Hur gör ni?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Dalarna1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 102
D

Dalarna1

Har ni varit med om att en häst ni varit intresserad och frågar om du får köpa den, så säger ägaren, vad vill du ge?
Då ser man ut som ett frågetecken......
Så vad bör jag tänka på? Spalta ner? Ålder, resultat, skador etc? Och sen säga ett pris?

Sv: Hur gör ni?

Lägg ut hästens fakta här så kanske 50 personer kan tala om för dig vad den är värd.

jämför med andra annonser och se vad värdet kan ligga på. ibland är det väldigt olika prisnivåer. en hästägare som säger "vad vill du ge" är nog mest ute efter att fiska så mycket pengar som möjligt.

man kan ju alltid börja lågt eller under det man kan tänka sig ge för hästen. säger ägaren nej så har man ju fortfarande möjlighet att höja priset tills man kommer till det tak man är beredd att betala för just den hästen. passar det inte, ja då finns det andra hästar med seriösare ägare!

Ja fast annonser är ju inte det mest trovärdiga om man nu är oerfaren av vad en häst ska kosta - man ser ju fantasipriser i var o varannan annons.
Föl eXXX euXXXX (ej godkänd men fin).
Fölet är jättegulligt och blir kanske 155 cm hög men kan nog gå MSV.
pris 50000;-

Man ska nog som köpare inte radda upp allt negativt med en gång.
Om någon skulle titta på min häst och bara leta fel för att få ner priset skulle de aldrig få köpa min häst.
Jag tycker det är bättre att fråga vad de tänkt själva, eller lämna ett bud, även om det är lågt, och förklara att jag tycker jättemycket om hästen men detta är vad jag kan ge.
Som säljare skulle jag känna det jätteviktigt att köparen verkligen tycker om hästen.

Lägg ut hästens fakta här så kanske 50 personer kan tala om för dig vad den är värd.

En ganska dålig idé då det kommer att leda till en raderad tråd. Läs den nålade tråden i ämnet för mer information.

Mvh
Lobelia-Moderator

Ja, jag vill ju inte rada upp allt negativt, men jag är rädd för att ägaren kommer med ett överdimensionerat bud. Fast då får jag väl ta det då. Jag vill ju verkligen ha hästen, övertygad om att det skulle gå super tillsammans! :love:

Jo jag läste den först - just för att jag tycker så illa om smygannonser.
Denna fråga är ju dock inte om att sälja något utan enbart att vägleda i frågan.
På hundforumet diskuteras ofta liknande frågor - jag har sett en hund som kostar detta är det ett rimligt pris osv.
Vilket hundfoder är mest prisvärt mm
Men ber om ursäkt och har noterat vad som gäller.

Jo, det ät så svårt, jag tycker det ska då finnas ett forum där man kan få hjälp med värderingar och sånt, inte som annonser men när man vill köpa.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 885
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 080
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Hej, jag vill ha en egen häst men jag vet liksom inte hur jag ska kunna få min pappa att gå med på att köpa häst. Är det någon som vet... 2
Svar
35
· Visningar
2 955
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka