Bukefalos 28 år!

Hur hanterar ni kylan?

A

anneli70

Flytta gärna om jag postat fel! Jag undrar hur ni andra hanterar kylan??
Jag vet att säkert så lider vi hästägare mer än vad djuren gör! Men ni som bor nere i Skåne te x, hur gör ni när det snöar och blåser i flera dagar?
Är alla skånehästar utrustade med täcken och vindskydd i hagarna?
Jag som bor i mellansverige har kanske inte blivit drabbad lika mkt som ni, men nog nojjar jag iallafall!;)
Jag springer o fyller på vatten stupiett, ser till att dom har hö o tugga på o känner under täcket.. Dagar då det har blåst o yrt snö har dom fått komma in tidigare o sen får jag kolikångest om dom inte rört sej tillräckligt!:crazy:
Samtidigt tänker jag att om dom står still i hagen o fryser(kanske bara jag som nojjar..) så är det skönare att stå inne där det åtminstonde inte blåser?!
Självklart fattar jag att det skiljer sej från häst till häst, en tunnpälsad, täckad kan inte jämföras med ett lurvdjur! Har ni nån tumregel? När jag var liten sa man att kallare än -25 så var det skadligt för hästarnas luftrör... låter väl lite tokigt? Dom kan ju inte stå inne en heldag....
Så jag bara undrar hur gör ni andra?:banana:
 
Sv: Hur hanterar ni kylan?

Hästar brukar tåla kyla, och vinterpälsen växer ju till sig om de är vana att gå ute. Jag har min nyköpta häst i ett stall där de går ute varje dag, men inte alltid så länge. Många skriver här på Buke om att hästarna går ute 13 timmar om dagen. Det gör de i mitt stall på sommaren (har varit medryttare där i några år) men nu är de kanske ute i 8 - 10 timmar, ännu kortare de mer extrema dagarna med snöstorm eller -25. Men ute är det varje dag! I "normal" vinterkyla går dessutom några av hästarna utan täcke, eftersom normala hästar bygger vinterpäls och klarar detta. I helgen har även dessa fått på sig täcken. Mitt stackars halvblod däremot är hårdtränad i ridhus och nästan helklippt. Han har fleecetäcke under vintertäcket och är alltid varm och go under sina täcken, oavsett vädret.

En stor anledning till de kortare utevistelserna är vattnet, som fryser, så de måste få komma in och dricka, även om de faktiskt äter en del snö också, särskilt när de går och plockar hörester i snön.

Så gör min stallägare, och jag har förtroende för hennes erfarenhet. :)
 
Sv: Hur hanterar ni kylan?

Jag har ju en hel bunke skånska hästar ;)
Mina är visserligen ganska privilegierade för att vara skåningar, för de har kuperade hagar med träd och buskar i + ligghallar. Men de använder nästan aldrig ligghallarna mer än på sommaren när det varmt och soligt ute :laugh:

Hingstarna använder sin för att leka i om det inte är bra underlag ute i hagen (hårt, fryst eller blött) stona kan tänkas gå in om det regnar. Men snö och kyla är inget som får dem att gå in.

Men det ska erkännas att hästar som står ute på slätten i minimala hagar inte har det så bra under skånska vintrar :cry:
 
Sv: Hur hanterar ni kylan?

Bor i ett blåshål... Jag har lagt på på mina små, regntäcken nu när det snöat massa. De har lite skydd från hus och häck, men blåser det från "fel" håll och jag ser att de fryser så får de gå in lite tidigare. De ska få vara ute så mycket det går. :)
 
Sv: Hur hanterar ni kylan?

Ja, den här vintern har varit hård. Jag har två islandshästar. En unghingst och en äldre valack. Unghingsten går alltid utan täcke. Är han blöt när de kommer in på kvällen får han ett fleecetäcke på för att torka upp. Har kallstall så det finns ingen värme där som hjälper honom att torka själv så därför gör jag så.

Valacken är helklippt då han tränas rätt mycket och blir svett som jag vet inte vad. Känns inge bra om han ska gå och vara blöt när det är så kallt så jag klippte honom. Han går med Vintertäcke på ute och inne har han en tunnare täcke.

De är ute 12-13 timmar varje dag oavsett väder, har skog att gå in i om de vill. Vattnet har ju varit ett problem. Men jag ger dom varmt vatten varje gång de får mat så de får dricka under tiden de har hö i hagen iallafall. De busar nästan hela tiden mellan matmålen, så de håller igång själva och verkar inte lida. Valacken blev halvklippt i höstas och det växte en del innan den riktiga kylan kom så han gick mest utan täcke om han inte var svett. Men när det var kallare än -25 verkade han frysa så då blev det täcke på ute och naken inne.
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 621
Senast: As_Vegas
·
Utrustning Hej! Jag funderar på vad jag ska köpa för sorts täcke att ha på min islandshäst i hagen efter ridning om hon är svettig och det är...
2
Svar
27
· Visningar
4 882
Senast: Korven
·
Hästvård :crazy: undrar hur en förgiftning visar sej på hästen , om den skulle ha ätit sprängört eller de som ser ut som den ,, ngn som vet vad...
Svar
2
· Visningar
2 091
Senast: HelenaHandberg
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 301
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp