Bukefalos 28 år!

Hur har folk råd med stora husbilar?

Glöm inte att många har rätt bra med pengar. Särskilt den lite äldre generationen även om dom inte är höginkomsttagare.
Skulle mina föräldrar sälja sina hus skulle dom få åtskilliga miljoner på kontot just för dom köpte hus på den tiden då lånen fortfarande kunde betalas av på några år
.
Detta hänger dock på att du köpt ett hus där priserna gått upp. En äldre släktingar till mig bodde utanför en mindre stad, där fick du mycket hus för pengarna!
 
Detta hänger dock på att du köpt ett hus där priserna gått upp. En äldre släktingar till mig bodde utanför en mindre stad, där fick du mycket hus för pengarna!
Ja självklart mina bor dock i varsin lite större stad med relativt närhet till sthlm ( som många andra)
Särskilt min mammas hus som ligger centralt det har gått upp ungefär 8 miljoner i värde helt galet 🥶🥶
 
Jag sålde min extralånga Caravelle till en man som skulle bygga om den till husbil, tydligen var den extra eftertraktad till just det, eftersom det var lätt att få ur all inredning (två 3-sitsrader) till ett helt plant golv och även med flera 12v-uttag på lämpliga ställen där bak. Men stort blir det inte som husbil ändå.

Det är ju hela poängen. :) Precis så mycket plats som man behöver för att kunna sova bra, allt annat gör det bara krångligt att köra på småvägar. Det är inte så himla smidigt att mötas två "normalstora" husbilar på skogsvägen där det knappt går att köra ut i mötesfickan om bilen är för hög.
 
Jo. 2-3 miljoner är mer än hästar hundar katter om man inte har väldigt speciella sådana. Det är i nivå med bostadslån. Jag har gjort samma reflektion som @escodobe i ämnet.

Har i USA far man bostadslan for husbil, husvagn, eller egentligen allt som har en fast monterad diskho "innomhus". Jag tror att det galler over hela landet, men det kan finnas stater som gor annorlunda.

Vara stora husbilar ar dock mer husbussar och det ar inte helt ovanligt att folk har dem som aretrunt boenden. De langsta ar 13.7 meter men de flesta ar 9-12 meter langa. Sedan finns det ju en massa mindre husbussar ocksa, men de ar vanligtvis rena "semester bilar" som kan komma fram precis overallt.
 
Har i USA far man bostadslan for husbil, husvagn, eller egentligen allt som har en fast monterad diskho "innomhus". Jag tror att det galler over hela landet, men det kan finnas stater som gor annorlunda.

Vara stora husbilar ar dock mer husbussar och det ar inte helt ovanligt att folk har dem som aretrunt boenden. De langsta ar 13.7 meter men de flesta ar 9-12 meter langa. Sedan finns det ju en massa mindre husbussar ocksa, men de ar vanligtvis rena "semester bilar" som kan komma fram precis overallt.
Och de flesta brukar ha såna där slideout rooms som jag aldrig sett på svenska trailers eller husbilar, alltså man typ drar ut väggarna så man får extra utrymme!
 
Vi har husbil, köpte en första ”instegsbil”, en lågpris. Hade den ett par år, funderade på vad vi behövde och ville ha, så när min pappa gick bort och det blev lite pengar över från husförsäljning, bytte vi till en bättre, något större helintegrerad. Vi är ute på tävlingar, helgutflykter, semester ca 60 nätter/år, två vuxna och fem hundar. Trivs superbra med den här storleken, ca 7,80 lång. Vi har ett tioårslån på det som blev över. Make som tjänar bra, jag mer normal mot låg inkomst.
Bor på gård i övrigt.
 
Och de flesta brukar ha såna där slideout rooms som jag aldrig sett på svenska trailers eller husbilar, alltså man typ drar ut väggarna så man får extra utrymme!

Precis. Vi har tre "slide outs". En i sovrummet och tva i "huvuddelen", en i det som ar kok och en i det som ar vardagsrum. Tva pa den har sidan och den storsta, vardagsrummet, pa andra sidan.

OCh bilen pa slap sa man kan parkera den har och gora det man vill. Och princess Diva forstass. :love:

IMG_6982.JPG
 
Senast ändrad:
Och lugn och ro. Har aldrig sett en camping där man inte sitter i princip i knäet på varandra...
Vår camping.
Liten och exklusiv med stora tomter runt husbilen/husvagnen.
Sjöutsikt och egen badplats.
Våra campare har vår här och tycker om att fiska.

De små och rofyllda platserna ser du ju inte.
Många fricampar också och utnyttjar andras mark och utrymme.
De hittas på badplatsernas parkeringsplatser.
 
Glöm inte att många har rätt bra med pengar. Särskilt den lite äldre generationen även om dom inte är höginkomsttagare.
Skulle mina föräldrar sälja sina hus skulle dom få åtskilliga miljoner på kontot just för dom köpte hus på den tiden då lånen fortfarande kunde betalas av på några år
.
Eller har föräldrar som har bra med pengar.
Och får låna husbilen.
 
Vad är en "naturcamping"?
Allemansrätten gäller inte för motorfordon och terrängkörningslagen förbjuder husvagnar och husbilar att köra ut och ställa sig i naturen.
Inte för att det verkar hindra husbilister men det får markägare att stoppa tilltaget.
Det finns många naturcampingar där man alltså betalar för sin plats, men det är små platser, finns plats för 1-3 sällskap, soptunnor, grillplats och utedass. Markägare som för en liten kostnad kan få in lite inkomster och styra folk där det passar bäst.
 
Precis. Vi har tre "slide outs". En i sovrummet och tva i "huvuddelen", en i det som ar kok och en i det som ar vardagsrum. Tva pa den har sidan och den storsta, vardagsrummet, pa andra sidan.

OCh bilen pa slap sa man kan parkera den har och gora det man vill. Och princess Diva forstass. :love:

Visa bifogad fil 124123
Om en sådan rullade in på vår camping, där den visserligen skulle passa väldigt bra, så skulle hela trakten stå och glo.
De skulle ta en extra omväg för att åka och titta.
Campingen syns på litet håll från allmänna vägen och nyfikenheten över vad som står på den är stor.
Byn brukar veta när någon ny campare flyttar dit och när de byter husvagn/husbil.
Vi har i princip bara långliggare och de flesta kommer tillbaka år efter år.
 
Det finns många naturcampingar där man alltså betalar för sin plats, men det är små platser, finns plats för 1-3 sällskap, soptunnor, grillplats och utedass. Markägare som för en liten kostnad kan få in lite inkomster och styra folk där det passar bäst.
Det är nog så det får bli i framtiden.
Fricamparna, eller fulcamparna som yngste sonen kallar det, ställer till det något så oerhört.
 
Vad är en "naturcamping"?
Allemansrätten gäller inte för motorfordon och terrängkörningslagen förbjuder husvagnar och husbilar att köra ut och ställa sig i naturen.
Inte för att det verkar hindra husbilister men det får markägare att stoppa tilltaget.
Utrymmet för fricamping är väldigt litet och i populära områden med många husbilar på säsongen nästan lika med noll. Å andra sidan finns då ofta bra ställplatser ganska väl utspritt.

De romantiska bilder och föreställningar om fricamping i Sverige som förekommer är nästan alltid olagliga - eller inte alls fricamping. Att stå på en bred väg eller markerad p-plats som är det ”enda” tillåtna, förekommer inte så ofta på de där bilderna.

Däremot kan man få nyckeln till de perfekta lägena antingen genom att betala för campingplats - eller ta med sig tält.
 
Det är nog så det får bli i framtiden.
Fricamparna, eller fulcamparna som yngste sonen kallar det, ställer till det något så oerhört.
Den stora delen fricampare märker ingen av, eftersom de sköter sig och förstör inget. Men så finns det alltid de där som förstör för alla, det går igenom i allt, ryttare, hundägare, kattägare, bilister, cyklister, busschaufförer, lastbilschaufför, tältare osv.
Det finns lägen där fricamping inte är ett problem, och det finns lägen där man undrar om de är idioter.
 
Utrymmet för fricamping är väldigt litet och i populära områden med många husbilar på säsongen nästan lika med noll. Å andra sidan finns då ofta bra ställplatser ganska väl utspritt.
Här där vi bor är det helt galet.
Tyskar och belgare, och för den delen en och annan fransos och schweiziare, invaderar alla möjliga och omöjliga platser.
Det finns en populär tysk TV-serie, Inga Lindström, som spelas in här och drar hit helt osannolika mängder turister.
 

Liknande trådar

Samhälle Spinoff på en spinoff. Det hävdas ju ofta att reavinstskatten på bostäder gör att folk inte har råd att flytta. Jag är kanske korkad...
Svar
15
· Visningar
1 330
Senast: touche
·
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 058
Senast: Lucta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp