Hur har ni tränat er hund att vara lös?

C

Catrool

Jag är lite nyfiken på om ni kan ha era hundar lösa oavsett situation, lyssnar dom alltid?

Hur har ni tränat era hundar? Har det varit lång lina på, inghängnad träning eller var er hund född till att vara lös och lydig? :laugh: Vart började ni?!

Jag fick hem en blandras av mindre modell på ca 1 år i Juli i år. Han har fått lära sig mycket vardagshyffs under dessa veckorna hos oss. Han sköter det jätte bra är nu koppeltränad, sitter och väntar vid dörren tills man tagit av sig skor osv. Men jag litar inte på honom att jag vågar ha honom lös, skulle det komma ett annat djur så tror jag han drar utan att tveka.

Men min fråga är egentligen, hur har ni tränat?! Har nån haft samma problem och fått bukt på de?
 
Sv: Hur har ni tränat er hund att vara lös?

När jag hade en omplaceringshund så träna vi först vid lång lina. När det satt 100% så prova jag med olika störningsmoment (fortsatt i linan). Sen börja med och ha henne lös i inhägnat område först utan störning men ökade gradvis svårigheten. Har dock inte kvar henne då hon blev gammal och fick vandra vidare. Men prova detta först, kan dock ta tid och tålamod.
 
Sv: Hur har ni tränat er hund att vara lös?

Jag har tränat inkallning i inhägnad och skött det på så vis, har haft godis och boll med mig om vi är på promenad så att hunden alltid sett fördel i att komma till mig. Den hund som sticker springer jag inte efter utan ignorerar. Hunden ska alltid leta efter mig, och dom brukar bli rätt överrumplade när man inte bryr sig om att dom går åt andra hållet och springa tillbaka.
 
Sv: Hur har ni tränat er hund att vara lös?

Tack till båda för tipsen :) Vi tränar med både lina och inhängnat...

MrsScabtree- Har jag en leksak nära så lämnar han inte min sida, just förutom om det är en annan hund som pockar på hans uppmärksamhet eller en hare eller liknande... Men de är väl just de vi måste träna på då, att behålla kontakten även om de är störning i närheten...

Om hunden drar och kommer tillbaka, hur bemöter ni den då?! MrsScabtree du ignorerar då den drar men då hunden sedan väljer att komma till dig sen, hur beteer du dig då?
 
Sv: Hur har ni tränat er hund att vara lös?

Jag ignorerar även då ( oom hunden rymmer och sedan återvänder ).

För oss har det varit en kombination med hund som inte vill vika för långt från min sida, minimal jaktlust och långlina :)
 
Sv: Hur har ni tränat er hund att vara lös?

Det beror på. Om hunden tar tid på sig att komma tillbaka brukar jag ignorera, men springer den iväg för att strax besluta sig för att vända och gå tillbaka så brukar jag bemöta den med ett par glada ord :)
 
Sv: Hur har ni tränat er hund att vara lös?

Jag själv har haft den turen att få en mkt mattekär hund som lyder minsta pip, hon är lite under året så det kan ju vända. Men just nu litar jag på henne till 100% om det kommer djur i skogen eller möter något på promenaderna. Går lös på gården och har aldrig lämnat den.

Jag tror på mkt lek den fösta tiden vid lösa promenader, hunden ska tycka du är roligast inte att springa in i skogen och jaga. Låt inte hunden gå förlångt ifrån dig så du "tappar" kontakten! Så skulle jag göra!!!
 
Sv: Hur har ni tränat er hund att vara lös?

Tack för era tips Calazirya och Warmia :)

Ska verkligen ta tag i detta nu, hade varit så skönt för både mig och honom om han kunde vara lös och leka utan att jag behöver vara rädd att han ska springa bort till nån mötande hund.. som kanske är agressiv..

När ni tränar med lina och så, tränar ni då på era vanliga promenader ute eller tränar ni inkallning på typ nån gräsplan med linan på?! Ja känner mig helt okunnig :confused: men ja har alltid kunnat litat på alla andra hundar så ja har lixom aldrig haft detta problemet....
 
Sv: Hur har ni tränat er hund att vara lös?

Har två hundar som jag i princip alltid har lösa, bor naturnära men i bostadsområde och är därför extra noga med att visa andra att jag har "koll" på mina hundar så att de inte har mage att be mig koppla dem :)
När mina hundar hade den grundläggande allmänlydnaden började jag ha dem lösa i skogen där det inte är mycket folk och började träna först med att de ska lära sig ha koll på mig och inte tvärt om. Så fort jag märker att de har nte full koll på mig (detta gör jag fortf) gömmer jag mig bakom en buske eller något, resultatet blir då att de börjar leta efter mig och lär sig då att så fort man inte har koll på matte så kanske hon "försvinner", därav ”checkar de alltid in” med ögonkontakt med jämna mellanrum.

Vid möte av andra människor sätter jag alltid mina hundar i vägkanten för att visa förbipasserande att jag har koll (det finns ju dem som är rädda). I början kallade jag in dem i god tid satte mig på huk bredvid och höll lite lätt i nackhåret, successivt kan man släppa, stå upp, göra snävare inkallningar osv...

Detta är mina två nyckelknep som funkar perfekt och får ofta komplimanger över mina lydiga hundar... då blir jag nästan lite skamsen för det behöver ju inte vara så svårt egentligen :)

O glöm inte godis o lycka till ;)
 
Sv: Hur har ni tränat er hund att vara lös?

Tack så mycket för ditt tips, de där med gömma mig skall jag prova, de kan man ju använda även om vi är i en inhängnad och sedan utöka de till då han är lös :)
 
Sv: Hur har ni tränat er hund att vara lös?

Absolut, sedan kan man för lite mental stimulans utveckla det till kurragömma. Funkar oxå jättebra inomhus, be dem stanna exempelvis bakom sängen, springa o gömma sig o vissla när de får börja leta, det är det bästa mina hundar vet! Dessutom är det sjukt roligt nar man ser att de letar efter en i tvättmaskinen och uppe på stolar:laugh:
Efter ett tag kan man göra det i skogen med längre o längre avstånd :)
 
Sv: Hur har ni tränat er hund att vara lös?

Jag har haft en omplaceringshund tidigare som jag aldrig kunde ha lös p g a för mkt jaktinstinkt. Jag tränade i flera år med långlinan, men kunde ändå aldrig lita på henne i skogen, dock hade jag henne lös på apellplanen och liknande utan problem. Hundar och folk försökte hon inte sticka till, katter lyckades jag träna bort, men vilt var helt omöjligt. Utöver jaktinstinkten så var hon även väldigt självständig, vilket gjorde det ännu svårare att träna.

Min nuvarande hund är också en omplacering, som jag bara haft några veckor. Han är hur lätt som helst att ha lös, eftersom han är väldigt "mammig" och håller sig nära självmant. Han är inte överdrivet intresserad av andra hundar och helt ointresserad av främmande människor och vilt. Han är dessutom förarvek och har mycket "will to please". Honom har jag inte tränat med långlina eller liknande, utan släppte honom bara lös.

Eftersom du misstänker att din hund skulle dra på vilt skulle jag absolut köra med långlina om jag var du. Har du tillgång till inhägnad mark, så träna helt lös där och sen med långlina på vanliga promenader. Det hjälper ju liksom inte om hunden lyder på en gräsplan om den inte gör det på en skogspromenad, där man kanske helst vill ha hunden lös.
 
Sv: Hur har ni tränat er hund att vara lös?

Tack Krax, de känns som om min hund är lite som din första omplaceringshund. Han är ganska självständig då man är ute ( lite som är normalt för basenjis) å andra sidan är han ganska "mammig" med så att säga, inne följer han mig som en skugga.. Jag har nog svårt att helt läsa honom...

Han har tex lämnat min sambo mitt på gräsmattan då dom lekte med en leksak ochjag gick in för att hämta nåt, jag hittade honom utanför dörren , när han hade insett att ja hade gått hade han tvätvänt och sprungit hem efter mig... Så kanske detta gömma mig skulle kunna funka...

Ja de är mycket som jag skall prova nu men lina på och träna lös på promenaderna och sen leka kurragömma då vi är vid inhängnaderna är nog en bra början :)
 
Sv: Hur har ni tränat er hund att vara lös?

min valp e nog "född" till att vara lös, ne men hon e väldigt lyhörd :D

Har haft henne lös enda sen hon var 8 veckor och då tydde hon sig till mig väldigt mycket och nu är hon 5 månader och hon går alltid lös i princip. förutom när vi går på vägar och så.

kan hända i skogen att hon går lite för långt bort men då gömmer jag mig och då kommer hon igen. kommer i princip alltid när man kallar på henne. så kontaktövningar rekomenderar jag att man ska göra
 
Sv: Hur har ni tränat er hund att vara lös?

En annan bra metod för iaf jagandet är att sätta på långlina och åka dit det brukar vara mkt vilt och helt sonika "framkalla" problemet för att kunna korrigera det.

För vanlig vardagslydnad och inkallning har du fått massor av bra tips. :)

Mina tre hundar är ganska olika. Den yngsta har jag haft lös sen han var 8 veckor och han har nu vid 9,5 månads ålder fortfarande inte trotsat en inkallning, han är naturligt följsam och lätt på det viset.

Terriern kommer alltid om än lite långsammare än dom andra vissa gånger, han har stuckit efter vilt två gånger men vände efter 20m när jag vrålat båda gångerna. Han behöver bara "brytas".

Schippen lider av lydnadssyndromet "klistradmotdinvänstravad" och enda gången hon får för sig att göra något på eget bevåg i skogen är om hon hittar något äckligt att rulla sig it alt. äta.

Jag har lärt alla tre att röra sig inom en ganska kort radie, så dom cirkulerar naturligt max 10-15m ifrån mig, det gör att jag kan överblicka områdena vi går i om vi skulle möta någon. Dom två sistnämda hundarna är 5 år och ingen av dem har nånsin sprungit fram till någon utan lov. :)

Mitt tips är att vara rolig, gör något otippat i din hunds ögon, jag har kastat mig in i buskagen och tjoat runt och lekt ibland (haha), var den din hund vill vara med och inte fly ifrån. Och slutligen, det ska löna sig att vara med dig! :)

Lycka till med din!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur har ni tränat er hund att vara lös?

tack Lilljessicah :)
Har även funderat på att lära honom spåra de jag vill så kanske han mättar sitt begär att följa vilt annars.. men vet inte om de kanske får helt tvärtimot effekt istället.. att han blir mer benägen att följa vilt..
 
Sv: Hur har ni tränat er hund att vara lös?

När jag började träna min hund att gå lös och komma på inkallning gjorde jag så att första fem ggr ungefär gick jag ut i skogen på ett ställe där jag visste att jag inte skulle träffa någon annan. Jag släppte honom och han sprang iväg. Då gick jag in i skogen och gömde mig.. tog ett par minuter sen kom han rusande i fullaste karriär. Gjorde så en ja, fyra-fem gånger och efter det höll han sig max 15-20 meter framför mig och stannade ofta och kollade att jag var kvar.

Jag har dock inte träffat på så mycket vilt förutom fåglar och kaniner/harar. Så fort jag har sett en minsta tendens till att han ska försöka dra så har jag ropat till för att få hans uppmärksamhet och sen kallat in honom och gett honom godis.

När jag började träna inkallning hade jag alltid en godis eller leksak med mig, och han fattade ganska snabbt att kom man så fick man nått gott eller kul! :)
 
Sv: Hur har ni tränat er hund att vara lös?

Min hund var född till att vara lös och lydig :cool:
Skämt åsido, det är väl inte många som är det. Däremot så började vi med en 9 veckorsvalp (som inte vågade gå så långt från oss) som redan hos uppfödaren lärt sig att komma när han hör sitt namn. Försöker ha godis med oss så ofta som möjligt.

För oss har det alltså funkat från början, fram till att hunden började bli könsmogen och det fanns betydligt roligare saker. Då var vi ännu noggrannare med godis, belönade så fort han kom och körde på långlina eller att han fick gå med kopplet släpande (dvs lätt att ta honom om man skulle behöva).

Nu (5 mån gammal) går han lös och vi brukar inte ha några problem. Jag litar dock inte på att han lyssnar om man plötsligt möter folk eller hundar som kommer för nära, så jag har noga koll på ifall det dyker upp någon och han är lös där det antingen inte är troligt att folk kommer och/eller där jag ser det i god tid.

Så fort jag har möjlighet går jag och gömmer mig bakom ett träd eller liknande, tränar inkallning och kontakt på var och varannan promenad osv.
 
Sv: Hur har ni tränat er hund att vara lös?

Att göra personspår är ett utmärkt sätt att aktivera sin hund, det ökar inte hans intresse för vilt utan snarare tvärtom. Hunden får utlopp för ett naturligt beteende som dessutom är helt uppstyrt av dig= Den initiativtagande "ledaren". Du bestämmer ju när och vart ni ska ut och "jaga" och delegerar själva spårandet (av jaktbytet) till din hund:)

Ang inkallningen så har du redan fått tips, mina hundar kommer antingen när jag ropar eller dör;) Helt upp till dom:p (ja, jag överdrev en aning.. ni behöver inte hugga huvudet av mig nu:D)

Mvh
 
Senast ändrad:
Sv: Hur har ni tränat er hund att vara lös?

min hund var jätteduktig på att vara lös tills han var ungefär ett år, då kom han på att han kunde springa snabbare än mig och efter det gick det inte alls att ha honom lös längre. för min del har det varit ett långvarigt och hårt arbete för att få en pålitlig inkallning. min hund bryr sig inte så mycket om jag försvinner, han vet ju om att han kommer hitta mig igen. visst är det gott med köttbullar, men ofta "ska han bara *whatever* först. korrigeringar rinner av honom som vatten av en gås. långlina har jag provat men jag flög som en vante när det kraftiga rycket kom.

jag är, till skillnad från många andra här, inte ett dugg trevlig mot min hund om han inte kommer när jag ropar. faktiskt så ger jag honom inte ens chansen att komma tillbaka efter första eller andra inkallningen, utan jag går och hämtar honom och är ganska brysk. därefter upprepar jag inkallningen och berömmer honom om han gör rätt. jag kallar ofta in, och jag belönar spontan kontakt (detta är särskilt viktigt med valpar, jag tror att det lätt glöms bort). då och då kallar jag in och kör något lydnadsmoment eller trick innan han får kuta runt för sig själv igen. jag har på detta sätt fått en hund som jag kan ha lös precis överallt fast han inte är född mjuk, förig eller osjälvständig. har man en hund som har det så blir det bra mycket lättare.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
25 26 27
Svar
524
· Visningar
14 445
Senast: Sel
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 180
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 336
Senast: Frost116
·
Övr. Hund Jag vet inte hur vanligt det är men här där jag bor är det väldigt vanligt med "bakgårdshundar" som inte promeneras dagligen och aldrig...
Svar
10
· Visningar
1 825
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp