Hur handlar ni?

Självscannar oftast, beroende på butik. Tycker det är skönt att scanna i min egen takt och slippa känna stress från kassörskan eller den som står bakom i kön.

Ställer mig bara i bemannad kassa om jag köpt en vara som behöver betalas där, om det är mindre kö där, alt. om jag är osäker på hur självscanningen fungerar i den butiken.
 
Ja det är standard med kontroller i början.
Jag får nästan alltid kontroll om jag tar bort något eller om jag handlat lite men tagit lång tid på mig. Nu har jag börjat med att scanna allt på en gång innan jag stämplar ut för inte behöva tänka på att scanna under tiden jag handlar och har aldrig blivit kontrollerad.

Tre gånger har det varit fel när de kollat, två gånger att jag scannat in för mycket och en gång att jag missade en tjugokronorsvara, kollar alltid kvittot och som jämförelse blev det oftare fel i de vanliga kassorna.
 
Jag är SÄMST på att planera handling så jag handlar typ VARJE dag. Och då är det smidigaste och snabbaste självscanning.

Jag är så oerhört imponerad av alla som månadshandlar, veckohandlar, planerar sin matlagning mm. jag förstår inte var man får orken och fantasin ifrån.
 
Vi brukar storhandla en gång i månaden och "stödhandla" en eller ett par gånger i veckan. Typ smöret är slut, eller blir sugna på någon annan rätt som vi inte har hemma.
Alltid självscanning när det finns. Så smidigt! Kan packa ner allting i rätt påse på en gång så blir det enkelt att sortera in det i frys, kyl eller skafferi när man kommit hem.
 
Om jag hade råd skulle jag förövrigt alltid handla på stora Coop. Jag gillar deras layout, färger, lite mer dämpad belysning och stort utbud, plus barnvänligt.

Ica Maxi är en sensorisk mardröm för mig, totalt kaos, härjiga skyltar, för ljust, för mycket folk.

Willys är lite jobbigt men layouten är bra, så handlingen går väldigt snabbt (bland annat tack vare blippen).
 
Jag är SÄMST på att planera handling så jag handlar typ VARJE dag. Och då är det smidigaste och snabbaste självscanning.

Jag är så oerhört imponerad av alla som månadshandlar, veckohandlar, planerar sin matlagning mm. jag förstår inte var man får orken och fantasin ifrån.
Jag skulle aldrig orka handla varje dag :p För mig går det till som så att jag (och sambon) har ett gäng basvaror som vi alltid har hemma. Vi äter alltid samma sak till frukost och har ett fåtal rätter vi växlar mellan annars, och då lagar vi gärna så mycket att det räcker till matlådor för åtminstone en dag till. Vi planerar inget och har usel fantasi, vi bara äter ungefär samma hela tiden och vet hur länge varor klarar sig utan att bli dåliga.
 
Jag är SÄMST på att planera handling så jag handlar typ VARJE dag. Och då är det smidigaste och snabbaste självscanning.

Jag är så oerhört imponerad av alla som månadshandlar, veckohandlar, planerar sin matlagning mm. jag förstår inte var man får orken och fantasin ifrån.

Att handla varje dag skulle vara kämpigt och tidfsödande.

Jag tror inte du behöver vara imponerad över alla i alla fall, visst hinner du med något på din fritid också som intresserar dig?
 
Jag är SÄMST på att planera handling så jag handlar typ VARJE dag. Och då är det smidigaste och snabbaste självscanning.

Jag är så oerhört imponerad av alla som månadshandlar, veckohandlar, planerar sin matlagning mm. jag förstår inte var man får orken och fantasin ifrån.
Det handlar kanske lite om hur långt man har till affären :)
För att man inte ska behöva åka extra planerar man så det räcker en vecka
Inför semestern brukar jag bunkra som bara den så jag slipper överhuvudtaget lämna hemmet på två veckor helst tre ;)
 
Bara av nyfikenhet ni som handlar mer sällan än en gång i veckan, äter ni inte grönsaker och så?

Jag tycker inte sådant håller mycket mer än en vecka, inte så att det är så pass fräscht som jag vill ha det iaf. Tänker främst på typ tomater.

Sen går mjölk och yoghurt åt i en stadig takt här när vi är två, beroende på vilken mat vi lagar osv kan det gå 3 liter mjölk i veckan.
 
Bara av nyfikenhet ni som handlar mer sällan än en gång i veckan, äter ni inte grönsaker och så?

Jag tycker inte sådant håller mycket mer än en vecka, inte så att det är så pass fräscht som jag vill ha det iaf. Tänker främst på typ tomater.

Sen går mjölk och yoghurt åt i en stadig takt här när vi är två, beroende på vilken mat vi lagar osv kan det gå 3 liter mjölk i veckan.
Mycket frysta grönsaker här.

Däremot färsk paprika går åt på löpande band. Brukar köpa ganska många och de håller bra i kylen.
Morötter och lök också.
 
Jag har aldrig köpt mat online nån gång. Jag är skeptisk. Känns onödigt att betala extra för att någon annan ska plocka ihop varorna åt mig när jag kan göra det själv och kör förbi affären på vägen hem från jobb varje dag.
Kostar det extra?
 
Här kostar det typ 100 kr. Men det är å andra sidan en syssla som kostar mig mer än 1 h.
Danke, jag var inte säker på hur det funkade. Aldrig använt click and collect som det heter här, och här verkar det variera från typ noll till femtio kronor efter lite googling.
Hemkörning någonstans mellan förtio och hundratjugo. Det skulle jag absolut kunna tjäna på genom att handla från större butik med helt andra priser än våra lokala... men jag är totalt oförmögen till att planera min shopping så det skulle sluta med att jag sprang ned till lokala butiken ändå. 😅
 
När jag orkar planera ordentligt så beställer jag online och hämtar upp mina kassar. Det som stör mig är mängden kassar även om jag förstår varför.
Annars kör jag med självscanning och har gjort det sen de började erbjuda. Numera brukar det gå 1,5 år mellan de fullständiga avstämningar, ibland är det ett visst antal varor men det är kanske någon gång i halvåret.

Om jag bara springer in och köper en matlåda så hoppar jag scanner och kör på checkout kassan. Butiken närmast jobbet gör matlådor i butiken som är riktigt bra! :)
 
Kostar det extra?

Här kostar det från (?) 59 kr att hämta i butik och så måste man handla för minst 600 kr. Bor ca 100 m ifrån affären och handlar för lite i taget för att ha undersökt det närmre men kan tänka mig att barnfamiljer och vecko/månadshandlare har nytta av tjänsten 😅
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Här kostar det från (?) 59 kr att hämta i butik och så måste man handla för minst 600 kr. Bor ca 100 m ifrån affären och handlar för lite i taget för att ha undersökt det närmre men kan tänka mig att barnfamiljer och vecko/månadshandlare har nytta av tjänsten 😅
Ja, här finns också någon minimumsumma man måste handla för förstås, men jag har ingen koll på dem. :)
Enda gången jag använt hemkörning var när mor och far var på jakt efter Bacardi Oakheart och de hade dem på någon butik inne i Edinburgh, så jag beställde två flaskor och kom upp i rätt prisklass. :D Tror jag beställde annat också men tyckte det var jättestressigt att sitta och söka igenom sortimentet online.
 
Ja, här finns också någon minimumsumma man måste handla för förstås, men jag har ingen koll på dem. :)
Enda gången jag använt hemkörning var när mor och far var på jakt efter Bacardi Oakheart och de hade dem på någon butik inne i Edinburgh, så jag beställde två flaskor och kom upp i rätt prisklass. :D Tror jag beställde annat också men tyckte det var jättestressigt att sitta och söka igenom sortimentet online.

Jag håller med, blir sjukt stressad av mataffäernas webbshoppar. Handlar mer eller mindre allt annat i mitt liv online men har inte riktigt fattat tjusningen med just mat/hushållsgrejer...Och så vill jag väldigt gärna välja grönsaker och andra färskvaror själv :p
 
  • Gilla
Reactions: Sel
När jag orkar planera ordentligt så beställer jag online och hämtar upp mina kassar. Det som stör mig är mängden kassar även om jag förstår varför.
Annars kör jag med självscanning och har gjort det sen de började erbjuda. Numera brukar det gå 1,5 år mellan de fullständiga avstämningar, ibland är det ett visst antal varor men det är kanske någon gång i halvåret.

Om jag bara springer in och köper en matlåda så hoppar jag scanner och kör på checkout kassan. Butiken närmast jobbet gör matlådor i butiken som är riktigt bra! :)
Mängden kassar ja. Jo jag förstår varför. Men när jag handlar betalar jag för 0 kassar. Butiken i stan packar i säkert 3 ggr kassar mot vad jag skulle ha använt har handlat på andra ställen där de packade mer ihoppackat och mindre kassar.
 
Handlar mer eller mindre allt annat i mitt liv online men har inte riktigt fattat tjusningen med just mat/hushållsgrejer...
Här har det handlat om tiden. Helst handlar jag på fredagar. Tidigare hade barnet ridning. När den slutade på fredagar då slutade hon 14 i skolan och började kulturskolan 16.00 jag slutar 12.45 och idag slutar barnet 17.00 så då finns tid. Andra dagar efter jobbet blir så sent.
 

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 752
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp