Bukefalos 28 år!

Hur har folk råd med stora husbilar?

De flesta jag ser med stora husbilar är äldre, pensionärer som betalat av sina huslån och/eller sålt huset och flyttat till lägenhet, har bra pensioner och inga skulder. De har råd nu.

En bättre begagnad Plåtis idag går på typ 700 000:- den med……. En Pössl, under 6 meter. Det är helt sanslöst!
Och så har vi generöst nog gett dem räntebidrag, miljonprogramsbidrag och när fastigheterna började bli värda pengar, avskaffade vi fastighetskatten.

Vi överförde miljarder till de som har från de som inte har.

Nu plockar de ut pengarna.
 
Jag förstår inte riktigt varför just husbilar skulle vara konstigt? Jag vet dom som har flera hästar, hundar och katter och reser utomlands ett par ggr om året.
Eller dom som reser och är borta länge.
Ett lån på en husbil blir ju inte mer än tex ovannämnda saker.
 
Jag förstår inte riktigt varför just husbilar skulle vara konstigt? Jag vet dom som har flera hästar, hundar och katter och reser utomlands ett par ggr om året.
Eller dom som reser och är borta länge.
Ett lån på en husbil blir ju inte mer än tex ovannämnda saker.
Jo. 2-3 miljoner är mer än hästar hundar katter om man inte har väldigt speciella sådana. Det är i nivå med bostadslån. Jag har gjort samma reflektion som @escodobe i ämnet.
 
Jo. 2-3 miljoner är mer än hästar hundar katter om man inte har väldigt speciella sådana. Det är i nivå med bostadslån. Jag har gjort samma reflektion som @escodobe i ämnet.
Genomsnittet för en husbil är under en miljon.
Lån på den behöver absolut inte bli mer än ett par hästar och andra djur.
Eller resor för den delen.
Det beror ju helt på vad man vill lägga pengarna på.
 
Jag förstår inte riktigt varför just husbilar skulle vara konstigt? Jag vet dom som har flera hästar, hundar och katter och reser utomlands ett par ggr om året.
Eller dom som reser och är borta länge.
Ett lån på en husbil blir ju inte mer än tex ovannämnda saker.
Nja alltså, många husbilar ligger i miljonklassen och över. Det är ju en rejäl sak att ta lån för. Det är främst att låna till en ren nöjesgrej som också tappar i värde som agerar avskräckande för mig.
Jag tänker att de flesta inte lånar till semesterresor eller hästar. Och visst, en del kan ju spara ihop dom summorna, men det är ju rätt tufft att spara ihop en miljon.
 
Spånar fritt,, Tror det är en blandning men generellt är väl medelåldern på dom som har en sådan äldre och de har väl då antingen värde i bostad som kan tas ut i lån, uppsparat kapital, arv eller investerat klokt. En del kanske hyr, lånar eller har köpt tillsammans med andra? Så alla man ser köra runt med dom äger kanske inte den själv?
 
Nja alltså, många husbilar ligger i miljonklassen och över. Det är ju en rejäl sak att ta lån för. Det är främst att låna till en ren nöjesgrej som också tappar i värde som agerar avskräckande för mig.
Jag tänker att de flesta inte lånar till semesterresor eller hästar. Och visst, en del kan ju spara ihop dom summorna, men det är ju rätt tufft att spara ihop en miljon.
En miljon är för många tufft att spara ihop till genom att arbeta, men genom värdeökning på fastigheter, investeringar på börsen och arv så har det för många, som nu uppnått medelålder, inte varit så svårt att samla ihop till en miljon.

Allmänt tips är att lyssna på Andreas Cervenkas sommarprat som tydligt förklarar den tillgångsinflation som varit under lång tid och som gjort många idag lite äldre svenskar relativt förmögna.
 
Absolut. Men oavsett så är det ju olika vad folk lägger pengar på. Jag tycker att folk lägger mkt pengar på en massa saker men jag ser inte att en husbil skulle vara konstigare än ngt annat.
Jag startade alltså tråden för att jag själv är intresserad av att köpa en husbil? Men att priserna för bättre begagnade ändå är rejält höga för en medelinkomstagare som jag - men att det ändå kryllar av dom och att jag därför än nyfiken på hur folk gör som köper sådana?
 
En miljon är för många tufft att spara ihop till genom att arbeta, men genom värdeökning på fastigheter, investeringar på börsen och arv så har det för många, som nu uppnått medelålder, inte varit så svårt att samla ihop till en miljon.

Allmänt tips är att lyssna på Andreas Cervenkas sommarprat som tydligt förklarar den tillgångsinflation som varit under lång tid och som gjort många idag lite äldre svenskar relativt förmögna.
Jo det har jag gjort. och det var väldigt bra.
 
Jag startade alltså tråden för att jag själv är intresserad av att köpa en husbil? Men att priserna för bättre begagnade ändå är rejält höga för en medelinkomstagare som jag - men att det ändå kryllar av dom och att jag därför än nyfiken på hur folk gör som köper sådana?
Ok. Jag skulle kunna köpa en kontant. Har jobbat och sparat pengar på vanligt sparkonto.
Jag hade inte klarat ta ett lån på min lön utan sparpengar.
Så jag tänker att antingen har man sparat eller så har man en lön(eller två om man lever ihop) där ett lån inte är ett problem.
 
Ok. Jag skulle kunna köpa en kontant. Har jobbat och sparat pengar på vanligt sparkonto.
Jag hade inte klarat ta ett lån på min lön utan sparpengar.
Så jag tänker att antingen har man sparat eller så har man en lön(eller två om man lever ihop) där ett lån inte är ett problem.
Tuff gjort att kunna spara ihop en miljon på en lön. dvs utan arv eller vinst på bostad.
 
Tuff gjort att kunna spara ihop en miljon på en lön. dvs utan arv eller vinst på bostad.
Ja det kanske är det? Jag har inga barn, bor i lgh och har en gammal bil som jag inte kör så ofta. Inga dyra intressen. Snålar inte men slösar inte heller.
Perioder har jag jobbat en del extra.
Har jobbat i 24 år. Och gör man ett snitt på det så är det inte så märkvärdigt.
 
Senast ändrad:
Jag startade alltså tråden för att jag själv är intresserad av att köpa en husbil? Men att priserna för bättre begagnade ändå är rejält höga för en medelinkomstagare som jag - men att det ändå kryllar av dom och att jag därför än nyfiken på hur folk gör som köper sådana?
En husbil är billigare i inköp än en Plåtis, om man jämför årgång etc. Vi hade fått en husbil för mycket mindre än Plåtisen vi köpte, men vi ville ha en mindre "bil" då vi kör till Norge rätt ofta och på slingriga branta vägar. En van/Plåtis är smidigare men är i stort sett lika bra om man inte tänker bo i den på heltid (vilket en kompis till oss iofs gjorde, tog den till Mallorca på vintrarna och campade utanför campingplatserna = billigare.)

Men priset är ändå sanslöst och det är svårt att se hur det är berättigat att ta så hutlöst mycket betalt för dem.
 
Jag startade alltså tråden för att jag själv är intresserad av att köpa en husbil? Men att priserna för bättre begagnade ändå är rejält höga för en medelinkomstagare som jag - men att det ändå kryllar av dom och att jag därför än nyfiken på hur folk gör som köper sådana?
Man kan lägga upp lånet med restvärde. Alltså, du tar lån på låt säga 600.000:- på 5 år, men du behöver bara betala värdeminskningen. Så låt säga att den om 5 år anses vara värd 500.000:- så har du bara lån på 100.000:- som du behöver betala tillbaka. Poängen är att du efter de 5 åren ska köpa ut den, men de flesta finansierar om husbilen istället och gör samma sak igen. Ja, det blir dyrare än att betala kontant, men det blir en summa i månaden du har råd med och som inte stjälper hela din budget.

De flesta som köper dyra motorcyklar köper med restvärde och det är samma princip på husbilar, att man använder de halva året så det är inte lika surt att betala räkningen i januari trots att fordonet står på förvaring.
 
Man kan lägga upp lånet med restvärde. Alltså, du tar lån på låt säga 600.000:- på 5 år, men du behöver bara betala värdeminskningen. Så låt säga att den om 5 år anses vara värd 500.000:- så har du bara lån på 100.000:- som du behöver betala tillbaka. Poängen är att du efter de 5 åren ska köpa ut den, men de flesta finansierar om husbilen istället och gör samma sak igen. Ja, det blir dyrare än att betala kontant, men det blir en summa i månaden du har råd med och som inte stjälper hela din budget.

De flesta som köper dyra motorcyklar köper med restvärde och det är samma princip på husbilar, att man använder de halva året så det är inte lika surt att betala räkningen i januari trots att fordonet står på förvaring.
Var tar man ett sådant lån?? Banken?
 
En husbil är billigare i inköp än en Plåtis, om man jämför årgång etc. Vi hade fått en husbil för mycket mindre än Plåtisen vi köpte, men vi ville ha en mindre "bil" då vi kör till Norge rätt ofta och på slingriga branta vägar. En van/Plåtis är smidigare men är i stort sett lika bra om man inte tänker bo i den på heltid (vilket en kompis till oss iofs gjorde, tog den till Mallorca på vintrarna och campade utanför campingplatserna = billigare.)

Men priset är ändå sanslöst och det är svårt att se hur det är berättigat att ta så hutlöst mycket betalt för dem.
Min pappa byggde för 30 år sedan själv om en skåpbil till husbil, jag var med och hjälpte till och det verkar vara det enda någorlunda möjliga lösningen om det ska bli aktuellt inom en överskådlig tidsrymd. Och då behöver det vara en så liten typ caddy eller så att jag kan ha den till jobbpendlingen varje dag.
 
Man kan lägga upp lånet med restvärde. Alltså, du tar lån på låt säga 600.000:- på 5 år, men du behöver bara betala värdeminskningen. Så låt säga att den om 5 år anses vara värd 500.000:- så har du bara lån på 100.000:- som du behöver betala tillbaka. Poängen är att du efter de 5 åren ska köpa ut den, men de flesta finansierar om husbilen istället och gör samma sak igen. Ja, det blir dyrare än att betala kontant, men det blir en summa i månaden du har råd med och som inte stjälper hela din budget.

De flesta som köper dyra motorcyklar köper med restvärde och det är samma princip på husbilar, att man använder de halva året så det är inte lika surt att betala räkningen i januari trots att fordonet står på förvaring.
Aha! Brukar försäkringen följa i samma takt som värdeminskningen och avbetalningarna så att man inte står där med ett restskuldpå typ 300 000 och får ut 50 000 om eländet brinner upp eller liknande?
 

Liknande trådar

Samhälle Spinoff på en spinoff. Det hävdas ju ofta att reavinstskatten på bostäder gör att folk inte har råd att flytta. Jag är kanske korkad...
Svar
15
· Visningar
1 330
Senast: touche
·
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 058
Senast: Lucta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp