Hur hantera potentiell diabetes (utbruten från Vad gör vi CLIX)

Har i USA finns inte "spiskummin" eller "kummin"... bara cummin. sa jag vet inte, 🤷‍♀️ men misstanker att det ar samma.

Jag googlade just och spiskummin ar samma som cummin och en krydda fran Asien, oftast malen, medan kummin ar en Skandinavisk vaxt.
Som svensk känner du säkert till att kummin är en brödkrydda, lite lik anis, medan spiskummin är nåt annat. På engelska heter spiskummin ”cumin” (med ett m), och kummin ”caraway”. Kummin är inte en skandinavisk växt, utan växer vilt i nordafrika, asien och europa. Men det är ett vanligt misstag att felöversätta cumin med kummin, eftersom orden låter lika.

Kummin finns i USA också, men är inte så vanlig. Och heter alltså caraway. Så i Sverige har vi kummin och spiskummin, och i USA har ni caraway och cumin. Här är en amerikansk sida som berättar om kummin, och hur den används i USA: https://www.thespruceeats.com/all-about-caraway-995598
 
Senast ändrad:
Mitt barns far/mitt ex har i år fått diagnosen diabetes typ 2, han hade också sedan tidigare (typ 15+ år) högt blodtryck. Det han gjort sedan tidigt i våras är att lägga om sin kost och ta bort "rent" socker (alltså kakor, glass, godis, läsk mm, även honung, sötat matbröd och helt vitt bröd), äta betydligt större andel fibrer, bönor, baljväxter och grönsaker, dra ner alkoholintaget (till nära noll utom vid enstaka tillfällen) och gå på gym 3-4 gånger i veckan. Han har inte uteslutit något helt, men kraftigt dragit ner på mindre nyttiga saker. "Vanlig mat" inklusive kolhydrater (pasta o potatis till exempel) äter han i stort sett som vanligt, men bara en portion, tar aldrig om. Han äter också någon medicin som ska öka kroppens egen känslighet för insulin, men tar inget insulin (förstår att detta är det normala på typ 2 diabetes). På detta har han gått ner från drygt 110 kg till 88 (ska ner till 85 för "normalt" BMI), fått minska sin blodtrycksmedicin i två omgångar och har nu nära nog perfekt blodsocker. Så det går ju att få kontroll över sitt blodsocker (och bevisligen blodtryck då) utan några extrema dieter.

Ingen extrem diet men en ganska rejäl livsstilsförändring. Skönt när en orkar hålla fast vid det 😊
 
Faller på att jag inte äter "industrikött" då.
Men foul kanske jag kan testa 👍
Gör svartaböngryta istället? Den är vegetarisk, och också väldigt god. Blötlägg svarta bönor. Koka dem med en klyftad lök, några vitlöksklyftor och några lagerblad, lite lagom med vatten, men inte massor, kanske nån cm ovanför bönorna. Häll på mer vatten om det börjar koka torrt, det ska bli som en gryta i slutet.

Medan de kokar, gör sofrito: hacka lök, vitlök och en grön paprika. Stek i ganska rikligt med olivolja på utan att det tar färg, häll efter några minuter på spiskummin, ytterligare ett par lagerblad, oregano, svartpeppar och salt, och stek tills löken är mjuk. Addera sofriton till bönkoket när bönorna blivit så mjuka att de går att mosa, tillsammans med en skvätt sherry- eller balsamvinäger, en halv dl vin eller torr sherry, och hackade gröna oliver. Fortsätt koka tills bönorna är helt mjuka. Plocka bort lagerbladen före servering.

Den här grytan blir jättegod, och blir bara bättre dagen därpå. Äts med ris.
 
Uppe på 12,1 nu på kvällen och jag vet varför.
Så ändå ok.
Hade samtal med USÖ idag så ska nu kontakta vc som ska ha hand om mig från och med nu
 
Som svensk känner du säkert till att kummin är en brödkrydda, lite lik anis, medan spiskummin är nåt annat. På engelska heter spiskummin ”cumin” (med ett m), och kummin ”caraway”. Kummin är inte en skandinavisk växt, utan växer vilt i nordafrika, asien och europa. Men det är ett vanligt misstag att felöversätta cumin med kummin, eftersom orden låter lika.

Kummin finns i USA också, men är inte så vanlig. Och heter alltså caraway. Så i Sverige har vi kummin och spiskummin, och i USA har ni caraway och cumin. Här är en amerikansk sida som berättar om kummin, och hur den används i USA: https://www.thespruceeats.com/all-about-caraway-995598

Dar ser man ... Nar du sager det kan det handa att jag kommer ihag att man kan anvanda caraway seeds i brod ... eller sa inbillar jag mig och det ar fennel jag tanker pa. :crazy: I alla handelser ar det en krydda som ar mycket svar att hitta i affarerna, men jag gissar att man som med allting annat nufortiden kan ordra via internet.:p Liksom jag fixar kryddorna for min glogg via internet. :D
 
Till att äta?
Det finns inte
Hur lång tid har du på dig att äta? Om det inte finns tid för en med sjukdom att få äta i lugn och ro så hade jag lyft frågan med chefen. Läkare och dietist har rekommenderat mig, lunch minst 20 minuter, middag minst 30 minuter. Att ÄTA på. Då mår kroppen som bäst tydligen.
 
Hur lång tid har du på dig att äta? Om det inte finns tid för en med sjukdom att få äta i lugn och ro så hade jag lyft frågan med chefen. Läkare och dietist har rekommenderat mig, lunch minst 20 minuter, middag minst 30 minuter. Att ÄTA på. Då mår kroppen som bäst tydligen.
Haha, kolla valfri förskola och fråga om personalen har möjlighet till att äta i lugn och ro i minst 20 min😂
 
Som svensk känner du säkert till att kummin är en brödkrydda, lite lik anis, medan spiskummin är nåt annat. På engelska heter spiskummin ”cumin” (med ett m), och kummin ”caraway”. Kummin är inte en skandinavisk växt, utan växer vilt i nordafrika, asien och europa. Men det är ett vanligt misstag att felöversätta cumin med kummin, eftersom orden låter lika.

Kummin finns i USA också, men är inte så vanlig. Och heter alltså caraway. Så i Sverige har vi kummin och spiskummin, och i USA har ni caraway och cumin. Här är en amerikansk sida som berättar om kummin, och hur den används i USA: https://www.thespruceeats.com/all-about-caraway-995598

Jag bakar rågbröd efter ett recept som säger att det ska vara spiskummin i. Tänkte det var lite udda, men fanns någon anledning till att man valt det.
Nu ska jag prova att göra med kummin istället. Det verkar plötsligt mer vettigt och jag kanske inte ska lita på att den som skrivit receptet har gjort allt rätt.
:rofl:
 
Hur lång tid har du på dig att äta? Om det inte finns tid för en med sjukdom att få äta i lugn och ro så hade jag lyft frågan med chefen. Läkare och dietist har rekommenderat mig, lunch minst 20 minuter, middag minst 30 minuter. Att ÄTA på. Då mår kroppen som bäst tydligen.
Jag har valt att äta med eleverna för att de ska slippa olika som äter med dem.
Det kommer att fungera fint.
Idag var jag nere på 9,7 i socker.
Så det går åt rätt håll.
Vissa dagar i veckan skulle jag kunna äta egen lunch men då måste jag laga en helvetet massa matlådor.
Jag äter hellre med eleverna.
Maten är bra på skolan och det finns gott om grönsaker
 
Jag har valt att äta med eleverna för att de ska slippa olika som äter med dem.
Det kommer att fungera fint.
Idag var jag nere på 9,7 i socker.
Så det går åt rätt håll.
Vissa dagar i veckan skulle jag kunna äta egen lunch men då måste jag laga en helvetet massa matlådor.
Jag äter hellre med eleverna.
Maten är bra på skolan och det finns gott om grönsaker
Men du hinner inte äta skrev du.
 
Ingen extrem diet men en ganska rejäl livsstilsförändring. Skönt när en orkar hålla fast vid det 😊
Ja, absolut att det är en stor förändring totalt sett. Ville mest belysa att man inte alls måste utesluta alla kolhydrater/äta LCHF eller vara extremt strikt med just vanlig mat för att det ska gå bra - utan att det viktiga är att få bort sånt där som är riktigt dåligt utan att tillföra något. Tänker ju då på i första hand godis, läsk, glass, bakverk osv. Äter man sånt när man får en diabetes typ 2-diagnos så kommer man rätt långt "bara" på att ta bort det!

Ja, får hoppas han lyckas hålla detta över tid! :)
 
Jag bakar rågbröd efter ett recept som säger att det ska vara spiskummin i. Tänkte det var lite udda, men fanns någon anledning till att man valt det.
Nu ska jag prova att göra med kummin istället. Det verkar plötsligt mer vettigt och jag kanske inte ska lita på att den som skrivit receptet har gjort allt rätt.
:rofl:
Jag hittade några recept på mexikansk mat i gamla mattidningar, där det enligt receptet skulle vara kummin. En inte alltför vågad gissning är att de kanske hade lite otur med ordboken de också. 😉
 
Ah ... Caraway ar en krydda som ibland finns i Svenska recept och jag aldrig fatt tag pa har i USA. Sonen i Florida och jag pratade om det nar vi var dar tidigare i sommar. Han har heller aldrig fatt tag pa caraway.

Om du vet hur den smakar ... vad kan man substitut den med?
Men jag fattar inte, är inte du svensk? Hur lyckades du undgå kummin när du växte upp? Annars finns den för all del att få tag på i USA också, utan större problem. Snabbgooglade fram två amerikanska onlinebutiker som säljer kummin:

Penzeys

Burlap and Barrel

Det finns garanterat fler, det här var bara två jag hittade lite snabbt.
 
Dar ser man ... Nar du sager det kan det handa att jag kommer ihag att man kan anvanda caraway seeds i brod ... eller sa inbillar jag mig och det ar fennel jag tanker pa. :crazy: I alla handelser ar det en krydda som ar mycket svar att hitta i affarerna, men jag gissar att man som med allting annat nufortiden kan ordra via internet.:p Liksom jag fixar kryddorna for min glogg via internet. :D

https://www.target.com/p/caraway-seeds-0-9oz-good-38-gather-8482/-/A-77574413#lnk=sametab

https://www.walmart.com/ip/Caraway-Seeds/952924932

:)
 
Men jag fattar inte, är inte du svensk? Hur lyckades du undgå kummin när du växte upp? Annars finns den för all del att få tag på i USA också, utan större problem. Snabbgooglade fram två amerikanska onlinebutiker som säljer kummin:

Penzeys

Burlap and Barrel

Det finns garanterat fler, det här var bara två jag hittade lite snabbt.
Jag växte upp i ett vanligt svenskt hem där all mat och bröd var hemlagat. Och gott. Bara husmanskost. Åt naturligtvis i andra hem också. Efter grundskolan gick jag en enterminskurs a la hushållskola. Efter det gick jag på internatgymnasie som fick priser för sin goda mat - inget kummin. Första gången jag träffade på kummin var jag nog 25, skulle baka tunnbröd på ett jobb. Spiskummin tror jag jag blev medveten om för 15 år sedan då jag skulle göra egen tacokrydda. Så nä, att växa upp i Sverige på 60-70-80 talet är ingen garanti att ha ätit kummin.
 
Jag växte upp i ett vanligt svenskt hem där all mat och bröd var hemlagat. Och gott. Bara husmanskost. Åt naturligtvis i andra hem också. Efter grundskolan gick jag en enterminskurs a la hushållskola. Efter det gick jag på internatgymnasie som fick priser för sin goda mat - inget kummin. Första gången jag träffade på kummin var jag nog 25, skulle baka tunnbröd på ett jobb. Spiskummin tror jag jag blev medveten om för 15 år sedan då jag skulle göra egen tacokrydda. Så nä, att växa upp i Sverige på 60-70-80 talet är ingen garanti att ha ätit kummin.
Jag tänker att man väl rimligen stött på kryddost någon gång, eller finn crisp, eller tunnbröd, eller nåt annat bröd kryddat med kummin? Eller sett akvavit? Om nu man lyckats nå vuxen ålder utan att någonsin smaka t ex surkål eller gulash.

Poängen är väl att det finns ett gäng väldigt vanliga saker som innehåller kummin. Jag tror dig att du helt lyckats undvika kummin i varje form, men det är nästan en prestation.
 
Jag tänker att man väl rimligen stött på kryddost någon gång, eller finn crisp, eller tunnbröd, eller nåt annat bröd kryddat med kummin? Eller sett akvavit? Om nu man lyckats nå vuxen ålder utan att någonsin smaka t ex surkål eller gulash.

Poängen är väl att det finns ett gäng väldigt vanliga saker som innehåller kummin. Jag tror dig att du helt lyckats undvika kummin i varje form, men det är nästan en prestation.

Jag har också lyckats med den prestationen. Får man medalj?
 
Jag har också lyckats med den prestationen. Får man medalj?
Priset är såklart en påse kummin! 😁

Jag minns att vi t ex på hemkunskapen fick laga en enkel korvgryta som skulle kryddas med kummin, och det var ingen som reagerade över att det skulle vara någon märklig, okänd krydda, eller att grytan var exotiskt avancerad. Det var typ potatis, falukorv och krossade tomater. Verkligen basic.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 120
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Jag är på en efterlängtad solresa med goda vänner. Är i (för)klimakteriet och har normalt lite opålitliga och rikliga blödningar. Min...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 393
Senast: Kivina
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 886
Senast: SiZo
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp