Inget som ser ut som, har konsistensen som eller smakar som kött. Jag tål inte paprika, tål inga större mängder svamp pga gastropares och är lakto ovo vegetarian.
Ris och pasta går utmärkt att frysa. Så fryser du in det kan du utöka antalet möjliga rätter. Även ugnsrostade grönsaker tycker jag blir ok att frysa. Kan anv istället för sallad.

Har tyvärr inga andra tips.
 
I princip allt jag lagar går att värma i mikro då jag har matlåda på jobbet,
Halloumi stroganoff (recept från kit), Tacogratäng på röda linser (byt ut paprikan mot tomat eller zucchini), bönbiffar med potatismos, brunsås och lingonsylt. Halloumi palak eller andra indiska grytor som dhal.
Diverse olika soppor: pumpasoppa, potatis/purjolökssoppa, jordärtskockssoppa.
 
Potatis och sallader är väl det enda jag undviker att frysa. Annars funkar ju allt.
Har tyvärr inte så mkt vegetariska tips men vi fryser nästan all vår mat i matlådor eftersom vi inte vill laga mat mer än typ 2 ggr i veckan.
 
Jag klarar inte lasagneplattor som varit frysta och har därför inte fryst varken annan pasta eller ris. Är det bättre med färska lasagneplattor? Jag tycker att lasagneplattor får en otäck bismak om lasagnen gjorts helt färdig, alltså gräddats, frysts och sedan tinas. Om jag däremot bara lägger ihop lasagnen, inte gräddar den utan fryser och gräddar när den ska ätas får de ingen bismak men då står jag ju ändå där och måste göra mer än jag orkar i dagsläget. Någon som har något tips där?
 
Jag klarar inte lasagneplattor som varit frysta och har därför inte fryst varken annan pasta eller ris. Är det bättre med färska lasagneplattor? Jag tycker att lasagneplattor får en otäck bismak om lasagnen gjorts helt färdig, alltså gräddats, frysts och sedan tinas. Om jag däremot bara lägger ihop lasagnen, inte gräddar den utan fryser och gräddar när den ska ätas får de ingen bismak men då står jag ju ändå där och måste göra mer än jag orkar i dagsläget. Någon som har något tips där?
Hmm, vad är det för bismak?
Aldrig tänkt på.
Kan det ha med pastasort eller innehållet att göra?
 
Kikärtsgryta och liknande varianter. Mycket rotfrukter, sås och någon indisk kryddning.
Utmärkta att koka hur stora satser som helst, oändliga variationsmöjligheter
Har mycket sås så det nästan blir lite soppaktigt, och gillar korngryn som inte svampar till sig av att förvaras i samma bytta som det blöta.
 
Daal och andra indiska grytor är perfekta att frysa. Finns olika varianter ofta med linser (i alla färger) som bas, men även med ost, blomkål etc. En del även med potatisbitar i, jag tycker dessa går bra att frysa trots potatis.
Afrikanska grytor finns också i många frysvänliga varianter, ofta med kikärtor eller bönor som bas. Behöver såklart inte vara just afrikanska utan annan kryddning/ touch beroende på vad man söker på.
Lasange (som flera tipsat om).
Jordärtskockssoppa.
Pannkakor, men frys med typ bakplåtspapper emellan så man kan ta fram rätt antal.
Paj

Vid infrysning brukar jag frysa ”gryta” och ris/pasta separat för det inte ska bli så grötigt...

För akut mat om frysen är tom kan jag rekommendera spenatsoppa eller majssoppa. Gott och mycket snabblagat.

/ en som typ ”älskar” att frysa mat
 
går det att göra en vegetarisk variant av moussaka? Äggplanta, potatis, tomat, linser? blir ju som lasagne men utan pastaplattor.
Jag gjorde en gång en "hel" variant av ratatouille där jag skivade tunna skivor av äggplanta, zucchini, tomat och lök. minns inte exakt hur jag gjorde, men sannolikt kryddor (peppar, vitlök, örter) och olivolja på det. Skivorna packades tätt "på höjden" i en form i ugnen. gick utmärkt att frysa. jag klädde formen med smörpapper, på så vis gick det lätt att lyfta ur och jag kunde fördela en stor sats i mindre lådor.
 
Daal och andra indiska grytor är perfekta att frysa. Finns olika varianter ofta med linser (i alla färger) som bas, men även med ost, blomkål etc. En del även med potatisbitar i, jag tycker dessa går bra att frysa trots potatis.
Afrikanska grytor finns också i många frysvänliga varianter, ofta med kikärtor eller bönor som bas. Behöver såklart inte vara just afrikanska utan annan kryddning/ touch beroende på vad man söker på.
Lasange (som flera tipsat om).
Jordärtskockssoppa.
Pannkakor, men frys med typ bakplåtspapper emellan så man kan ta fram rätt antal.
Paj

Vid infrysning brukar jag frysa ”gryta” och ris/pasta separat för det inte ska bli så grötigt...

För akut mat om frysen är tom kan jag rekommendera spenatsoppa eller majssoppa. Gott och mycket snabblagat.

/ en som typ ”älskar” att frysa mat
Ja, precis. Det glömde jag skriva. Pasta, bulgur (?) och ris ska frysas separat.
 
Jag klarar inte lasagneplattor som varit frysta och har därför inte fryst varken annan pasta eller ris. Är det bättre med färska lasagneplattor? Jag tycker att lasagneplattor får en otäck bismak om lasagnen gjorts helt färdig, alltså gräddats, frysts och sedan tinas. Om jag däremot bara lägger ihop lasagnen, inte gräddar den utan fryser och gräddar när den ska ätas får de ingen bismak men då står jag ju ändå där och måste göra mer än jag orkar i dagsläget. Någon som har något tips där?

Jag har aldrig tänkt på att lasagneplattor blir konstiga eller mindre goda efter att ha varit frysta. Tvärtom, så tycker jag att just pasta (med mycket sås) är det som funkar bäst att frysa, tina och värma i micron. Potatis blir inte bra. Lasagne är ju en av de rätterna som blir godare dagen efter.
 
Jag har aldrig tänkt på att lasagneplattor blir konstiga eller mindre goda efter att ha varit frysta. Tvärtom, så tycker jag att just pasta (med mycket sås) är det som funkar bäst att frysa, tina och värma i micron. Potatis blir inte bra. Lasagne är ju en av de rätterna som blir godare dagen efter.
Hmm, vad är det för bismak?
Aldrig tänkt på.
Kan det ha med pastasort eller innehållet att göra?
Undrar jag med, en stor del av min kosthållning består av vegetariska lasagner men jag har aldrig känt något.
Jag vet ärligt talat inte. Jag har frågat sambon men han känner inget och för mig är det så illa att jag mår illa. Lasagne dagen efter var förr en favorit men även det mår jag illa av numera. Konstiga smaklökar? Jag har provat flera olika sorter för jag tänkte att det berodde på det men det är lika illa oavsett :(
 
Jag gillar att ha i någon form av matkorn i linsgrytan, på så sätt får jag allt i ett. Matvete, hel dinkel, quinoa och Frebacos Kvarngryn tycker jag funkar bäst, men även bulgur funkar. Går att variera väldigt, olika kryddningar, olika grönsaker, olika linssorter osv. Annars går ju en vanlig linsgryta att komplettera med en bit bröd, om man vill ha en mer fullständig måltid. Det är ofta gott att ha i en klick fet yoghurt eller dylikt vid servering!
 

Liknande trådar

Äldre Min man vill testa att äta vegetariskt (laktos-ovo) på heltid. Idag äter vi kanske 1-2 gånger i veckan. Min mage tål tyvärr inte så...
Svar
12
· Visningar
1 391
Senast: Lingon
·
Mat Jag behöver tips och inspiration! Ha börjat må illa mest hela tiden men mest i samband med mat. Dels tror jag att det kan vara en...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: Mabuse
·
Äldre Min plan är att försöka göra storkok och frysa in och på så sätt spara in matkostnader på småhandlandet som blir när jag är hungrig men...
Svar
6
· Visningar
1 394
Senast: Kratus
·
Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det...
2
Svar
24
· Visningar
6 088
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp