Bukefalos 28 år!

Hur hade ni ställt er till detta erbjudande? :)

SandraM

Trådstartare
Igår fick jag ett erbjudande av min medryttare som verkligen älskar min häst! Hon har inte ridit henne länge, men det märks att min häst är även en häst för henne!! :)

Nu var det ju så att jag flyttade till ny lösdrift då det var för mycket att göra i den andra då jag nu är gravid, och har 2 månader kvar. Så min medryttare sköter ridningen nu, och jag tömkör och går promenader. Sen vet man ju inte hur det ser ut efter förlossningen, när jag kan komma igång. Och i detta stall jag flyttade in i nu ska jag även släppa ut stallhästarna 1 gång i månaden vilket kanske inte är en jätte grej egentligen.

Men igår ringde min medryttare och gav mig ett erbjudande som sagt, hon bor själv på gård men har ingen egen häst på grund av ekonomin. Så erbjudandet lyder nu, gratis stallplats och all skötsel då jag inte är där. Men får då köpa hö och sånt, men blir ju ändå billigare än det är idag. Men det blir längre att köra, men jag behöver ju inte heller köra dit om jag inte behöver!

Hur skulle ni göra?? Jag kommer nu gå hemma på gravpenning och med det mindre pengar in som sedan kommer att fortsätta! :)
 
Känner ni varandra sedan tidigare? Med tanke på att hon inte har ridit din häst så länge.
Annars lät det som ett kanon erbjudande. Men jag själv hade valt att inte flytta hästen, inte än iallfall då det för mig hade känts som hon haft för mycket att säga till om då det är hennes gård. Bara min magkänsla, inget annat.

Sen vad menar hon med skötsel när du inte är där? Får du välja fritt eller blir det fler "måsten" för dig?
Åk dit och jämför för -nackdelar.
 
Känner ni varandra sedan tidigare? Med tanke på att hon inte har ridit din häst så länge.
Annars lät det som ett kanon erbjudande. Men jag själv hade valt att inte flytta hästen, inte än iallfall då det för mig hade känts som hon haft för mycket att säga till om då det är hennes gård. Bara min magkänsla, inget annat.

Sen vad menar hon med skötsel när du inte är där? Får du välja fritt eller blir det fler "måsten" för dig?
Åk dit och jämför för -nackdelar.

Nej! Vi känner inte varandra sedan tidigare, det är en ny bekantskap! Fast jag tror inte hon tar egna beslut gällande min häst även om hon står på hennes gård. Hon är mer med hästen nu med än vad jag är då jag har så ont i benen vissa dagar. Nej, alltså inga "måsten" för mig, hon sköter det kring hästen då jag inte är där.

Fördelar utan att ens sett stället är ju redan att det blir billigare, och att de har riktigt dränerade hagar. Där vi står nu får man knappt in hästen i hagen för all lera!

Jag har 2 månader uppsägning som det är i det nya stallet.... Men jag ska åka och kika! :)
 
Jag hade nog (om inte hästen varit en hingst) funderat på att flytta den. Dels för att få ner kostnaden samt veta att hästen blir väl omhändertagen av någon som tokgillar den. Bebis tar mycket tid och att slippa ett måste att åka till stallet om tiden inte räcker till tror jag gör mycket.
Men hur är det med sällskap? Din häst kan ju inte gå ensam?
 
Jag hade inte tagit någon ställning alls innan jag sett hur det ser ut i verkligheten. Hur kommer hästen att skötas, måltider, tid, antal, kvalité. Hästkunskap, sällskap - allt hade jag tagit med i beräkning.
 
Nej! Vi känner inte varandra sedan tidigare, det är en ny bekantskap! Fast jag tror inte hon tar egna beslut gällande min häst även om hon står på hennes gård. Hon är mer med hästen nu med än vad jag är då jag har så ont i benen vissa dagar. Nej, alltså inga "måsten" för mig, hon sköter det kring hästen då jag inte är där.

Fördelar utan att ens sett stället är ju redan att det blir billigare, och att de har riktigt dränerade hagar. Där vi står nu får man knappt in hästen i hagen för all lera!

Jag har 2 månader uppsägning som det är i det nya stallet.... Men jag ska åka och kika! :)

Låter som en bra plan!
Antar att det finns sällskap på gården?
 
Jag hade nog (om inte hästen varit en hingst) funderat på att flytta den. Dels för att få ner kostnaden samt veta att hästen blir väl omhändertagen av någon som tokgillar den. Bebis tar mycket tid och att slippa ett måste att åka till stallet om tiden inte räcker till tror jag gör mycket.
Men hur är det med sällskap? Din häst kan ju inte gå ensam?

Det är ju ett sto så hon är ju lättplacerad, och väldigt snäll med andra hästar! Ja, det är väl det jag känner med kanske, att bara få bort en del "måsten" så kanske allt känns lättare! Tiden kommer bli knapp ändå med en nyfödd känner jag! Sen att hon just älskar min häst gör ju inte det hela sämre... Allt hon gör, så tänker hon på hästen. Hon är noggrannare med utrustningen vad jag själv är så det är väl ett plus det med!! :P

Finns inga hästar där idag, men de 2 andra islandshästarna i samma stall som jag står vill oxå flytta så hon ska se om det finns intresse där. Annars om en flytt blir så ordnas självklart sällskap innan! :)
 
Jag hade inte tagit någon ställning alls innan jag sett hur det ser ut i verkligheten. Hur kommer hästen att skötas, måltider, tid, antal, kvalité. Hästkunskap, sällskap - allt hade jag tagit med i beräkning.

Hon är ju vuxen 40+ med "stora" barn, jobbar hemifrån och har haft häst själv hela livet även om det inte är islandshästar! Hur min häst kommer skötas i det stora hela är jag inte ett dugg orolig över. Men självklart kommer jag åka och titta och tänka både 1 och 3 gånger innan jag gör något!! :) Jag vill ju med att min prinsessa ska ha det så bra som möjligt, även om det kanske inte är jag som kommer ge henne den tiden just nu! :)
 
Jag vet inte. Hur länge har ni känt varandra? Hur länge har hon ridit din häst. Min magkänsla säger nej. Jag skulle själv inte släppa kontrollen så. Det finns nog bara en person i min vänkrets jag skulle lita på i det avseendet. Skulle något skita sig mellan er så är det sju resor bökigare när hästen står på hennes gård.
Jag vet att magkänslor inte är nåt att gå på i typ femte person på ett internetforum men jag tycker det låter lite för bra. Men jag är en cynisk jävel.
 
Var bara tydlig att du ska kunna flytta på hästen om du vill. Alternativt att ni skriver ett fodervärdakontrakt och hon tar ditt sto på foder ett tag när du har en bebis.
Skönt för både dig och plånboken att köra på nya alternativet låter det som.
 
Jag vet inte. Hur länge har ni känt varandra? Hur länge har hon ridit din häst. Min magkänsla säger nej. Jag skulle själv inte släppa kontrollen så. Det finns nog bara en person i min vänkrets jag skulle lita på i det avseendet. Skulle något skita sig mellan er så är det sju resor bökigare när hästen står på hennes gård.
Jag vet att magkänslor inte är nåt att gå på i typ femte person på ett internetforum men jag tycker det låter lite för bra. Men jag är en cynisk jävel.

Vi har som sagt inte känt varandra länge... Men jag känner att hon vill det bästa för min häst! Och jag skulle inte släppa kontrollen på min häst för att jag flyttar henne, hon skulle heller inte få göra som hon vill bara för att hon har min häst hemma hos sig. Jag är ju fortfarande ägare och kommer vara det och alltid ha sista ordet! :)

Vad skulle bli bökigare menar du? Vad är det som skulle kunna hända?
 
Men får då köpa hö och sånt, men blir ju ändå billigare än det är idag. Men det blir längre att köra, men jag behöver ju inte heller köra dit om jag inte behöver!

Ska du stå för inköpet rent fysiskt eller menar hon bara att du får betala extra för detta? Tänker på om det är du som ska stå för inköpet, d.v.s. ta kontakt med leverantör o.s.v. hur blir det då med övriga inackorderingar? Givetvis får ni ju gå ihop i så fall på något vis men det kan ju vara en fråga att ställa sig hur meckigt det blir med detta. Om du bestämmer dig för detta så se till att ha ett riktigt kontrakt där alla såna här extrasaker är reglerade och att ni har en uppsägningstid reglerad eller avtalat om du bara kan flytta din häst när du vill.
 
Var bara tydlig att du ska kunna flytta på hästen om du vill. Alternativt att ni skriver ett fodervärdakontrakt och hon tar ditt sto på foder ett tag när du har en bebis.
Skönt för både dig och plånboken att köra på nya alternativet låter det som.

Absolut skulle jag vilja ha kontrakt på stallavtal även om jag ställe henne där! Hon har just inga egna hästar på grund av ekonomin och jag tror inte ett direkt foderavtal är ett alternativ just nu. Men jag tror hon ser det som en betalning att kunna ge den servicen. Just nu står hon o lösdrift som är ganska dyr och en del lera och inte i tipptopp.. Så hon känner att hon skulle kunna bidra med mera! :)
 
Ska du stå för inköpet rent fysiskt eller menar hon bara att du får betala extra för detta? Tänker på om det är du som ska stå för inköpet, d.v.s. ta kontakt med leverantör o.s.v. hur blir det då med övriga inackorderingar? Givetvis får ni ju gå ihop i så fall på något vis men det kan ju vara en fråga att ställa sig hur meckigt det blir med detta. Om du bestämmer dig för detta så se till att ha ett riktigt kontrakt där alla såna här extrasaker är reglerade och att ni har en uppsägningstid reglerad eller avtalat om du bara kan flytta din häst när du vill.

Alltså det är ju fortfarande min häst och hon är medryttaren fast jag står på hennes gård! Så jag blir inackorderad utan service, fast med service eller vad ska man säga. Att köpa hö är ju inte allt för meckigt, och de andra har jag ju redan nu, skaffa hovslagare en massa fodringar och mycket annat som jag kanske ser som mer meck än att köpa in hö! Självklart skulle jag ha en stallavtal, absolut! :)
 
Nej absolut inte! Alla mina varningsklockor vrålar! Ha kvar hästen där du har den och se tiden an. Låt henne fortsätta som medryttare som det är nu och var nöjd med det. Om två månader kan du stå utan både medryttare och stallplats om det vill sig illa. I värsta fall så står du helt plötsligt och får inte komma in på hennes gård och kan då inte heller hämta din häst som kanske till och med missköts. Livet har lärt mig att om det är något som verkar för bra så är det också för bra. Vad säger att den här kvinnan inte lurar dig big time och säljer din häst istället? Eller hemska tanke, skickar den till slakt. Du har ingen rätt att ta hästen ifrån gården när den väl är där oavsett hur mycket du äger den för du har ingen rätt att komma in på hennes gård. Läs alla trådar om hur krångligt det är när fodervärden vägrar släppa in hästägaren på gården. Du har verkligen ingen rätt att hämta din häst utan hon kan göra som hon vill! Du måste gå genom myndigheter, få rätt i domstol osv. och då kan det ha kostat mycket pengar och tagit enormt mycket tid. Tid som då har tagits ifrån dig och din bebis. Tid som du aldrig får tillbaka igen. Nej gör dig själv en tjänst. Ha kvar hästen där den är, var nöjd med att du har hittat en så suverän medryttare och njut av din kommande bebis istället.
 
Nej absolut inte! Alla mina varningsklockor vrålar! Ha kvar hästen där du har den och se tiden an. Låt henne fortsätta som medryttare som det är nu och var nöjd med det. Om två månader kan du stå utan både medryttare och stallplats om det vill sig illa. I värsta fall så står du helt plötsligt och får inte komma in på hennes gård och kan då inte heller hämta din häst som kanske till och med missköts. Livet har lärt mig att om det är något som verkar för bra så är det också för bra. Vad säger att den här kvinnan inte lurar dig big time och säljer din häst istället? Eller hemska tanke, skickar den till slakt. Du har ingen rätt att ta hästen ifrån gården när den väl är där oavsett hur mycket du äger den för du har ingen rätt att komma in på hennes gård. Läs alla trådar om hur krångligt det är när fodervärden vägrar släppa in hästägaren på gården. Du har verkligen ingen rätt att hämta din häst utan hon kan göra som hon vill! Du måste gå genom myndigheter, få rätt i domstol osv. och då kan det ha kostat mycket pengar och tagit enormt mycket tid. Tid som då har tagits ifrån dig och din bebis. Tid som du aldrig får tillbaka igen. Nej gör dig själv en tjänst. Ha kvar hästen där den är, var nöjd med att du har hittat en så suverän medryttare och njut av din kommande bebis istället.


Fast ser man det så kan det ju lika gärna hända där jag står idag?!
 
Fast ser man det så kan det ju lika gärna hända där jag står idag?!

Risken är betydligt mindre eftersom det är du själv som har sökt dig till stallplatsen och jag gissar att det är fler än du som har sin häst där? De har väl inte bett dig om att du ska ställa din häst där och erbjudit sig att ta hand om den som din medryttare gör nu? Visst kan det hända men den risken ser jag som försumbar. Iallafall om ni har ett ordentligt skrivet kontrakt.

En person som erbjuder sig så som din medryttare har gjort, det är det som får mina varningsklockor att gå igång. Vad har hon för baktankar?
 
En person som erbjuder sig så som din medryttare har gjort, det är det som får mina varningsklockor att gå igång. Vad har hon för baktankar?
Varför skulle hon ha baktankar?!
Om man har egen gård? , där möjligheten finns att ha hästar - men man själv i dagsläget inte har råd att köpa en egen MEN är medryttare på en häst man älskar och ägaren väntar barn och har dåligt med tid, varför ska man då inte erbjuda sig? Jag hade gjort det i medryttarens sits. Och inte hade jag haft baktankar, utom möjligtvis att det hade vart urmysigt att ha den älskade hästen på sin egen gård.
 
Risken är betydligt mindre eftersom det är du själv som har sökt dig till stallplatsen och jag gissar att det är fler än du som har sin häst där? De har väl inte bett dig om att du ska ställa din häst där och erbjudit sig att ta hand om den som din medryttare gör nu? Visst kan det hända men den risken ser jag som försumbar. Iallafall om ni har ett ordentligt skrivet kontrakt.

En person som erbjuder sig så som din medryttare har gjort, det är det som får mina varningsklockor att gå igång. Vad har hon för baktankar?
Och dessutom har hon ju skrivit att dom ska ha ett ordentligt avtal - ett kontrakt om stallplatsen. Ingen som sagt att medryttaren ska ha hästen på foder?!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
814
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 122
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 005
Senast: MiniLi
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
12 287
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp