Bukefalos 28 år!

Hur har folk råd med stora husbilar?

Och lugn och ro. Har aldrig sett en camping där man inte sitter i princip i knäet på varandra...
Alltså sitta på en camping är det sista jag vill göra om vi köper husbil. ;) Jag drömmer om att kunna ställa husbilen på naturcamping eller avfart i skogen, fjällkanten för att ha nära ut. Vandra, komma hem till husbilen, dricka mitt te, krypa i säng. Vakna äta frukost och ta oss vidare till nästa plats. :) Helst utan en annan människa i närheten. ;)
 
Alltså sitta på en camping är det sista jag vill göra om vi köper husbil. ;) Jag drömmer om att kunna ställa husbilen på naturcamping eller avfart i skogen, fjällkanten för att ha nära ut. Vandra, komma hem till husbilen, dricka mitt te, krypa i säng. Vakna äta frukost och ta oss vidare till nästa plats. :) Helst utan en annan människa i närheten. ;)

Det låter ju betydligt trevligare! De campingar jag sett har haft så extremt hög densitet på folk att jag inte kan flesta hur nån kan tycka att det är avkopplande att spendera sin tid där ä. Och då är jag ändå van vid att ha grannar nära!
 
Det låter ju betydligt trevligare! De campingar jag sett har haft så extremt hög densitet på folk att jag inte kan flesta hur nån kan tycka att det är avkopplande att spendera sin tid där ä. Och då är jag ändå van vid att ha grannar nära!
Alltså camping är min mardröm. 😂 Vi har bott i campingstugor ibland, billigt alternativ när man behöver en säng för en natt, men nej jag får kryp, folk överallt och högljutt som sagt.

Men vi har sett en hel del naturcamping platser uppåt i landet, ofta vid vatten, plats för 2-3 husbilar men oftast bara en som står. Grillplats och vacker natur. :)
 
Visst finns det husbilar som kostar 2-3 miljoner, men de flesta man ser på vägarna är inte så dyra. Jag tror man lurar sig där; många modeller har sett likadana ut länge, och det är inte alltid helt lätt att se skillnad på en helt ny bil och en välskött bil som faktiskt har flera år på nacken.

Står just nu på en mkt attraktiv fullbokad camping. Bokade en övernattning här och trots beläggningen är här tyst, lugnt och skönt. Vi hade tur! väljer dock oftast mindre ställen, och är på väg till fjällen. Husbilen ger oss en frihet som vi inte skulle ha haft med ett fritidshus.
 
Visst finns det husbilar som kostar 2-3 miljoner, men de flesta man ser på vägarna är inte så dyra. Jag tror man lurar sig där; många modeller har sett likadana ut länge, och det är inte alltid helt lätt att se skillnad på en helt ny bil och en välskött bil som faktiskt har flera år på nacken.

Står just nu på en mkt attraktiv fullbokad camping. Bokade en övernattning här och trots beläggningen är här tyst, lugnt och skönt. Vi hade tur! väljer dock oftast mindre ställen, och är på väg till fjällen. Husbilen ger oss en frihet som vi inte skulle ha haft med ett fritidshus.
Nä, precis, vi brukar ha ett par husbilar om året hos oss och det här var första gången en såndär enorm (dessutom med tillkopplad stor hästtransport) besökte. Det är nog inte heller supersmidigt att ta 5-ton enorm husbil när man ska kompletteringshandla något litet.

I valet mellan fritidshus och husbil skulle jag också luta åt det senare, men mest lutar jag åt inget av det. Hotell är som en husbil (i aspekten att det inte är fast adress som ett fritidshus) fast med andra slags bekvämligheter och avsaknad av kapitalbehov.
 
Jag har varit jättesugen på en liten husbil, men skjutit det framåt då jag vare sig har tid eller råd just nu. Dock börjar jag inse att det kanske blivit en allt sämre idé - det finns otroligt många husbilar nu så att hitta en egen plats att ställa upp den på över natten är nog rätt kört. De små ställplatserna jag åker förbi varje dag är alltid fulla på sommaren, med 5-6 husbilar på varje. Terrängkörningslagen säger att man inte kan köra in i en skogskant eller gräsmatta och parkera där, men det verkar många inte respektera.
Tyvärr tror jag att den spontana aspekten försvinner allt mer och man kommer behöva åka och leta för att hitta en ledig plats. Vilket gör att hela idén med husbil försvinner, i alla fall för mig.
 
Jah är mest fascinerand att någon ens vill ha en husbil, ännu mindre en husvagn 😅
När man kan bo på hotell 😍
Eller ännu bättre, stanna hemma 😁

Jag bor i en turistmagnet till småstad och promenerar ofta förbi campingen vid havet, känner mig extra glad över lägenheten som väntar hemma varje gång 😍🤣

On topic så tycker jag ändå att jag ser mycket mer av de äldre husbilarna här omkring, både små plåtisar och vanliga äldre, än vad jag gjorde för pandemin. De flesta som har dem är (förmodligen) barnfamiljer eller yngre par medan pensionärerna oftare rullar runt i de nyare lyxvarianterna.

Gissar att om man är två så blir det ekonomiska läget ett annat och "vanligt folk" kan ta sig råd (eller lån) i större utsträckning. Avsaknad av andra dyra hobbies i kombination med att inte bo i storstad/billigt boende hjälper säkert till också.
 
Jah är mest fascinerand att någon ens vill ha en husbil, ännu mindre en husvagn 😅
När man kan bo på hotell 😍
Eller ännu bättre, stanna hemma 😁
Åhh underbart med en till som tycker om att vara hemma:up: Jag och min sambo köpte hus ihop som totalrenoveras. Det är så underbart att vara där att jag inte vill åka någon annanstans vid ledighet. Total avkoppling!! Dock är jag soldyrkare och någon resa till solen under vintern i någon vecka kan tänkas. Det ska vara hotell och all inklusive havet 2 steg till höger och poolen 2 steg till vänster och matsalen i mitten:)
 
Min pappa byggde för 30 år sedan själv om en skåpbil till husbil, jag var med och hjälpte till och det verkar vara det enda någorlunda möjliga lösningen om det ska bli aktuellt inom en överskådlig tidsrymd. Och då behöver det vara en så liten typ caddy eller så att jag kan ha den till jobbpendlingen varje dag.
Jag hade en VW caddy förut och har nu en Peugeot Expert som jag byggt om till campervans. Det behövs inte så mycket om man bara vill ha ett enkelt ställe att övernatta. Caddyn brukade jag kalla för lyxtält. Första övernattningen i caddyn slängde jag in 4 plastlådor med grejer i och la en madrass ovanpå, sov gott med den enkla lösningen. Jag har efter det byggt om bilarna mera, isolerat och haft mig men det är för att jag egentligen tycker själva fixandet och byggandet är roligare än resandet 😂
 
Camping? Varför skulle man vara på en camping? När jag var barn var vi på resa i över 2 månader med husvagn. 1 natt bodde vi på en camping...
Eller hur. Alla jag känner som har husbil har den för att kunna åka runt med alla hundar och bo på tävlingsplatser eller vid kurser.

Hade jag haft råd vore husbil en sån grej som skulle ta bort ett av de stora skälen till att jag är hemmabunden: jag hatar att inte ha med mig mitt eget ställe att varva ner och vila vid. Funkade helt ok att sova i gamla Caddyn, men det var minst sagt trångt med fyra hundar 🤣
 
Just därför man behöver en med garage till lilla smidiga sportbilen! :up::rofl:
Vi hade en stor husbil (som vi bodde i) i USA och det var en nödvändighet med en liten pickup på släp bakom - med cyklar på flaket! En stor husbil är som att släpa runt på en strandad val. När man väl parkerat den vill man inte precis koppla loss monstret för att åka och handla.

Sen köpte vi en liten klassisk folkabuss som vi fixade till och den var en DRÖM. Jag sörjer fortfarande att vi sålde henne.

Idag har vi som sagt en Plåtis här hemma, precis under 5-metersgränsen, och den känns perfekt. Den är i skrivande stund på väg mot Trollveggen i Norge och går som en dans (jag är hemma och jobbar, dock...).
 
Jag hade älskat att ha en plåtis för vandring. Har superbra tält, men jag vandrar ofta ensam och närmare civilisationen är jag inte lika förtjust i att tälta. Eller för att kunna vara iväg ett par dagar även när vädret är skit, för att man orkar mer om inte allt man ska sova i är genomblött och det är 3°C på natten som det är på lite höjd just nu. :meh:

De av mina vänner som har husbil lägger upp den för uthyrning de veckor de inte använder den själv. 5-6000:-/vecka är inga problem att få för en rätt gammal husbil, och det gör ju en del skillnad om man får någon vecka i månaden uthyrd. Hade inte varit några problem att ha den mer eller mindre fullbokad om det hade varit grejen.
 
Eller hur. Alla jag känner som har husbil har den för att kunna åka runt med alla hundar och bo på tävlingsplatser eller vid kurser.

Hade jag haft råd vore husbil en sån grej som skulle ta bort ett av de stora skälen till att jag är hemmabunden: jag hatar att inte ha med mig mitt eget ställe att varva ner och vila vid. Funkade helt ok att sova i gamla Caddyn, men det var minst sagt trångt med fyra hundar 🤣
Av denna anledning vill även jag ha en liten husbil. Kunna resa runt och enkelt ta med hunden. Min nuvarande är lite speciell och går inte (ännu, i alla fall) att lämna ensam i främmande miljöer. När vi var i England fick jag beställa mat från Über Eats när kocken på den hundtillåtna puben där vi bodde sa upp sig på stående fot och det inte fanns något att äta. I sådana lägen vore det otroligt skönt med en husbil där hon kan vara trygg "hemma" ett par timmar medan jag handlar eller går på museum. Mer än så behövs inte, för helst har jag ju med henne. Men det går ju inte alltid.

Jag skulle behöva åka ner i Europa och göra research för en bok. Tänker varje dag på hur smidigt det vore om jag hade en husbil, bara lasta hunden, datorn och kameran och åka när jag får tid.

@escodobe - jag har ställt din TS-fråga till mig själv många gånger sen jag började fundera på husbil!
 
Jo. 2-3 miljoner är mer än hästar hundar katter om man inte har väldigt speciella sådana. Det är i nivå med bostadslån. Jag har gjort samma reflektion som @escodobe i ämnet.

Hästarna är inte så jättedyra i inköp några tiotusenlappar till någon/några 100.000 lappar i normalfallet, men kostar en massa i drift. Jag förundras både över de som har råd med flera hästar och dyra båtar/husbilar eller vad det kan vara.
 

Liknande trådar

Samhälle Spinoff på en spinoff. Det hävdas ju ofta att reavinstskatten på bostäder gör att folk inte har råd att flytta. Jag är kanske korkad...
Svar
15
· Visningar
1 346
Senast: touche
·
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 085
Senast: Lucta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp