Hur hämtar man ut körkort utan id?

Gäller elektroniska id? Man kan ju skaffa ett id via Bank-ID appen. Fast det funkar nog bara om man har ett giltigt pass nu när jag tänker efter...
 
Mitt körkort har gått ut idag och jag skickade in handlingar för nytt körkort i januari men missade att registrera inbetalningen. När inget nytt körkort kom så letade jag upp mina sidor på transportstyrelsen och såg att det saknades inbetalning. Men nu har det gamla körkortet gått ut så jag vet inte hur jag ska göra för att få ut det nya som kommer rekommenderat. Jag har inga andra id-handlingar, min familj bort 40 mil bort och jag är inte sambo, gift eller har barn som kan intyga att jag är jag. Hjälp!?!
Jag visade mitt gamla som gått ut när jag hämtade ut det nya, tjejen på paketutlämningen sa inte ett ljud.
 
Jag har råkat ut för liknande och fick först gå och göra nytt pass hos polisen för att sedan kunna hämta ut körkortet med det nya passet (mitt gamla pass hade gått ut och jag hade tappat bort körkortet). Hos polisen räcker det med att någon med giltigt id intygar att du är du, exempelvis arbetsgivare. Det fungerar tyvärr inte när man ska hämta ut körkortet.
Hos polisen är det relationer som gäller i första hand. I TS fall är det alltså hennes familj som behöver ID-styrka. Arbetsgivare/skola/myndigheter gäller i andra hand, och bara om man inte har några familjeband man kan använda.

Hoppas dock det löser sig utan att behöva skaffa pass/ID-kort först.
 
När jag skulle hämta ut mitt nya körkort hos polisen så tänkte jag använda passet. Insåg sen att det hade gått ut :sorry:
Ogift, inga päron i livet och en minderårig son.
Jag fick släpa med mig min bror.
 
Mitt körkort har gått ut idag och jag skickade in handlingar för nytt körkort i januari men missade att registrera inbetalningen. När inget nytt körkort kom så letade jag upp mina sidor på transportstyrelsen och såg att det saknades inbetalning. Men nu har det gamla körkortet gått ut så jag vet inte hur jag ska göra för att få ut det nya som kommer rekommenderat. Jag har inga andra id-handlingar, min familj bort 40 mil bort och jag är inte sambo, gift eller har barn som kan intyga att jag är jag. Hjälp!?!
Jag hade sönder mitt körkort (det gick av) samtidigt som mitt pass låg på kinesiska ambassaden för visum och inte heller kunde hämtas ut utan leg.. en kollega skrev sig hos mig och det funkade (hon var mitt i en flytt och jag skulle ändå ta emot hennes post någon månad). Hade inte heller släkt boende i Sverige just då. Annars hade chefen kunnat ställa upp. Efter det skaffade jag ett till id-kort
 
Jag hade sönder mitt körkort (det gick av) samtidigt som mitt pass låg på kinesiska ambassaden för visum och inte heller kunde hämtas ut utan leg.. en kollega skrev sig hos mig och det funkade (hon var mitt i en flytt och jag skulle ändå ta emot hennes post någon månad). Hade inte heller släkt boende i Sverige just då. Annars hade chefen kunnat ställa upp. Efter det skaffade jag ett till id-kort

Ja, jag skaffade också ett nationellt ID-kort när de hade nedsatt pris på dem i samband med bokningskaoset hos polisen, trots att jag har både körkort och pass. Det kändes som en bra idé att ha en back-up.
 
Ja, jag skaffade också ett nationellt ID-kort när de hade nedsatt pris på dem i samband med bokningskaoset hos polisen, trots att jag har både körkort och pass. Det kändes som en bra idé att ha en back-up.
Gjorde också det, just för att inte sitta på pottkanten om plånbok med körkort skulle tappas/stjälas/glömmas eller något annat hända med det.
Har det i en byrålåda hemma så det inte följer med på samma ställen.

Har dock lite magont för hur beroende jag numera är av saker som ligger i mobilen och inte har back-up...
 
OM jag fattat saken rätt kan man använda sig av Freja eID. (Kanske även Bank-ID med foto, där vet jag inte hur det kan användas) Men visst, det måste ju vara vidimerat mot ett annat giltigt ID-kort för att gälla. Men det är ju ytterligare ett alternativ för framtiden.
 
Ja, jag skaffade också ett nationellt ID-kort när de hade nedsatt pris på dem i samband med bokningskaoset hos polisen, trots att jag har både körkort och pass. Det kändes som en bra idé att ha en back-up.

Jag gjorde båda delar sist jag gjorde pass, för att jag reste mycket i jobbet och ibland behöver lämna in passet minst en vecka för visum. Sen kom covid, och numera åker jag ytterst sällan utanför norden, men har haft nytta av det där id-kortet vid ett gäng andra tillfällen.

Skulle aldrig våga ha bara en id-handling! (Har inte familj i stan. Förvisso tror jag att både far och bror skulle åka hit så fort de kunde för att lösa ut ett pass, men det tar ju tid att ordna sånt. Undrar om exet som jag ju faktiskt har firma registrerad tillsammans med sedan många år skulle funka?)
 
Jag har fattat som att Freja-ID plus ska vara likvärdigt med IDkort. Men jag kanske har fel där?
Screenshot_20240207_172127_Samsung Internet.jpg
 
Jag har inte haft med mig ett fysiskt id-kort sen i maj och har klarat hämta ut alla slags paket. Det digitala gäller ju överallt överallt även om det inte går att blippa.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 086
Senast: jemeni
·
Relationer Med inspiration från pepps tråd om att gå på barnkalas för vänners barn, jag har ett dilemma och vet inte om det är jag som resonerar...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 650
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund Är just nu helt förstörd och förkrossad! Allt gick så otroligt fort och känns fortfarande så sjukt overkligt, men igår var jag tvungen...
2
Svar
20
· Visningar
3 088
Senast: Ajda
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 673
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp