bettysmatte
Trådstartare
Som många väl sett ska jag byta bil. Min gamla är sönderrostad undertill och i nuläget inte ens körbar. Den står hos min mekaniker. När jag berättade att jag tänkte skrota den erbjöd han sig att köpa den för ett par tusen och jag tackade ja. MEN ett problem är fordonsskatten. Den ska betalas i november. Den är dyr (2700 kr) och jag vill verkligen inte behöva betala den när jag ska sälja bilen. Jag förmodar att min mekaniker tänker ta delar och sedan skrota, för jag är rätt säker på att han inte har planer på att fixa den. Den ska alltså med största sannolikhet aldrig köras igen. Igår ringde jag försäkringsbolaget och känner mig nästan vimsigare nu än innan. Jag har gjort skadeanmälan och fakturan för bärgning borde ha nått dem nu. Det är det enda jag vill ha ersättning för. Jag frågade om jag kunde ställa av bilen, men det lät som en mindre omöjlighet. För verkstaden fick inte ens rulla bilen om jag ställde av den, vilket de i för sig kanske inte ska göra ändå. Men de fick det att låta väldigt vanskligt. Det jag hoppas på är en snabb handläggning hos försäkringsbolaget så att mitt ärende avslutas innan november och vi kan göra ägarbyte innan nästa månad. Är det någon som vet med säkerhet vad det smidigaste är att göra, för alla parter? Finns det verkligen risk med att ställa av bilen, om jag meddelar min mekaniker att jag gör det? Vi känner varandra rätt väl vid det här laget, så jag litar helt och fullt på honom.