Hur hantera potentiell diabetes (utbruten från Vad gör vi CLIX)

Jag märker en otroligt skillnad när jag drar ner på kolhydrater, igår åt jag tex bara en tomat och mozzarellasallad till middag. Trots att jag inte tog något snabbverkande och dessutom drog ner på nattinsulinet betydligt ligger jag ändå på 3.2 fastande, vilket är på gränsen till för lågt. Det är knepigt att justera kost och insulin/tabletter för att ligga stadigt.
 
Priset är såklart en påse kummin! 😁

Jag minns att vi t ex på hemkunskapen fick laga en enkel korvgryta som skulle kryddas med kummin, och det var ingen som reagerade över att det skulle vara någon märklig, okänd krydda, eller att grytan var exotiskt avancerad. Det var typ potatis, falukorv och krossade tomater. Verkligen basic.
Åh hurra! :D

Nä, jag känner till kummin såklart så det är inte exotiskt på det viset men däremot är det ingenting varken jag eller mina föräldrar har använt. :)
 
Jag tänker att man väl rimligen stött på kryddost någon gång, eller finn crisp, eller tunnbröd, eller nåt annat bröd kryddat med kummin? Eller sett akvavit? Om nu man lyckats nå vuxen ålder utan att någonsin smaka t ex surkål eller gulash.

Poängen är väl att det finns ett gäng väldigt vanliga saker som innehåller kummin. Jag tror dig att du helt lyckats undvika kummin i varje form, men det är nästan en prestation.
Att någon i omgivningen smakade på en kryddost gör ju inte att jag åt det. Och Akvavit, tja där låg ju inga kvistar i systemflaskan. Finncrisp tror jag jag åt första gången för 10 år sedan. Kryddat tunnbröd under min uppväxt? Nix. Men efter 25 års ålder har jag bakat tusentals tunnbröd i vedeldad ugn med kummin i på ett jobb jag hade, och gjort portkäs till pålägg, också den kryddad med kummin. Skolans gulaschsoppa kan säkert innehållit kummin. Men det märktes ju inte. En bara åt. Jag menar naturligtvis att jag inte SETT kummin som någon ingrediens. Alltså inte vetat vad det var. Inte hört talas om under min uppväxt. Fanns inte i vårt kryddskåp. Eller i grannarnas. Vi lekte faktiskt ofta en lek där en fick blindpeka på olika tallrikar med kryddor o pulver. Sen smaka och gissa vad det var. Någon mamma hade fänkål o anis i sina skåp till exempel. Det fanns inte hos mig.
 
Men jag fattar inte, är inte du svensk? Hur lyckades du undgå kummin när du växte upp? Annars finns den för all del att få tag på i USA också, utan större problem. Snabbgooglade fram två amerikanska onlinebutiker som säljer kummin:

Penzeys

Burlap and Barrel

Det finns garanterat fler, det här var bara två jag hittade lite snabbt.

Som jag sa ... aven om det inte finns i mina affarers kryddhyllor finns det med sakerhet on line...


Walmart saljer bara on line och ett halvt kilo ar det minsta, och Target med matavdelning ligger lite for langt bort, men jag vet var jag ska hitta det och prova nu. Det kommer en burk i dag.

Jag växte upp i ett vanligt svenskt hem där all mat och bröd var hemlagat. Och gott. Bara husmanskost. Åt naturligtvis i andra hem också. Efter grundskolan gick jag en enterminskurs a la hushållskola. Efter det gick jag på internatgymnasie som fick priser för sin goda mat - inget kummin. Första gången jag träffade på kummin var jag nog 25, skulle baka tunnbröd på ett jobb. Spiskummin tror jag jag blev medveten om för 15 år sedan då jag skulle göra egen tacokrydda. Så nä, att växa upp i Sverige på 60-70-80 talet är ingen garanti att ha ätit kummin.

Precis sa. Och jag har inte gatt nagon utbildning med mat i nagon form, mitt matintresse har borjat efter att jag flyttat fran Sverige pa 80-talet. Jag ater med fortjusning Finn Crisp och tunnbrod ar nagot av det godaste jag vet ... men att det ingick carraway seeds hade jag ingen aning om.
Daremot har jag bott sa jag har haft nara kannedom om Cumin (eller Cummin, det kan tydligen stavas lite olika. Dar ser man vad man lar sig nar man googlar) eller spiskummin sedan jag flyttade ut fran Sverige och har sedan 80-talet alltid haft det hemma.
Och har slutar jag diskutera cumin, caraway seeds, och andra kryddor.
 
Åt pyttilite pasta till lunch
Vips 11,2
Nej sånt går inte.
Nu lite kaffe

Tyvärr, när du fortfarande ligger för högt och jobbar med att gå ner, så är just att minska (snabba) kolhydrater extremt effektivt. Jag är en pastaälskare av rang. Min kära läkare ville att jag skulle sluta helt, 'vi' kompromissade med en högst två dagar i veckan. Men jag har faktiskt dragit ner drastiskt och det hjälper liksom med ris i asiatisk mat :( och tex sushi som innehåller både socker och vitt polerat ris (snabba kolhydrater). Sedan när man väl ligger stadigt kan man försiktigt börja äta igen och vara vaksam på att bs fortsätter att sköta sig.
 
Tyvärr, när du fortfarande ligger för högt och jobbar med att gå ner, så är just att minska (snabba) kolhydrater extremt effektivt. Jag är en pastaälskare av rang. Min kära läkare ville att jag skulle sluta helt, 'vi' kompromissade med en högst två dagar i veckan. Men jag har faktiskt dragit ner drastiskt och det hjälper liksom med ris i asiatisk mat :( och tex sushi som innehåller både socker och vitt polerat ris (snabba kolhydrater). Sedan när man väl ligger stadigt kan man försiktigt börja äta igen och vara vaksam på att bs fortsätter att sköta sig.
Det var nog inte ens en dl men det hjälpte inte.
Så är det.
Man får testa vissa saker ibland.
Imorgon är det soppa.
På fredag pannkaka.
 
Målet nummer ett är att ligga under 10 hela dagen
Ikväll hade jag 11,2
Sen är det att ligga under 6
Men en sak i taget.
Har ändå skött mig bra.
Även om suget att köpa choklad på affären var stort.
Men jag stod emot.
Blev gurka istället
 
Målet nummer ett är att ligga under 10 hela dagen
Ikväll hade jag 11,2
Sen är det att ligga under 6
Men en sak i taget.
Har ändå skött mig bra.
Även om suget att köpa choklad på affären var stort.
Men jag stod emot.
Blev gurka istället
Är havrefras ok att äta? Sådana tycker jag är så goda att jag kan äta det som godis när sötsugen kryper på.
 
Är havrefras ok att äta? Sådana tycker jag är så goda att jag kan äta det som godis när sötsugen kryper på.

Det finns en anledning att du äter det som godis ;) 63 % kolhydrater varav 20 % socker.

Såna här typer av flingor är så luriga. Innehåller enligt framsidan på förpackningen 78 % fullkorn och är enligt sloganen en naturlig proteinkälla.

I verkligheten (enligt näringsinnehållet) innehåller Havrefras precis lika mycket kolhydrater respektive socker som Start. Som nog ingen skulle föreslå som nyttiga flingor…
 
Priset är såklart en påse kummin! 😁

Jag minns att vi t ex på hemkunskapen fick laga en enkel korvgryta som skulle kryddas med kummin, och det var ingen som reagerade över att det skulle vara någon märklig, okänd krydda, eller att grytan var exotiskt avancerad. Det var typ potatis, falukorv och krossade tomater. Verkligen basic.
Jag blir helt förundrad över att någon kommer ihåg något från hemkunskapen!
Det enda jag kommer ihåg är att vår lärare en gång kränkte en klasskompis grovt när hon hängde ut honom och att han hade samma jeans oftast (alltid enligt henne) och att han borde lära sig tvätta sina kläder själv om inte hans mamma gjorde det åt honom. Något av nytta tror jag aldrig vi gick igenom.
 
Det finns en anledning att du äter det som godis ;) 63 % kolhydrater varav 20 % socker.

Såna här typer av flingor är så luriga. Innehåller enligt framsidan på förpackningen 78 % fullkorn och är enligt sloganen en naturlig proteinkälla.

I verkligheten (enligt näringsinnehållet) innehåller Havrefras precis lika mycket kolhydrater respektive socker som Start. Som nog ingen skulle föreslå som nyttiga flingor…
Jisses Amalia! det visste jag inte Det var en dietist som sa att jag skulle äta dem istället för godis.... och det fungerar ju då, helt klart av förklarliga skäl... :(
 
Jag blir helt förundrad över att någon kommer ihåg något från hemkunskapen!
Det enda jag kommer ihåg är att vår lärare en gång kränkte en klasskompis grovt när hon hängde ut honom och att han hade samma jeans oftast (alltid enligt henne) och att han borde lära sig tvätta sina kläder själv om inte hans mamma gjorde det åt honom. Något av nytta tror jag aldrig vi gick igenom.
Jag kommer ihåg sconesbak och höstgryta! :D
 
Jisses Amalia! det visste jag inte Det var en dietist som sa att jag skulle äta dem istället för godis.... och det fungerar ju då, helt klart av förklarliga skäl... :(

Alltså om du äter dem istället för godis så är ju en havrefras väldigt mycket bättre än ett gelehallon. Och att byta ut en skål godis mot en skål havrefras är vettigt (även om det ju finns ännu vettigare såklart). Faran blir ju om man tror att de är nyttiga och äter därefter. Och för en diabetiker är det ju inte något man kan äta ”okontrollerat” eftersom kolhydrathalten är så hög.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 120
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Jag är på en efterlängtad solresa med goda vänner. Är i (för)klimakteriet och har normalt lite opålitliga och rikliga blödningar. Min...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 393
Senast: Kivina
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 885
Senast: SiZo
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 519

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp