Bukefalos 28 år!

Hur hindra hästen dra runt hö? Tips önskas..

Men är han verkligen hungrig då?? Han går ju på fri tillgång ute och inne och tas väl in ganska sent antar jag??

Han kanske helt enkelt inte vill ha??

Hur går den fria tillgången till höet inne till??
Hur mkt får han på kvällen när du fodrar hö sista gången?
Har han hö kvar på morgonen när du kommer ut??
 
Men är han verkligen hungrig då?? Han går ju på fri tillgång ute och inne och tas väl in ganska sent antar jag??

Han kanske helt enkelt inte vill ha??

Hur går den fria tillgången till höet inne till??
Hur mkt får han på kvällen när du fodrar hö sista gången?
Har han hö kvar på morgonen när du kommer ut??

Fri tillgång dygnet runt. Går normalt ute från åtta - nio på morgonen till åtta - nio på kvällen, men när det är såhär kallt går de in vid 18.

Fria tillgången på hö är på samma sätt som fölet har. Det fylls på hö så att det finns kvar på morgonen helt enkelt. Fölis fyller jag på till vid intag och inte mer. Valacken får (för att minska det som dras runt) 2kg vid intag och 4 kg vid nattfodring. Jag har provat minska de givorna men han har ändå ut en massa hö som han inte äter, och då är han hungrig på morgonen (märks på att han är grinig, fryser och har knaprat väggar).

Men han är inte speciellt hungrig när han kommer in nej, han äter sitt kraftfoder och brukar sen stå och sova en stund. Men han kastar inte ut/runt maten då. Utan sen när han blir hungrig/vill äta så NÄR han äter så drar han runt maten, kastar ut hälften för att komma åt de godaste stråna etc.

Men han kastar alltså inte ut den det första han gör, och tycker "inte hungrig, ta bort", utan det är sen när han väl äter som han 'leker' med maten.

Har provat PACKA höhäcken med hösilagekakor som står på "högkant" idag, de är svårare att dra stora tussar ur, vi får väl se..

Imorse var det som sagt soprent i höhäcken, förutom det som var nedtrampat i spånet, och han var grinig och ffa fröös =/ Så jag vill gärna att han ska HA valet att kunna äta och ha mat hela tiden.

Det är inte alltid mat kvar på morgonen, målet är att det SKA vara det, men det beror på hur mycket han trampar ner i spånet (det rör han som sagt inte)
 
Nu har jag inte läst alla svar du fått, men det kan inte vara så att han får för MYCKET mat?? Att han äter det han vill ha och leker med resten?
Jag vet flera som gör så ifall de får för mycket.
Vill man ändå ha hästen på fri tillgång kanske man får acceptera att kasta en del.
 
Men han leker inte med maten när han inte äter..

T ex om han kommer in på kvällen, då äter han upp sitt kraftfoder och struntar HELT i hösilaget. STäller sig och sover/hänger etc i någon timme. Sen äter han en stund och det är DÅ han bökar runt en massa med det. När han ätit klart låter han det vara.

Han 'leker' alltså inte emd det mellan han äter, utand et är NÄR han äter han leker.

Och om jag sänker givan så har han runt lika mycket, vägrar röra det och står utan mat och huuungrig.

Packade hela höhäcken full med hösilagekakor på högkant (svårt att dra tussar då) igår kväll vid intag. Totalt 6 kg hösilage. Imorse var varenda smul uppäten, hästen hungrig och grinig (men inget spill :love:)

Om jag ger 2 kg så häver han ur hälften, äter det kvarvarande kilot och är sen huuungrig resten av natten..

Så det är inte så han leker med den för han inte vill ha det, han har lagt sig till med ett ätbeteende som går ut på att skuffa runt en massa mat. Vilket inte skulle göra något om han bara åt uppd en sen..

Nåja, vi får väl se om det håller i sig att det inte blir en massa spil när jag packar höhäcken sådär, men får nog ge lite mer än 6 kg den här gången =/
 
TRedje natten med höhäck och kakor med hösilage packade med kortsidan upp, och spillet är MINIMALT. Lite som ramlar ur häcken och en aniing som dras runt, men marginellt :love:
 
Jag köpte min på Granngården. De hade två modeller, en jävligt basic och enkel med bara ett steg på sidan, och rätt liten. Och så en gedignare/rejälare som har lika mycket galler fram som på sidan, och där de inte utan att böja stängerna kan få in en hov, kraftigare stänger med. Märket är Stubbs och de tog ca 375 kr för den.

Undrar om inte Börjes och Hööks har höhäckar med, men jags kulle inte våga beställa utan att ha sett dem.

En NACKDEL med den jag köpte var att det inte följde med eller fanns några fästanorningar så jag fick spika fast den med en massa märlor/stängselkrampor. Men det går ju att köpa riktiga fästgrejer och skruva dit (jag fick bara inte tag i några just då, snickerifirman var stängd).

Men se till så den är stadig, att det är 'galler' på sidorna med samt att det rejälta stänger och inte för stort mellan dem. Personligen vill jag det ska vara lite "platt" botten med och inte bara snett mot väggen.
 
Har haft samma problem som du!!
Jag hade då torv i boxen,
men bytte sedan till spån för att torven såg så "tråkig o mörk" ut.
Men pållen hade en "dåld" ovana :smirk:
Han "sprätte" ut ALLT hö(även när
jag hade torv):crazy:
i HELA boxen...
Med tiden blev jag VÄLDIGT trött på att mocka ut hälften av
höet varje dag,
så jag satte upp en ikea påse i boxen.
Det gick bra...
men efter att tag började han att ta tag i
själva påsen och slänga den i box väggen :eek:
Så att påsen gick sönder...
Och chansen att han skada sig blev STOR :(
Men så bytte jag från spån till halm i boxen,
och la då höet på marken igen(visste inte vad jag skulle göra) och då gick det finnemang :bump:!!
Så om du inte ha provat att ha halm i boxen(och har möjligheten till att prova det) så gör det!!
För mig gick det SUPER!!!! :banana: :banana: :banana:
 
Han gör likadant med halm, han stod på halm när det började. Han har dock stått på spån förr utan att "grisa ner" så det här är bara någon nytt & kul han kommit på tror jag.

Men nu verkar det ju fungera hyfsat med höhäcken så får hoppas det håller i sig.

Jag har förresten börjat samla upp det som ändå blir omkringspritt (1 kilo på sin höjd) och lägga ut i foderlårarna i hagen. Då äts det upp. Fattar inte varför jag inte tänkt på det förr.. Dock blir det ju fortfarande en held el höstrån i spånet, vilket gör det dryyygt att mocka, men man kan väl inte få allt =)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 693
Senast: Buck
·
Hästvård Min mamma har en vallack som jämt ser ut som en säl. Han är alltså riktigt överviktig, man ser ingen övergång mellan hals och bog. Så...
2
Svar
29
· Visningar
5 469
Senast: Boj
·
Foder & Strö min varmblodsdonna är ju otroligt lättfödd och blir fan fet av luft. :crazy: hon fick ju fång här för ca 5-6 veckor sedan för att ha...
2
Svar
32
· Visningar
3 209
Senast: Tuvisen
·
D
Foder & Strö Det är så att min häst har börjat strunta i kraftmaten, och jag misstänker att han kanske är "övermättad" på nåt sätt. Har gett han 500g...
Svar
11
· Visningar
1 294
Senast: Dundret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp